Ik wil zelf graag mijn nieuwe Telfort-modem (50 mb abonnement, Experia Box V8, van Arcadyan / Astoria Networks) verbinden met de laptop, smartphone, NAS, ps3 en printer en in de toekomst wellicht ook met o.a. een AV-receiver en een htpc. Al deze producten zullen vanwege de beperkte ruimte voorlopig vlak bij elkaar staan. De bedoeling is dat er gebruik wordt gemaakt van: XBMC (veel), online gaming (vooralsnog vrij weinig), Youtube (veel), Skype (veel), downloaden (veel), backups naar de NAS (veel), etc. Netflix hebben we niet, maar zou een optie kunnen zijn. Huis-tuin-en-keukengebruik dus.
Hiervoor zoek ik een goede router en goede kabels. Na het zoeken/lezen in dit topic en de adviezen gegeven in andere topics in het subforum "netwerken", denk ik zelf aan het volgende:
Router, switch, en zulks:
Dit vind ik erg moeilijk. Het apparaat moet goed kunnen samenwerken met de hardware die ik al heb: PS3, Xperia Z en Synology 413. Graag dus een apparaat met een goede doorvoersnelheid (PS3-updates, en streaming van HD-video). Samenwerking met de Experia Box van Telfort is een pre. Of het apparaat moet alles in 1 keer kunnen doen, en daarmee de Experia Box overbodig maken.
Zelf zat ik te denken aan een apparaat met minimaal 4 LAN-poorten. Dat zou voor nu moeten voldoen, maar met de aankoop van een htpc of AV-receiver is dit te weinig. Is het dan beter om uit te wijken naar een apparaat met meer LAN-poorten, of kan je dan eenvoudigweg beter een goedkope switch er tussen zetten? Qua wifi dacht ik aan een n-versie, aangezien ac volgens mij nog niet wijd en zijd verspreid is. Dualband leek mij ook wel een must, dus dan blijven o.a. de volgende apparaten over die mij wel OK leken:
WD My Net N900 / Productinformatie van de fabrikant
Ik vind deze echter nog best prijzig.
Dan zijn er ook de Sitecoms in de X6 serie (450 / N750 WLR-6000 / N900 WLR-6100)
Nederlands product, nog steeds best duur, plus de meningen zijn verdeeld over Sitecom. De éen zweert erbij, de ander verfoeid het.
Ik heb ook een aantal NetGears voorbij zien komen, maar weet gewoon niet wat goed is en waar ik op moet letten.
Bekabeling:
Advies is dus gewenst.
Hiervoor zoek ik een goede router en goede kabels. Na het zoeken/lezen in dit topic en de adviezen gegeven in andere topics in het subforum "netwerken", denk ik zelf aan het volgende:
Router, switch, en zulks:
Dit vind ik erg moeilijk. Het apparaat moet goed kunnen samenwerken met de hardware die ik al heb: PS3, Xperia Z en Synology 413. Graag dus een apparaat met een goede doorvoersnelheid (PS3-updates, en streaming van HD-video). Samenwerking met de Experia Box van Telfort is een pre. Of het apparaat moet alles in 1 keer kunnen doen, en daarmee de Experia Box overbodig maken.
Zelf zat ik te denken aan een apparaat met minimaal 4 LAN-poorten. Dat zou voor nu moeten voldoen, maar met de aankoop van een htpc of AV-receiver is dit te weinig. Is het dan beter om uit te wijken naar een apparaat met meer LAN-poorten, of kan je dan eenvoudigweg beter een goedkope switch er tussen zetten? Qua wifi dacht ik aan een n-versie, aangezien ac volgens mij nog niet wijd en zijd verspreid is. Dualband leek mij ook wel een must, dus dan blijven o.a. de volgende apparaten over die mij wel OK leken:
WD My Net N900 / Productinformatie van de fabrikant
Ik vind deze echter nog best prijzig.
Dan zijn er ook de Sitecoms in de X6 serie (450 / N750 WLR-6000 / N900 WLR-6100)
Nederlands product, nog steeds best duur, plus de meningen zijn verdeeld over Sitecom. De éen zweert erbij, de ander verfoeid het.
Ik heb ook een aantal NetGears voorbij zien komen, maar weet gewoon niet wat goed is en waar ik op moet letten.
Bekabeling:
- De Telfort Experia Box komt in (de buurt van) de meterkast, of bij de tv.
- De tv-kabel en netwerkkabel komen een aantal meter bij elkaar te liggen, wanneer ik alles bij de TV zet.
- Cat5e of Cat6 (6a?) kabel vanaf het punt waar de telefoon binnenkomt naar de Telfort Experia Box
- Cat5e of Cat6 bekabeling om alle apparaten te verbinden, hoofdzakelijk in korte lengtes, á 1 tot 3 meter (wellicht sommige toch langer)
- Ik ga ervan uit dat UTP voldoende is, er staan geen zware apparaten, etc. in de buurt. (m.u.v. de oven, koelkast en vaatwasser) FTP en STP zijn als ik andere topics goed heb begrepen overbodig.
- Het budget is ook van belang.
Advies is dus gewenst.
Your Friendly Neighborhood Moderator