Defecte wasmachine. Wat is dit elektronica component?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Het lijkt er op alsof er iets mis is met de elektronica van mijn Whirlpool 275 - 1000 wasmachine. Hij doet helemaal niets, start niet, etc.

Bij het openen van het elektronicabordje boven de programmaknop zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img401/1219/0ff3.jpgAfbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img826/4135/1gdp.jpg

Het lijkt op een zekering, maar ik zie er verder niets omheen staan. Het ding lijkt ook wat zwarte aanslag er omheen te hebben wat mij laat denken dat dit ding de boosdoener is. Met een multimeter meet ik geen verbinding tussen beide uiteinden (zoals je bij een defecte zekering zou verwachten)

Wat is dit, en hoe kom ik er achter wat het precies is zodat ik het kan testen / vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Aan de hand van de codes op de printplaat kun je het wel afleiden. Zo weet je dat R24 een weerstand is, omdat de R voor resistor staat.

Helaas is op jouw foto net niet te zien wat het componentnummer van dit onderdeel is.

Verkleuring op de printplaat lijkt door de warmte te komen, of kun je het zo met je vinger wegvegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
RP1 staat bij de grote grijze cilinder op de printplaat. IDD net niet te zien op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:49
Dit ziet er uit als een vermogensweerstand. Deze worden vaak erg warm en veroorzaken verkleuring op de printplaat. Je moet wel weerstand kunnen meten, wellicht dat de range niet goed staat van je multimeter? Vaak staat er nog een code op de weerstand zelf, daaraan kun je afleiden wat de waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Die grote grijze cilinder is inderdaad een weerstand van 5.50K. Dit lijkt me dus gewoon normaal en niet de oorzaak van het probleem...

De potmeter voorop het printje heeft een weerstand van 30.0K. Ook dit lijkt me redelijk acceptabel (ding is max 47K staat er op)

Geen idee waar ik dan naar moet kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Meestal is de schakelklok defect (als deze mechanisch is)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
CU2morO schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:11:
Die grote grijze cilinder is inderdaad een weerstand van 5.50K. Dit lijkt me dus gewoon normaal en niet de oorzaak van het probleem...

De potmeter voorop het printje heeft een weerstand van 30.0K. Ook dit lijkt me redelijk acceptabel (ding is max 47K staat er op)

Geen idee waar ik dan naar moet kijken...
Weerstand van 5500 Ohm? Dus groter dan 5000! :o
Dan is het misschien wel een probleem aangezien een vermogensweerstand normaal een veel lagere weerstand heeft. Dit ding lijkt me minstens enkele Watts, en ze zullen niet voor niks zoveel kosten en ruimte hebben gebruikt, dus er zal ook wel minimaal enkele Watts verstookt worden.
Dan zou er dus ongeveer 100-200 V overheen moeten staan...dat kan natuurlijk maar lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de rest van de print.

Kun je een foto maken van de onderkant, of nog beter; heb je een schema?

Kun je eens de spanning meten die er over de weerstand staat?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
fast-server schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:03:
Meestal is de schakelklok defect (als deze mechanisch is)
Schakelklok is die grote knop waarmee je het programma kiest? Die zelf door hoort te draaien? Zou kunnen. Enig idee hoe ik dat het beste kan testen? Spanning op het motortje zetten?
Sibylle schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:03:
[...]

Weerstand van 5500 Ohm? Dus groter dan 5000! :o
Dan is het misschien wel een probleem aangezien een vermogensweerstand normaal een veel lagere weerstand heeft. Dit ding lijkt me minstens enkele Watts, en ze zullen niet voor niks zoveel kosten en ruimte hebben gebruikt, dus er zal ook wel minimaal enkele Watts verstookt worden.
Dan zou er dus ongeveer 100-200 V overheen moeten staan...dat kan natuurlijk maar lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de rest van de print.

Kun je een foto maken van de onderkant, of nog beter; heb je een schema?

