Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine laptop voor videobewerking, budget niet van belang...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik denk dat mijn wens een beetje vreemd is misschien, maar ik wil een laptop die echt een dikke sigaar is voor videobewerking en toch een scherm heeft dat niet groter is dan 13" en lang mee gaat op de accu...

Zoals ik al schreef is het budget bij het zoeken niet echt van belang. Natuurlijk moet het geen €4000 kosten, maar ik ben gewoon op zoek naar een apparaat dat voor de komende jaren de top gaat zijn om mee te videobewerken.

Nu hoor ik meteen al iedereen roepen dat je een Apple moet nemen voor videobewerking. Probleem is alleen dat ik geen Apple wil. Ik wil ook gaan dual/triple booten met, je raadt het al, Linux/Windows. Ook heb ik een aversie tegen HP, Packard Bell en Dell, daar krijg ik jeukende bultjes van.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Videobewerken is het voornaamst. Ik gebruik het liefst Adobe Premiere Pro. In elk geval ga ik er niet op gamen, daar heb ik een console voor. Ik ga hem ook gebruiken voor "ICT klusjes" onderweg. Je kent het wel, mensen die de ballen verstand hebben van WIFI die een tablet hebben gekocht maar in huis een oude router zonder WIFI hebben uit de brand helpen etc.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Niet meer dan €4000, uiteraard is goedkoper altijd beter.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, daarom moet het scherm niet groter dan 13" zijn en de accuduur behoorlijk. Waarschijnlijk dat daar ook de knaken in gaan zitten... Natuurlijk moet er een HDMI uitgang op zitten zodat ik geen vierkante oogjes ga krijgen. 13" is voornamelijk voor het mobiele gebruik, videobewerken gaat op een groot scherm (24-27" monitor of 46"+ TV).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
GEEN HP! Omdat dat spul is gemaakt om bij een volgende grote update van Windows (XP > W7) onbruikbaar te worden. HP vindt het blijkbaar een leuk truukje om geen drivers meer uit te brengen bij zo'n update en dat vind ik niet leuk. Wat mij betreft houden ze het bij printers. Packard Bell en Dell verdenk ik daar ook van (maar ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen).

Ik heb een heel goed gevoel bij het merk Asus. Laptops van dat merk die ik onder ogen krijg zijn vaak heel degelijk en de driversupport zit ook snor als ze flink op leeftijd zijn. Hetzelfde geldt voor Fujitsu-Siemens. Lenovo is voor mij een nieuwe speler en die ken ik nog niet zo goed, misschien dat iemand daar meer over kan vertellen?

Ik denk dat er een flink kanon aan snel intern geheugen in moet zitten. 32GB is tegenwoordig de max? Ook wil ik het liefst twee harde schijven erin. Eentje SSD, voor de rappe opstart (256 GB lijkt me genoeg voor W7, W8.1 en Linux) en eentje van rond de 1 TB. De processor uiteraard i7, maar daarvan zijn zoveel verschillende... Ook voor de videokaart weet ik van toeten noch blazen. Mijn eerste gedachte is dat hij CUDI zou moeten ondersteunen, maar bestaat dat uberhaupt?

Ik heb er geen haast mee. Waarschijnlijk ga ik eerst een keer een en ander proberen bij een Media Markt, maar ik ben bang dat mijn specifieke wensen daar niet te proberen zijn. Op deze manier probeer ik ook erachter te komen of mijn wensen wel te bevredigen zijn, want ik heb het idee dat het nogal een exotisch modelletje wordt. Het is nogal een lap tekst geworden, mijn excuses hiervoor en veel dank als je tot hier bent gekomen.

Verwijderd

Success met het vinden van een 13.3" laptop met 32GB RAM :P

Ik ken slechts 2 13" laptops met een redelijke CPU waar 16GB RAM in kan. En die zijn beiden zo kut gebouwd als maar mogelijk is.

Ik zou aanraden om uit te wijken naar het 15.6" segment en een Thinkpad W540p op te pikken. Deze laptop kan je nog niet kopen, maar dat zou niet lang meer mogen duren. De specs zullen iets zijn als 3200*1800 scherm, quadcore, 4 DIMM slots, ca. 8 uur accuduur met 9-cel accu.

Als je dat niet wilt.. Over het algemeen krijg je alleen low-voltage CPU's in een segment lager, waarbij het gros ook nog eens RAM bevat wat op het moederbord zit gesoldeerd. Er zijn maar een handjevol 13.3" of 14" laptops waar zelfs maar 16GB in kan. En dan krijg je een low-voltage CPU. Wil jij voor die 2 inch en 1KG een quadcore en 32GB RAM opgeven?

• oJoey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-11 18:33
Ik denk dat het met een 13" wel erg lastig gaat worden. Ik raad je dan ook aan om naar een 15" te kijken. Ik weet dat je geen fan van Dell bent (ik heb er persoonlijk nog nooit issues mee gehad), maar ze brengen binnenkort wel een prachtige laptop uit. Gemaakt voor de dingen waar je het voor wil gebruiken, licht, klein, lange accuduur.

EDIT: Laat ik dan maar wel de laptop toevoegen waar ik het over had:
pricewatch: Dell Precision M3800

[ Voor 21% gewijzigd door oJoey op 05-11-2013 14:59 ]

Verwijderd

Dell heeft zo'n ultrabook workstation, ja. De M3800. Volgens dell 1.88Kg, quadcore, midrange quadro GPU, max. 16GB RAM. De prijs zal richting de €2200 gaan.

• oJoey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-11 18:33
Als multimedia-vormgever met een xps17 van 4kg ben ik wel benieuwd naar die laptop in ieder geval.

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 14:55:
Success met het vinden van een 13.3" laptop met 32GB RAM :P

Ik ken slechts 2 13" laptops met een redelijke CPU waar 16GB RAM in kan. En die zijn beiden zo kut gebouwd als maar mogelijk is.

Ik zou aanraden om uit te wijken naar het 15.6" segment en een Thinkpad W540p op te pikken. Deze laptop kan je nog niet kopen, maar dat zou niet lang meer mogen duren. De specs zullen iets zijn als 3200*1800 scherm, quadcore, 4 DIMM slots, ca. 8 uur accuduur met 9-cel accu.

Als je dat niet wilt.. Over het algemeen krijg je alleen low-voltage CPU's in een segment lager, waarbij het gros ook nog eens RAM bevat wat op het moederbord zit gesoldeerd. Er zijn maar een handjevol 13.3" of 14" laptops waar zelfs maar 16GB in kan. En dan krijg je een low-voltage CPU. Wil jij voor die 2 inch en 1KG een quadcore en 32GB RAM opgeven?
Daar was ik ook al bang voor dus... Eigenlijk is de 13" echt de max, want ik heb nu een 15,6" en dat vind ik een 'pain in the behind' om mee te slepen, wat ik dus vervolgens nooit doe en dan vind ik het wel zonde van het geld. Welke twee 13" laptops zijn dat?

Wat betreft die Dell, ik ga er eens naar kijken, maar het wordt hem waarschijnlijk niet. Ik heb verschillende Dell's gezien die driverproblemen maakten, dus ik vertrouw dat bedrijf voor geen 5 cent. Best jammer wel, want die ziet er goed uit...

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
BTO 13CL58 zou wellicht ook nog een mogelijkheid zijn.

Weet alleen niet hoe de bouwkwalliteit van deze laptop is.
Om heel eerlijk te zijn heb ik een 15cl35 die ik niet heel stevig vind.

Verwijderd

Verstekbakker schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:23:
[...]

Daar was ik ook al bang voor dus... Eigenlijk is de 13" echt de max, want ik heb nu een 15,6" en dat vind ik een 'pain in the behind' om mee te slepen, wat ik dus vervolgens nooit doe en dan vind ik het wel zonde van het geld. Welke twee 13" laptops zijn dat?

Wat betreft die Dell, ik ga er eens naar kijken, maar het wordt hem waarschijnlijk niet. Ik heb verschillende Dell's gezien die driverproblemen maakten, dus ik vertrouw dat bedrijf voor geen 5 cent. Best jammer wel, want die ziet er goed uit...
Clevo W740SU (met iris pro) en clevo W230ST.

Over de eerste gaf iemand op de frontpage aan dat hij 7 mensen kende die die laptop hadden gekocht en terug hadden gestuurd omdat het toetsenbord zo slecht is, de 2e is volgens mij niet veel beter. Bar slechte input devices, fan noise en bouwkwaliteit zijn al jaren eerder regel dan uitzondering bij clevo.

Iets anders met een quadcore en 16GB RAM in dit segment ken ik echter niet. De meeste fabrikanten brengen in dit segment alleen nog notebooks uit met een low-voltage CPU en gesoldeerd RAM. (met enkele kleine uitzonderingen, on top of my head: de latitude 6430u, HP folio 9470 en MSI GE40, maar die bevatten alle 3 een baggerscherm)

• Verstekbakker
  • Niet online
Clevo klinkt ook al wiebelig zonder er ooit maar van gehoord te hebben... Die MSI vind ik tot nu toe nog het interessantst. Mijn ervaring met MSI is de MSI Wind U100. Verschillende van die apparaatjes in handen gehad en dat is godverdomd robuust spul. En zelfs Windows 7 draait nog op die dingen, geen gezeur met drivers...

