Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-11 16:30

Kluus

Gang is alles

Topicstarter
Na een paar jaar in het bezit te zijn van een Yamaha RX-V667 (ibood deal van destijds) begin ik het nu zonde te vinden om deze reciever te gebruiken icm goedkope 2.0 boekenkast speakers van mijn vorige set.

Ik ben dus op zoek naar een surround set. Met mijn budget van 300 euro is mijn keuze volgens mij niet zo heel groot, en in een impuls had ik al de Jamo a102 hcs6 besteld. Na het lezen van oa posts in dit forum ben ik gaan twijfelen of dit soort kleine satteliet systemen wel wat voor mij zijn en heb ik mijn bestelling even geannuleerd.

Nu ben ik geinteresseerd in de Jamo S506 HCS3 set vanwege de aantrekkelijke prijs, mogelijk in de toekomst aangevuld met een goede sub. Maar had graag jullie advies in de "juistheid" van deze keuze of dat er nog betere alternatieven zijn op of rond mijn budget?

Verder vroeg ik me af hoe het nu zit met wattages, ik snap dat dit niet veel zegt, maar de natuurkunde erachter is me nog niet helemaal duidelijk. Wat mij zorgen baart is dat de rx-v667 een RMS levert van 90W per channel, maar een dynamisch vermogen van 160W. Terwijl de frontspeakers een RMS rapporteren van 130W. Zijn de speakers hiermee te zwaar voor mijn versterker, of is hier geen probleem?

Het zou top zijn als iemand me hier in Jip en Janneke taal een beetje mee op weg kan helpen, ik was zelf aan het zoeken maar inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer ;).

PS: Ik begrijp dat ik ook moet gaan luisteren, maar heeft dat zin als ik de versterker al heb (dus waarschijnlijk niet vooraf de gehele combi kan beluisteren). Ook heb ik nogal een ongetrained oor op het moment, dus geen idee wat ik moet verwachten ;).

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het is altijd zinvol om te gaan luisteren. Elk merk/type speaker klinkt anders. De 2e Jamo set zal ongetwijfeld beter zijn dan die 1e want melkpakjes zijn per definitie rommel.

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-10 21:33
TjaBske schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:07:
PS: Ik begrijp dat ik ook moet gaan luisteren, maar heeft dat zin als ik de versterker al heb (dus waarschijnlijk niet vooraf de gehele combi kan beluisteren). Ook heb ik nogal een ongetrained oor op het moment, dus geen idee wat ik moet verwachten ;).
Bij elke fatsoenlijke audiozaak hebben ze verschillende versterkers staan om aan te sluiten op de speakers die je wilt beluisteren. Ze zullen dan een versterker aansluiten die qua klank het dichtste bij jouw versterker ligt, zodat jouw thuissituatie zo goed mogelijk benaderd kan worden.

En getraind hoef je niet te zijn. Je hoort vanzelf wel of je iets mooi vindt klinken of niet :)

Verwijderd

Ik heb die Jamo's (fronts) wel eens beluisterd in een luisterruimte. Ze stonden toen aangesloten op een Onkyo 6xx, weet het exacte type niet meer. Wat ik mij wel herinner is dat de speakers een slechte indruk achter lieten, weinig dynamiek en klonken redelijk dof.

Als je een budget van 300,- hebt zou ik je aanraden om ook tweedehands te zoeken naar een leuke 5.1 set.

Zoiets als dit bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 19:21 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

TjaBske schreef op woensdag 06 november 2013 @ 14:07:
Verder vroeg ik me af hoe het nu zit met wattages, ik snap dat dit niet veel zegt, maar de natuurkunde erachter is me nog niet helemaal duidelijk. Wat mij zorgen baart is dat de rx-v667 een RMS levert van 90W per channel, maar een dynamisch vermogen van 160W. Terwijl de frontspeakers een RMS rapporteren van 130W. Zijn de speakers hiermee te zwaar voor mijn versterker, of is hier geen probleem?
Over vermogens staat een stuk geschreven in [FAQ] Audio. Komt er eigenlijk op neer dat je er niet op hoeft te letten. Sowieso niet omdat we hier praten over opgegeven vermogen en die kloppen in 99,9% van de gevallen niet. Zo is die 90 Watt die jij aanhaalt op twee kanalen en zal de receiver met vijf kanalen belast minder vermogen leveren. En dat is dan áls de receiver die 90 Watt al haalt. Ik weet namelijk niet hoe ht met een V667 zit, maar een V573 leverde namelijk nog maar 25 Watt als je alle kanalen belastte. Idem met dat dynamische vermogen, dat zegt zo helemaal niets. Er staat niet eens bij hoe het gemeten is. Grote kans dat het een vermogen is wat voor een milliseconde kan worden geleverd en that's is. Ik durf namelijk met redelijke zekerheid te zeggen dat die 2 Ohm die Yamaha opgeeft nooit wordt gehaald. Versterkers die 2 Ohm stabiel zijn heb je niet voor deze prijsklasse. Maar goed, dat is theorie want in de praktijk heb je letterlijk maar enkele Watts nodig. Dus zelfs dan zou zo'n 25 Watt van een V573 nog genoeg zijn. Ik zou me er geen zorgen over maken, want in de praktijk werkt het toch allemaal wel. Natuurlijk zijn er grensgevallen, maar met normale setjes kom je daar niet aan.

Betreffende dat luisteren, dat is iets wat je sowieso moet gaan doen. Ik ben nog altijd van mening dat een versterker gelijk zou moeten klinken aan elke andere versterker als ze binnen hun werkbare gebied staan te spelen. En mocht er wel verschil in sound zijn tussen versterkers dan is dit nog nooit zo groot als het geluid tussen diverse speakers. Dat verschil zal eigenlijk iedereen wel horen. Moet wel zeggen dat luisteren lastig kan worden aangezien 300 euro voor een complete 5.x set niet extreem veel is en je dan snel bij de ketens van BCC, Mediamarkt, et cetera uit komt waarbij niet alles even lekker op staat gesteld dan wel te beluisteren is in een geschikte ruimte.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.