Laptop voeden door accu (zonder cellen, met adapter)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorillaHuman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2023
Beste mede-tweakers,

Helaas is na een jaar of 6 trouwe dienst mn laptop (Asus F3Sv) bezweken. De accu was al enkele jaren slecht en nu heeft mn charging circuit op het mobo de geest gegeven. Je raadt het al, in de categorie loop of sloop: Lekker knutselen. Ik ga niet heel de laptop demonteren op zoek naar een of ander SMD component wat defect zou moeten zijn, dat lukt me toch niet te repareren/vervangen.
Wat het mooie is, is dat de laptop nog wel prima werkt op accu (nouja, hij ging aan voordat de load tegroot werd voor de accu en uitviel). Nu vraag ik me het volgende af:
Kan ik de cellen uit de accu slopen; en op de draden die hieraan verbonden zijn het juiste voltage zetten via een externe voeding? Ik ga natuurlijk niet direct aan de terminals het eea solderen gezien er vast informatie uit de accu terugkomt over hoe goed de accu's nog zijn. Dus mijn idee is om dat circuit te laten zitten, en echt alleen de voeding te laten komen over de plek waar eerst de (brakke) cellen zaten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Heb al flink gegoogled maar met weinig/geen resultaat!

Bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

In theorie (praktijk weet ik niet) zou je de spanning die de accu levert met een adapter op de juiste pinnen kunnen zetten. Maar of dit gaat werken en veilig is... Geen idee

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Misschien hier leuke info over accu en o.a. notebook, meerdere delen.
Mijn Crash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Om je dan maar veel leeswerk te besparen:
Ja, dat kan in theorie zonder problemen.

Het hangt alleen van de fabrikant en model/type notebook af hoe de accu jouw systeem van stroom mag voorzien.

In mijn geval zijn er drie opties om de notebook van stroom te voorzien:
Accu 1
Accu 2
Netadapter

Er zit een analoog circuit op het moederbord, die prioriteit geeft aan deze drie dingen, namelijk:
1: Netadapter
2: Accu 2
3: Accu 1

Er zit ook een stukje digitale logica in de BIOS met een ander chipje (SMSC-KBC1091), en die gooien bij bij in een specifiek geval roet in het eten, namelijk:

Als de notebook uit staat, en ik zet 12V op een van de accu's zeg accu 1. Het stukje analoge electronica kiest dan die poort als bron, gezien de rest leeg is.
Vervolgens probeert hij op te starten, maar de BIOS zegt dan: Waarom zijn we eigenlijk aan? De accu zegt niks.
En zet vervolgens de notebook weer uit.

In mijn geval op te lossen met een fop-accu.

In jouw geval...? Who knows. De enige manier om erachter te komen, is door het te proberen. De fabrikant gaat je er in iedergeval niet bij helpen.

Als je een 3 of 6-cells accu hebt (11.1V) werken die normaal tussen de 9.0 en 12.6 Volt.
Een 4-cells of 8 cells (14.4V) werken tussen de 12 en 16.8V.

Dus, 12V zit je in 99% van de gevalen wel goed. Bij mij gaat alles tussen de 8 en 25V goed.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
GorillaHuman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:19:
De accu was al enkele jaren slecht en nu heeft mn charging circuit op het mobo de geest gegeven.
Dus je kan de laptop niet meer voeden met de netvoeding? Weet je zeker dat niet je netvoeding stuk is dan?

In je accu zitten lithium cellen en een printplaatje met het laadcircuit. Als je de cellen verwijdert, dan moet je denk ik ook dat laadcircuit verwijderen. Er zit een microcontroller in met firmware die in de war raakt als de cellen weg zijn. Aan de andere kant weet ik niet zeker of de laptop voeding accepteert op die connector als er geen communicatie mogelijk is met de accu, dus of het gaat werken......?

Per cel is de spanning leeg 2.8V en vol 4.2V. Een lagere spanning is slecht voor de levensduur en een hogere spanning kan gevaarlijk zijn met ontbranden of ontploffen tot gevolg. De accu bevat meerdere veiligheidsmechanismen om dat te voorkomen.

Een 6-cel accu heeft 2 parallelle series van drie cellen, dus 8.4-12.6V.
Een 9-cel accu heeft 3 parallelle series en dus dezelfde spanning.
Een 12V voeding met voldoende vermogen is dus geschikt, ook voor een 4 of 8 cell accu.
Soldeer er een molex connector aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als jouw laptop de standaard smart battery protocols gebruikt gaat hij enkel een accu niet accepteren. Hij wil met de accu kunnen praten via de SMbus.

over dat protocol wordt hier wel wat uit de doeken gedaan:
Mijn Crash: Slimme Batterijen

Er is in dat geval wel een nepaccu te maken (zoals ook gebeurt in die tweakblog), maar rechtstreeks zal hij het niet leuk vinden.
Pagina: 1