dilemma speakers en nieuwe receiver (impedantie)

Pagina: 1
Acties:

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-11-2025
Beste tweakers,

Ik sta voor en dilemma en ben benieuwd hoor jullie hier tegen aan kijken.

Een paar jaar geleden heb ik een all-in home cinema setje gekocht.
De Sony DAV-DZ660. Een DVDspeler met ingebouwde versterker en daarbij een 5.1 set.
Verder weinig aansluitmogelijkheden voor overige apparatuur.
Deze speakerset bestaat uit:

4x Sony SS-TS82 surround
1x Sony SS-CT80 center
1x Sony SS-WS80 subwoofer

Maar deze speakers hebben allen een impedantie van 3 Ohm.

Nou ga ik verhuizen en wil ik een nieuwe receiver aanschaffen.
Eentje met meerdere HDMI inputs (zodat ik meerdere apparaten kan aansluiten), HDMI passthrough, audio return channel, 3d compatible, dts surround etc.. Ik had hierbij de Sony STR-DN840 in gedachten, maar daarin zijn natuurlijk meerdere opties mogelijk.
Alleen de meeste nieuwe receivers hebben echter een impedantie van 6 a 8 Ohm.

Omdat de speakers het nog goed doen en ik ze nog mooi vind, vind ik het zonde (zeker ook financieel gezien) om deze al te vervangen

Na wat googlen, zoeken in Tweakers topics en mail contact met de Sony support kom er ik dus achter dat je dit niet op elkaar kan aansluiten omdat het niet op elkaar is afgestemd (tevens gevaar oververhitting) en je niet een mooi resultaat krijgt.

Enerzijds wil je niet onnodig geld uitgeven aan nieuwe speakers, anderzijds wil je wel de gemakken van een up to date receiver die beschikt over hedendaagse opties.

Ik heb geprobeerd te zoeken of het mogelijk is om de boxen er via een omweg toch op aan te kunnen sluiten maar loop vast. Bestaan er iets van omvormers waardoor je de speakers wel veilig kan aansluiten en je toch een mooi resultaat krijgt.

Nou ben ik niet zo'n technicus, maar zou ik niet gewoon de speakers kunnen los schroeven en de "3-ohms elementen" vervangen door een 6 of 8 Ohms varianten?

Zijn er wellicht andere alternatieven of hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ben benieuwd!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zie t eens zo, waarom zou je die melkpakjes opnieuw willen gebruiken? Kan je zo vertellen dat die juist het zwakste onderdeel van het geheel zijn (niet eens de versterker).
Qua features OK, ben het met je eens dat je daarvoor een nieuwere receiver nodig hebt. Moet het de allernieuwste generatie zijn? Scoor een tweedehands receiver met twee boekenplank speakers en je gaat veel meer plezier beleven. Wil je dan later uitbreiden dan is het makkelijk om speakers/subwoofer toe te voegen. Degelijk stereo is altijd fijner dan matig surround in mijn ogen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klein stukje theorie over impendantie: [FAQ] Audio

Dus aansluiten kan wel, maar een nieuwe receiver moet voldoende vermogen kunnen leveren. Gelukkig heeft die oude Sony van jou nou niet echt bepaald een groot vermogen en die kon ze prima aansturen, dus met een beetje home cinema receiver kom je er dan wel.

Waar je echter WEL tegenaan loopt is je subwoofer. Die is onversterkt. De meeste receivers hebben geen versterkte subwoofer uitgang maar gebruiken een actieve subwoofer, welke een eigen versterker heeft. Dus dat wordt wel lastig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:07:
Waar je echter WEL tegenaan loopt is je subwoofer. Die is onversterkt. De meeste receivers hebben geen versterkte subwoofer uitgang maar gebruiken een actieve subwoofer, welke een eigen versterker heeft. Dus dat wordt wel lastig.
Pioneer VSX-S300 en VSX-S500, verder dan die twee kom ik ook niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RegurBellej
Bedankt voor de reacties en link, helaas bevestigd het al een beetje wat ik verwacht had.
Ik vermoed dat ik beter alles in 1x kan vervangen, receiver en nieuwe speakers.
In mijn veronderstelling was de impedantie van de speakers de grootste bottleneck?

Met betrekking tot de theorie over impedantie, ik vermoed dat ik het nog steeds niet goed begrijp.
Proef op de som, als voorbeeld Pioneer VSX-S500, "Speaker Impendance 4 - 16 Ohm).
Stel ik heb 2 speakers van ieders 8 Ohm, dan zullen deze dus gezamenlijk 4 Ohm vragen?
En dus "compatible" zijn met de receiver?

Dezelfde speakers van 8 Ohm maar nu wil je er 4 aansluiten, zal resulteren in 2 Ohm bij je versterker en dus niet compatible zijn?

Kan je dan stellen;
Hoe meer speakers, hoe lager het aantal Ohm dat je versterker moet leveren en hoe meer "moeite" je versterker hiermee zal hebben?

Onder compatible versta ik, dat je de mogelijkheid hebt om het volume goed open te draaien om zo optimaal te kunnen genieten van je 5.1 surround bij een film of een concert, ook op hoog volume, zonder dat je of de speakers of de receiver beschadigd.

Het liefst wil je er 5 al dan niet 7 aansluiten, maar dit rekensommetje werd me op de zondagavond met een kater hoofd iets te veel ;)
Ik ging er altijd van uit dat als je speakers hetzelfde aantal Ohm moet hebben als je versterker aanduidt, ongeacht het aantal speakers.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:08
ik heb al redelijk wat gehad aan apparatuur, en mij werkelijk waar nog nooit beziggehouden met impedantie. Ik denk dat jij je veel te druk maakt:
1. Zoek een mooie receiver met snufjes die jij belangrijk vindt.
2. ga op zoek naar een aantal speakers waarvan jij het formaat mooi vindt, en ga luisteren. klinkt het mooi... kopen!

Laat toch al dat gereken achterwege. Op het moment dat jij een paar Infinity's Kappa's of andere vermogen-hongerige speakers aansluit wordt het een ander verhaal.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo'n all-in-one setjes kan je het beste als 1 geheel verkopen, los zijn de onderdelen niet zoveel waard.
wagenveld schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:58:
Scoor een tweedehands receiver met twee boekenplank speakers en je gaat veel meer plezier beleven. Wil je dan later uitbreiden dan is het makkelijk om speakers/subwoofer toe te voegen.
Gouden tip!

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 11-11-2013 20:27 ]

• RegurBellej
Bedankt voor de reacties.
Met de bovengenoemde tips ga ik zeker wat doen.
Pagina: 1