Oud budget pctje opboosten en stiller maken

Pagina: 1
Acties:

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03 16:02
Goedendag,

Ik wist niet goed of ik deze vraag in componenten moest plaatsen of in desktop aankopadvies. Omdat het om meerdere componenten gaat heb ik voor desktop gekozen.

Naast en nieuwe pc die ik aan het bouwen ben ( andere draad) heb ik hier een oudere computer staan die ik wil upgraden. Dit is een pc die ik 5-6 jaar geleden bij dixons heb gekocht.

Dit is de computer:
Omdat de meeste onderdelen niet meer in de pricewatch staan ( bijvoorbeeld de processor) hier een foto van de specificaties:
Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/8863/azvu.jpg

Wat wil/zoek ik:
1. Hij moet stiller worden, omdat ik er ook audio mee afspeel.
2. Hij moet wat sneller/moderner worden. De pc loopt ook af en toe vast, vooral het vastlopen van programma’s irriteert.

Ik denk dus zelf aan een nieuwe koeler om hem stiller te maken?! ( kan ik gewoon deze pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 kopen en er op aansluiten( ook al is het een oudere computer)?
Op zich loopt het oude besje naar mijn mening nog wel aardig snel voor de simpele toepassingen die ik gebruik, echter het vastlopen af en toe is een doorn uit het oog. Kan ik beter een andere processor kopen, of voor ssd gaan?

Budget:
Hier wil ik liever niet al te veel geld aan besteden. Misschien maximaal 80 euro in totaal.

Ik wil deze pc gebruiken voor:
Eenvoudig gebruik: Office word, Excel. Internet en emaillen
Audio afspelen. Ik heb er ooit een redelijk goede EMU geluidskaart ingezet. Simpele audiospeler: foobar. Verder aangesloten op versterker en grote luidsprekers( stereo).

Additioneel: ik wil W7 er (misschien) op zetten( heb nu vista). Nu wil ik voor een andere ( nieuwere) computer zowiezo W7 64 aanschaffen. Kan ik dan W7 64 ook op deze oude zetten, of werkt zo'n licentie op 1 computer ( er staat mij iets bij dat het op 3 thuiscomputers te instaleren valt, of is dit een hele domme vraag en valt het uiteraard maar op 1 thuiscomputer te instaleren)?

Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door zwaanenberg op 31-10-2013 09:17 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:22
Voor 80 euro zou ik een SSD halen idd. Verder weinig mee te beginnen. Het is zeer de vraag of een grote koeler gaat passen. Weet je welke kast je hebt?

[ Voor 37% gewijzigd door lothar op 31-10-2013 13:48 ]

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

wat lothar ook al zegt, dit systeem is zwaar veroudert en upragrades zijn haast niet mogelijk met dit budget. bijvoorbeeld voor een nieuwe cpu zou je ook een ander mobo moeten hebben etc....

Er is simpelweg teveel veroudert om dit systeem nog enigsinds snel te krijgen.

Het enige wat je idd zou kunnen doen is een SSD kopen voor 80 euro, (samsung 830 of crucial M4)
a 120GB. en eventueel hierop windows 7 zetten.

Zo ben je en toch veel sneller, en toch ook stiller omdat een ssd geen bewegende onderdelen heeft. (HDD wel, en deze kunnen best wat geluid maken)

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 03:06
De pc loopt ook af en toe vast, => format c, probleem opgelost (herinstalleer windows mocht je niet weten wat ik bedoel)
Zal hier ook wat sneller door worden, voor de rest is het moederbord te oud om nog echt up te daten. (en als je dat vervangt kan je de helft ook gaan vervangen)

voor de rest als hij stiller moet worden moet je eerst weten wat er juist lawaai maakt, fan van de cpu? Of die van de voeding? Of is de harde schijf die je hoort ratelen? En als je weet wat er juist lawaai maakt, ventilator/onderdeel vervangen door een stiller exemplaar

[ Voor 16% gewijzigd door sprankel op 31-10-2013 13:54 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een SSD is wel handig.