Kun je eens de spanning meten die er over de weerstand staat?
5500 Ohm ja. Omdat het zo'n mooi afgerond getal is leek het mij redelijk de bedoeling :+

Onderkant foto heb ik hier voor je:
Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/81/kmor.jpg

Verder doe ik liever geen spanning zetten op de wasmachine nu alles zo open en bloot ligt. Kans dat er ergens een draadje of contactje tegen de behuizing aan komt is erg groot. De print zit normaal namelijk op zn kop naast de trommel gemonteerd... Dus als ik hem in zn originele positie terugzet kan ik niet bij de componenten.

Heb nu mn pijlen gericht op de 3-pins deur relais, nu de elektronica in orde LIJKT te zijn. Deze rammelt en de symptomen passen bij een defecte relais (alsof de deur open staat). Moet alleen even zien te vinden hoe ik deze kortsluit en omzeil en de wasmachine laat denken dat de deur altijd dicht is... maar misschien kan ik hier beter een nieuw topic voor aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik twijfev aan een soldering op de klok, ff nasolderen denk ik

ook het grote eiland in het midden heeft een slechte soldering omdat er iets niet goed in de pcb zit (gok ik)
, mischien wel losgekomen door de warmte, het kan ook gewoon een gat zijn.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Ik heb ze even langsgelopen en de soldeercontacten lijken allemaal in orde en robuust.

De relais die op de deur zit lijkt me steeds meer en meer de boosdoener... Heb hem opengebroken en er zat een hoop zwarte koolstofdeeltjes in en een paar scherven die op een koperen staafje leken. Kan alleen nergens vinden welke 2 pinnen van de 3 polige connector ik moet kortsluiten om de wasmachine te laten denken dat de deur dicht is en vergrendeld...

De connector heeft op pin 1 een oranje draad (die zie je op de printplaat op de vorige afbeelding), op pin 2 een bruine en een witte en op pin 3 alleen een bruine.

[ Voor 4% gewijzigd door CU2morO op 28-10-2013 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 18:41

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Dan klinkt het logisch dat bruin onderbroken wordt door het relais. Dan zou ik die twee aan elkaar knopen. (het is een educated guess. geen garantie >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Heb dus 2 bruine :D pin 3 en pin 2 (pin 2 is 2 draden, bruin en wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Foto? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Alstublieft

Afbeeldingslocatie: http://img826.imageshack.us/img826/9508/9ayf.jpg

Inhoud is niet echt goed te zien, maar er lijkt ook niet veel meer van over te zijn. Kan zelf in ieder geval niet precies zien hoe het ding hoorde te werken.

Valt me wel op dat de losse bruine en witte draad dikker zijn dan de oranje draad en de bruine die bij de witte zit op de middelste pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Laatst online: 24-07 13:18
Wat heeft een relais met eem wasmachinedeur te maken?
Ik denk eerder dat het een electrische vergrendeling is of zo. In elk geval moet het je belemmeren de deur open te doen met water er in, en/of de wasmachine te starten met de deur open; beide functies hebben een mechanische component.
Een relais is een electrisch bediende schakelaar en dat is het denk ik dus niet. Vandaar dat je de werking ook niet kan ontcijferen.
Verder heb je 3 polen. Een relais doorgaans 4 omdat je een galvanische scheiding wilt.

Wat doet dat veertje aan de bovenkant van de foto precies? Het lijk er op dat hij een (om)schakelaar aan stuurt.

[ Voor 19% gewijzigd door Durandal op 28-10-2013 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je hierboven ziet is een ouderwetsche schakelaar. Helemaal geen relais.

Kun je eens met Paint o.i.d. de lijnen natekenen waarlangs de koperbanen leiden? Op de foto lijkt het alsof er op 2 plaatsen een stukje mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eeen high res foto van bovneaf zou ik wel fijn vinden

edit: dank je , helaas kan ik niets raars zien zo op het oog,

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 28-10-2013 21:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Durendal: Op alle onderdelen sites e.d. wordt dit een 'deur relais' genoemd.

