Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Macbook pro Haswell of refurbished Ivy Bridge?

Pagina: 1
Acties:

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, met de volgende vereisten: 15", dun, licht, goede grafische kaart, goede bouwkwaliteit, goed scherm, liefst goede batterijduur. Hij zal vooral gebruikt worden voor CAD-werk, 3D modelling, rendering, etc. Ik ga hem in de VS kopen, aangezien ik daar binnenkort heen ga.

Ik had mijn oog laten vallen op de retina 15 inch Macbook pro's. Bijvoorbeeld deze:

Nieuwe Macbook pro 15 inch (haswell)
2.0GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.2GHz (Haswell)
16GB 1600MHz DDR3L SDRAM
256GB PCIe-based Flash Storage
Intel Iris pro graphics
$2199

Refurbished Macbook pro 15 inch (Ivy Bridge)
Originally released February 2013
2.7GHz Quad-core Intel i7 (Turbo Boost up to 3.7GHz)
16GB of 1600MHz DDR3L SDRAM
512GB Flash Storage
NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5 memory
$2169

De nieuwe heeft dus Haswell, maar geen dedicated grafische kaart. De refurbished (vorige generatie topmodel) heeft een Ivy Bridge met veel hogere clock, 512GB flash ipv 256, en een dedicated gt650m.

Welke van de twee is de betere keuze? Haswell zal een betere batterijduur hebben, maar de Ivy Bridge heeft een veel hogere clock, dus veel sneller? Ook is de gt650m iets beter dan de Iris pro (zeker in games). Is dit verschil de moeite waard om batterijduur voor op te offeren (m.a.w. is het verschil uberhaupt merkbaar?). Ik zou er ook wel af en toe op gamen, naast werken.

Ik weet dat de nieuwe Haswell ook de uitvoering met gt750m heeft, maar die kost $2599, en dat vind ik toch écht te veel geld.

Alternatief had ik gekeken naar de vergelijkbare Asus Zenbook U500VZ of de Samsung Ativ Book 8, maar die hebben ook nog altijd geen Haswell. De Dell Inspiron 15 7000-series is wel Haswell, maar heeft dan weer een ultrabook processor, dus veel trager. |:(

Bedankt!

mvg,
Maarten

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

-post verwijderd-

[ Voor 86% gewijzigd door _Rayman_ op 16-11-2013 10:01 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Een Macbook heeft het verkeerde besturingssysteem. Daar draaien veel CAD programma's helemaal niet op.
Je kunt beter kijken naar een Dell Precision o.i.d.
Die heeft ook een beter scherm dan een Macbook.

Of anders is een Lenovo T540p ook wel een interessant model.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Voor dat geld vind je geen Precision die een beter scherm heeft hoor, die van 3200x1800 is niet zozeer "Beter" als wel "nog kleiner" aangezien de scaling in Windows nog steeds niet super is en veel programma's niet meeschalen.

TS: Voor het geld ga je denk ik blijer worden van de oudere versie. Grotere SSD en een wat snellere processor (die processoren ontlopen elkaar niet zoveel, maar toch), zelfde scherm en een betere videokaart op de lange duur. De nieuwe met integrated heeft wel een leukere batterijduur maar dat is dan ook alles...

• wappiewappie
Het scherm van een Precision is in ieder geval mat. Dat is al een enorm voordeel.
Daarnaast had het vorige model Precision al een betere kleurweergave. Ik neem aan dat het met de nieuwe modellen niet slechter is geworden.

• Merethil
Ligt er natuurlijk heel erg aan wat je wilt gaan doen.
Daarnaast heeft de Precision M3800 echt wel een glossy scherm. Het ding heeft een multitouch touchscreen wat je voor zover ik weet niet in mat kan krijgen.
Dit is geverifieerd door meerdere bronnen, waarvan ééntje in ieder geval in het owners-forum van deze site:
http://forum.notebookrevi...3800-owners-review-2.html

Ik vind zelf de "upgrade" niet waard, aangezien je altijd nog kan werken met OS X als main-OS en als je Windows nodig hebt om kan schakelen, iets wat met die M3800 beduidend minder gaat.
Daarbij komt dat de M3800's videokaart een stukje minder krachtiger is en de overige prestaties minder verschillen dan je zou denken voor zo'n nieuwe machine die het al goed af kan kijken van de vorige en huidige generatie.

Voor het werk wat TS ermee wilt doen is een Quadro een pré maar zeker niet de enige factor die je mee mag rekenen in de keuze.

• wappiewappie
M4800 ;)

• Merethil
Ah die had ik niet eens gezien. Kosten gaan dan flink omhoog echter.

