Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerwin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 13:46
Ik heb nu een iMac staan die eigenlijk 24/7 draait.
Hier heb ik mijn externe schijven aan hangen, die ik dan weer met mijn mediaspeler kan benaderen.

Nu ik ga overstappen op een MB Pro, loop ik er tegen dat ik geen bestand/iTunes server meer in huis heb en ben ik op zoek naar een oplossing, die ik hoop te vinden in een Raspberry Pi

Nu zou ik graag willen weten of ik mijn wensen allemaal tegelijk kan realiseren met een RB, en zo ja: of jullie mij enigszins in de juiste richting kunnen wijzen hoe dat te doen.

- NAS, vooral om films te kunnen benaderen vanaf mijn WD TV Live
- Bittorrent server
- iTunes server (eventueel ook airplay speler)

Eventueel zou het handig zijn om met een usb -> digitale coax uit te kunnen breiden, zodat hij ook gelijk een Airport Express kan vervangen (die loopt nu via toslink naar mijn dac)

Hij hoeft niet perse XBMC te draaien, ik ben wel tevreden met de WD TV Live.

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

kerwin schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:26:
Ik heb nu een iMac staan die eigenlijk 24/7 draait.
Hier heb ik mijn externe schijven aan hangen, die ik dan weer met mijn mediaspeler kan benaderen.

Nu ik ga overstappen op een MB Pro, loop ik er tegen dat ik geen bestand/iTunes server meer in huis heb en ben ik op zoek naar een oplossing, die ik hoop te vinden in een Raspberry Pi

Nu zou ik graag willen weten of ik mijn wensen allemaal tegelijk kan realiseren met een RB, en zo ja: of jullie mij enigszins in de juiste richting kunnen wijzen hoe dat te doen.

- NAS, vooral om films te kunnen benaderen vanaf mijn WD TV Live
- Bittorrent server
- iTunes server (eventueel ook airplay speler)

Eventueel zou het handig zijn om met een usb -> digitale coax uit te kunnen breiden, zodat hij ook gelijk een Airport Express kan vervangen (die loopt nu via toslink naar mijn dac)

Hij hoeft niet perse XBMC te draaien, ik ben wel tevreden met de WD TV Live.

Ik hoor graag van jullie!
Is een NAS zelf dan geen beter idee? Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt het er tegenwoordig mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 04-11-2013 17:12 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerwin
Zou kunnen, maar een NAS is 1. een stuk duurder (schijven heb ik al) en 2. niet uit te breiden qua functionaliteit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

kerwin schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:25:
Zou kunnen, maar een NAS is 1. een stuk duurder (schijven heb ik al) en 2. niet uit te breiden qua functionaliteit, toch?
Een Pi is inderdaad goedkoper, maar dat is ook meer gezeur, of eigenlijk moet ik zeggen: "tweaker-achtig". Zo zul je de schijven in een hdd case moeten doen en via usb aansluiten(uitgaande van 3,5 schijven). Ik geloof ook dat een nas in dat opzicht sneller is, omdat usb minder snel is dan 'rechtstreeks', maar dit weet ik ook niet 100% zeker.

Qua functionaliteit kun je, naar mijn weten :X , meer bereiken met een Pi dan met een nas

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 10:33
ach, ligt er ook maar net aan hoe je je NAS inricht, je kan gewoon een linux nas bouwen die een stuk krachtiger is als de Pi, kan je er een stuk meer mee.

Moet wel zeggen dat de Pi voor veel dingen relatief weinig geheugen heeft, en je veelal beter af zult zijn met een NAS. Ook heeft de Pi geen gigabit ethernet, wat ook de overdrachtssnelheden niet ten goede komt.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Grootste nadeel van de Rpi die ik kan bedenken is dat je idd je schijven via USB moet aansluiten. Als het nou USB 3.0 was was dat niet zo erg, maar de RPi heeft USB 2 en dat is een gigantische bottleneck voor je schijven. Nu moet het bij lezen geen ramp zijn, maar iets ernaartoe schrijven duurt een eeuwigheid.

Denk dat een [zelfbouw] NAS een stukje handiger is. Wel alleen duurder.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
kijk even in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Een zelfbouw NAS hoeft niet duur te zijn noch veel te verbruiken.

Een Rpi zou ik er persoonlijk voor afraden:
enkel USB, slechts 512MB RAM dat niet uit te breiden is, singlecore(?) 700Mhz CPU
(bittorrent + unzip = niet veel ruimte voor de rest volgens mij??)

ps: XBMC gaat lukken, als je dat op 1 Rpi draait zonder bittorrent ofzo er op.
zolang je niet in de problemen komt met de enkele 10/100Mbps netwerkpoort
(geen GBps en dus max. 12MB/s streams zonder rekening te houden met overhead)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerwin
Heerlijk: zo snel, zo veel duidelijke antwoorden.
Snelheid is inderdaad wel belangrijk en nu ik me iets meer in de NAS'sen(?) verdiep lijk ik daar ook wel mee uit de voeten te komen.
Een zelfbouw nas zie ik nog niet zitten, lijkt me qua stroomverbruik weer wat minder rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Ik zou zelf ook voor een nas gaan. Ik heb ook een raspberry en vind het super om mee te tweaken/programmeren maar je moet er niet te veel multitasking van vragen. Ik zou eens kijken naar de WD mybook series, die dingen zijn niet heel duur en aardig populair op het forum ook. Draait een variant van debian op dus kan je uitbreiden maar heeft out of the box het meeste wat je zoekt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Ga idd voor een NAS. De cpu van een Pi is te traag om fatsoenlijk bittorrent te downloaden/rarren.
En qua nas blinkt die ook niet uit. Krijg je weer te maken met USB/LAN CPU issues.

Een mooie synology :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eewokney
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 08:59
Een Synology NAS heeft standaard een Itunes server app.
Ook kan daar een torrent client op (of newsgroup).
Pagina: 1