Maximaal 16GB geheugen dan weer wel... Misschien dat zoiets voor nu voldoende is, maar hoe zit dat over 5 jaar? Moet het ding het wel 5 jaar blijven doen natuurlijk...

BTO 13CL58 is ook heel interessant, misschien nog wel interessanter dan de MSI, maar wie of wat is BTO...? Ik vind vertrouwen in een bedrijf ook belangrijk namelijk en ik heb nog nooit van BTO gehoord. Maar dat kan aan mij liggen...

Verwijderd

Een reseller van (voornamelijk) clevo barebones. W230ST == 13CL58.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:22
BTO is een reseller van Clevo barebones met daarin wat hardware die ze zelf uitkiezen. BTO staat bekend om slechte bouwkwaliteit, nog slechtere koeling, maar op papier supergoede specificaties voor een "spotprijs".
Een merk dat ik zou mijden als de neten, waarna ik zou gaan kijken naar serieuze spelers zoals Sony, Asus, Dell en Lenovo.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah, goed om te weten, dan laten we die liggen. Hij ziet er op foto's ook heel lelijk uit, maar daar koop je het niet voor of je moet een Apple fanboy zijn natuurlijk.

• Merethil
Och een Apple koop je niet alleen om de looks hoor, da's wel heel ouderwets...
Hoe dan ook: Ik zou gaan kijken naar de Sony's die laatst zijn uitgekomen of anders wachten tot een Lenovo of Dell komt met een workstation-niveau laptop die het allemaal aankan.

Je zit met het probleem dat een Quadcore niet vaak in 13" voorkomt en je Adobe Premiére niet graag draait op lager dan Quad (lijkt me). Daarnaast vallen natuurlijk veel merken af door je gevoelens erover terwijl bijvoorbeeld een Dell in mijn ervaring ongelofelijk goed is qua ondersteuning (maar n=1 dus weinig over te zeggen verder).

Er komen wel 15"-ers aan die eigenlijk nog erg licht zijn voor de grootte, maar als je dat echt niet wilt...

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Verstekbakker schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:23:
[...]

Eigenlijk is de 13" echt de max, want ik heb nu een 15,6" en dat vind ik een 'pain in the behind' om mee te slepen, wat ik dus vervolgens nooit doe en dan vind ik het wel zonde van het geld. Welke twee 13" laptops zijn dat?
Maar is het dan de afmeting of het gewicht wat je tegen staat? Het verschil in gewicht hoeft niet heel groot te zijn en volgens mij is het formaat ook geen groot probleem.

Persoonlijk vind ik videobewerking op een 13" erg krap worden. Premiere heeft veel toeters en bellen en op een klein scherm word dat al snel druk. Daarnaast verlies je ook de native HD support van je films (mits je in HD opneemt natuurlijk).

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Ik edit zelf ook veel video's en 13,3 inch is echt heel klein, ook voor onderweg. Denk maar eens aan alles wat je op je scherm kwijt wilt .. Tuurlijk zul je een full HD scherm hebben, maar of het ook echt comfortabel is .. ik vraag het me af.

Ik zelf ben in de markt voor de Lenovo W540 als hij uit is. Hij zou maar 2,5 kilo gaan wegen en 2,71 cm dik zijn. Natuurlijk best dik en lomp, maar voor zo'n powerhouse vind ik het enorm meevallen.

32 GB ram .. waar denk je dat voor nodig te hebben? Monteer je alleen in premiere? Dan is het echt overkill, ook over een jaar of 4/5 zullen die 16gb's aan ram nog makkelijk meekunnen. Mocht je veel zware projecten in after effects gaan doen, tsja .. dan is 32 GB aan ram wel benodigd.

Kortom, ik zou wachten op die Lenovo, die waarschijnlijk ass gaat kicken op heel veel gebieden. Oja, laten we het maar niet over Apple hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2013 16:15 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Dat was ook maar een klein misplaatst grapje over die Apple, ik zal het beperken.

Nee, zelfs de 14" van die MSI vind ik heel moeilijk te verkroppen. Voor onderweg heb ik zelfs genoeg aan een 10" scherm. Voor videobewerking is dan de HDMI uitgang op de laptop belangrijk, want inderdaad, Premiere Pro heeft nogal wat beeldscherm nodig.

Het spijt me van Dell, maar ik ga mezelf voor de kop slaan als ik tegen hetzelfde probleem aan loop als waar ik steeds mee zit bij het opnieuw installeren van andermans laptops. Het gewicht boeit me eigenlijk niet zo, het zit in een laptoptas die vol zit met allerlei apparatuur, een kilo meer of minder merk je dan toch niet. Maar daar zit dan wel meteen het probleem van de afmeting. Door alle zooi in die ene tas is de plaats nogal beperkt. 13" Is dus echt de max ben ik bang.

Als er iets voorbij komt dat echt te prachtig is, dan zou ik het volume van karton moeten namaken om het te testen, maar ik geef het weinig kans. Misschien moet ik er dan toch nog maar even mee wachten tot er iets meer te krijgen is voor mijn wensen...

Verwijderd

Geef dan de wens op om te videobewerken op een mobiele laptop, en haal een krachtige desktop voor op kantoor en een simpele laptop om bij klanten langs te gaan.

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 06:52
Misschien een idee om anders tegen je wens aan te kijken.

Beschrijf eens niet wat je wilt hebben, maar welke behoeftes je hebt.

Bijvoorbeeld:
-tijds en plaats onafhankelijk werken
-goed mee te nemen
-extreem krachtig

Heb namelijk het idee dat je iets wilt hebben dat niet gemaakt wordt binnen de door jou gestelde eisen en wensen. Wie weet is er juist een andere oplossing beschikbaar ...

ik roep maar iets misschien helemaal niet werkbaar ... maar een lichte 13 inch laptop en via internetverbindingen wifi/3G/4G werken op een server gehuurd of dat je hem zelf draait ... Wie weet kun je op deze of een hele andere manier ... precies datgene doen wat je wilt ... maar op een manier die je zelf over het hoofd had gezien of om een andere reden aan de kant hebt geschoven.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Verstekbakker schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:15:

Het gewicht boeit me eigenlijk niet zo, het zit in een laptoptas die vol zit met allerlei apparatuur, een kilo meer of minder merk je dan toch niet. Maar daar zit dan wel meteen het probleem van de afmeting. Door alle zooi in die ene tas is de plaats nogal beperkt. 13" Is dus echt de max ben ik bang.
Waarom dan geen grotere tas kopen? Je geeft aan dat die extra kilo het probleem niet is. Waarom zou die extra inch (in een grotere tas) dan wel een probleem zijn?

Ik wil niet betweterig overkomen en mijn bedoelingen zijn goed, maar voor mijn gevoel beperk je jezelf nu heel erg door de gestelde eisen. Eisen waarmee mijns inziens nog wel geschoven kan worden. :)

Mocht een groter formaat echt geen optie zijn dan heb je 2 optie's
-eisen bijstellen
of
-wachten op een model wat wel aan je eisen voldoet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik begin mijn verhaal ook met erkennen dat mijn wensen nogal exotisch zijn. Ik kan ze natuurlijk ook aanpassen, maar dan heb ik er geen koffer met geld voor over. Ik heb op het moment al een desktop en een (paar) laptop(s) waarmee ik alles apart kan doen, maar ik ben op zoek naar een apparaat dat de hoeveelheid beeldschermen die ik heb rondslingeren gaat beperken.

Laat ik het anders omschrijven. Ik wil een laptop die compact is, want ik wil ermee op pad. Betekent dat hij niet groter dan 13" mag zijn. Daarbij wil ik dat hij de sportwagen onder de laptops is wat betreft videobewerking. Die 32GB was een beetje overdreven misschien; 16GB is blijkbaar ook ruim voldoende voor de komende 5 jaar? Moet ik op de videokaart letten? Ik begrijp heel goed dat je voor videobewerking veel beeldscherm wil hebben (op de desktop heb ik twee schermen vol vensters van Adobe Premiere Pro en nog een scherm ernaast voor de 'master' bij capturen), maar dat beeldscherm (27"-46") kan wat mij betreft extern worden aangesloten via HDMI. Als ik onderweg ben ga ik niet aan de gang met hardcore videobewerken, hoogstens even wat ruw materiaal terugkijken.

Een grotere tas etc. zal helaas niet gaan. De tas is op een perfect formaat zo en als ik dan een bom geld ga uitgeven wil ik ook dat het naadloos aansluit op mijn wensen, daar betaal ik ook graag wat meer voor. Als dat betekent dat ik langer moet wachten, dan moet ik maar geduld hebben tot Sony (vind ik ook wel betrouwbaar, maar voornamelijk door videocamera's), Asus of Lenovo met iets moois komt.

Is dat Lenovo Thinkpad niet eigenlijk IBM? Vroeger was Thinkpad iets van IBM, ook met die erwt in het toetsenbord, zonder Windows-knop...