Dat ding kun je nog wel overklokken, kunnen die oude AMD's vrij goed. Alle koelers die op AM3+ kunnen passen ook op de andere AM sockets.

Foobar zou ik overigens niet gebruiken als audiospeler, vroeger was die behoorlijk zwaar voor een spelertje.

Een oude HDD kan ook aardig wat herrie maken, al dan niet omdat ie stervende is.

People as things, that’s where it starts.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:44
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:52 ]

• jeroenjoao
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:14
Een samsung evo 840 is de oplossing goedkoop + snel

• zwaanenberg
Dank allen voor de reacties.

Zoals ik het goed begrijp is er dus weinig mee te beginnen, behalve een SSD aan te schaffen. Lothar, zie de kast op het filmpje, het is medium size.
Sprankel, ik werk met een image die ik heb gemaakt na een schone installatie en customizatie. Deze zet ik er telkens opnieuw op als de computer wat vervuild raakt. Verder houdt ik hem wel redelijk goed schoon met gratis programmas als ccleaner, glary en jetclean.

Bij het openmaken ( zie filmpje) zie ik dat het vooral de ventilator betreft. Op het filmpje redelijk stil, maar in de zomer kan het beestje nogal gaan ‘loeien’.

VasZaitsev, interessant, weet je en ander audioprogramma? Ik gebruik foobar veel vanwege de eenvoud en omdat deze licht zou zijn.

Het filmpje met telefoon gemaakt( ga hem ook nog eens schoonmaken…… :o ):

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ZJRSJJ8SU3DO.mp4

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-04 01:26
Die bak stof eruit zal je al wat schelen. Een aftermarket CPU koeler kan ook helpen, zie dat je best wat ruimte hebt en dat die 80mm nogal zoemt. Pak er dan een met min. 120 mm fan, dan hoeft hij minder hard te draaien. Stel je koopt een nieuwe pc, dan kan je die koeler er ook weer uit slopen.

30 euro en wat werk en je bent klaar. SSD is natuurlijk altijd een goede investering, die kan je ook weer meenemen naar een nieuw systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchRam op 31-10-2013 19:11 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

En Windows 7 of - nog beter - 8. Vista is langzamer dan modernere versies van Windows. En wat men ook zegt, Vista is traag *). Ik heb een laptop van mijn zus onder handen gehad. Daar stond Vista op. Eraf gemikt, vervangen door Win-8 en ineens een stuk beter te hanteren.

Je RAM houdt met 3GB niet over, maar mocht je een SSD plaatsen dan is het niet zo'n probleem meer. Ik denk - net als de mensen hierboven - dat een SSD je beste optie is. Probeer dat eerst eens; met een SSD is Vista wellicht ook goed te pruimen.

*: of het nou traag IS of traag LIJKT maakt in mijn ogen niet zoveel uit; het irriteert als een malle

[ Voor 17% gewijzigd door P_Tingen op 01-11-2013 11:19 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• zwaanenberg
Oke dank voor jullie reacties :) :) .

Ik heb besloten om deze fan erin te zetten: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
De SSD laat ik toch even, omdat ik het een te groot bedrag vind. Als ik kijk naar de best buy guide heb je voor 325e een redelijk goed draaiend basissysteem namelijk. Omdat SSD uiteraard ook wel goedkoper zal worden over de jaren heen betwijfel ik of het een goede investering is.

P_Tingen: Omdat ik ook een nieuwe pc aan het bouwen ben (draad Midrange PC: Klopt deze samenstelling & advies gevrgd) wil ik voor deze zowiezo W7 aanschaffen. Is het mogelijk W7 op meerdere thuiscomputers instaleren? Meestal kocht ik nm altijd een pc bij dixons waar het al op stond. En evenzo, wat is het verschil tussen deze 2?: http://tweakers.net/price.../246778;279483/categorie/

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Het verschil is SP1 dat in de goedkopere versie er bij in zit. In het geval van v7 wil je die met SP1 hebben.

