• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:31

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Topicstarter
Is het sowieso verstandig om van koop naar huur te gaan :?
ik heb vroeger altijd geleerd dat dit onverstandig was, maar misschien is het een fabel.
hoe zit het dan met vermogen, huurtoeslag, belasting enz....
Stel de volgende situatie: Man 52 koophuis, vrouw 50 huurhuis, willen samenwonen in het huurhuis;
andersom gaat niet, te gecompliceerd om hier uit te leggen;
Na verkoop en aflossing hypo. zou er nog +_ 60 / 70.000 over blijven;
Dit betekent volgens mij geen huurtoeslag, want teveel vermogen, toch?
Zijn er voorbeelden bekend van mensen die zo rond hun 60e hun huis verkocht hebben?
Wat ik eigenlijk bedoel: normaal gesproken is de volle huurprijs te veel voor hun inkomen, maar in dit geval (wellicht) niet- door het vermogen wat vrij komt bij de verkoop van koop huis.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tjah, toeslagen krijg je als je het zelf niet kan betalen. Met 60~70k vermogen kan je in de sociale huur 10 jaar huren zonder dat het 1 cent kost van het normale inkomen.

Toeslagen krijg je dus alleen als je niet genoeg hebt/verdient. Deze 2 hebben dus geld zat, zijn niet zielig, en kunnen het makkelijk betalen...

Ey!! Macarena \o/

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat is nu eigenlijk de vraag? Huren lijkt de enige optie (als ik tussen de regels van de OP lees), en je kunt die huur prima ophoesten met de overwaarde van je huis. De 'onduidelijkheid' over vermogen icm huursubsidie kun je makkelijk zelf vinden trouwens, en ligt op 21K per persoon. Dus wat is nu precies het doel van dit topic?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Je kunt je afvragen of dit het ideale moment is om uit de koopmarkt te stappen, dat hangt natuurlijk van persoonlijke omstandigheden en marktverwachtingen af.

Verder zijn er enkele aandachtspunten:
* kapitaalverzekering keert uit; check of er een winstvrijstelling van toepassing is.
* vermogen in de woning verplaatst bij verkoop van de woning naar box 3
* vermogen in de woning verplaatst ook naar box 3 nadat je 3 jaar te koop staat

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op zich is er niks mis om van een koophuis naar een huurhuis te gaan. Je financiële situatie kan inderdaad wel invloed hebben om eventuele fiscale regelingen zoals toeslagen en vermogensrendementheffing.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Ik denk dat je vraag te beantwoorden is met: Het is inderdaad een fabel dat kopen altijd beter is.

Het hangt helemaal van je situatie en je voorkeuren af of kopen beter is dan huren. Kopen brengt veel meer en grotere risico's en minder flexibiliteit met zich mee, plus hogere kosten op de korte termijn. Aan de andere kant is koop goedkoper op de lange termijn. De meningen verschillen nogal over of het wel een goed moment is om te kopen, laat je zeker niet gek maken door positieve berichten in de media, maar neem bijv. eens een kijkje hier op GoT. De reguliere media roepen altijd, ook gewoon sinds 2008, dat het NU een goed moment is om te kopen. Dat viel voor veel mensen tegen.

Hoe het precies zit met huurtoeslag e.d. weet ik niet.

[ Voor 33% gewijzigd door ph4ge op 14-11-2013 12:36 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:48:
Wat is nu eigenlijk de vraag? Huren lijkt de enige optie (als ik tussen de regels van de OP lees), en je kunt die huur prima ophoesten met de overwaarde van je huis. De 'onduidelijkheid' over vermogen icm huursubsidie kun je makkelijk zelf vinden trouwens, en ligt op 21K per persoon. Dus wat is nu precies het doel van dit topic?
Bedankt, ja, die onduidelijkheid had ik zelf ook al gevonden :9
en mijn vraag is eigenlijk: is het gek / dom / onverstandig / slim om van koop naar huur te gaan??
en zijn er wellicht meer mensen die dit willen of al gedaan hebben?