• Edit: ik heb zojuist de tas erbij gepakt, de afmeting van de MSI GE40 zijn het absolute maximum. De 14" zijn te accepteren omdat hij maar 3 cm dik is. Met wat schuiven past het dan allemaal precies... Ik twijfel er nog aan, maar ik laat het eens een nachtje indikken... Ik lees dat de videokaart die erin zit voor CUDA vrij goed presteert, dus dat is een grote plus.

Zit ik alleen nog even te kijken naar de SSD/HDD mogelijkheden. Kan er nou 2x mSATA + 1x 2,5" SATA in? Of gewoon (gewoon :+ , vroeger had je een stoeptegel van een Bigfoot 5,25" in je computer en dan nog maar 2GB...) 2x 2,5" SATA? Er zijn nogal wat configuraties mogelijk, daarvan wil ik natuurlijk de snelste...

Ondertussen lees ik ook vanalles over de Razer Blade 14, maar die is nog niet leverbaar... Waarschijnlijk dat het dan toch nog maar wat langer moet gaan duren...

[ Voor 19% gewijzigd door Verstekbakker op 06-11-2013 00:05 ]

• Merethil
Razer Blade 14 gaan met maximaal 8 GB geheugen komen, ik wilde hem al aan je aanraden maar bedacht me toen dat het ding niet een supergoede koeling heeft en het scherm helemaal niet zo goed is.
Daarnaast dus de max van 8 GB (Want vastgesoldeerd) maakt hem voor jou niet heel speciaal lijkt me.

De MSI GE40 kan ik ook niet aanraden, zelfde redenen als de Blade op de geheugenlimitatie na.

Edit: Blijkbaar is er wel een Blade 14 met 16 GB geheugen beschikbaar maar is een specifiek type. Die ga je denk ik niet één twee drie vinden. Daarnaast blijf je dan nog zitten met de koeling en het slechtere scherm dan bijvoorbeeld een Sony Vaio Pro 13.

[ Voor 24% gewijzigd door Merethil op 06-11-2013 08:57 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Als ik op de site van Sony een Vaio Pro 13 samenstel zit ik ook aan de max van 8GB met een 1,7GHz proc. en die lijkt me nogal klein voor videobewerking. En volgens mij is er geen plek voor een tweede HDD. Daar zit die MSI toch wat beter in elkaar...

Ik lees inderdaad dat de koeling van die MSI waardeloos is, zal wel niet goed zijn voor de levensduur... Toch jammer, want al het andere heeft gewoon niet genoeg spierballen...

• Merethil
Ik bedoelde ook totaal niet dat die Sony een goeie voor je zou zijn, het is gewoon jammer dat het scherm van de Razer Blade 14 niet voldoet voor wat je eraan uitgeeft. Het is een apparaat van 1500+ euro en er zit niet eens een goed scherm in.
Dan zou ik nog eerder een MBP retina 13" aanraden... Daar kan ook geen tweede HDD in, maar heb je in ieder geval een mooi scherm. Is echter weer OS X, geen Windows, dus zal ook afvallen lijkt me.

Er zijn niet echt laptops die in gedachten springen hierbij. Je zou eventueel nog kunnen kijken naar de Acer (ja, Acer, maar topmodel van ze die overal lovende reviews krijgt) V7-482PG.

Deze: pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii
Hier zit een vrij goed IPS paneel in, weegt niet supeveel en is vrij dun, heeft een goeie videokaart en een gemiddelde processor waardoor je videobewerking vast ook wel kan.
Is misschien niet de duurste laptop ooit maar dan heb je een apparaat met goed scherm wat onderweg lang meekan en zou je thuis eventueel een desktop neer kunnen zetten voor je échte videobewerking. Als je alles met je 13"/14" laptopje moet gaan doen, ook al hang je hem aan een scherm, dan word je daar niet blij van, je loopt al snel tegen de limitatie van snelheid in die formfactor aan.

Deze Acer zou je dan kunnen uitbreiden met een mSata SSD van 256 GB en een HDD van 1 TB of de standaard van 500 GB en er 12 GB DDR3 in gooien, heb je een mooi mobiel platform voor het standaardwerk en hou je genoeg over voor een flinke desktop als je eens écht aan de slag gaat.

@Darkstone hieronder:

Dat weet ik, maar welke 13"/14" met degelijk scherm en nette koeling wel? Je gaat er geen vinden lijkt me, of in ieder geval niet degene die aan de wensen voldoen. Daarom bouwde ik mijn opmerking maar wat uit in de Edit :P

[ Voor 79% gewijzigd door Merethil op 06-11-2013 10:26 ]

Verwijderd

De MBP retina 13" heeft geen full-voltage CPU.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 10:22 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Die V7-482PG met i5 ULV zou ik nou niet aanbevelen als je opzoek bent naar een ultieme video-editing laptop. Er zit een aardige GPU in maar die wordt niet officieel in Premiere Pro ondersteund.

Wat dan wel? Geen idee, ik denk dat de wensen niet te verenigen zijn in de huidige laptops.

Verwijderd

Merethil schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:19:

@Darkstone hieronder:

Dat weet ik, maar welke 13"/14" met degelijk scherm en nette koeling wel? Je gaat er geen vinden lijkt me, of in ieder geval niet degene die aan de wensen voldoen. Daarom bouwde ik mijn opmerking maar wat uit in de Edit :P
Dat dus. Er is naar mijn mening niet een laptop onder de 15.6" (behalve misschien de Alienware 14, maar dat vind ik meer een flinke 15.6") met een full-voltage die ik kan aanraden. Het alternatief is dat-ie een laptop aanschaft met ULV CPU. Maar als je die de helft van de tijd als desktopvervanger gaat gebruiken... in 2007 had je de pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6600, die CPU is net zo snel als de ULV's van tegenwoordig. Het is leuk voor onderweg, maar niet voor serieus werk.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Misschien kan je nog ergens een VAIO SVZ13 vinden, quadcore i7, 8GB en SSD's in Raid0 (tot 512GB) met een 1080p scherm met goede kleuren. Geen optie tot meer opslagruimte of uitbreiden, maar hij is klein en licht en prima geschikt voor video bewerking. Het zal niet zo snel zijn als een top-desktop maar dat is ook gewoon onmgeljk in klein en licht.

• Verstekbakker
  • Niet online
Een desktop met wat meer pit heb ik al, maar die kan ik niet met me meenemen... Misschien moet de focus dan maar iets minder op videobewerken liggen, maar wel "het beste alternatief"? (Als u begrijpt wat ik bedoel.) Zo'n ding moet toch wel te vinden zijn met een dikke proc.? Maar ik begrijp dat ik met een generatie van low-voltage te maken heb die niet zo geschikt zijn...

Ik vermoed dat mijn wens ook niet in de nabije toekomst in vervulling zal gaan, want wie wil er nou videobewerken op een 13" scherm?! Misschien dat wachten dan ook geen zin meer heeft...

Verwijderd

Ik denk dat je geen 15" performance beest gaat vinden in een 13" form factor. Nu niet, de komende tijd niet. De ULV tendens lijkt pas net begonnen (zelfs 15" Asus modellen hebben ze al)..,

Blijf bij een full option desktop voor het echte werk, en neem een 13" met de beste specs die je kan vinden voor on-the-road.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:30:
Ik denk dat je geen 15" performance beest gaat vinden in een 13" form factor. Nu niet, de komende tijd niet. De ULV tendens lijkt pas net begonnen (zelfs 15" Asus modellen hebben ze al)..,
Dell heeft ze in 17", €1000+, 3.29kg wegende bakbeesten.. Lenovo heeft ze in alles van 14" en onder behalve de T440p. Wat ook nog een goede optie kan zijn trouwens, ik snap niet dat ik die was vergeten.

De grap is dat dat een paar jaar terug wel bestond. Ik geloof dat de MBP 2011 sneller is dan de rMBP eind 2013, om nog maar te zwijgen van de vaio Z21 uit 2011 welke vandaag de dag nog steeds sneller is dan praktisch alles wat je kan krijgen met een 2 maal zo hoog gewicht..

Maar los daarvan, goede laptops in het segment op dit moment zijn de Acer V7, als je een GPU nodig hebt. Of de vaio pro als je geen GPU nodig hebt. En heel misschien de surface pro 2. Ik ben zelf niet helemaal overtuigd van de vaio pro, maar momenteel met de trage adoptie van haswell is er niets beters.

• Merethil
En dat is de reden waarom ik ze noemde. Het is gewoon zonde om voor een laptop te gaan die dit alles moet kunnen in 13". Ze zijn er niet en op alle vlakken moet je dan compromissen sluiten. Daarom bood ik de optie van de Acer + een bakbeest desktop voor het echte werk aan. Helaas wordt dat blijkbaar niet gelezen door sommige mensen want ze raden direct de V7 weer af (niet aan jou gericht, TS).

Hoe dan ook: Als je al een desktop hebt staan waar je het zware werk op doet, waarom zou je dan nog een laptop willen om dat werk óók op te doen? Ben je zo vaak op locatie aan het editen, en dan bedoel ik écht editen?

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
Verstekbakker schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:47:
Als ik op de site van Sony een Vaio Pro 13 samenstel zit ik ook aan de max van 8GB met een 1,7GHz proc. en die lijkt me nogal klein voor videobewerking. En volgens mij is er geen plek voor een tweede HDD. Daar zit die MSI toch wat beter in elkaar...

