Surround set speelt 5.1 als 2.1 af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thominator1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-04 10:05
Hallo allemaal, ik zit met een probleem.
Heb laatst een nieuwe Samsung smart-tv aangeschaft (de UE50F6640SS) en wil graag het geluid over mijn home cinema set laten lopen (JVC RX-E11). Voor normaal televisie kijken is dat geen probleem, daarvoor heb ik een hdmi kabel lopen vanaf mijn digitale decoder (van kpn voor interactieve tv) naar de televisie, en dan een scart kabel vanaf mijn digitale decoder naar de TV-in scart ingang in mijn cinema set. Dus als ik de source van mijn cinema set op tv zet krijg ik geluid over alle boxen (5.1).

Maar nu komt het probleem, ik wil dus graag al het geluid wat er op mijn tv wordt afgespeeld via de surround laten lopen, dus bijvoorbeeld als ik een USB met een film in de tv stop. Nu heb ik een optische kabel (toslink) gekocht en vanuit mijn tv naar mijn cinema set aangesloten. En bij de A/D input van mijn cinema set de verbinding laten lezen als digital. Vervolgens kan ik dit signaal nog decoden naar digital auto, digital D.D. en digital DTS. Maar dat heeft natuurlijk te maken met het signaal wat ik mijn tv laat verzenden en die staat gewoon op standaard PCM. (als ik DTS of D.D. op mijn tv instel veranderd er niks aan mijn probleem). Het probleem is dat ik wel geluid uit mijn cinema set krijg, maar dat het geluid alleen maar 2.1 wordt afgespeeld. De center, links surround en rechts surround boxen worden niet herkend/ondersteund. Dit ligt niet aan het wat ik afspeel op mijn TV (USB of gewoon televisie) want als ik om te testen weer gewoon tv wil kijken met surround, alleen dan niet over mijn TV source (scart) maar over de Digital (toslink), dan gebruikt die ook alleen maar de 2.1 terwijl die over de scart wel gewoon 5.1 kan afspelen.

Kan iemand mij aub verder helpen.

Dit is een link naar de manual van mijn cinema set: http://www.jvc.nl/files/instruction_manual/lvt1301-002a.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29
Geen idee waar dit pobleem in zit, maar ik voel wel even de behoefte om iets anders aan te kaarten: Je hebt nu bij het kijken van TV geen "echte" 5.1, over je scartkabel gaat namelijk hooguit een analoog stereo (2.0) signaal. Bij sommige digitale tv zenders zit een echt meerkanaals audiospoor (dolby digital), dit hoor jij nu niet zoals het bedoeld is. Je decoder zet het nu namelijk eerst om naar stereo en je home-cinema set verzint er vervolgens weer een 5.1 variant van.

Scart is niet geschikt voor meerkanaals geluid, bijvoorbeeld die toslink die je nu voor je tv gebruikt is dat wel. Heb je toevallig een ander apparaat wat je als test op die toslink kabel kunt aansluiten? Een simpele dvd speler bijvoorbeeld? Dan weet je iig of je het probleem in de tv of in de receiver moet zoeken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Toslink-uit bij TV's zijn vrijwel altijd 2 kanaals, niet 5.1 . Denk dat dat je probleem is. Oplossing is HDMI versterker, decoder via HDMI naar je versterker en 1 kabel HDMI van je TV eveneens naar je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29
Exorcist schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:03:
Toslink-uit bij TV's zijn vrijwel altijd 2 kanaals, niet 5.1 . Denk dat dat je probleem is. Oplossing is HDMI versterker, decoder via HDMI naar je versterker en 1 kabel HDMI van je TV eveneens naar je versterker.
Dat is is natuurlijk geen oplossing voor het afspelen van media op de TV zelf, van bijvoorbeeld een USB stick...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

/me Lemming kijkt naar zijn JVC RX-E5R
Heb je de surround mode niet toevallig in all ch stereo staan?
Exorcist schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:03:
Bron? onze LG tv heeft geen moeite met DTS/DD signaal uitspugen via TOSLINK(zowel hdmi passtrough via bluray speler als MKV met 5.1 spoor/digitale tv(CI+) met 5.1 geluid)

