Zuinige, stille en duurzame deskop

Pagina: 1
Acties:

• schoenzool
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07-2021
Beste Tweakers,

Mijn vader heeft me gevraagd om een nieuwe pc samen te stellen omdat de oude pc het heeft begeven. Deze pc heeft 8 of 9 jaar trouwe dienst bewezen, alles is erg verouderd en er zullen dus geen onderdelen worden meegenomen naar de nieuwe configuratie.
De pc zal voornamelijk gebruikt worden voor internet, muziek luisteren, filmbekijken tekstverwerken en andere kantoortoepassingen. Er zullen geen spellen op gespeeld worden dus een losse GPU zal niet nodig zijn.

Het gaat er vooral om dat de pc zuinig en stil is, jaren lang mee kan en dus ook in de toekomst snel is.
Vandaar is het budget ook maximaal 750 euro exclusief randapparatuur.
Dit begrag is het maximum en hoeft niet persee worden opgemaakt.

De pc hoeft niet de zuinigste pc op de markt te worden maar ook niet onnodig energie te verbruiken. Aangezien er budget is voor hoogwaardige/energiezuinige onderdelen hebben deze de voorkuur.

Deze pc staat op de studeerkamer, mijn vader werkt graag snachts en dan willen anderen ook wel eens gaan slapen. Een stille pc is dus een must.

Ik heb twijfels vragen over het type kast. Ik vind persoonlijk een kleine ITX mooi. Aangezien er geen zware prestaties van dit systeem gevraagd worden zoals gamen lijkt me een kast als deze geen probleem.
Echter vraag ik me of de temperatuur en de geluidsproductie niet lager gehouden kan worden in een midi-tower.

Is een tower een betere keuze zoals:

http://nl.hardware.info/p...ractal-design-define-mini

Mijn opstelling tot nu toe:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1ASRock B85M-ITX€ 71,90€ 71,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,71€ 66,71
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,63€ 30,63
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 72,90€ 72,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 57,-€ 57,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,54

Ik heb revieuws gelezen op verschillende sites en dit kwam eruit, ik zou graag feedback willen.

@ Help, ik heb perongelijk deze in het verkeerde topic geplaast. Sorry daarvoor, echter weet ik niet hoe en of ik dit topic kan verplaatsen naar desktop aankoopadvies

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een goed systeem voor zover ik kan beoordelen, alleen lijkt een i5 mij een beetje overkill. Als het echt alleen maar browsen, office etc. is, dan kan je ook wel een i3 nemen. Veel goedkoper en werkt vrijwel even snel voor de taken die je gaat doen. Deze zal ook in de toekomst snel genoeg zijn lijkt mij, als de taken hetzelfde blijven. Je budget laat het echter toe, dus als je het voor de zekerheid doet, is dat best voor te stellen.

Ik zou in ieder geval wel nog een grotere SSD nemen, met 240GB hoef je je toch wat minder zorgen te maken over wat je er wel en niet op zet. Past makkelijk in het budget, ik zou niet weten waar je het anders aan zou moeten uitgeven.

Fractal Design Core 1100 review

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Als je hem stil wil houden zou je nog kunnen overwegen de HD eruit te laten, een iets grotere SSD te nemen en een losse externe schijf te nemen. Dat scheelt warmteproductie. Ook is een fanless voeding misschien een optie, alhoewel iets duurder.

Als je in het forum even zoekt dan staan er links en rechts verwijzingen naar geluidsarme kasten. De naam wil me zo niet te binnen schieten.

Vwb de processor sluit ik me bij Beroemdheid aan; een i3 is meer dan genoeg, zelfs een Pentium zou nog wel genoeg zijn, maar als je er lang mee wil doen is een i3 geen verkeerde keuze.

Kijk ook eens in ZEER stil nieuw systeem

Edit: ik denk dat ik de Fractal Design R4 in gedachten had.

[ Voor 25% gewijzigd door P_Tingen op 29-10-2013 10:56 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Je kan ook even kijken in het grote zuinige server topic

Als een fan teveel geluid maakt kun je deze vervangen door de onhoorbare pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm of een iets snellere uit de serie.
Zet 'm dan wel op 100% snelheid want van zichzelf draait ie al langzaam.

Deze trekrubbers zijn ook wel aan te raden
pricewatch: Akasa Anti-vibration fan mounts

Mijn vorige pc heeft jarenlang gedraaid met een hele grote CPU koeler zonder fan. De exhaust fan er vlak naast was voldoende.

Ik zou inderdaad ook de HDD weg doen. Een HDD is vaak redelijk stil bij aanschaf maar gaat op den duur meer herrie maken.
Voor een gewone internet/kantoor pc is een 120G SSD meestal voldoende, maar wanneer je veel data (games, films) hebt zou ik een grotere kiezen. Indien je echt veel ruimte nodig hebt kun je gaan denken aan een externe HDD of een NAS in de meterkast.

[ Voor 92% gewijzigd door Ploink op 29-10-2013 11:32 ]