Crossover frequentie fronts/sub kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 12:01

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Heya,

Recent heb ik de front speakers van mijn home theater (Onkyo TX-NR708) vervangen voor wat (hopelijk :P) beters.
In eerste instantie had ik een bij mijn vorige HT receiver meegeleverd 5.1 setje Onkyo speakertjes met het bijbehorende passieve subje. (Weet zo even geen typenummers - Hangt nu een oud Sony versterkertje tussen, aangezien mijn huidige receiver alleen sub pre-outs heeft)
De links en rechts speakers had ik al eerder vervangen voor een paar oude Sony speakers die ooit bij een midi-setje hoorden. Zo had ik de Onkyo fronts vrij om te gebruiken als back-surrounds om naar 7.1 te gaan.

Afgelopen week drie andere speakers gekregen om als fronts te gaan gebruiken. (Stage Accompany F7's - Oude surroundspeakers uit een bioscoopzaal (Ja ze zijn goed ingespeeld :P))
Die dingen zijn neem ik aan een stuk beter dan de Sony speakers met Onkyo center die ik eerst had.

Volgens de specs van die SA's gaan ze van 80Hz tot 20KHz. Het subje gaat geloof ik tot rond de 150Hz.
Waar kan ik nou het beste de crossover frequentie in de receiver op zetten?
Als ik de meting laat doen door de Audyssey van de receiver komt ie met 80Hz aanzetten, maar ik heb ook wel eens begrepen dat je beter niet helemaal onderaan de opgegevens specs kan gaan zitten?
(Of is dat alleen omdat sommige fabrikanten die specs wel eens overdrijven?)
Lijkt me dat je toch zo laag als mogelijk is wil gaan zitten omdat hoe hoger je komt, hoe meer richtinggevoelig het wordt?

Iemand wat advies?

[ Voor 4% gewijzigd door SambalBij op 09-11-2013 23:28 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Dat van die overlap is ook omdat een speaker en subwoofer niet op xx Hz er mee stoppen, ze lopen altijd nog wat door. Hoe stijl deze afvlakking is bepaald ook zeker hoe ver of minder ver je gaat overlappen. Feit is en blijft dat het een stukje theorie (best practice) is en de praktijk heel anders uit kan pakken. Maar veel keuze heb je niet echt in dit geval: 80 - 90 - 100 Hz zou ik nemen aangezien je boven de 100 Hz al tonen kan gaan plaatsen zou ik niet boven die waarde komen als het niet per se hoeft. Maar als Audyssey alles op 80 Hz zet en je mist niets dan zou ik het lekker laten staan. Heb je nog de THX-standaard te pakken ook :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 12:01

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Voorlopig idd maar op de 80Hz gezet/laten staan.
Het klinkt wel prima zo; niet het idee dat ik wat mis ergens :)

En anders maar eens een audio meet-set lenen van mn werk, kan ik het spul eens echt netjes equalizen naar de Dolby X-curve :)
(Voor zover dat gaat met de schamele 6 bands equalizer van die receiver :P)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
De x-curve is iets voor grote zalen, en is eigenlijk een beetje achterhaald tegenwoordig. Ik zou er thuis niet aan beginnen. Hooguit naar smaak aanpassen als het hoog je in de weg zit.

Mijn Home Cinema in aanbouw