Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Problemen met PC - MoBo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Om te beginnen: Excuses voor de lange tekst :)

Een paar weken geleden startte ik een game en toen bleef de computer even hangen, daarna knipperde het scherm een keer en kwam het bureaublad in beeld, maar met een hoop vegen en de teksten waren onleesbaar.
Ik heb de computer opnieuw gestart en dat ging goed totdat ik in windows kwam, toen kreeg ik een grijs beeld met verticale strepen. en bleef de computer hangen. Dit kreeg ik daarna steeds terug.

Daarna kwam ik er achter dat Windows nog draaide en na een aantal minuten bleef hangen en soms ook opnieuw startte.
Ik heb toen via TeamViewer de AMD drivers verwijderd en toen opnieuw opgestart.
Hij startte weer gewoon op. Daarna de drivers weer geïnstalleerd en het probleem was terug.
Toen een back-up image terug gezet met oudere drivers, hielp ook niet.

Ik dacht dat een van de videokaarten kapot was.
Omdat ik een Crossfire opstelling heb wou ik testen welke van de 2 videokaarten het zou kunnen zijn.
Ik heb ze beiden apart geprobeerd door de stroom van de kaarten te halen.
  • Stroom van kaart 2 er af en Crossfirekabel verwijderd. (geen storing)
  • Stroom van kaart 1 er af en kaart 2 geprobeerd (weer geen storing)
  • Beiden weer aangesloten inclusief Crossfire kabel.(geen storing meer)
BF3 op 3 schermen gedraaid en geen problemen.

Volgende dag na draaide 4 uur zonder problemen (weer BF3), toen een veel minder zware game gespeeld en na een uur was het probleem weer terug (nu blauw met verticale strepen).

Op de volgende pagina las ik dat het ook het geheugen of het moederbord kon zijn.
Beeld gaat op zwart / strepen / valt uit

De volgende dag startte hij weer, maar crashte na een half uur en na opnieuw opstarten bleef hij binnen 10 minuten hangen.

Mijn Systeem GPU’s laten testen bij MyCom (in mijn eigen systeem), ze hebben stresstesten uitgevoerd en na een week geen problemen gevonden.

2 weken geen problemen meer gehad, Euro Truck Simulator 2 op 3 beeldschermen gedaan. Toen kwam eindelijk Battlefield 4 uit. 20 minuten kunnen gamen en toen kwam het probleem met de grijze balken weer terug. Nog een keer geprobeerd en weer grijze balken.

De volgende dag Euro Truck Simulator 2 gedaan en toen kreeg ik daar ook grijze balken.

Toen heb ik verschillende dingen geprobeerd bij Battlefield 4:
  • Instellingen op High i.p.v. Ultra
  • Crossfire uit en 1 scherm i.p.v. 3
  • Bios update
  • VSync uit (stond op het Battlefield forum)
3 keer gecrashed tijdens het testen en na de derde keer wou hij niet meer opstarten. De SSD stond niet meer als eerste bootdevice. opnieuw ingesteld in de bios maar na het opslaan was hij hem weer kwijt.

Omdat ik vorig jaar ongeveer het hetzelfde probleem heb gehad met de vorige GPU’s (toen in SLI) in hetzelfde systeem, denk ik dat het Moederbord toch het probleem is.

Ik ben eigenlijk van plan om het moederbord te vervangen, maar ik weet niet of dat een goede beslissing is.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt.
Gr. Tim

Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 224,-€ 224,-
1Asrock Fatal1ty P67 Professional (B3)€ 0,-€ 0,-
2Sapphire Vapor-X HD7970 Ghz Edition 3GB GDDR5€ 378,66€ 757,32
2Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Eleven Hundred€ 85,-€ 85,-
3Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mine 2€ 34,-€ 34,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 75,68€ 75,68
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 75,11€ 75,11
1LG BH10LS30 Zwart€ 0,-€ 0,-
1LG GH22LS50 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M850€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 3 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,11

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad met mijn computer. Ik draaide ook crossfire, maar dan op een AMD platform (990FXA). Dit kwam toen door een te hoge mobo temp door FSB OC(310 ipv 200). Dat heb ik opgelost door wat nieuwe koelpasta tussen de heatspreaders en mijn moederbord te doen.

Misschien is dit bij jou ook het geval? Bij mij zat de heatspreader heel dicht bij mijn videokaarten (1/2 cm). Zo dicht zelfs, dat als ik furmark ging draaien, mijn mobo temp 40 graden omhoog ging zonder verder veel load op het geheugen of de CPU.

Misschien zou je hier wat onderzoek naar kunnen doen?

P.S. Je zou de sidepanel van je kast er af kunnen halen, en zo'n huis/tuin/keuken airco of ventilator er op kunnen richten om de temperatuur omlaag te halen en kijken of het opgelost is. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Rickkamminga op 05-11-2013 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga m'n computer morgen ontstoffen, dan haal ik de processorkoeler er ook af. moet ik misschien wat vaker doen :D

Verwijderd

Topicstarter
Stof weggehaald, helaas niet de oplossing. heb nu AMD drivers 13.1 geïnstalleerd en de problemen waren weg.

Ik heb op de AMD site een formulier ingevuld met de problemen. ik hoop dat ze er iets mee doen.

Bedankt voor je reactie