• wappiewappie
Vergeet niet dat Amerikaanse prijzen ex. belastingen zijn.

Maar nog even voor Lazershark. Als je perse een Macbook wilt, dan zou ik voor het refurbished exemplaar gaan. De hogere kloksnelheid ga je wel merken met CAD werk.

[ Voor 59% gewijzigd door wappiewappie op 17-11-2013 19:51 ]

• Merethil
Wow de M4800 kost inderdaad geen ruk vergeleken met hier....
Wat raar. Dan is de M4800 een veel beter idee inderdaad, snap niet wat je dan nog wilt met een rMBP behalve voor de "Applefeel" en OS X waar je weinig mee zal doen als je voornamelijk gamed en CAD gaat doen...

Verwijderd

Beide systemen zijn zware overkill voor jouw doeleinden.. Heb ook een studie gedaan met zware CAD tekeningen en gewerkt met zware renderingen van 3D modellen.. Geloof mij, zo'n extreem systeem heb je ECHT niet nodig.

• wappiewappie
Wat noem jij zwaar?
Ik werk met Inventor modellen bestaande uit ca. 50.000 onderdelen en daar zijn moderne processoren nog steeds niet sterk genoeg voor.

Verwijderd

wappiewappie schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:58:
Wat noem jij zwaar?
Ik werk met Inventor modellen bestaande uit ca. 50.000 onderdelen en daar zijn moderne processoren nog steeds niet sterk genoeg voor.
Je moet je bedenken wat voor systemen mensen professioneel gebruiken.. In bedrijven, kan me namelijk niet voorstellen dat elke medewerker zo'n systeem heeft.. Bij ons hadden ze dat niet (was dan ook merendeel civieltechnisch, dat is idd minder zwaar dan wat jij doet).. Wij deden het op redelijk basic systemen.

• lazershark
Bedankt voor de reacties allemaal. De refurbished is dan misschien inderdaad de betere optie wegens snelheid.

Alle software die ik nodig heb draait op OSX (Vectorworks, Adobe CS, V-ray render, Sketchup, ...). Zelfs AutoCad heeft een native MacOS versie tegenwoordig. Om te gamen kan ik dan dual booten met Windows.
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 19:52:
Beide systemen zijn zware overkill voor jouw doeleinden.. Heb ook een studie gedaan met zware CAD tekeningen en gewerkt met zware renderingen van 3D modellen.. Geloof mij, zo'n extreem systeem heb je ECHT niet nodig.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Hoe sneller de processor, hoe sneller ik kan renderen = tijdswinst. En werk maar eens aan een Photoshop file van 500mb met 50+ layers, dan ben je blij met elke extra Mhz. En om te gamen is sneller altijd = beter. Ik doe ook gemiddeld 5 jaar met een laptop, dus als hij nu al overkill zou zijn, dan binnen een paar jaar zeker niet meer.
Er zijn mensen die een Macbook pro kopen om office te draaien, ga dat daar maar tegen zeggen.

Die Dell precision 3800 ziet er nog wel tof uit. Maar die 4800; :'( sorry, maar het is 2013, ik ga geen laptop kopen die eruit ziet alsof hij ontworpen is eind jaren '90. Dat heb ik dus écht nooit gesnapt aan die 'zakelijke' laptops. Bouwkwaliteit en support zijn goed, maar zó slecht ontworpen zijn die dingen.

De Precision 3800 met vergelijkbare specs als een MBP kost ook wel $2250. Ziet er ook een leuke laptop uit, maar voor dat geld vertrouw ik dan toch eerder de bouwkwaliteit en support van Apple dan van Dell eerlijk gezegd. (ik heb momenteel een Dell). Quadro is wel beter voor CAD werk, maar hoe zit dat met gaming?

Verwijderd

Waarom zijn ze slecht ontworpen? Omdat ze er niet zo arty-farty uit zien als een macbook? Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Die laptops zijn ontworpen voor heel andere dingen dan een macbook. Een Dell Precision 4800 .. die kan je geweldig upgraden door dat slechte ontwerp, ook blijft dat ding heerlijk koel, in tegen stelling tot de macbook retina's.

Prima als je een "mooie" laptop wilt, maar mij zou het er meer om dat je je werk er zo lang mogelijk zo effectief mogelijk mee kunt doen. In dat opzicht zou ik toch eerder voor zo'n lelijk zakelijk ding gaan, waar 3 jaar garantie op zit trouwens in tegen stelling tot de 2 jaar van een macbook.

