Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
F5-en hoeft niet meer! Het vrijdagtopic is weer terug!

Nu een onderwerp van jullie zelf die we hebben gekregen via DM. De vraag is hoe je fotografeert met betrekking tot focussen. Doe je dit lekker makkelijk automatisch. Of manueel focussen FTW. Of gebruik je het als focus confirm. etc. etc, Als je dan ook nog even vermeld welke camera/lens je gebruikt en hoe je te werk gaat worden we weer wat wijzer over de personen achter de camera

Ik heb nog even gedacht over een poll. maar ik denk dat het leuker is als je het gewoon verteld. Dit maakt het topic iets levender. Mocht je hier nou geen zin in hebben zeg je gewoon in 1 woord wat je doet.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik gebruik AF nagenoeg altijd (behalve macro, dan liveview manual focus'). 90% van mijn fotografie is bruiloften en studio werk en bij beiden wil ik lekker snel werken en dan is AF erg fijn. Met mijn 5d2 vroeger was het altijd een klein gevecht om de focus precies goed te krijgen en gezien ik met een kleine DoF werk, kwam dat aardig precies. Nu met de 5d3 is AF heerlijk en is elk focuspunt even goed bruikbaar.

Met mijn 50mm sigma is het nog af en toe stoeien qua AF, maar dat ligt aan de lens.

Ik gebruik bijna altijd AF-single en niet AF-Continues, voor mijn werk kom ik beter uit met single.
Meest gebruikte combi blijft met de 24-70 van Canon, vanwege studio werk wat ik daarmee doe, maar de 85 1.4 en 35 1.4 werken ook heerlijk met AF.

Zeiss lenzen hebben door het gebrek aan AF dan ook weinig appeal bij mij.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Ik gebruik met mijn lenzen die autofocus hebben eigenlijk vrijwel altijd autofocus. Ik werk dan wel met de backbutton om te focussen, dat vind ik ideaal, dan kan ik focussen en meerdere shots maken zonder steeds te recomposen.

Als ik echt met super kleine DoF werk, dan wil ik weleens met live view werken en manueel focussen. Maar meestal ga ik niet onder de F2.8 eigenlijk, en dan voldoet de auto focus over het algemeen wel.

Laatst een optreden van een band gefotografeerd, dan wil de camera nogal moelijk doen met scherpstellen omdat het te donker is, dan gebruik ik ook weleens manual focus, dan kun je gewoon lekker schieten zonder dat de focus steeds weer moet zoeken waardoor je gewoon niet snel genoeg bent en momenten mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

99,99% op AF. Heel soms zet ik de lens op MF als een serie van 3 foto's burst voor een HDR en ik er zeker van wil zijn dat het focuspunt niet verspringt (camera staat bijna altijd op AI Servo, enkel bij macro niet omdat ik dan het AF hulplicht van de externe flitser dan vaak nodig heb).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

Zo'n beetje altijd autofocus. De enige keren dat de lens op MF gaat is als ik mijn 10-stops filter gebruik. Als deze op de lens zit kan hij niet meer automatisch focussen, dus dan doe ik vaak zonder filter automatisch focussen; lens op MF en dan filter erop en foto maken. Uiteraard zonder de camera verder van standpunt te veranderen ;)

Ook bij nachtfoto's gebruik ik de MF wel eens op oneindig; maar dat is alleen als het pikkedonker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op vakantie, of bij bruiloften, of eigenlijk al de rest waar ik uit de hand fotografeer AF.

Tijdens de fotoreis die ik pas gedaan heb, en waar je voor elke foto de tijd kunt nemen en statief gebruikt, heb ik 95% met manueel focus gedaan (ook diafragma en sluitertijd manueel).
Dit was voornamelijk alleen landschapsfotografie.

Manueel focus was ook een must met een 6 stops ND filter voor de vele watervallen.
Ik deed dit dan via de liveview.

canon 50D met tamron 17-50 f2.8 / canon 70-200 f4 / canon 100mm f2.8 macro

[ Voor 8% gewijzigd door M a r c o op 08-11-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:11

Sick Nick

Drop the top!

Beide tegelijk! De manier hoe Sony DMF focussing heeft gemaakt werkt erg goed qua bediening (vergelijkbaar met USM en focus override op Canon). Eerst autofocus en daarna eventueel direct manueel aanpassen met focus peaking (zeker handig op F/2.0 als je iemands ogen scherp wilt hebben ipv het topje van de neus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Autofocus behalve voor landschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Bij opdrachten eigenlijk altijd AF, alleen landschappen vanaf statief soms met MF. Zal binnenkort wel wat meer worden, aangezien een degelijk statief + ND-filter op mijn verlanglijstje staan :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Vroeger deed ik altijd autofocus. Ik gebruik de 40D nu hoofdzakelijk op Autofocus. 30% van mijn werk is productfotografie en dan werk ik met liveview+manual focus met de canon 100/2.8 macro.

