ac adapter op accuconnector voltage vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09 14:40
Na een mislukte poging om de ac connector op mijn asus K53 te vervangen (kort door de bocht, er brak een stukje moederbord af). Nu doet de laptop het nog wel met de accu. Het vinden van een nieuw moederbord is bijna niet te doen en nu ben ik op zoek naar een manier om de laptop als HTPC/server te gaan gebruiken.

Om dit te doen ben ik van plan om de ac adapter aan te sluiten op de accu connector op het moederbord. zie hieronder voor bedoelde connector: (waarbij ik met voltmeter de + en - zal opzoeken en deze aan de + en - op de adapter aan te sluiten)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/45532083/6-P6160105.jpg

De vraag, is kan dit? Wat mijn weerhoudt om dit te proberen is het verschil van voltage tussen de accu (11.1v) en de adapter (19v). Na wat googlen las ik dat de extra voltage wordt gebruikt om de accu sneller te kunnen opladen. Nu sluit ik de ac adapter gelijk op de connector aan en vroeg ik me af of de voltage regulator dan ook wordt gepasseerd?

Samenvattend kan ik de ac adapter met een ander voltage dan de accu aansluiten op de connector op het moederbord?

[ Voor 6% gewijzigd door jobbel op 03-11-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1564708

Dit is eigenlijk dezelfde vraag gesteld door een minder dan non-actief forumlid.

Ik ruik animo voor mijn net ontwikkelde pcb.

Helaas werkt die tot nog toe alleen met HP notebooks. Ik heb geen Asus notebook om het mee te testen.

In jouw geval zou je 11-19 Volt zetten op de plek waar normaal de accu zit.
De pcb vertelt dan tegen je notebook dat het eigenlijk een orginele accu is (met garantie :+ ) en doet alsof er ook cellen aan hangen.

Vervolgens zet hij de capaciteit op een willekeurige waarde, en laat die nooit af nemen.
Resultaat: je notebook is tevreden dat de accu in orde is, en gaat ervan werken.

Het zou kunnen dat jouw Asus minder kritisch is. Om dat uit te vinden, kun je het volgende proberen:
Allereerst: Vind uit van de plus en min is. (Waarschijnlijk de twee aan de linker plus, en 2 pinnen aan de rechter kant min.)
Daarna is er naar alle waarschijnlijkheid een battery detect pin. Bij HP wordt deze pin op de accu zelf naar ground getrokken.

Een schema, of in iedergeval een pinout zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbel
Heb je blog met interesse gelezen! ben onder de indruk, snapte niet alles maar zal aan mijn magere technische kennis van dit soort zaken liggen. Maar de hoofdzaken heb ik volgens mij wel meegekregen!
Pintout/datasheet heb ik al lopen zoeken op google,maar tot dusver nog niet tegen gekomen.

Zal in de eerste plaats het op de makkelijkste manier proberen en de + en - opzoeken en dan de adapter hier op aansluiten,mocht dit niet werken de gok nemen dat een van de pinnen de batterij detect pin is en deze grounden (is het een idee om dit aan een kachelbuis te doen?).

Mocht er dan nog geen teken van leven inzitten is er dan enige mogelijkheid dat ik jouw ontwikkelde printplaatje koop en het hier nog eens mee probeer?

[ Voor 4% gewijzigd door jobbel op 03-11-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Ground is in dit geval gewoon de min van de accu.

Mijn printje werkt helaas nog niet met Asus dingen, hiervoor zou ik eerst een werkende Asus moeten hebben, en dat is nou net jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbel
Prima zat nog te twijfelen ten aanzien van de ground, maar maak ik hem aan de - vast.
Jammer! dacht al dat het met ander merk vast net iets anders zou zijn.

Ben pas volgende week dinsdag/woensdag in gelegenheid om te proberen, zal dan de resultaten posten.
Heb je (of iemand anders) toevallig nog een idee of ik ergens de (accu)connector welke op het moederbord zit, los kan bestellen? (google/ebay gaf geen soelaas) dan zou ik die in de accu kunnen stoppen en indirect de chip van de accu kunnen blijven gebruiken.

in ieder geval bedankt voor alle hulp en tips tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbel
Vandaag even lopen knutselen, helaas zonder succes. Heb eerst geprobeerd om de + en - van de connector aan de adapter te koppelen. Dit resulteerde in geen leven.

Vervolgens de accu open gemaakt en de + en - van de adapter, aan de + en - van de accu te koppelen, dacht misschien laat hij dan wel automatisch op ;) Laptop ging keurig aan, maar dit was puur op accu aangezien in Windows het percentage terugliep.

Als laatste de accubatterijen volledig ontkoppelt en alleen de + en - aangesloten op het stukje pcb van de accu, laptop ging helemaal niet meer aan. Waarschijnlijk dus toch een "slimme" accu :'(

Iemand nog een helder idee? Anders is het einde verhaal ;(
Pagina: 1