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 325463 op 27-10-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08
Zo te lezen is er op de surround set een functie genaamd 'direct tv' waardoor je geluid enkel door links+rechts wordt afgespeeld. Wellicht staat dat aan?
Anders zou ik het inderdaad in de tv instellingen zoeken...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShittyOldMan schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:24:
Zo te lezen is er op de surround set een functie genaamd 'direct tv' waardoor je geluid enkel door links+rechts wordt afgespeeld. Wellicht staat dat aan?
Anders zou ik het inderdaad in de tv instellingen zoeken...
Op de oude JVC home cinema sets(die met scart :P) is de direct tv functie om de geluid van de geselecteerde kanaal(VIDEO/DVD hier) naar de TV te sturen via scart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 15:26
Het afspelen van surround vanaf externe apparaten via je TV werkt zelden tot nooit. Je kunt het beste de bronnen direct op je home cinemaset aansluiten middels optisch of coaxiaal. Het probleem is alleen dat je die maar 2 lijkt te hebben, dus dan moet je keuzes maken (of een receiver kopen).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thominator1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-04 10:05
Xander schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:01:
Geen idee waar dit pobleem in zit, maar ik voel wel even de behoefte om iets anders aan te kaarten: Je hebt nu bij het kijken van TV geen "echte" 5.1, over je scartkabel gaat namelijk hooguit een analoog stereo (2.0) signaal. Bij sommige digitale tv zenders zit een echt meerkanaals audiospoor (dolby digital), dit hoor jij nu niet zoals het bedoeld is. Je decoder zet het nu namelijk eerst om naar stereo en je home-cinema set verzint er vervolgens weer een 5.1 variant van.

Scart is niet geschikt voor meerkanaals geluid, bijvoorbeeld die toslink die je nu voor je tv gebruikt is dat wel. Heb je toevallig een ander apparaat wat je als test op die toslink kabel kunt aansluiten? Een simpele dvd speler bijvoorbeeld? Dan weet je iig of je het probleem in de tv of in de receiver moet zoeken.
Het is natuurlijk het mooist als het inderdaad echt 5.1 is, maar mijn streven is nu om gewoon het surround gevoel te creëren door uit alle boksen geluid te krijgen.
Het enige apparaat wat hier in huis nog meer in toslink ingang had was de digitale decoder van interactieve tv. Als ik de toslink kabel vanuit deze decoder na de surround liet lopen was het probleem hetzelfde. Ik neem dus aan dat het probleem bij mijn receiver ligt?
Direct tv staat uit.
Het afspelen van surround vanaf externe apparaten via je TV werkt zelden tot nooit. Je kunt het beste de bronnen direct op je home cinemaset aansluiten middels optisch of coaxiaal. Het probleem is alleen dat je die maar 2 lijkt te hebben, dus dan moet je keuzes maken (of een receiver kopen).
Heb zonet rechtstreeks vanuit mijn digitale decoder (dus de bron?) op mijn home cinema aangesloten, maar nog steeds hetzelfde probleem helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 15:26
Dat is vreemd. Heb je nog een andere bron met digitale uitgang, zoals een laptop, dvd-speler of console? Dan kun je nagaan of het aan je home cinemaset ligt of aan de tv-ontvanger.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb zonet rechtstreeks vanuit mijn digitale decoder (dus de bron?) op mijn home cinema aangesloten, maar nog steeds hetzelfde probleem helaas.
Dan even de instellingen op je home cinema nalopen :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n2Z3DqN.jpg
Staat digitaal op de input geactiveerd? (zie je aan DGT achter naam van ingang)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dv7qI2H.jpg
In de menu bij 'setting', kijk daar eens of DIGITAL IN2(optisch) wel op de juiste ingang gemapped?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Gsg8lX.jpg
Zo staat het dus bij mij als je in de instelling kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedsik
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-03-2024
Was hier al een oplossing voor?
Ik heb gisteren op mijn sony bravia geprobeerd een film te kijken vanaf USB, en film speelt keurig af, alleen het enige geluid wat ik erbij krijg is het "achtergrondgeluid".
Als iemand praat, of bijvoorbeeld op een deur klopt hoor ik dat niet.
Bestandsformaat herkent hij dus wel, hij speelt immers gewoon af, maar geluid.... Net of ik een "spoor" mis.

Ik speel alle geluid van mijn tv af via een pioneer 2.1 systeem.
Overigens als ik de speakers van de tv het geluid laat produceren heb ik wel alle geluiden.

Iemand enig idee??
Pagina: 1