Ik lees inderdaad dat de koeling van die MSI waardeloos is, zal wel niet goed zijn voor de levensduur... Toch jammer, want al het andere heeft gewoon niet genoeg spierballen...
Moet zeggen dat de bouwkwaliteit van die sony vaio pro mij ook een beetje tegenvalt.
Hij zag er opzich wel stevig uit maar toen ik hem laatst zag liggen bij de mediamarkt.... dat toetsenbord flexed echt ontzettend veel mee.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-11 22:53
Maar wil je ook echt gaan videobewerken onderweg?
Zo niet, is het dan niet handiger om een grotere laptop voor thuis + videobewerking en iets van een tablet ofzo voor onderweg?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Merethil
Spekkie88 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:36:
Maar wil je ook echt gaan videobewerken onderweg?
Zo niet, is het dan niet handiger om een grotere laptop voor thuis + videobewerking en iets van een tablet ofzo voor onderweg?
Waar is dan het nut van zijn pc nog? Ik gok dat de laptop gewoon gebruikt gaat worden naast de desktop, maar waarom er dan zo zwaar videobewerkingen op moeten worden gedaan...

• Verstekbakker
  • Niet online
Eigenlijk heb ik een hekel aan het opgesloten zitten in zo'n hok waar een pc staat om daar te gaan editten. Ik wil dit dus ook ergens anders kunnen doen en dan wil ik minimaal kunnen doen wat ik in dat hok kan doen, het liefst nog veel meer. In die PC zit een quad core, een CUDA gfx-kaart met 1GB, 8GB intern en een SSD + 2x gewone HDD, dus ik vind quad core, 16GB en een SSD + HDD echt het minimum...

Dan zit ik ook vaak "buiten de deur" met m'n ruwe materiaal en wil ik er gewoon mee aan de slag kunnen zonder beperkingen. Daarom wil ik per se zoveel in zoiets kleins proppen. Als het te groot is, dan ga ik het nergens mee naartoe, blijft het ding thuis liggen en kan ik het geld netzogoed niet uitgeven... Een beetje internetten, pentesting en routers configureren kan dan mooi ook met datzelfde ding gedaan worden...

Ik denk dat ik even naar de Mediamarkt rij nu om eens aan zo'n Vaio (of iets anders dat hier genoemd wordt) te voelen. Misschien dat ik daar ook wijzer van word.

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
De Sony Vaio Z (Full HD 13" versie met i7 quadcore) die hier al eens voorbij was gekomen is inderdaad wel een beest van een laptop. Weegt evenveel als de huidige Sony Vaio Pro 13 maar heeft een veel krachtigere CPU. En doormiddel van een dock kan je er een AMD HD6650 GPU aanhangen wat voor wat extra kracht zorgt. Maar je zal goed moeten zoeken om die laptop nog ergens te vinden. (eventueel tweedehands of buitenland) en hij is redelijk overpriced.

• Merethil
Volgens mij was die Sony Z met een full-voltage i7 Dual Core. i7 2670m ofzo. Dat ding is in ieder geval geen quadcore, was hij te licht en te dun voor, had de koeling nooit aangekund.

Deze:
reviews: Sony Vaio Z: ultra-concurrent met losse gpu

In deze review is het een full-voltage i5, als je de i7 nam was het geen quadcore afaik.
Zie hier ook iemand die hem aanbiedt:
http://www.marktplaats.nl...1-16kg-pmd-dock-egpu.html

[ Voor 17% gewijzigd door Merethil op 06-11-2013 15:01 ]

Verwijderd

http://nl.hardware.info/r...ll-hd-quad-core-processor
Met i7-3610QM, 45W. Prima koeling ook, concrete benchmarks ontbreken, maar bij notebookcheck heeft hij geen moeite prima95+furmark te draaien met 35W TDP CPU.

• Thmz159
De 2012 versie kon (blijkbaar) wel uitgerust worden met een i7 quad ( Wikipedia: Sony Vaio Z series )

Heb trouwens geen idee of het geheugen uitbreidbaar is en wat de max is.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Weet niet of het al genoemd is hoor maar waarom niet via RDP/teamviewer je pc overnemen thuis? Heb je het compacte van je 13 inch maar de power van je desktop. Kwa beveiliging heeft Teamviewer dan me voorkeur en het voordeel dat je niks aan hoeft te passen in je modem.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Thmz159 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:11:
De 2012 versie kon (blijkbaar) wel uitgerust worden met een i7 quad ( Wikipedia: Sony Vaio Z series )

Heb trouwens geen idee of het geheugen uitbreidbaar is en wat de max is.
Ik had voor m'n Duo 13 de laatste Z13 met de quadcore. Beide met 8GB ram en 512 SSD uitgerust. De Z13 is met videobewerking en number crunching sneller, in dagelijks gebruik is de Duo 13 dan weer sneller (mede door Windows 8 uiteraard).

• Merethil
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:10:
http://nl.hardware.info/r...ll-hd-quad-core-processor
Met i7-3610QM, 45W. Prima koeling ook, concrete benchmarks ontbreken, maar bij notebookcheck heeft hij geen moeite prima95+furmark te draaien met 35W TDP CPU.
Hier stond iets stoms... Nieuw externe dock was ook uitgekomen met deze laptop blijkt..

[ Voor 18% gewijzigd door Merethil op 06-11-2013 16:36 ]

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Die nieuwe dock was anders exact hetzelfde als de oude dock, zelfs hetzelfde typenummer. Puur door het update van je video drivers ging je van een 6630M naar een 7670M. Toen ik de Z13 kocht had ik de Z21 met het dock, dezelfde dock aansluiten op de Z13 gaf 7670M en 6630M op de Z21 (tot die ook de driver update kreeg, voila instant 7670M).

• Verstekbakker
  • Niet online
Bij de Mediamarkt ben ik ook niks wijzer geworden, alleen dat ik Lenovo wel mooi en degelijk vind uitzien, had ik niet verwacht (ik weet niet wat voor spul het is, ben het verder nog nooit tegen gekomen). De Lenovo Yoga 13 bijvoorbeeld vond ik erg mooi, maar dat omklappen vind ik dan weer een beetje zinloos (maar geen dealbreaker). En ook hier weer een maximum van 8GB blijkt nu ik thuis ben. De T440p ben ik nog aan het onderzoeken, die is nog niet leverbaar begrijp ik?

De Sony dingen vond ik er wat minder goed uitzien als ik dacht. Ook werd ik geen bal wijzer van de beschrijvingen van die laptops in het algemeen daar, want overal staat 8GB intern geheugen bij, maar verder niks over de mogelijkheden hiermee (max. uit te breiden tot, of er meerdere SSD's/HDD's in kunnen). En dat zijn toch net de dingen die voor mij cruciaal zijn.

Bijna was ik gevallen voor de Vaio die op MP staat, maar de max van 8GB vind ik toch echt heel erg jammer... Hij blijft in de running, maar dan vind ik het eigenlijk veel te veel geld voor iets tweedehands. Wat is het verschil tussen die en de MSI GE40 precies? Toch wel een hoop in het voordeel van de MSI, misschien alleen de hitte is dan een heikel punt (maar ik kan me vergissen, anders had ik jullie expertise niet nodig).

Overigens kwam ik bij het rondkijken op http://www.maingear.com/custom/notebooks/pulse14/index.php terecht en vond daar een mogelijkheid om te customizen... Mijn samenstelling kwam op $1916.-- uit... Als ik in de VS had gewoond had ik die gewoon besteld, maar er kwam nog $300 verzendkosten bij en dan zul je zien dat de douane er ook nog eens een bom geld voor moet hebben. Dat gaat me dan weer net wat te ver, maar ik heb wel 2 seconden lang gevoelens voor het ding gehad :P

Over het Teamviewer en computer overnemen verhaal kan ik kort zijn, ik ben soms een week lang de deur uit en zet dan het liefst al mn apparatuur in huis van de stroom af. Het was een leuk idee, maar voor mij net iets te vergaand.

[ Voor 8% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2013 04:01 ]

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 15:09
Bij XMG kan je een super brute 13.3 laptop samenstellen de P303, met een i7 4900MQ erin (de op twee na snelste mobiele processor die er is volgens notebookcheck), en 16 Gb ram, full hd scherm en een fijne grafische kaart. Je kan zowel twee minisata SSD als een harddisk nemen.

Zou dus hier eens rondklikken: http://www.mysn.eu/shop/xmg-p303.html

Hij krijgt een prima review op bittech: http://www.bit-tech.net/h.../23/xmg-p303-pro-review/1

[ Voor 34% gewijzigd door Goron op 07-11-2013 04:29 ]

• Merethil
Dat is de WS230T van Clevo, die is al eens voorbij gekomen.
Staat bekend om slechte bouwkwaliteit, te weinig koeling... Leuk voor de prijs, maar uiteindelijk niet een goede voor veel écht werk, als je de videokaart + cpu samen belast krijg je al snel problemen.

Hier ook wat reviews waar ze minder lovend zijn:
http://hexus.net/tech/rev...9549-xmg-p303-pro/?page=5
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.99914.0.html

Bedenk dat Notebookcheck vaan 80%+ geeft maar toch niet tevreden is.