Voor alle duidelijkheid: het is mij bekend dat je bij een fors vermogen geen huurtoeslag krijgt;
het is ook niet mijn bedoeling om te ""profiteren'" van de belasting o.i.d.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:58
Als ik het goed begrijp heb je overwaarde van je koophuis. Hier zal je belasting over moeten betalen als je het niet aan een nieuw koophuis uitgeeft.
Dit in combinatie met de huidige stand van de huizenmarkt (diepte punt is bereikt), lijkt het mij verstandiger om samen een (ander) huis te kopen.

Ik raad je dan ook aan om je goed te laten voorlichten door een deskundige.

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Topicstarter
Nivado schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:07:
Als ik het goed begrijp heb je overwaarde van je koophuis. Hier zal je belasting over moeten betalen als je het niet aan een nieuw koophuis uitgeeft.
Ja inderdaad heb ik overwaarde; dat van die belasting is mij niet bekend? over welke belasting heb je het dan :?
Dit in combinatie met de huidige stand van de huizenmarkt (diepte punt is bereikt), lijkt het mij verstandiger om samen een (ander) huis te kopen.
goeie tip, ik kan nog eens informeren of het huurhuis eventueel gekocht kan worden.
Ik raad je dan ook aan om je goed te laten voorlichten door een deskundige.
Bedankt!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:58
JAN-B schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:15:
[...]
Ja inderdaad heb ik overwaarde; dat van die belasting is mij niet bekend? over welke belasting heb je het dan :?
[...]
Deze belasting.

Ik zit het nu zelf te lezen, en blijkbaar geldt het alleen bij het kopen van een nieuw huis binnen 3 jaar, en is huren juist gunstig. Zie ook dit.

[ Voor 31% gewijzigd door Nivado op 14-11-2013 12:30 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nivado schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:25:
[...]

Deze belasting.

Ik zit het nu zelf te lezen, en blijkbaar geldt het alleen bij het kopen van een nieuw huis binnen 3 jaar, en is huren juist gunstig. Zie ook dit.
De regeling die jij bedoeld gaat alleen op voor het gedeelte waarover je HRA kunt krijgen. Dat is dus alleen van belang als je een nieuw huis koopt.

Over je spaargeld moet je wel VRH betalen ( Effectief 1,2% over je saldo boven de ~20k in je eentje of ~40k met z'n tween ).

Verder moet je inderdaad zoals t_captain aangeeft kijken hoe het zit met een eventuele KEW die je uit laat keren ( Als je niet meer aan de voorwaarden voldoet kan het zijn dat je over je rendement de afgelopen jaren nog belasting in Box-1 moet afdragen )

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 14-11-2013 12:33 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Daar staat duidelijk in dat je geen belasting hoeft te betalen mits je binnen 3 jaar geen nieuw huis koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00
Aangezien je het over huurtoeslag hebt ga ik er vanuit dat zij een sociale huurwoning heeft. Misschien rekening houden met de volgende punten:

- Zorgtoeslag
- Huurtoeslag
- Overwaarde gaat volgens mij naar Box 3 (dus zou 1,2% zijn over alles boven de 42k. Iets wat op jaarbasis te verwaarlozen is)

Als jullie samen in de sociale huurwoning gaan is de kans groot als jullie willen verhuizen naar een andere sociale huurwoning jullie gezamelijke inkomen te hoog is. Bij haar intrekken loop je het risico dat je huurverhoging hoger gaat worden als jullie samen meer als 33K verdienen.

Ik zou ook kijken wat de impact is als je een nieuwe hypotheek gaat afsluiten als je tegen de 60 loopt, iets zegt me dat hier ook nog wat haken en ogen aanzitten.

Andere optie is ander huis kopen met zijn 2-en. Afhankelijk van haar situatie kan je dan bepalen of ze mede eigenaar wordt van het huis.

Een andere optie (met meer risico, dus zoek dit ook goed uit..je zou niet de eerste zijn die een wietkwekerij in zijn woning vind) is om bij je vriendin in te trekken en je eigen huis in de verhuur te gooien.

Financieel moet je dit goed uitzoeken en kijken wat de opties zijn. Vergeet niet dat woongenot ook iets mag kosten ;)
Pagina: 1