Ik denk dat het mogelijk is Win7 meerdere keren te installeren. Of het /mag/ is wat anders.
Goedkopere optie is pricewatch: Microsoft Windows 8 Pro N Upgrade NL 32/64 bit - Studentenaanbod Je installeert Win7 zonder licentie en vervolgens de Win8 upgrade eroverheen. Misschien werkt de upgrade ook wel vanaf Vista trouwens.

Maar waarom 7 en geen 8? Met het uitkomen van 8.1 is er eigenlijk geen echte reden meer om naar 7 te gaan. Als je al op win7 zit is het wat anders maar als je wat nieuws wil... De voornaamste klacht van veel mensen was het startscherm maar dat is volledig uit te zetten, mocht je dat willen. Windows 8 heeft een betere taskmanager, gaat out-of-the box goed om met iso files en is net iets sneller.

Als je je pc nog een paar jaar wil houden is een SSD helemaal niet zo'n gekke investering. Je pc kan dan als office / internet / muziek bak nog jaren mee. Een Kingston SSD kost je minder dan een volledige Windows licentie en bovendien valt je andere build kennelijk "budgettechnisch mee".

En anders doe je, zoals VasZaitsev suggereert, een A8 in je andere build. Dan valt dat budget nog meer mee en heb je geld voor een SSD voor je oude pc. Voor je andere build is een A8 meer dan prima. Ik heb in mijn pc ook een A8 en die staat echt niks te doen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• zwaanenberg
Hoi P_Tingen,

dank voor je uitleg. Ik was mij niet bewust van W8.1, maar dan kan ik inderdaad beter naar dat gaan. Ik kom nu van vista af, althans daar werk ik nu op met die oude pctje. Moet ik dan deze nemen?: http://tweakers.net/pricewatch/compare/404/353802/categorie/
Ik was mij er niet van bewust dat het niet legaal was windows op meerdere computers te installeren ( vanuit huisgebruik ), en dacht dat je het (op een of andere manier) op 1 tot 3 computers kon installeren.

Ik zal dan nog eens nadenken over die SSD. Iedereen is er hier een fan van, dus het zal dan goed werken.

Ik wilde je nog vragen, zou je willen kijken naar mijn laatste samenstelling (laatste post) in draad Midrange PC: Klopt deze samenstelling & advies gevrgd ?
Ik wil namelijk graag eind van het weekend alles bestellen en hem dan dinsdag/woendag als alles binnen is in elkaar zetten. De draad is wat ouder dus ik denk dat niemand meer gaat reageren omdat hij ondergesneeuwd raakt. Dit is de eerste keer dat ik dat doe en daarom ben ik een beetje onzeker over de volgende zaken:

-Is de samenstelling volledig compatible?
-Is de voeding is van voldoende vermogen?
-Ik kan 2 monitoren aansluiten op deze computer?
-Moederboard past in de maat kast?

Alvast dank! _/-\o_ :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door zwaanenberg op 01-11-2013 13:34 ]

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik mis een outtake fan buiten de voeding om?!
als je voeding in zijn eentje alle warmte moet afvoeren snap ik dat ie warm/vast loopt en daar gaat de grootste duurste processorkoeler weinig tot niks aan veranderen..
begin met het stof.. maak dan de achterkant open en hang daar een zo groot mogelijke, langzaam draaiende fan in.. die hoor je nooit boven je processorfan uit en hij helpt om die langzamer te laten draaien..
als het voor een budget moet: plak er een standaard heatpiped koeler van een AMD socket 754, AM2, AM3 (passen allen) quadcore of hoger op (en lap die eerst) ik heb een Athlon64 3000+ met eenzelfde of hogere TDP en die wordt nooit warmer dan 45 graden ookal staat ie volop te werken voor WCG

• zwaanenberg
Het is besteld, the end. Dank voor alle reacties!
Pagina: 1