Toon posts:

i7 4800MQ + GTX780M of 4900MQ + GTX770M ?

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag advies willen m.b.t. de keuze tussen 2 typen CPU en GPU voor een nieuwe laptop.

Ik ben op zoek naar een all-round krachtige en toekomst-bestendige laptop.
Zat te denken aan een configuratie van BTO of Xnotebooks.
Basis bestaat uit:
- Intel i-7 4800MQ
- Nvidia GTX770M
- 16 GB Kinston HyperX RAM (met upgrade naar 32 GB aankomend jaar).
- 240 GB Intel 525 mSata
- 1 TB Seagate hybride HDD.

Om voor belastingvoordeel in aanmerking te komen moet ik net boven de 2300 euro uitkomen.
Zit te twijfelen tussen 4900MQ (ipv 4800MQ) of de GTX780M (ipv GTX770M).

Verschil tussen de 4800MQ en 4900MQ is afgezien van 100MHz hogere clock-snelheid, 2MB meer L3 cache (6MB vs 8MB).

Verschil tussen de GTX770M en GTX780M is veel groter.

Prijs is ongeveer hetzelfde.

Ben een all-round pc-gebruiker.
Enkele voorbeelden van zwaardere taken die ik uitvoer zijn o.a.:
- audio editing
- videoconversie zoals bijv blu-ray DL naar SL en/of .mkv
- afgezien van GTA-5 zal ik in de toekomst geen andere games spelen.

Gezien ik geen echte gamer ben en ook niet ontzettend veel met videobewerking doe
(het programma dat ik momenteel het meest gebruik is DVDFab; hun geven zelf aan dat de impact van de CPU groter is dan de GPU voor hun programma),
vraag ik mij af of ik wel wat heb aan de veel betere GTX780M.

Is er inmiddels bijv. al veel ondersteuning voor CUDA in software anders dan video-editing en wiskundige modellen?

De CPU wordt bij alles gebruikt; dus ook bij alles dat ik met mijn laptop doe.
Is voor mij de 8MB L3 cache (ipv 6MB) in de CPU waardevoller dan de sterkere GTX780M?

Graag jullie advies, gezien ik zelf de keuze niet kan maken.

Groeten,

Yuri

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
voor games is de combinatie 4800mq + 780m wellicht beter aangezien de 4800mq een zeer snelle cpu is (zelf tegenover desktop cpu's) en dus voldoende snel zou moeten zijn
het snelheidsverschil tussen de 4900mq en de 4800mq is overigens +/- 8% (100MHz + extra cache)

als je natuurlijk weinig games speelt is het een moeilijke (of juist gemakkelijke) beslissing: de 780m is een stuk sneller dan de 770m en is qua cuda performance ook serieus in het voordeel

je zal dus moeten uitzoeken of de software die je gebruikt cuda gebruikt of dat er alternatieven zijn die het gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Beste Catfish,

Begrijp ik goed dat je de GTX780M i.c.m. de 4800MQ zou aanraden, ook indien er geen games gespeeld zullen worden?

Software met CUDA-support is momenteel nog redelijk schaars.
Er zijn echter wel perspectieven voor de toekomst.
Ik ben namelijk wel van plan om ca 5 jaar met deze laptop te gaan doen. Heb ik in dit opzicht dan ook meer aan de GTX780M dan aan de 4900MQ?

• QZelf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
Beste Kritikos,

Als het enige verschil de GPU en CPU zijn dan zou ik persoonlijk in dit geval voor de 780M gaan omdat 8% in CPU performance in mijn ogen een minder zware inpakt heeft dan de GPU. Al weet ik persoonlijk niet wat de inpakt van 8% CPU performance is op audio bewerking, ik weet ook niet of een externe DAC hier bij zou kunnen helpen.

Nog even iets anders dat mij opviel is dat u van plan bent het intern geheugen te upgraden naar 32Gb, hier zou ik eens goed over nadenken aangezien 16GB in veel moderne systemen al als overkill beschouwd zou kunnen worden of u moet al veel aan video of fotobewerking doen. Ook als u veel virtuele machines draait zou 32 Gb een voordeel kunnen hebben.

Q

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gelieve het bij één topic te houden, hier verder: i7 4900MQ + GTX770M of 4800MQ + GTX780M

Dit topic is gesloten.