Verwijderd

Is de Asus Zenbook Infinity iets? Er is wel geen dedicated GPU aanwezig, echter de intel 5100 is ook niet slecht.

reviews: Asus Zenbook Infinity: beter, maar niet oneindig veel

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Kijk anders eens naar de Lenovo T440s, dat is een 14" laptop met een full HD IPS scherm, en heerlijk uitbreidbaar (er kan een hd (dus bv je 1TB), en een msata SSD in), en kwa gewicht zit ie rond de 1.6Kg volgens mij. Hij komt uit de Thinkpad serie (vroeger was het IBM), en dat zijn laptops die gemaakt zijn om tegen een stootje te kunnen (en over de beste toetsenborden in de markt beschikken)! Ik heb zelf de voorganger (de T430s), en ben er erg tevreden over.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja gisteren heb ik die T440p samengesteld op de Amerikaanse site, maar de Nederlandse site wil me dat ding niet vekopen... Zo eentje zou echt perfect zijn, alleen ben ik even vergeten naar de afmetingen te kijken (voornamelijk de dikte).

-Edit- De dikte is dik in orde met 2cm, maar heel jammer dat 12GB dan weer de max is en ik vertrouw dat Intel graphics HD 4400 niet helemaal... Proc is een i7 4600U (in de duurste uitvoering). Ik weet het, ik ben een heel lastige klant en jullie willen me de winkel uit hebben, maar ik ben nog niet overtuigd van de T440s

[ Voor 40% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2013 12:39 ]

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 15:09
Merethil schreef op donderdag 07 november 2013 @ 07:38:
Dat is de WS230T van Clevo, die is al eens voorbij gekomen.
Staat bekend om slechte bouwkwaliteit, te weinig koeling... Leuk voor de prijs, maar uiteindelijk niet een goede voor veel écht werk, als je de videokaart + cpu samen belast krijg je al snel problemen.

Hier ook wat reviews waar ze minder lovend zijn:
http://hexus.net/tech/rev...9549-xmg-p303-pro/?page=5
http://www.notebookcheck....nes-Notebook.99914.0.html

Bedenk dat Notebookcheck vaan 80%+ geeft maar toch niet tevreden is.
Tja dat hij erg warm wordt lijkt me te verwachten, dat zal elke 13.3 worden met dergelijke specs, daar ontkom je niet aan. Dat hij gloeiend heet wordt en throttled bij furmark, mijn HP elitebook verslikt zich ook in furmark. Is gewoon een onrealistische loadcase voor een laptop.

Niet dat ik ooit zo'n XMG P303 in mijn handen heb gehad, geen idee wat voor bouwkwalitet maar als dat warm worden het enige nadeel is dan zal het toch wel meevallen. Maar als je de specs van de topicstart wil halen dan zal je denk ik toch op zoiets uit moeten komen.

edit: Oh als 14' ook is toegestaan dan zal er wel iets anders te vinden zijn inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Goron op 07-11-2013 12:16 ]

Verwijderd

Het ding wordt niet alleen warm met een slechte bouwkwaliteit. Idle maakt het ding VEERTIG decibel aan fangeluid. Dat is een totaal absurde hoeveelheid fan noise. Meer dan mijn latitude uitstoot onder full load.

Uit principe raad ik alles wat idle 35db geluid of meer produceert standaard af.
Goron schreef op donderdag 07 november 2013 @ 11:45:

Tja dat hij erg warm wordt lijkt me te verwachten, dat zal elke 13.3 worden met dergelijke specs, daar ontkom je niet aan. Dat hij gloeiend heet wordt en throttled bij furmark, mijn HP elitebook verslikt zich ook in furmark. Is gewoon een onrealistische loadcase voor een laptop.
Jouw elitebook verslikt zich al in pure CPU loads :P.

Mijn latitude heeft geen problemen met furmark, de CPU throttled licht, maar dat is geen verassing omdat ik een 45W CPU gebruik op een heatsink die bij de 35W modellen geleverd wordt.
Verstekbakker schreef op donderdag 07 november 2013 @ 11:43:
Ja gisteren heb ik die T440p samengesteld op de Amerikaanse site, maar de Nederlandse site wil me dat ding niet vekopen... Zo eentje zou echt perfect zijn, alleen ben ik even vergeten naar de afmetingen te kijken (voornamelijk de dikte).
De T440p staat pas een paar dagen op de US site.

• Verstekbakker
  • Niet online
Je hebt de edit niet gelezen denk ik. En die staat op de vorige pagina, dus valt misschien niet genoeg op.
-Edit- De dikte is dik in orde met 2cm, maar heel jammer dat 12GB dan weer de max is en ik vertrouw dat Intel graphics HD 4400 niet helemaal... Proc is een i7 4600U (in de duurste uitvoering). Ik weet het, ik ben een heel lastige klant en jullie willen me de winkel uit hebben, maar ik ben nog niet overtuigd van de T440s

Verwijderd

Kijken wij naar dezelfde laptop? De T440p is niet eens uit te rusten met een i7-4600U.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah ik keek naar de s variant... Gisteren had ik de p voor me, zal wel zijn fout gegaan omdat iemand het later over de s had.

-edit- Dat is een dingetje met tandjes... wanneer kan ik hem in handen hebben? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verstekbakker op 07-11-2013 12:58 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Nou begint langzaam links en rechts iets van de t440p op sites van webshops te verschijnen, maar daar zit de versie van de i7-4900 niet bij. Het hoogste is de i7-4700... Gaat het voor de NL markt de bedoeling worden dat er twee of drie voorgedrukte systemen komen of mag ik zelf nog iets gaan samenstellen? Of is dat glazen bol informatie?

Verwijderd

CPU's hoger dan de meest basis quadcore worden bijna nooit aangeboden via de normale kanalen, met name omdat de prijs/kwaliteit van de i7-4800 en 4900 veel slechter zijn dan die van de i7-4700. Ik vind de duurdere varianten dan ook geldverspilling.

En ja ik heb inderdaad zo'n duurdere CPU in mijn latitude zitten ( de i7-2820QM komt het beste overeen met de i7-4800MQ ). Maar dat komt omdat ik ik die CPU er 2e-hands in heb gezet, en mijn notebook de goedkoopste variant niet aan kan. Qua snelheid heb ik er niets aan: het TDP is niet voldoende om alle cores in een riante snelheid te laten draaien. Hij kan 4x 3.1Ghz aan, maar komt bij sustained load bijna nooit boven de 4x2.5Ghz, vaak nog lager.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probleem is alleen dat ik geen Apple wil
Gaat het je dan om hardware of om software? Want als je qua hardware goed zit met een high-end MBP, dan kan je toch gewoon windows installeren?

Verwijderd

Dat gaat hem niet helpen, want A) er is geen apple notebook met zijn eisen, en B) het is doorgaans niet zo zinvol om een apple notebook aan te schaffen voor windows

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:29:
CPU's hoger dan de meest basis quadcore worden bijna nooit aangeboden via de normale kanalen, met name omdat de prijs/kwaliteit van de i7-4800 en 4900 veel slechter zijn dan die van de i7-4700. Ik vind de duurdere varianten dan ook geldverspilling.

En ja ik heb inderdaad zo'n duurdere CPU in mijn latitude zitten ( de i7-2820QM komt het beste overeen met de i7-4800MQ ). Maar dat komt omdat ik ik die CPU er 2e-hands in heb gezet, en mijn notebook de goedkoopste variant niet aan kan. Qua snelheid heb ik er niets aan: het TDP is niet voldoende om alle cores in een riante snelheid te laten draaien. Hij kan 4x 3.1Ghz aan, maar komt bij sustained load bijna nooit boven de 4x2.5Ghz, vaak nog lager.
Je bedoelt dat hij te heet (tdp) zou worden met een 4900 en/of dat de prijs te hoog is (prijs/kwaliteit) voor de winst die je ermee behaalt?

Dus is het beter om zoiets te laten voor wat het is en eventueel ooit een tweedehandsje op de kop te tikken en hem dan te wisselen? Dat van die tdp is dan toch een beetje een design flaw die pas duidelijk wordt als meer mensen hem hebben? Mij gaat het bij die proc. meer om cache dat erop zit eigenlijk...

Ik wil dat ding aanschaffen, maar liever niet op een manier dat ik na de aanschaf heel het ding uit elkaar moet gaan pakken en 20 onderdelen moet vervangen...

Verwijderd

Verstekbakker schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:49:
[...]

Je bedoelt dat hij te heet (tdp) zou worden met een 4900 en/of dat de prijs te hoog is (prijs/kwaliteit) voor de winst die je ermee behaalt?
Beide. Bij mijn CPU is één core in staat 20w te verbruiken. Het TDP van mijn processor is 45w, als het stroomverbruik van de totale processor boven de 45w komt klokt hij terug totdat dat niet meer het geval is.

Je kan dan wel aanvoelen dat de quadcores, zowel de i7-4700MQ als 4800 en 4900, eerder gelimiteerd worden door het TDP dan de maximale kloksnelheid waar hij op wil draaien. Er is een goede kans dat bij echt zware taken de 4700, 4800 en 4900 precies even snel zijn, als ik dat beetje cache niet mee reken.