Voor landschappen doe ik 60% autofocus en 40% manual focus met afstandbediening, liveview en zeker ook wanneer ik met de ND110 filter aan de slag ga.

Ik ga ook overstappen naar fullframe (5D3) en heb een steeds grotere voorkeur voor de zeiss-eigenschappen, omdat zij precies bieden wat ik nu mis in mijn landschapsfoto's: reliëf en diepte.
Het door de zoeker MF-en met de 40D is gewoon onbegonnen werk en ik moet gewoon liveview ervoor gebruiken. Met de overstap naar de 5D3, hoop ik dat ik er iets beter mee uit de voeten kom, alhoewel het niet ideaal is door het ontbreken van verwisselbaar matglas op de 5D3. Maar daar kan ik wel omheen werken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:11
95% MF op statief met liveview

De keuze om met AF te schieten heb ik meestal niet 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Hamed op 08-11-2013 16:20 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
Geen idee hoe de verhouding daadwerkelijk ligt, maar voor mij gevoel schiet ik ongeveer evenveel foto's met AF als met MF. En dan ook bijna alles door de zoeker met speciaal matglas en oculairvergroter op een 5D2.
MF met AF glas is een zeldzaamheid met foto's, mijn Sigma 50 schiet namelijk wel raak en de 200/2.8L doet dat ook niet bepaald verkeerd....
Manueel focus met de Zeissjes is heel fijn, ook al gaat het minder snel dan AF.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Veelal AF. MF komt af en toe wel eens van pas in situaties zoals marcel ook al aangeeft: op statief bij nachtshots / ND filters, maar dan is het in feite ook vaak AF en daarna switchen naar MF om de focus vast te houden.

Verder komt MF nog wel eens van pas met vogels in takken/struiken/riet, waarbij de AF moeite heeft om de voorgrond en het onderwerp van elkaar te onderscheiden.

Edit: oh, en natuurlijk bij video en wanneer ik mijn telelens omtover tot een spottingscope met de Lens2Scope.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 10-11-2013 00:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MF all the way, voor alles dat ik schiet :) Hoewel de AF van m'n body heerlijk is, is de zoeker dat ook en ben ik met de dingen die ik schiet met MF eigenlijk net zo snel, zeker met behulp van een Super Precision matglas!

Een tijdje terug had ik MF confirm chips gekocht voor m'n 14 en 35, deze heb ik er echter al weer af getrokken aangezien ze steeds meer kuren begonnen te geven (lens error, check lens contacts etc.). Bovendien gebruikte ik ze niet eens voor AF confirm maar voor de exif. Aantal mooie momenten moeten missen doordat die lens contacten liepen te klooien, helaas heeft mijn 85mm daar ook wel eens last van en die kun je er niet af halen! Maar eens een keer grondig schoon laten maken bij chipclean :9

Eerder trouwens wel veel AF geschoten, al ben ik vanaf het begin altijd al wel bezig geweest met MF omdat ik ook vaak wel met close-ups bezig was. Toch schiet ik liever AF met een crop camera, zeker bij het gebrek aan een super precision matglas, sinds full-frame pas écht bezig gegaan met MF.

[ Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 11-11-2013 11:08 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Is bij mij lens afhankelijk!

Kheb een sloot AI(S) lenzen en die zijn allen MF. Met mijn Tamron 90mm en Tokina 100mm schiet ik ook enkel MF. Alle overige lensen schiet ik AF.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
Ventieldopje schreef op maandag 11 november 2013 @ 08:35:
Een tijdje terug had ik MF confirm chips gekocht voor m'n 14 en 35, deze heb ik er echter al weer af getrokken aangezien ze steeds meer kuren begonnen te geven (lens error, check lens contacts etc.). Bovendien gebruikte ik ze niet eens voor AF confirm maar voor de exif. Aantal mooie momenten moeten missen doordat die lens contacten liepen te klooien, helaas heeft mijn 85mm daar ook wel eens last van en die kun je er niet af halen! Maar eens een keer grondig schoon laten maken bij chipclean :9
Dan zijn de contacten van je camera dus gewoon smerig/geoxideerd, anders heb je nooit last van die problemen (ik althans niet).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik gebruik zelfs de face detection. :D En dan priority op het dichtste oog. Ook altijd AF-S op een olympus ep3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

En als het oog niet dicht gaat? :)

99% manual focus. Heel af en toe wil ik mijn D300 nog wel eens pakken met een AF lens. In het geval van macro dan nog steeds MF.

Oh wacht... de iPhone is AF, dus dan wordt het misschien 80% MF :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1