Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment in het bezit van een Nikon D60 inclusief 55-200 telelens (naast de standaard lens).

Eerlijkheidshalve ben ik gewoon een hobby fotograaf (meer van type toerist) die gewoon van automatische stand gebruik maakt.

Ik wil nu de overstap maken naar een systeemcamera.
Ik fotografeer vooral mijn honden die aan het werk zijn (actiefoto's van jacht) en natuurfoto's (bergen, water, etcetera).

Er is heel veel aanbod, maar werkelijk geen idee wat ik nu zou moeten kiezen.

Mijn richtprijs is rond de 500 euro (mag ook best iets meer zijn).

Zijn er leden hier die een goed advies voor mij hebben bij mijn nieuwe aankoop.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41

The devil is in the details.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 11:19
ik heb zelf een nex 5n, en hoewel deze zeer mooie foto's maakt, zou ik hem niet direct willen aanbevelen voor het maken van actiefoto's. Dit heeft puur te maken met de snelheid van de autofocus.

Verwijderd

Topicstarter
De Sony Cybershot DSC-RX100 II? Iemand daar ervaringen mee? Krijgt goede recensies.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 14:29
Squit, wat mis je in je huidige Nikon set, waarom wil je overstappen op een systeemcamera?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Een systeemcamera is een camera waarbij je lenzen, flitsers, zoekers kunt verwisselen. Sommige, zoals de D60, hebben een spiegelsysteem voor beeldkadering en scherpstelling, andere (EVIL)-camera's een schermpje achterop of een elektronische zoeker. Met een systeemcamera heb je heel veel instellingen waaruit je kunt kiezen, en dus ook heel veel mogelijkheden om niet de beste keus te maken. Als je het beste uit een systeemcamera wil halen, kun je er bijna niet omheen om je te verdiepen in de mogelijkheden van scherpstelsysteem, diafragma, sluitertijd, ISO en nabewerking.

Met de combi 18-55 en 55-200 zijn in principe heel redelijke foto's te maken, mits je de juiste instellingen en keuzes maakt. Op [url="[url]http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/[/url]"]pixel-peeper[/url] kun je zien wat voor foto's anderen met verschillende Nikon-camera's met jouw lenzen hebben gemaakt. Je body is misschien wat gedateerd, maar rond de € 500 kun je een D90-, D3200- of D-5200-body kopen die bij slecht licht een stuk beter presteert en je lenzen zonder meer accepteert.Voor een krappe €60 meer kun je ook de 18-105 VR erbij krijgen, die al heel wat meer biedt dan je 18-55 kitlens.

Een andere systeemcamera - bijvoorbeelds een EVIL - levert je imo geen winst op. Het voornaamste voordeel is dat ze wat compacter zijn. Daar staat tegenover dat scherpstellen op een schermpje tijdens een jachtscene niet ideaal is, en een EVIL-camera met elektronisceh zoeker komt flink wat duurder uit. Nog afgezien van de lenzenset die je ook daarvoor nodig hebt.

Zowel voor DSLR- als voor EVILcamera's geldt dat je je in de mogelijkheden van de camera moet verdiepen om het beste eruit te halen. Kies je voor het gemak, dan kom je in de categorie Compact- of Point&Shoot-camera's terecht. De door jou aangehaalde Sony geen slechte keus(maar ook geen goedkope). Je houdt het scherpstelschermpje, levert in aan flexibiliteit en een stuk kwaliteit van de systeemcamera's, (meer tele dan 100 mm is bv niet mogelijk), maar krijgt er een stuk gemak voor terug.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Verwijderd

Topicstarter
Wesco schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 22:10:
Squit, wat mis je in je huidige Nikon set, waarom wil je overstappen op een systeemcamera?
Kleiner. En natuurlijk ook eens vernieuwen :-)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 07:29:
De Sony Cybershot DSC-RX100 II? Iemand daar ervaringen mee? Krijgt goede recensies.
De RX-100 II bevalt erg goed, de recensies kloppen... Bij je profiel (toerist +) zou die uitstekend passen (de RX-100 ook). Want deze camera kun je echt altijd bij je hebben in tegenstelling tot wat je nu hebt.
Hij is wel een tikkeltje zwaarder en marginaal dikker dan de RX-100, maar het kanterbare scherm is zeker een aanwinst. Ook wifi is erg gemakkelijk (ook bij het afspelen op de TV), met een smartphone en de juiste app maak je heel makkelijk zelfontspanner of "candid" opnames. Het extra flitsschoentje is ook erg makkelijk, maar je zult niet snel een externe flitser nodig hebben of hem gebruiken. Het enige dat "mist" is de touchscreen.
De beeldkwaliteit is uitstekend, ook bij weinig licht en je hebt de wereld aan instelmogelijkheden. Ik denk dat hij veel beter is dan de D60. De hoge iso waarden zullen veel beter zijn en dat bij een hogere resolutie. De snelheid van de camera is ook erg goed (AF, aan/uit, zoomen), beperkte actiefoto's van je honden zouden op zich moeten kunnen (in ieder geval net zo goed als met wat je nu hebt).
Alleen qua zoombereik zal die duidelijk minder zijn dan de D60 met de 55-200.
Maar het is in tegenstelling tot andere spiegelreflexen (of systeemcamera's) uitermate compact en past echt in de borstzak van je hemd. Je kunt altijd nog voor de RX-100 gaan, want die is bijna net zo goed, alleen een stuk goedkoper en ondertussen eigenlijk een koopje. Mijn dochter heeft die van mij gekregen omdat zij voor haar studie veel foto's moet maken, maar hij doet bij het huis tuin en keukenwerk eigenlijk niet onder voor de II.
Sony heeft de laatste maanden overigens tegen het einde van de maand (de laatste dag) soms een kortingsactie, 10% korting, soms ook op de camera's. Zo heb ik die van mij ook besteld ;) . Op sony rumours komt die dan langs onder "deals". De volgende dag kwam die binnen.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 10:30
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 07:29:
Deze heb ik en is eigenlijk het beste in zijn formaat voor het bereik van 28-100mm en kan zich ook prima meten met de standaard kit lenzen op systeemcamera's, wil je meer variatie in je bereik dan zul je een andere camera en/of lenzen nodig hebben.

Ik heb geen ervaring met honden op de foto zetten maar wel met kinderen en hiervoor is de AF en snelheid van het toestel prima te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Furfoot op 29-10-2013 08:39 ]

Instagram

Pagina: 1