Sata 300 mobo & SSD?

Pagina: 1
Acties:

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Hi allen,

Ik heb een MSI 770-c45 moederboard, en deze heeft helaas alleen Sata 300 onboard. Ik heb er nu 2x een Raptor WD800HLFS in hangen in RAID0.

Mijn vraag is of het zin heeft om er een SSD in te hangen? Ik denk aan de Samsung EVO 840 120GB. 540/410 mb/s. Deze is sata 600, houdt dit in dat dit sowieso niet gaat werken? Of werkt de schijf op Sata 300 snelheid? Dus maximaal 300mb/s?

Mijn huidige raptors halen een lees snelheid via HD Tune van 140-210mb/s. De write snelheden weet ik niet.

Ik hoor graag jullie advies.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-01 10:08

Saven

Administrator

Volgens mij is dat wel backwards compatible heb ik laatst gelezen, zit ook een beetje met dit dilemma. Doorvoersnelheid is alleen lager

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

Ik voel me net een plaat die op repeat staat:

Ja het is compatibel, het werkt alleen dan maximaal op 300 MB/s.

Nee, dat is geen probleem dat het maximaal 300 MB/s is, de snelheid van een SSD zit in de acces times. Het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 zijn miliseconden tot soms luttele secondes in meeste omstandigheden.

Als bonus:
Ga geen sata-600 add-on controller kopen, want deze zijn prut.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 12-11-2013 14:30 ]

• SamuraiP1zzaCat
Swordlord schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:28:
Ik voel me net een plaat die op repeat staat:

Ja het is compatibel, het werkt alleen dan maximaal op 300 MB/s.

Nee, dat is geen probleem dat het maximaal 300 MB/s is, de snelheid van een SSD zit in de acces times. Het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 specs zijn miliseconden tot luttele secondes.

Nee, ga geen sata-600 add-on controller kopen, want deze zijn prut.
Thanks voor de bevestiging! En sorry, had gezocht in de search in dit forum, maar zag zo snel geen vergelijkbaar topic. Ik vind sowieso de search niet echt top op het forum :(

Verwijderd

Even voor de goede orde... doorvoersnelheden van 200MB/s voor een harddisk, en 500MB/s voor een SSD haal je alleen bij sequentiele data, of (in het geval van SSD's) bij enorme queues.

Datgene wat in de praktijk voor de gewone gebruiker de lage snelheid van harddisk I/O veroorzaakt is echter de single-queue random access. Kleine (of gefragmenteerde) bestanden, die achter elkaar door een applicatie geopenen worden. Dat is de worst-case situatie voor HDD en SSD. Vooral voor een harddisk is dat dramatisch. Zelfs de snelste velociraptor haalt daar slechts 2,7 MB/s. (Ja, je leest het goed... bijna 100 keer langzamer dan sequentieel). Je HDD is veel langer bezig met het zoeken naar de bestanden, dan dat hij daadwerkelijk data uitleest.

En daar halen de SSD's de grote prestatie voorsprong. Omdat de accestime van een SSD zo laag is, kan die alsnog enorme prestaties halen. Welleswaar niet 500MB/s, maar nog steeds ergens tussen de 70 en 100MB/s. Dat is dus véél sneller dan de HDD, maar nog steeds ruimschoots binnen de bandbreedte van sata300.

Dus je kunt zonder problemen een SSD op sata 300 hangen. Dat het in een best-case scenario nóg sneller kan, is weinig interessant. Het is belangrijker dat de worst-case scenario's snel worden.

Absoluut doen dus. Een SSD is gewoon de meeste effectieve upgrade die er bestaat.

• SamuraiP1zzaCat
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:01:
Absoluut doen dus. Een SSD is gewoon de meeste effectieve upgrade die er bestaat.
ik ben overtuigd. Voor 89 euro kan je dus niet zonder zitten ;)

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Oud topic maar de vraag hier stellen leek me beter dan een apart nieuw topic hier voor aan te maken. Ik heb een laptop van het laptopproject TU Delft (HP EliteBook 8560W) welke eigenlijk (nog) prima functioneert. Ik word alleen wat moe van de trage harde schijf en overweeg nu een SSD in de laptop te stoppen ter vervanging van de DVD drive.

Nu heeft het moederbord begrijp ik een SATA 300 aansluiting. Ik overweeg de Crucial BX 100 te kopen. Een HD bay voor in de DVD drive moet ik nog even naar zoeken.

Is bovenstaande valide en ook van toepassing op bovenstaande situatie of introduceer ik extra vertragende factoren op het moment dat ik de DVD bay daarvoor wil gebruiken? En zijn er redenen om niet meer te investeren in deze laptop?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SSD is imho altijd een zinnige investering, je kunt 'm immers gewoon meenemen naar een volgende systeem. Of je hem nu in de DVDbay hangt, of op de plek van de HDD zou weinig uit moeten maken, als beide SATA 3Gbps connectoren zijn.