On topic: ik zou voor de refurbished gaan, als daar volledige garantie op zit. Je hebt uiteindelijk toch een videokaart die beter presteerd en nouja .. als je toch persé een macbook wilt.

• lazershark
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:31:
Waarom zijn ze slecht ontworpen? Omdat ze er niet zo arty-farty uit zien als een macbook? Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Die laptops zijn ontworpen voor heel andere dingen dan een macbook. Een Dell Precision 4800 .. die kan je geweldig upgraden door dat slechte ontwerp, ook blijft dat ding heerlijk koel, in tegen stelling tot de macbook retina's.

Prima als je een "mooie" laptop wilt, maar mij zou het er meer om dat je je werk er zo lang mogelijk zo effectief mogelijk mee kunt doen. In dat opzicht zou ik toch eerder voor zo'n lelijk zakelijk ding gaan, waar 3 jaar garantie op zit trouwens in tegen stelling tot de 2 jaar van een macbook.
Nee hoor, ik heb zelfs nog nooit in mijn leven een Mac gekocht, dus ik hoef zeker niet pèr se een Macbook. Echter, als je gewoon kijkt naar de specs qua ontwerp is het verschil dag en nacht:

Macbook pro retina:
gewicht: 2,02 kg
dikte: 18 mm
materiaal: compleet aluminium
touchpad: 105 x 76 mm

Dell precision 4800
gewicht: 3,18 kg
dikte: 40 mm
materiaal: aluminium + magnesium
touchpad: 80 x 45 mm

Dit beïnvloedt heus niet alleen de 'looks', maar ook het gebruik ervan. Makkelijker in een tas te stoppen, lichter om te dragen, makkelijker om mee te werken (touchpad is bijna dubbel zo groot!). Ik snap wel dat de laptops voor verschillende doeleinden zijn ontworpen, maar dat verklaart volgens mij niet het enorme verschil. De Precision m3800 is toch ook zakelijk, maar wèl goed ontworpen?

Ja, je kan de 4800 makkelijker upgraden (en daar zijn de retina MBP's heel slecht voor), maar in praktijk doen de meeste mensen dit toch niet (buiten wat RAM bijsteken)?

Bon, dit is een andere discussie en het is niet mijn bedoeling om een Apple vs de rest discussie te starten. Er is duidelijk wel een markt voor dit soort 'zakelijke laptops'.
Dell, Asus en Samsung maken ook een hele hoop consumentenlaptops die in mijn ogen wel goed ontworpen zijn.

Ik heb nooit eerder overwogen om een Macbook te kopen wegens overpriced, maar momenteel is de MBP retina wel de dunste en lichtste laptop met high-end hardware.
Dell en Asus hebben een aantal vergelijkbare dunne modellen met zeer hoge resolutie, maar qua prijs zijn die dan ook weer rond de €2000; dus dan is op dit moment de Macbook niet overpriced mijns inziens.

Verwijderd

Je vergeet mijn inziens nog steeds de koeling, een vrij essentieel element als je veel en lang plezier wilt hebben van je laptop. Het ligt eraan, ik denk namelijk dat zakelijke gebruikers wel zullen upgraden, meer dan alleen het werk geheugen.

Daarnaast, makkelijker te gebruiken? De gemiddelde workstation gebruiker zal toch vaker gebruik maken van een externe muis en daarbij .. de zaken zoals lichter om te dragen, past makkelijker in een tas vind ik maar non argumenten, omdat je als je op zoek gaat naar een extreem krachtige laptop die ook nog eens erg stevig is, je toch wel bij de bakbeesten uitkomt. Nogmaals, je ziet het vaak al aan de koeling, dat extreem krachtige systemen gewoon niet in een slanke body gaan.

Ik ben ook zeker niet uit op een discussie apple vs de rest, want ook ik vind de macbook een mooi apparaat. Ik zou hem echter alleen nooit kopen omdat er gewoon beter te krijgen is voor mijn gebruik, maar dat is persoonlijk.

• lazershark
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:49:
Je vergeet mijn inziens nog steeds de koeling, een vrij essentieel element als je veel en lang plezier wilt hebben van je laptop. Het ligt eraan, ik denk namelijk dat zakelijke gebruikers wel zullen upgraden, meer dan alleen het werk geheugen.

Daarnaast, makkelijker te gebruiken? De gemiddelde workstation gebruiker zal toch vaker gebruik maken van een externe muis en daarbij .. de zaken zoals lichter om te dragen, past makkelijker in een tas vind ik maar non argumenten, omdat je als je op zoek gaat naar een extreem krachtige laptop die ook nog eens erg stevig is, je toch wel bij de bakbeesten uitkomt. Nogmaals, je ziet het vaak al aan de koeling, dat extreem krachtige systemen gewoon niet in een slanke body gaan.