Lenovo vraagt $380 voor de upgrade van i7-4700 naar i7-4900, dat lijkt mij te veel.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah zo ja... en de grotere cache is geen $380 waard, ik snap het. Is dat cache verschil wel echt merkbaar (en bij welke handeling)?

Verkoop jij laptops ofzo? Je weet haast alles van dat spul zonder te knipperen, bizar! Mijn complimenten.

Verwijderd

Ik hang hier gewoon vaak rond :P

Hoe veel je aan dat cache hebt is heel erg afhankelijk van de applicatie. Het kan een factor 2 schelen, maar ook niets. Uit mijn eigen testen blijkt dat er -1% prestatieverschil optreed bij cinebench (een rendering benchmark voor de CPU), 20% prestatieverschil bij cinebench OpenGL (hetzelfde, maar dan voor de GPU) en 5% prestatiewinst bij Unigine heaven Dx9 (ook een GPU benchmark) bij een upgrade van 2MB naar 8MB cache.

Het maakt vooral uit als je heel erg memory constrained bent (wat een GPU altijd is) of als je dataset nét niet in je cache past, heel erg applicatie afhankelijk dus.

• Verstekbakker
  • Niet online
Nou dan moet ik daar nog maar eens over nadenken, als hij niet verkocht wordt dan is het niet eens een keuze. De verkopers vind ik ook nog niet op het allerbetrouwbaarst (niet via de Tweakers pricewatch), dus dan ga ik maar weer terug in de wachtkamer zitten tot de Lenovo website open is of tot de 20AN006VMH te vinden is in de Pricewatch...

-edit- Azerty verkoopt hem. Ik heb flink jeuk. Maar eens eerst mailen hoe ik van die Windows licentie af kom, want ik accepteer de EULA niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verstekbakker op 09-11-2013 19:52 ]

• Majesteit
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:16
Verstekbakker schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:11:
Ah zo ja... en de grotere cache is geen $380 waard, ik snap het. Is dat cache verschil wel echt merkbaar (en bij welke handeling)?

Verkoop jij laptops ofzo? Je weet haast alles van dat spul zonder te knipperen, bizar! Mijn complimenten.
Ook van mij krijg je complimenten Darkstone, volg al enige weken de topics hier een beetje. Goed dat jij je zo inzet voor anderen die een laptop zoeken. _/-\o_

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Verstekbakker schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:42:
...of tot de 20AN006VMH te vinden is in de Pricewatch...

-edit- Azerty verkoopt hem...
Volgens Azerty heeft die een 1600x900 scherm.

• Verstekbakker
  • Niet online
wappiewappie schreef op zondag 10 november 2013 @ 12:18:
[...]

Volgens Azerty heeft die een 1600x900 scherm.
Klopt. Er is nog een versie met een kleiner scherm (ook te koop bij Azerty, heeft i5 proc.) en nog een versie met Full HD scherm, te zien op de Amerikaanse site van Lenovo. Maar het scherm kan me eigenlijk een beetje roesten, want er hangen externe schermen aan als ik schermcapaciteit nodig heb. Er is plek voor HDMI en VGA, dus meer scherm dan je met twee ogen kunt zien.

Verwijderd

Het 1080p IPS scherm is van significant betere kwaliteit dan de andere panelen die je op dat ding kan krijgen.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja maar die wordt tot mijn grote spijt hier niet geleverd... Dus ik ben een beetje gebonden aan wat ze hier in NL verkopen. Het liefst ging ik er een ophalen in de VS, maar dat is een beetje overkill denk ik.

• wappiewappie
Ik neem aan dat de 1080p versie hier ook nog wel in de winkel komt te liggen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:35:
Dat gaat hem niet helpen, want A) er is geen apple notebook met zijn eisen, en B) het is doorgaans niet zo zinvol om een apple notebook aan te schaffen voor windows
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik weet niet hoe het met de huidige generatie MacBooks is maar een aantal jaren maanden geleden was het nog zo dat Windows het beste draaide op een MacBook via Boot Camp.
http://news.cnet.com/8301...erforming-windows-laptop/

Verwijderd

Heb je dat artikel wel gelezen? Ze noemen de MBP de beste windows laptop omdat dat de enige laptop is waar ze een clean install op hebben uitgevoerd...

• Verstekbakker
  • Niet online
Over de Apple hoeft geen discussie meer gevoerd te worden wat mij betreft. De Lenovo T440p is voor 99% zeker mijn nieuwe laptop. Alleen de configuratie/leverancier is nog de discussie. De leverbaarheid van het ding is vooralsnog een beetje tegenvallend, maar dat zal binnenkort wel veranderen lijkt me.

-edit- Bij de grafische kaart staat (bij Azerty): NVIDIA GeForce GT 730M / Intel HD Graphics 4600 - 1 GB

Wat moet ik daar nou van maken? Wat is nou de grafische kaart, een NVIDIA of een Intel? Of begrijp ik het niet goed?

[ Voor 27% gewijzigd door Verstekbakker op 10-11-2013 16:29 ]

• Thmz159
Verstekbakker schreef op zondag 10 november 2013 @ 16:04:
Wat moet ik daar nou van maken? Wat is nou de grafische kaart, een NVIDIA of een Intel? Of begrijp ik het niet goed?
Beide. Op momenten dat er weinig grafische kracht nodig is (webbrowsen/tekstverwerken) gebruikt hij de Intel, bij veeleisende applicaties de Nvidia.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah zo... Dat Intel is wat IN de i7 proc. zit?

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Klopt

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:22:
De MBP retina 13" heeft geen full-voltage CPU.
@Darkstone: de i5-4258U heeft een TDP van 28W, en is sneller of vergelijkbaar met Ivy-Bridge M procs. Intel beschrijft hem zelf als Low-Voltage, en het is zeker geen Ultra-Low-Voltage. Volgens Notebookcheck is hij vergelijkbaar met de i5-3230M (TDP 35W), in PassMark is hij zelfs ruim sneller (zelfde als 4200M, 33% sneller dan de 4200U), hier zijn scores van GeekBench waaruit blijkt dat hij sneller is dan de vorige generatie rMBP 13", hier scores van iTunes, Cinebench en Mathematica die hetzelfde onderbouwen.

Als je de iGPU tegelijk gebruikt is het natuurlijk een andere vergelijking, de 4258U zal dan normaal gesproken terugklokken, terwijl je met een aparte GPU dat probleem niet hebt. Voor CPU-intensieve games maakt dat uit, voor de rest wellicht nooit?

[Sorry dat ik hier nog op terug kom, maar ik dacht dat Darkstone het wellicht nog de moeite waard zou vinden van het lezen.]

• Verstekbakker
  • Niet online
De T440p met i7-4700 is pas leverbaar vanaf week 50 krijg ik via de mail. Dat is dus na 9 december pas. Dan heb ik nog even de bedenktijd.

Verwijderd

Passmark is een benchmark welke al ruim 10 jaar onbetrouwbare resultaten geeft. Met die andere links heb je wel een punt.

Je mist het principe. Een i5-3230m kost $220 op ark.intel.com. Voor de i5-4258U, die ongeveer even snel is qua CPU, betaal je $342. Je betaalt veel voor in essentie heel weinig snelheidsvoordeel.

Daarnaast kan je in plaats van die 35w i5 in theorie ook een low-end quadcore plaatsen met hetzelfde TDP, maar dat heeft apple niet gedaan. Ik had liever gezien dat apple op 35w (nu 37w) was blijven zitten en je een ruimere keuze aan CPU's had gegeven. Voor een fabrikant die alleen dualcores aanbied is de stap van 35w naar 28w inderdaad niet groot, zeker als je nog niet aan de TDP limiet zat (wat bij een 35w dualcore niet heel snel voor komt in games).

• Verstekbakker
  • Niet online
Even voor de volledigheid de mail die ik kreeg van Azerty
Beste Verstekbakker,

Op onze site staat het volgende aangegeven

Downgrade van Windows 7 Pro 64-bit naar 8 Pro 64-bit -reeds geinstalleerd:
Dat betekent dat er een Windows 8 licentie op zit, maar dat wij er nu Windows 7 opgezet hebben. Als u wilt kunt de pc recoveren naar Windows 8.

De licentie kosten kunt u dan via de fabrikant terugkrijgen.

De eerst volgende levering wordt week 50 verwacht.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Dat van die Windows vind ik een vreemd verhaal. De tekst op de site was al onduidelijk, de tekst in de mail maakt het allemaal niet duidelijker. Koop ik nou twee Windows versies? Waarschijnlijk doet Lenovo toch niet aan teruggave van €€€ voor het weigeren van EULA, dus ik denk niet dat het boeiend is.

Week 50 is nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang... :P

-edit- Antwoord van Azerty over de licentie:
Beste Verstekbakker,

De laptop bevat standaard windows 7, maar het is mogelijk om deze om te zetten naar windows 8 als u dit wilt. Dit werkt dan onder dezelfde licentie.
Nog steeds geen duidelijkheid over wat op de sticker staat die op de laptop zit. Ik laat het er maar bij, want hier wordt niemand beter van. Misschien toch maar een andere webshop uitzoeken om bij te bestellen... Gelukkig voor Azerty hebben ze veel goede reviews in de pricewatch...

