Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 11:25
Een 7-tal jaar geleden hebben wij een oude woning (bouwjaar 1880) gekocht en zijn deze nu zo efficiënt mogelijk aan het renoveren. Na dakisolatie, nieuwe dubbele ramen, zonnepanelen en het daarbij horende nieuwe elektriciteitsnet is nu de verwarming aan de beurt, echter hier loop ik tegen héél wat tegenstrijdigheden aan, vandaar mijn post op dit forum.

Eerst even een situatieschets. Momenteel hebben we reeds 1/3 van de kelder opgeofferd als warmtemassa. Dit betreft een volume van circa 20 m³ en werkt reeds zeer efficiënt. Momenteel zijn we zelfs aan het kijken om dit op te voeren tot ongeveer de helft van de kelder, temeer omdat dat deel van de kelder sowieso last heeft van opstijgend vocht. Omdat het een oude woning is zonder gas aansluiting, en de tuin te klein is voor een mazouttank, worden momenteel alle ruimtes elektrisch verwarmd. Ondanks de grote ruimtes lijkt dit redelijk te gaan.

Om dit iets of wat ecologisch te verantwoorden, hebben wij een 100% groene leverancier en om het economisch leefbaar te houden een 3-voudig tarief. De verwarming van de grote ruimten gebeurd met accumulatoren. De bovenliggende ruimtes worden lichtjes bij verwarmd door convectoren. Gezien het uitermate negatieve advies voor elektrisch verwarmen hebben wij een energieaudit laten uitvoeren door een professionele firma (inclusief thermocamera enz.)

De resultaten waren op z’n minst verassend te noemen en om eerlijk te zijn geeft het me geen goed gevoel. De auditor was stomverbaasd over ons lage verbruik, en heeft ons letterlijk het volgende advies gegeven: “Niets veranderen, je haalt het er nooit uit”. Als ik kort door de bocht omreken naar gas (1m³ = 10Kwh) zou ons dit ongeveer €550 per jaar kosten aan gas. Elektrisch en door die warmtemassa kost ons dit momenteel €750 per jaar. (als ik enkel het deel verwarming neem, de rest wordt grotendeels teruggewonnen door de zonnepanelen) Nadeel is dat we erover moeten waken dat de temperatuur niet te fel afkoelt, omdat warm houden efficiënter is dan verwarmen.

Deze berekening lijkt eenvoudig, je wint €200 per jaar, doch zo eenvoudig is het niet, door de dure verbouwingskosten (er zijn zelfs geen radiatoren beschikbaar) zou de terugverdientijd oplopen tot meer dan 25 jaar, als we een voorzichtige schatting nemen van €5000 aan kosten.
Ok Gas was dus geen optie, ben dan gaan kijken naar pallet kachels, ook daar weer hetzelfde verhaal, nieuwe schouw, nieuwe luchtinlaat, kachel -> Terugverdientijd van 10 jaar en je verwarmt er maar één ruimte direct mee, anders lopen de kosten weer enorm op.

Ben dan maar naar warmtepompen gaan kijken, ook hier weer het probleem gezien de locatie en de kleine tuin, is enkel lucht/lucht mogelijk en ook hier heb ik mijn vragen i.v.m. duurzaamheid en efficiëntie.

Wat is de vraag nu?
Ik maak me zorgen over de toekomst van deze situatie, om eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in om (nog) te investeren in fossiele brandstoffen, gezien deze in mijn ogen nooit echt duurzaam te noemen zijn. (wel efficiënt, maar dat is een andere discussie) [Persoonlijke mening].
Maar ik geloof ook niet dat deze 100% elektrische oplossing duurzaam en op termijn vol te houden is, temeer omdat de elektriciteitsprijzen constant stijgen, en de efficiëntie van elektrisch verwarmen verre van optimaal is.

Wat zouden jullie in zo’n geval doen, toch door de zure appel heen bijten en investeren in een warmtepomp/pallet kachel(s) of de kat nog wat uit de boom kijken? Isolatie technisch zitten we aan onze limiet. En vandaar had ik graag geweten wat andere mensen doen die met dergelijke oude woningen bezig zijn.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Aan je post te lezen (mazouttank, 3-voudig tarief) speelt dit zich af in België?

Het klopt dat de investeringskosten redelijk hoog kunnen zijn om over te schakelen naar een ander verwarmings methodiek. En mede daarom geeft men vaak aan "niet doen".

Ik weet niet goed hoe het zit met salderen in B en of je gebruikt maakt van een invoed regeling en hoe lang deze nog blijft bestaan (voor jou).