Verwijderd

Koop geen BX100, koop een echte SSD. MX100, MX200, M500, M550.

Dat je computer SATA/300 heeft, is geen reden om een potentieel onbetrouwbare SSD te kopen. Doe dat nou gewoon niet; bespaar niet op een SSD!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou dan wel de SSD op de plek zetten van de HDD en de HDD in de DVD bay stoppen. Kans is best aanwezig dat de DVD bay nog SATA150 is en ook als schijf 2 herkend wordt. Je HDD zal toch de performance van de SATA 150 poort niet geheel voltrekken dus maakt het niet zoveel uit als die daarin zit.
Verder zou ik er wel een SSD inzetten, die laptops voldoen voor basis Office en browse werk nog prima en zijn rocksolid.

En volg het advies van CiPHER op ;)

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
TERW_DAN schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:21:
Een SSD is imho altijd een zinnige investering, je kunt 'm immers gewoon meenemen naar een volgende systeem. Of je hem nu in de DVDbay hangt, of op de plek van de HDD zou weinig uit moeten maken, als beide SATA 3Gbps connectoren zijn.
Helder. Hoe kom ik er achter of in de DVDbay een Sata 3Gbps verbinding zit? (Ik zal daar sowieso vanavond wel even op gaan googlen.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:25:
Koop geen BX100, koop een echte SSD. MX100, MX200, M500, M550.

Dat je computer SATA/300 heeft, is geen reden om een potentieel onbetrouwbare SSD te kopen. Doe dat nou gewoon niet; bespaar niet op een SSD!
Duidelijk. Ik ga naar de MX100 of MX200 kijken. Je reactie valt me wel op. Is het niet vreemd dat Tweakers de BX100 aanraad voor in laptops als deze een desinvestering is?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RemcoR schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:35:
[...]
Helder. Hoe kom ik er achter of in de DVDbay een Sata 3Gbps verbinding zit? (Ik zal daar sowieso vanavond wel even op gaan googlen.
Zoek even naar de service manual van HP (vaak een pagina of 100 - 200), daar staat het ongetwijfeld in.

Verwijderd

RemcoR schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:35:
Duidelijk. Ik ga naar de MX100 of MX200 kijken. Je reactie valt me wel op. Is het niet vreemd dat Tweakers de BX100 aanraad voor in laptops als deze een desinvestering is?
Iedereen kijkt naar prestaties. Niemand kijkt naar betrouwbaarheid. Dat is inderdaad opvallend, want moderne SSDs zullen voor normaal consumentengebruik NOOIT merkbaar verschillen in prestaties, wat voor laboratoriumtests je ook bedenkt. Dit terwijl betrouwbaarheid en prijs wel twee factoren zijn waar SSDs zich van elkaar onderscheiden.

Maar het is niets nieuws dat consumenten over het algemeen het verkeerde spul kopen. Ik heb het eigenlijk ook al opgegeven - dweilen met de kraan open. Marketing is krachtiger dan redelijke argumenten.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Even een kleine vraag dan, waarom is de BX100 minder betrouwbaar?

Ahh zie het denk al geen power-fail protectie

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat wil je écht wel.. Wie heeft het niet meegemaakt een bagger programma/game dat je cp vast laat lopen en je kunt niet anders als resetten....
Mijn Evo gaat er goddank prima mee om :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Naast het gebrek aan een condensatortje om die laatste blokken te schrijven voordat je je pagetable helemaal molt door 'sudden powerloss', zit er nog wel wat meer achter. De wear leveling zal een stuk minder zijn, en de hoeveelheid overhead zal ook een stuk lager zijn. De garbage collect zal als gevolg daarvan een stuk minder zijn, en de implementatie van het 'trim' commando ook. Of dit voor die SSD ook het geval is, is mij onbekend, maar ik kan uit ervaring spreken dat dit soort dingen mee spelen - punt. OCZ Vertex-gate is natuurlijk een perfect voorbeeld hoe het NIET moet. De Samsung 840-series, hoewel goede SSD's (en gelukkig stond Samsung er bovenop) is ook een voorbeeld hoe het fout kan gaan (maar gelukkig in dit geval, populair product, hersteld is) puur door de configuratie (!) van een controller.

Een goedkope SSD haal je naast een 'minder product' (en wat is je data je waard? wat kost downtime je?) natuurlijk ook een 'mindere service' die je erbij opneemt. Mocht je een probleem hebben in de serie, dan hoef je (mogelijk merk je het probleem niet eens tot het te laat is) er niet noodzakelijk vanuit te gaan dat je ook echt een patch krijgt...

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En wie herinnert zich Kingston-gate niet??? Toen werden kangzamere chips in produktie units gestopt terwijl in review exemplaren een sneller type zat...
Pagina: 1