Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

i7 4900MQ + GTX770M of 4800MQ + GTX780M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag advies willen m.b.t. de keuze tussen 2 typen CPU en GPU voor een nieuwe laptop.

Ik ben op zoek naar een all-round krachtige en toekomst-bestendige laptop.
Zat te denken aan een configuratie van BTO of Xnotebooks.
Basis bestaat uit…
- Intel i-7 4800MQ
- Nvidia GTX770M
- 16 GB Kinston HyperX RAM (met upgrade naar 32 GB aankomend jaar).
- 240 GB Intel 525 mSata
- 1 TB Seagate hybride HDD.

Zit te twijfelen tussen 4900MQ (ipv 4800MQ) of de GTX780M (ipv GTX770M).

Verschil tussen de 4800MQ en 4900MQ is afgezien van 100MHz hogere clock-snelheid, 2MB meer L3 cache.

Verschil tussen de GTX770M en GTX780M is veel groter.

Prijs is ongeveer hetzelfde.

Ben een all-round pc-gebruiker.
Enkele voorbeelden van zwaardere taken die ik uitvoer zijn o.a.:
- audio editing
- videoconversie zoals bijv blu-ray DL naar SL en/of .mkv
- afgezien van GTA-5 zal ik in de toekomst geen andere games spelen.

Gezien ik geen echte gamer ben en ook niet ontzettend veel met videobewerking doe
(het programma dat ik momenteel het meest gebruik is DVDFab; hun geven zelf aan dat de impact van de CPU groter is dan de GPU voor hun programma),
vraag ik mij af of ik wel wat heb aan de veel betere GTX780M.

Is er inmiddels bijv. al veel ondersteuning voor CUDA in software anders dan video-editing en wiskundige modellen?

De CPU wordt bij alles gebruikt; dus ook bij alles dat ik met mijn laptop doe.
Is voor mij de 8MB L3 cache (ipv 6MB) in de CPU waardevoller dan de sterkere GTX780M?

Graag jullie advies, gezien ik zelf de keuze niet kan maken.

Tevens graag advies over BTO of XNB?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 11:22 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Ik denk dat voor de taken die jij uitvoert je nauwelijks verschil gaat merken, of je nu kiest voor een marginaal snellere processor of een snellere videochip. En dat maakt de keuze erg lastig als je persé boven een bepaald bedrag uit moet komen.

Is het niet mogelijk om er een grotere SSD in te stoppen?

-_-

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Is het misschien geen slecht idee om voor een wat duurder merk te kiezen als je boven de 2300 uit moet komen? Ik krijg namelijk het idee dat je meer zal hebben aan dingen als een beter scherm of beter toetsenbord/touchpad dan aan een upgrade die je niet zo zal merken (als je er niet mee gaat gamen dan).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:39:
Om voor belastingvoordeel in aanmerking te komen moet ik net boven de 2300 euro uitkomen.
Over geld over de balk gooien gesproken....

Maar als je zoveel moet uitgeven, waarom kies je dan in hemelsnaam voor clevo gebaseerde barebones? Die dingen worden ronduit afgekraakt naast de Alienware 17 en asus G750. Zelfs de MSI reeks met de GT70 wordt vaak nog beter beoordeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta best open voor suggesties over andere merken.
Wil echter geen 17 of 18" laptop.
Als iemand een 13, 14 of 15" model weet met dezelfde specs en ongeveer dezelfde prijs, dan hoor ik het graag.
Alienware 14 komt namelijk qua specs lang niet overeen met de bovenbeschreven BTO.

Verwijderd

Topicstarter
Meer SSD zal ik momenteel niet gebruiken.
Daarnaast blijft er een mSATA slot vrij zodat ik tzt altijd nog meer SSD kan installeren.
De CPU of GPU zal ik in de toekomst niet upgraden.
Lijkt mij daarom handiger om daar nu voor te kiezen.

Verwijderd

Bijvoorbeeld Dell Precision, Lenovo thinkpad W lijn, heel misschien Latitude E6540 (lichte koelings issues bij gelijktijdig gebruik CPU en GPU). De Alienware 14 vind ik niet erg geschikt voor jou.

Maar het lijkt alsof je je alleen maar blindstaart op de specificaties. Een clevo gebaseerde barebone scoort goed op het gebied van specificaties, maar beroerd op het gebied van fan noise, bouwkwaliteit, accuduur, en input devices (idle een hogere fan noise dan mijn latitude onder full load...). Je geeft aan 1 game te willen spelen en kiest daarbij voor een laptop welke eigenlijk alleen zinvol is om te kopen als je alleen wat wilt gamen en de kwaliteit je verder niet veel kan schelen.

Je kan overigens ook meerdere objecten combineren voor die belastingaftrek boven de €2300.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Darkstone,

Als ik deze review lees, dan lijkt men toch wel positief over deze barebones.

http://www.notebookcheck....0SM-Notebook.92973.0.html

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:34

Quad

Doof

Mag ik vragen waarom je drie topics over exact hetzelfde hebt..?

Verder adviseer ik je 780M + 4800MQ, de GPU is meer merkbaarder dan de CPU.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Tja,

Gaat over CPU, GPU en laptop.
Wist niet goed waar ik het onder moest plaatsen.
Ook wil ik graag zo veel mogelijk advies.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:31:
Beste Darkstone,

Als ik deze review lees, dan lijkt men toch wel positief over deze barebones.

http://www.notebookcheck....0SM-Notebook.92973.0.html
Notebookcheck is bijna altijd positief, daarom verkies ik reviewsites welke een wat kritischer oordeel geven. Anandtech is al genoemd, je hebt ook http://arstechnica.com/ga...the-x17-vs-the-blade-mk2/ en http://www.theverge.com/2...est-gaming-laptop-reviews, bij die laatste meden ze letterlijk dat je beter €500 extra uit kan geven voor een alienware. Ook tweakers.net meldt dat de kwaliteit van het toetsenbord, touchpad en bouwkwaliteit veel minder zijn dan die van de concurrentie.

Overigens zou ik op basis van de review van notebookcheck alleen ook het oordeel geven dat je beter naar iets anders kunt kijken, en wel om 1 reden: idle bereikt deze laptop een fan noise van 36.4db, terwijl ik voor mijzelf de regel hanteer dat alles vanaf 35db een instant afrader is.

Ter beeldvorming, de inspiron 15R SE, een populaire laptop, heeft volgens notebookcheck een fangeluid tussen de 30.8 en 34.2db. Het onderdeel waarover het meest wordt geklaagd is de fan. Als hij niet meer dan €100 goedkoper was dan de concurrent, zou ik hem om die reden ook afraden.
Pagina: 1