Fish: Hier een high res foto van de inhoud: http://imageshack.us/photo/my-images/819/xz45.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Dat kan wel zijn maar dat bewijst alleen dat wasmachinefabrikanten geen electroboeren zijn.
Dat ding is een mechanische omschakelaar. Het palletje van de wasmachinedeur valt links op de foto in het gaatje als je hem dicht doet. Dat drukt het bovenste plastic schuifje naar rechts en het veertje drukt hem weer naar links als de deur open gaat. Rechts onder de 1 drukt het nokje iets naar beneden(ik vermoed dat missende stukje koper) dat vervolgens het wipwapje in het midden om doet slaan.
Het rechter contact is de centrale aansluiting, de linker en middelste de twee waartussen geschakeld wordt.
Je kan even op de print kijken om te verifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik denk dat het zowel een schakelaar is als een slot.
Als de deur open is, dan is de schakelaar open en draait de machine niet.
Als de deur dicht is en de machine draait, dan loopt er stroom door een weerstand of gloeidraadje om de schakelaar te verwarmen. Dit doet een bimetaaltje buigen waardoor je de deur niet open kan maken. Zelfs als je de steker uit het stopcontact haalt dan moet je wachten tot het afgekoeld is en dan hoor je een klik als de deur weer open kan.
Tenminste, zo werkt het bij mijn machine, ik doe mijn eigen was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Dus dan kan je de deur open doen als het water dat er in zit maar koud genoeg geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Normaal is het water afgepompt als je de deur opent (mag je hopen tenminste!).
Het gaat om het afkoelen van de elektrisch verwarmde schakelaar, of water temperatuur daar invloed op heeft heb ik nooit geprobeerd, ik riskeer geen heet water tsunami ;)

Ik had onbewust een keer het wolwas programma ingesteld en dat is het enige programma waar de machine aan het eind niet afpompt. Toen ik uren later zo de deur opentrok kreeg ik een tsunami over me heen. Gelukkig is een wolwas maar 30 graden, was het al lang afgekoeld en stond de machine in de badkamer en liep alles zo in het afvoerputje.

[ Voor 40% gewijzigd door Ploink op 28-10-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Ik wist niet dat dat kon. VZIW is mijn wasmachine beveiligd. Ik hoop het in ieder geval want hij staat op zolder. Geen putje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolandadoethet
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-10-2023
Ploink schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:46:
Ik denk dat het zowel een schakelaar is als een slot.
Als de deur open is, dan is de schakelaar open en draait de machine niet.
Als de deur dicht is en de machine draait, dan loopt er stroom door een weerstand of gloeidraadje om de schakelaar te verwarmen. Dit doet een bimetaaltje buigen waardoor je de deur niet open kan maken. Zelfs als je de steker uit het stopcontact haalt dan moet je wachten tot het afgekoeld is en dan hoor je een klik als de deur weer open kan.
Tenminste, zo werkt het bij mijn machine, ik doe mijn eigen was ;)
Kun je deze draden ook doorverbinden? Ik heb een bovenlader en mocht ik deze onverhoopt los doen dan gebeurt er niks. Nu kan ik de klep ook af en toe niet los krijgen omdat de beveiliging er niet af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolandadoethet
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-10-2023
Durandal schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:05:
Dat kan wel zijn maar dat bewijst alleen dat wasmachinefabrikanten geen electroboeren zijn.
Dat ding is een mechanische omschakelaar. Het palletje van de wasmachinedeur valt links op de foto in het gaatje als je hem dicht doet. Dat drukt het bovenste plastic schuifje naar rechts en het veertje drukt hem weer naar links als de deur open gaat. Rechts onder de 1 drukt het nokje iets naar beneden(ik vermoed dat missende stukje koper) dat vervolgens het wipwapje in het midden om doet slaan.
Het rechter contact is de centrale aansluiting, de linker en middelste de twee waartussen geschakeld wordt.
Je kan even op de print kijken om te verifieren.
Kun je deze draden ook doorverbinden? Ik heb een bovenlader en mocht ik deze onverhoopt los doen dan gebeurt er niks. Nu kan ik de klep ook af en toe niet los krijgen omdat de beveiliging er niet af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Dit is wel een hele oude kick, ik stel voor een nieuw topic te openen, en dit keer in het witgoed subforum wat er ondertussen al even is...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.