Ik denk persoonlijk dat een Water/Water warmtepomp op termijn het beste is, je wekt immers zelf al energie op met de zonnestroompanelen. Maar dit is naar mijn mening echt een persoonlijke afweging over investering, groen denken/doen en (het vaak verkeerde woord) terugverdien tijd.

Wat gebruik je om te bufferen (20M3)?
Als je electrische verwarmt dacht ik aan electrische elementen in de ruimte met keramische acculator, maar op een of andere manier heb je dus nog een buffer.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ken alleen systemen die met (watergevulde) radiatoren werken, dus mijn ideeën zullen beperkt zijn :)
Zo'n systeem is eenvoudig om te bouwen tussen gas, mazout, pellet of warmtepomp of een willekeurige combi daarvan. Het rendement daarvan is de afgelopen 40 jaar niet wezenlijk veranderd, wel hebben moderne radiatoren veel minder thermische massa.

Als je iets anders dan elektrisch wil, kan je beginnen met het één voor één vervangen van elektrische radiatoren door watergevulde radiatoren (of vloerverwarming) aan een boiler (elektrisch gestookt om mee te beginnen, goedkoop in aanschaf. Misschien heb je die al voor sanitairwater?).
Daarna kan je de boiler aanvullend gaan stoken met een andere, meer duurzame warmtebron naar keuze, zoals zonnecollectoren en/of lucht-water warmtepomp.

Niets veranderen haal je er inderdaad nooit uit ;)

Out of the box: als je inderdaad niet beter kan isoleren (passiefhuisnorm?) kan je lucht-warmteterugwin-ventilatie toepassen. Dat scheelt in de verliezen (instant winst dus) en dan heb je 1 aanvoerbuis met frisse lucht die over het hele huis verdeeld wordt, waar je eenvoudig een voorverwarming kan plaatsen die op die manier je hele huis warm houdt. De voorverwarming op zijn beurt kan je weer volgens bovenstaand verhaal met een willekeurige bron warmstoken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 11:25
ollie1965 schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:50:
Aan je post te lezen (mazouttank, 3-voudig tarief) speelt dit zich af in België?
Inderdaad dat is het geval, hierdoor vallen de energieprijzen in vergelijking met nederland iets hogere uit :'(
Ik weet niet goed hoe het zit met salderen in B en of je gebruikt maakt van een invoed regeling en hoe lang deze nog blijft bestaan (voor jou).
Momenteel moeten we in Belgie een netvergoeding van gemiddelde 53 euro per kilowatt geïnstalleerd vermogen (= maximaal AC-vermogen van de omvormer) betalen. Naargelang het moment van inteken kan je groen stroom certificaten krijgen per 1000 kilowatt.

Daarnaast worden momenteel de zogenaamde slimme meters uitgerold welke het salderen gaan beïnvloeden. Bij de klassieke meter draait het telwerk terug als u zelf stroom produceerde en die elektriciteit aan het net leverde. Bij de nieuwe meters staat het verbruik op een elektronisch schermpje. Daarop zijn afwisselend verschillende meterstanden zichtbaar: de meterstanden voor uw verbruik (afname) en de meterstanden voor wat de zonnepanelen zelf aan het net leveren (injectie). Aparte pijltjes op het scherm geven aan wanneer precies stroom wordt afgenomen van het distributienetwerk of geïnjecteerd. [/quote]
Wat gebruik je om te bufferen (20M3)?
Als je electrische verwarmt dacht ik aan electrische elementen in de ruimte met keramische acculator, maar op een of andere manier heb je dus nog een buffer.
Op aanraden van verschillende architecten hebben we omdat we de houten vloeren hebben vervangen en toch een nieuwe vloer gegoten hebben betonkernactivering gebruikt. Info

Deze warmtemassa is enorm efficient, en er is mij gegarandeerd dat op een levensduur van 10 jaar volledig CO2 vriendelijk in vergelijking met andere verwarmingssystemen. Enige nadeel was dat je je vloer volledig moet slopen. Helaas kunnen we dat enkel voor de benedenvloeren doen :'(

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Betonkernactivering is leuk als je toch al veel beton hebt, maar er extra beton voor storten is niet zo handig: water heeft meer dan het dubbele thermisch opslagvermogen per inhoud :)
Wikipedia: Heat capacity en Specific heat capacity of building materials daronder.

Maar goed, je hebt dus al een soort van watergebaseerde vloerverwarming incl pomp etc?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.