Opzoek naar vervanger Atom 330

Pagina: 1
Acties:

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:52
Hallo,

Ik heb al enkele jaren een Intel Atom 330 in de vorm van een Asus AT3N7A-I. Ik heb deze combinatie in gebruik als opslag en htpc, hij staat dus ook veel aan (niet 24x7). Wat mij altijd beviel aan dit moederbordje is dat hij vloeiend 1080p kan afspelen omdat het een van de laatste Nvidia ION bordjes is.

Nu ben ik opzoek naar iets nieuws, mijn wens is dat hij vloeiend 1080p kan afspelen en zuinig is. Ik snap dat een atom een van de zuinigste processors is dus ik ben bereid om een iets onzuinigere setup te pakken.

Ik zelf zat te denken om een AMD A4-5300 of iets te pakken maar hij heeft een TDP van 65 watt wat ik toch erg veel vind, ik weet dat hij niet daadwerkelijk 65 watt gebruikt maar onder load kan dit wel..

Mijn vraag is of jullie goede alternatieven hebben voor mijn Intel Atom 330

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-02 20:47
Komen er ook geen embedded bordjes uit met de nieuwe Kabini chips? heb daar pas iets over gelezen. Als je dan bijvoorbeeld eentje kiest met de A4-5000 kan je prima 1080p afspelen, en door de quadcore CPU moet een beetje multitasken of een bestandje converteren ook makkelijk gaan. Verbruikt slechts 15 watt :)

Dacht alleen gelezen te hebben dat er nog geen oplossingen zijn met een passieve koeling, tot nu toe alleen varianten gezien met grote heatsink en klein actief ventilatortje erop. Maar ja, sowieso veel sneller dan wat je nu hebt en veel zuiniger dan 65 watt :)

• prekz
Lijkt me een goede oplossing. Had er nog niks over gelezen.

Grootkoelblok met kleine fan maakt mij niet zoveel uit.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die Kabini's zijn bij mijn weten alleen in Japan leverbaar, geen zicht op release aan deze kant van de aardbol.

Ik denk dat een willekeurige moderne dual/quad core en een moederbord met recente chipset prima voldoet. Overbodige dingen uitschakelen, automatisch terugklokken aan en het verbruik zal in teruggeklokte staat niet (noemenswaardig) hoger zijn, zou zelfs lager kunnen zijn. De C'T van deze (of was het de vorige) maand heeft een heel zuinig desktop systeem vermeld staan, verbruik rond de 10W.

edit: Spreek jij een beetje Duits?: http://www.heise.de/video...-Haswell-CPU-1941742.html

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 24-10-2013 13:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• _Durandal_
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik ben zelf ook op zoek naar een goede configuratie voor een HTPC. Nu zie ik een Intel i3-4330T in de pricewatch. Heeft een TDP van 35W en heeft HD graphics 4600. Dus ook geschikt voor af en toe een spelletje mee te spelen.

Jammer dat die Kabini's nog altijd niet leverbaar zijn in onze regio, anders was dat zeker wel het overwegen waard.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

Misschien dat ik gewoon over de vraag heenlees, Maar waarom wil je hem dan vervangen ?
Want zover ik lees is hij snel en zuinig genoeg voor wat je wil.
En met het verschil in zuinigheid ga je nooit terugverdienen wat je nu uitgeeft.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• prekz
Snelheid wordt minder vooral omdat hej maar 2gb ddr2 geheugen heeft. Plus ik wil langzaam iets nieuws waar ik af en toe een enkele windows server mee kan virtualiseren. De atom is hier gewoon niet snel genoeg voor.

Ik heb inderdaad gelezen dat de kabinis niet in nl( of europa) te koop zijn, erg jammer!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb even het Nederlandse artikel over die 10W pc opgezocht, heb die C'T namelijk liggen (en die is volgens mij ook nog in de winkel te vinden, nr 11/nov 2013, blz 86), de basisconfig heeft deze specs:
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed
pricewatch: Intel Desktop Board DH87RL
pricewatch: Kingston KVR16N11S8K2/8
pricewatch: Samsung 840 series 250GB
pricewatch: Lite-On IHAS124 Zwart
http://tweakers.net/product/320061/corsair-carbide-200r/ (hier zelf kiezen voor case met/zonder window)
pricewatch: Enermax Triathlor 300W
pricewatch: Scythe Mugen 4
Windows 8 64 bit

Verbruik idle/max: 10/94 watt.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 24-10-2013 15:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• prekz
Hierboven is niet echt een optie, een pc staat zelden op idle (dus dat alle cores helemaal niks doen) dus het verbruik zal nog velen malen hoger liggen als 10 watt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er moet wel wat gebeuren voor alle cores op volle snelheid gaan draaien, het is niet zo dat als je een programma start, de CPU meteen op volle snelheid gaat draaien (prime95 even buiten beschouwing gelaten). En een beetje fatsoenlijke BIOS laat je de maximale kloksnelheid instellen, dus het maximale verbruik hoeft niet 94 watt te zijn.

Als Kabini nou leverbaar was, dan was dat probleem opgelost.

Misschien is het een idee om het zuinige server topic door te bladeren voor ideeën? Er was een bbg htpc-topicreeks, maar die reeks is gesloten. En anders reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013 ?

edit: Toch nog een topic gevonden: [BBG] HTPC november 2013

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 25-10-2013 13:49 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1