Ik ben ook zeker niet uit op een discussie apple vs de rest, want ook ik vind de macbook een mooi apparaat. Ik zou hem echter alleen nooit kopen omdat er gewoon beter te krijgen is voor mijn gebruik, maar dat is persoonlijk.
Mja, als desktop replacement is gewicht inderdaad geen bezwaar.
Ik moet echter vaak bij klanten langs om ontwerpen voor te stellen, en dan is een makkelijk mee te nemen laptop essentieel. Ik wil liever ook niet met een muis lopen zeulen voor dat scenario. Daarnaast moet hij wel krachtig genoeg zijn om echt dagelijks op te werken, dus dan is een combinatie van dun+licht en krachtig essentieel voor mij. Daarom zou ik de Dell M3800 wel overwegen, maar de m4800 niet bijvoorbeeld.

Koeling is inderdaad belangrijk, maar de MBP worden niet overdreven warm en blijven nog vrij stil volgens de reviews. Dit zal bij alle dunne, krachtige laptops hetzelfde verhaal zijn. Qua gebruik heeft een warme laptop me nooit echt gestoord, zolang hij maar stil blijft.

Misschien wacht ik nog even af tot er wat meer reviews van de Precision m3800 uit zijn, want die zijn op dit moment nog moeilijk te vinden. Weet er iemand of de Quadro Gpu's nog interessant zijn voor games?

Verwijderd

Ik weet niet precies met welke quadro kaart die m3800 uitkomt, zal of de K1100M of de K2100M worden gok ik zo. De Quadro K1100M zou je kunnen vergelijken met de nieuwe gt730 en de nieuwe Quadro K2100M moet volgens mij iets beter presteren dan een gtx660 en gt750 kaart, dus in die zin zou hij games redelijk kunnen draaien.

Verwijderd

Raaddpleeg Dell XPS 13 / XPS 15 (Haswell): Ervaringen en discussie. Als je geen quadro nodig hebt is de XPS 15 beter geschikt dan de M3800.
lazershark schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:38:
[...]

Nee hoor, ik heb zelfs nog nooit in mijn leven een Mac gekocht, dus ik hoef zeker niet pèr se een Macbook. Echter, als je gewoon kijkt naar de specs qua ontwerp is het verschil dag en nacht:

Macbook pro retina:
gewicht: 2,02 kg
dikte: 18 mm
materiaal: compleet aluminium
touchpad: 105 x 76 mm

Dell precision 4800
gewicht: 3,18 kg
dikte: 40 mm
materiaal: aluminium + magnesium
touchpad: 80 x 45 mm
Dat komt omdat de rMBP en M4800 zijn ontworpen voor verschillende doeleinden.

Het beeld van een workstation wat ik heb is dat de koeling uitmuntend is, en alles makkelijk te onderhouden en uit te breiden is. Nieuwe SSD, geen probleem. Extra RAM? Yup. Nieuwe GPU en CPU, ook dat kan soms.

De rMBP is ontworpen volgens hele andere eisen. De configuratie waarin je hem koopt is de configuratie waarin hij met pensioen gaat. En de prijs die je daarvoor betaalt is gruwelijk infeneure koeling (leuk als de laptop ouder wordt..) en de onmogelijkheid om zelf iets te upgraden. Zelfs de batterij krijg je er niet uit.

Maar ja, hij ziet er inderdaad iets stijlvoller uit en is een kilo lichter. Het is maar hoeveel waarde je daar aan hecht. Hoeveel onderhoudsgemak wil jij opgeven voor een subjectief mooiere laptop?
De Precision m3800 is toch ook zakelijk, maar wèl goed ontworpen?
Dat is momenteel koffiedik kijken. Maar ik verwacht niet dat het verschil tussen de rMBP en dell lijn groot zal zijn. Ik zou zelf eerder voor de dell's gaan vanwege de doorgaans betere garantie, comfortabelere palmrest, en feit dat je de accu, SSD en RAM kunt upgraden (al is dat met de enige zinvolle configuratie van de XPS 15, welke met de momenteel maximaal mogelijke hoeveelheid opslag en RAM komt, niet echt nodig). Verder is de XPS 15 volgens mij €700 goedkoper dan de rMBP, als ik de prijs in duitsland moet geloven.

De rMBP heeft een beter touchpad, en thunderbolt.
Pagina: 1