-edit- Hij is inmiddels ook te bestellen op de .nl Lenovo website. Eens even kijken wat ik ga samenstellen :9~

[ Voor 25% gewijzigd door Verstekbakker op 15-11-2013 19:22 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Laat ik hem voor deze keer maar gewoon schoppen, want het wordt spannend hier!

Inmiddels kan ik hem zelf samenstellen bij de Lenovo website, dus waarschijnlijk ga ik hem daar binnen niet al te lange tijd kopen. Alleen zit ik in mn maag met 1600x900 scherm of een 1920x1080 scherm... Dat is niet zo simpel meer te vervangen achteraf, maar ik twijfel of ik een hogere resolutie wel boeiend vind. De upgrade kost 100 euro... Wie stemt voor?

-edit- Ik denk dat ik de FHD upgrade neem. €1460 is dan de totaalprijs... Ik had al bijna op betalen geklikt, maar ik tease mezelf nog even door het weg te klikken. Straks stel ik hem nog wel een keer opnieuw samen, voelt lekker zoveel geld uitgeven, dat gaan we een paar keer doen dus :+

[ Voor 24% gewijzigd door Verstekbakker op 15-11-2013 19:54 ]

• wappiewappie
De FHD is een ips scherm
de 1600x900 is een tn scherm.

Ik zou dus absoluut voor de de FHD gaan.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah, ik heb eens op Youtube naar het verschil gezocht (een of andere Indier deed het voor), dat wordt dus inderdaad dat IPS paneel. Totaal zit ik aan 1525,63 voor de zooi, en dan heb ik er een sleeve bij gedaan (voor dat geld mocht die ook gewoon gratis zijn hoor... Maar goed, misschien dat ik nog iets terugkrijg voor die niet uit te zetten W8... Let's go apeshit.

-edit- Besteld, betaald, maar nog geen bevestiging per mail... Ik ben benieuwd hoe lang dat op zich gaat laten wachten. Voor dat geld mogen ze wel vaart maken, ik wacht al 10 minuten op mail. Laat ik maar gewoon even vergeten wat hier zojuist is gebeurd. Bedankt voor het meedenken!

-edit- Voor het nageslacht:

ThinkPad T440p

- Intel Core i7-4700MQ Processor (6MB Cache, up to 3.40GHz)
- Windows 8 64
- W8 64 WE MUI
- T440p 14.0FHD WWAN
- NVIDIA GeForce GT 730M 1GB
- 16GB PC3-12800 DDR3L (2 DIMM)
- Keyboard Backlit - US English Euro
- No Fingerprint Reader
- 720p HD Camera
- 500GB Hard Disk Drive, 7200rpm
- DVD Recordable 8x Max Dual Layer, Ultrabay Slim w/ SW Royalty for Windows 8
- 6 Cell Li-Ion Cylindrical Battery 56.16Wh
- 135W AC Adpt2 EU
- Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0
- Integrated Mobile Broadband upgradable
- Publication - WE (FR/GE/IT/DU/EN)
- 3 Year On-site

[ Voor 60% gewijzigd door Verstekbakker op 16-11-2013 10:34 ]

• wappiewappie
Stond ook gewoon op de website van Lenovo: http://shop.lenovo.com/us...t-series/t440p/#techspecs
;)

• Verstekbakker
  • Niet online
Maar niet die wat ik besteld heb...

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
super stevige / mooie laptop!!
nadeel: eenmaal een ips scherm, wil ik niet meer anders !!

[ Voor 50% gewijzigd door aron225 op 16-11-2013 15:24 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja ik ben heel benieuwd! Het irritante van de huidige laptop is ook wel dat je bij het zitten wel goed beeld hebt, maar als je opstaat dan kun je niet meer goed op je scherm kijken. Ik hoop wel dat daar nu verbetering in komt.

Ook is mij nog niet helemaal duidelijk wat ik met de HDD moet gaan aanvangen. Ik wil een SSD om van op te starten en het OS op te draaien, maar ik wil ook een hoop ruimte voor opslag. Er kan een M.2 SSD in gestoken worden, maar volgens mij is dat spul nog peperduur (als het al leverbaar is, Crucial M500 M.2 240GB is nog niet eens uit), dus misschien dat de DVD brander er dan uit moet ofzo... Het stopt dus sowieso niet bij die 1525,63 die het kreng al gekost heeft! :'(

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Budget is niet van belang.
Een ultrabay voor extra HDD kost bij Lenovo rond de 80.- Je kan er ook eentje van Ebay score, doet het net zo goed voor slechts 11.32. Incl verzendkosten.

• Verstekbakker
  • Niet online
Wil niet zeggen dat ik graag geld weggooi he...
Een ultrabay voor extra HDD kost bij Lenovo rond de 80.- Je kan er ook eentje van Ebay score, doet het net zo goed voor slechts 11.32. Incl verzendkosten.
Ik zal eens zoeken. En anders een SSD kopen die later in de PS4 kan tegen de tijd dat de M.2 op een acceptabel niveau zit...

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik heb nog wel een goede 840pro over

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Verstekbakker
  • Niet online
aron225 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 17:02:
ik heb nog wel een goede 840pro over
Hoe groot en is dat betrouwbaar spul? (Intel toch?) Oh nee, Samsung.

Daarvan lees ik dat hij niet zo betrouwbaar is (data loss) en duur. Hoeft voor mij niet zo nodig.

-edit2- Tering jantje... net geen 100 euro voor dat klote ding... Dat ze maar de tyfus krijgen hey, het apparaat zelf was al duur zat.

[ Voor 54% gewijzigd door Verstekbakker op 16-11-2013 17:46 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verstekbakker schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 17:12:
[...]

Hoe groot en is dat betrouwbaar spul? (Intel toch?) Oh nee, Samsung.

Daarvan lees ik dat hij niet zo betrouwbaar is (data loss) en duur. Hoeft voor mij niet zo nodig.

-edit2- Tering jantje... net geen 100 euro voor dat klote ding... Dat ze maar de tyfus krijgen hey, het apparaat zelf was al duur zat.
http://r.ebay.com/twBmcX

Je moet alleen even uitzoeken of er sinds de t430 iets gewijzigd is.

• Verstekbakker
  • Niet online
Voor de T440p heb je versie IV nodig... Kan in die advertentie helaas niet zien welke ze verkopen. Zoek ik morgen wel uit, nu is het weekend.

-edit- Boh, het is laat en zaat, maar ik zit er nu toch. Volgens mij heft de 430 een III versie geen IV. Dus dat gaat waarsch niet passen. Maar in de ebay adv staat een "ThinkPad T400 T500", dus voor mij is het nog niet helemal duidelijk. Ik zal de verkoper eens mailen om te vragen of hij het weet.

De Chinees heeft ook ene, nog goeikoper. Toch maar eens eerst zien wat de prijs van de Crucial M.2 M500 240GB gaat doen, want uiteindelijk is dit geklooi niet ideaal (al heb ik de externe DVD brander al in de tas zitten, dus eigenlijk waarom niet, nou ja daarom niet, maar daaroom is geen reden als je van de trap valt ben je gauw beneden...).

Ik denk dat ik beter kan gaan slapen. xxx

[ Voor 74% gewijzigd door Verstekbakker op 17-11-2013 05:34 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Eindelijk is hij aangekomen. 15 november besteld, gisteren binnen.

Is Lenovo het wachten waard? NEE! Alsjeblieft blijf uit de buurt van deze troep!

Ik moet even mijn relaas vanuit het Engels vertalen, maar ik ben ten einde raad in elk geval.

Meteen na ontvangst de HDD voor een Crucial 960GB M500 SSD vervangen. Bij het openmaken zag ik dat een RAM-bankje los zat... Geen goed teken. Van USB stick booten was al meteen een ramp. Secure boot rotzooi pakte mijn stickjes niet (Hiren's Gparted verziekt de resolutie, Puppy Linux start niet eens door, Win7 install stick ging zeiken om CD/DVD drivers). Niks. In BIOS rondgekeken wat er nou allemaal aan de hand was, alle zooi van Secure boot eruit gesloopt, en daar gaan we.

Het is bijna onmogelijk om drivers te pakken te krijgen. In elk geval niet via de officiele site te doen. Dan maar via Google, kom ik uit op http://support.lenovo.com/en_US/down...DocID=DS037579 en daar valt mee te werken. Het touchpad is toch wel het verschrikkelijkste onding ooit. Je hebt een cursus nodig om die te kunnen gebruiken.

Windows er toch maar mee weten te installeren, nu de drivers erin, updates erin, geen backlight te zien, misschien later achter komen hoe dat werkt. In elk geval doet het scherm niet zoals het hoort. Achterover tilten laat het uitspringen alsof hij dicht gaat. Na een paar keer heen en weer tilten is het ineens weg en blijft het scherm gewoon aan. Wat een flut kwaliteit... BIOS maar eerst even geflashed naar de laatste versie, misschien lost dat eea op.

