Toon posts:

Sony versterker: waardeloos geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb mijn nieuwe woning ingericht en kwam nog een Sony versterker tegen (type STR-KS2300). Vast geen duur ding, was toen een totaalsetje met bluray speler.

Enfin, heb een Mac Mini aangesloten op BD-in van de versterker en TV op HDMI-out van de versterker. Ik heb gewoon 5.1 sound maar het geluid is ruk!

Ik versta de stemmen bijna niet. Die liggen heel diep (lage tonen). De Sub is veel te grof en overpowered.

Ik heb inmiddels de bass op -5 staan en treble op +4 maar nog steeds klinkt het voor geen meter. Met settings als "SW-distance" word ik ook niet veel wijzer.

Wat betreft versterkers en audio heb ik weinig verstand. Is er iemand die zijn settings kan delen?

Thanks!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 15:20 ]

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 16:15
Klinkt als een verkeerd ingestelde crossover o.i.d., of kabeltjes die verkeerd zijn aangesloten. Ik zou daar eerst eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Sakete schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:25:
Klinkt als een verkeerd ingestelde crossover o.i.d., of kabeltjes die verkeerd zijn aangesloten. Ik zou daar eerst eens naar kijken.
thnx

Nee dat is het, denk ik, niet. Je bedoelt dat bepaalde kanalen zouden missen? Alle 5 speakers krijgen gewoon hun geluid..

Ondertussen zoek ik naar een factory-reset..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Klinkt inderdaad alsof center en sub zijn omgewisseld, in de versterker of in de aansturing of ergens in de software.
De channel mapping van HDMI is ook wat ongebruikelijk, dat is namelijk
1. L
2. R
3. Lfe
4. C
5. Ls
6. Rs

Wellicht kun je ergens in de audio/midi setup van OSX wat aanpassen qua kanaal volgorde.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 03 november 2013 @ 15:42:
Klinkt inderdaad alsof center en sub zijn omgewisseld, in de versterker of in de aansturing of ergens in de software.
De channel mapping van HDMI is ook wat ongebruikelijk, dat is namelijk
1. L
2. R
3. Lfe
4. C
5. Ls
6. Rs

Wellicht kun je ergens in de audio/midi setup van OSX wat aanpassen qua kanaal volgorde.
Dit zegt mij niets. Maar ik heb besloten om een nieuwe installatie aan te schaffen. Mijn huidige 5.1 set brengt niet eens 50 euro, helaas.

Bedankt voor de hulp

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:52
Bij surround receivers is het meestal heel goed om de calibratie te doen met de meegeleverde microfoon.
Elk huis heeft een eigen acoustische echo, wat ervoor kan zorgen dat de bas extreem aanwezig is.

De microfoon meet deze echo en zal de receiver zo aanpassen dat het geheel een veel betere klank krijgt.

Verder is het met dit soort setjes vaak zo dat de crossover vrij hoog moet staan omdat de luidsprekers zelf vrij klein zijn en dus de stemmen vrij vaak door de subwoofer komen, plaatsing hiervan is dus heel belangrijk.
Als voorbeeld:
BOSE geeft voor de surround speakerset met subwoofer als beste plaats voor de subwoofer midden in de ruimte aan, tussen TV en luisterplek... Vooral omdat de stemmen dan uit de TV lijken te komen...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Dat komt omdat bij Bose de stemmen ook uit de subwoofer komen (die ook geen subwoofer heet maar een basmodule). Een halfbakken oplossing voor een halfbakken ontwerp zou ik zeggen :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1