Installeren van Kali Linux zorgt voor iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Een hardnekkige boot-loop waar ik alleen uit kom door de SSD te verwijderen. Waarschijnlijk omdat Linux de grub in het MBR had gezet. Heen en weer geklooi met die schijf, van intern naar extern en geheel opnieuw partitioneren. Andere SSD (Crucial M500 240GB) erin gezet, eindelijk uit de boot-loop kunnen komen. Wat een gedoe, maar we zijn weer terug. Dan maar op een andere manier proberen. De 960GB in zijn geheel leeg gemaakt, hij pakt weer een USB stick om te booten gelukkig. Opnieuw alles installeren.

Paranoia slaat toe, Microsoft is mij aan het bekutten en zorgt dat ik geen Linux kan installeren. Met de MBR klooien zorgt voor de eerste prijs; boot-loop. Is het ding te idioot om een grubbed-MBR te snappen? Ik ga ervanuit dat ik te idioot ben om het goed te doen. Waarom mag ik Linux niet normaal gebruiken? Opnieuw installeren heb ik zo al een paar keer gedaan, iedere keer schoon beginnen zodat ik precies kan begrijpen of ik iets fout doe.

Nu dan zonder MBR aan te passen: Primary; /boot and logische; /, /home en swap. Grub-spul gaat dus in /dev/sda3. Linux boot als een zonnetje, nu Win7 eens proberen.

Afbeeldingslocatie: http://oi41.tinypic.com/jubxjp.jpg

Win7 zegt: kus mijn kloten, ik doe niet mee! Dit is echt belachelijk. Ik begin het langzaam een slechte film te vinden. Waarom dit gezeik?! Anyway, blind kunnen fixen: rechts klikken, 'Screen resolution' optie, 2x TAB, enter, paar keer omhoog, enter, TAB 4x, enter... Nog steeds zooi op mn scherm, maar nu in Full HD. Reboot, scherm is weer ok.

Het volgende dan maar, SP1 installeren. Ging alle eerdere keren als een tiet. Inmiddels zo'n 10-15 keer opnieuw moeten beginnen, vanaf vanmiddag (gistermiddag dus, 13 jan.) tot nu eraan gezeten met 'proberen'.

Error 0x800F0A12. Ik voel een ongekende woede opkomen. Ik krijg auto-mutilatie-neigingen. Iemand is me gewoon echt voor de gek aan het houden, dat kan niet anders.

Ik ben serieus aan het eind van mijn latijn. In totaal €2000 aan hardware, maar het simpelste van het simpelste (iets waar mijn MSI Wind U100 van 80 jaar oud geen enkele moeite mee heeft) kan hij niet voor elkaar krijgen. User error, replace user? Ik hoop het zo, maar ik denk dat dit apparaat gewoon echt nog geen stuiver waard is... Wat een troep. Morgen maar gaan rondbellen om die zooi terug te kunnen sturen. Doodzonde van het geld en de moeite, want natuurlijk nemen ze de sleeve niet terug. En de Ultrabay die van Ebay komt kan ook niet terug. En de twee SSD's kunnen ook nergens anders worden ingezet. Een en al ellende. :'(

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Misschien eerst even rustig ademhalen ;-) Heb je de laptop überhaupt in de originele configuratie geboot? Kun je nog terug naar de originele situatie om te testen? Ik moet toegeven dat de problemen met het scherm op een hardware probleem lijkt maar het zou toch nog een driver issue kunnen zijn. Error 0x800F0A12 kan heel goed te maken hebben met je 'geklooi' met de boot partities.
http://blogs.technet.com/...ails-with-0x800f0a12.aspx

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja ik weet het, ik ben ook nog eens van het licht ontvlambare type, dus ik doe mijn best maar dat is moeilijk. Echt heel moeilijk, vooral als het bij iedere stap, twee stappen terug gaat.

Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/2a4r71i.jpg

Zo ziet het beeld er nu uit. Ik kom met geen mogelijkheid op USB-sticks waar NVIDIA drivers op staan. Alsof er iets is dat alleen die drivers niet toegankelijk wil maken. Andere sticks zijn prima, maar die met drivers die mn scherm zouden moeten fixen, neh. Iedere keer weer iets anders waar een blokkade op komt.

Echt waar, ik doe mijn best, maar ik kan hier niks mee.

Originele config niet geboot, want dan begint dat hele Win8 spel te lopen en kan hij al helemaal niet meer teruggestuurd, want aangebroken etc. De orig. config. is ook niet van belang (ik snap dat jij alleen wil kijken of hij daar ook kuren heeft, maar dat verandert niks), hij moet draaien op mijn config.

Waarom flipt dat ding uit als de MBR wordt aangepast? Boot-volgorde staat goed (1-USB 2-CD/DVD 3-HDD), maar toch kom je met geen mogelijkheid meer ergens mee geboot zodra die MBR aangepast is. Ik vind het maar echt matig werk. Ook dat een RAM bankje niet vastgeklikt zit, hoe krijgen ze dat voorelkaar?

Ik wil het best allemaal nog een keer proberen te installeren, maar het feit dat ik dat zo ontzettend vaak moet doen om maar een manier te vinden die werkt klopt gewoon niet. Het zou meteen moeten werken, op alle gepoogde manieren en niet met van die vage 'hij doet het niet' moeten komen. Komt dit door nieuwe manieren van beveiliging ofzo? Waar heb ik mee te maken?

[ Voor 45% gewijzigd door Verstekbakker op 14-01-2014 09:59 ]

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Ik zou toch even opstarten in de originele config. Je kan Windows 8 tegenwoordig downgraden naar Windows 7. Het zou heel goed een partitie issue kunnen zijn namelijk die je daarmee meteen oplost. Dan kan je vanaf een goed werkende versie (waarmee je meteen bevestigt dat het niet aan de standaard hardware ligt) gaan werken naar de versie zoals jij hem wilt. Je sluit er een heleboel problemen mee uit als je hem in de standaard config wel goed aan de praat krijgt.

Dan kunnen we vanaf daar ook veel beter stap voor stap bekijken wat er gaande is. Nu zijn er namelijk meteen zoveel variabelen dat het een beetje moeilijk is om te bepalen waar het probleem ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door ormagon op 14-01-2014 10:02 ]

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
1) Waarom probeer je eigenlijk een verouderd OS te installeren op nieuwe hardware? Onder de kap is Windows 8 gewoon beter.

2) Wat betreft die cd/dvd-drive error: hier schrijven wat mensen dat hun ISO stick niet correct werkt in USB3 sloten. Microsoft zelf suggereert dat de ISO niet leesbaar is. Heb je de ISO van Windows van het internet? Hij kan corrupt zijn, in mijn ervaring zijn de officiele downloads via Microsoft vaker wel corrupt dan niet.

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Jefrey Lijffijt schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:05:
2) Wat betreft die cd/dvd-drive error: hier schrijven wat mensen dat hun ISO stick niet correct werkt in USB3 sloten. Microsoft zelf suggereert dat de ISO niet leesbaar is. Heb je de ISO van Windows van het internet? Hij kan corrupt zijn, in mijn ervaring zijn de officiele downloads via Microsoft vaker wel corrupt dan niet.
Hier heb ik inderdaad ook hele slechte ervaring mee! Constant gezeik met de officiële iso van Microsoft!

• Verstekbakker
  • Niet online
Windows 8 zou ik graag gebruiken, maar ik wil er niet voor betalen. Dus helaas, dat gaat hem niet worden. De laptop heeft geen Pro licentie, maar een standaard Win8. Geen downgrade ook. Het was de bedoeling dat ik er geld voor terug zou krijgen, maar Lenovo doet daar niet aan blijkbaar. En hoe ga ik Win8 draaien met Kali Linux ernaast zonder gezeik te krijgen met UEFI? Mijn kennis is niet toereikend wat dat betreft, ik weet het, ik loop ontzettend achter. Misschien dat ik bij Win9 weer een poging wil doen.

De iso werkt in andere systemen wel vlekkeloos. Alle dingen die ik probeer zijn routine, bij andere systemen werkt die werkwijze perfect. Alleen bij deze laptop werkt gewoon helemaal niks. Iedere keer een nieuwe aanpassing. Ook de SSD zou gewoon moeten werken, net nieuw uit de verpakking, andere systemen zeggen ook, prima SSD, niks aan de hand. Dat met die USB3 problemen is waar ik last van heb, maar het is de ene keer wel, en de volgende opstart niet meer. Pangaar.

Als ik dat bijbehorende schijfje aanbreek, mag hij dan nog wel terug? Echt, een OS geinstalleerd draait als een tierelier, maar naast elkaar is het huilen met de pet op.

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik had er genoeg van. Voor €1500 ga ik hier echt niet mee akkoord. Wat een troep. Hij gaat terug naar zijn schepper, waarschijnlijk heb ik aan het eind van de maand pas mijn geld terug.

http://youtu.be/PmYNQv26VtU

Voor de geïnteresseerden heb ik een filmpje gemaakt van twee problemen die ik ermee had. De MBR aanpassings boot-loop heb ik helaas niet gefilmd.

Nog maar wat langer wachten en opnieuw gaan zoeken dus. Heel jammer want de T440p had echt de perfecte afmetingen. En nu zit ik met een 960GB 2.5" SSD te kijken, hopelijk komt die van pas bij de volgende laptop.
Pagina: 1 2 Laatste