Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik wil zelf graag mijn nieuwe Telfort-modem (50 mb abonnement, Experia Box V8, van Arcadyan / Astoria Networks) verbinden met de laptop, smartphone, NAS, ps3 en printer en in de toekomst wellicht ook met o.a. een AV-receiver en een htpc. Al deze producten zullen vanwege de beperkte ruimte voorlopig vlak bij elkaar staan. De bedoeling is dat er gebruik wordt gemaakt van: XBMC (veel), online gaming (vooralsnog vrij weinig), Youtube (veel), Skype (veel), downloaden (veel), backups naar de NAS (veel), etc. Netflix hebben we niet, maar zou een optie kunnen zijn. Huis-tuin-en-keukengebruik dus.

Hiervoor zoek ik een goede router en goede kabels. Na het zoeken/lezen in dit topic en de adviezen gegeven in andere topics in het subforum "netwerken", denk ik zelf aan het volgende:

Router, switch, en zulks:

Dit vind ik erg moeilijk. Het apparaat moet goed kunnen samenwerken met de hardware die ik al heb: PS3, Xperia Z en Synology 413. Graag dus een apparaat met een goede doorvoersnelheid (PS3-updates, en streaming van HD-video). Samenwerking met de Experia Box van Telfort is een pre. Of het apparaat moet alles in 1 keer kunnen doen, en daarmee de Experia Box overbodig maken.

Zelf zat ik te denken aan een apparaat met minimaal 4 LAN-poorten. Dat zou voor nu moeten voldoen, maar met de aankoop van een htpc of AV-receiver is dit te weinig. Is het dan beter om uit te wijken naar een apparaat met meer LAN-poorten, of kan je dan eenvoudigweg beter een goedkope switch er tussen zetten? Qua wifi dacht ik aan een n-versie, aangezien ac volgens mij nog niet wijd en zijd verspreid is. Dualband leek mij ook wel een must, dus dan blijven o.a. de volgende apparaten over die mij wel OK leken:

WD My Net N900 / Productinformatie van de fabrikant
Ik vind deze echter nog best prijzig.

Dan zijn er ook de Sitecoms in de X6 serie (450 / N750 WLR-6000 / N900 WLR-6100)
Nederlands product, nog steeds best duur, plus de meningen zijn verdeeld over Sitecom. De éen zweert erbij, de ander verfoeid het.

Ik heb ook een aantal NetGears voorbij zien komen, maar weet gewoon niet wat goed is en waar ik op moet letten.

Bekabeling:
  • De Telfort Experia Box komt in (de buurt van) de meterkast, of bij de tv.
  • De tv-kabel en netwerkkabel komen een aantal meter bij elkaar te liggen, wanneer ik alles bij de TV zet.
  • Cat5e of Cat6 (6a?) kabel vanaf het punt waar de telefoon binnenkomt naar de Telfort Experia Box
  • Cat5e of Cat6 bekabeling om alle apparaten te verbinden, hoofdzakelijk in korte lengtes, á 1 tot 3 meter (wellicht sommige toch langer)
  • Ik ga ervan uit dat UTP voldoende is, er staan geen zware apparaten, etc. in de buurt. (m.u.v. de oven, koelkast en vaatwasser) FTP en STP zijn als ik andere topics goed heb begrepen overbodig.
  • Het budget is ook van belang.
In de PW staan kabels van € 1,= en € 2,= van het merk Valueline. Zijn deze betrouwbaar, of kan ik toch beter voor duurdere kabels gaan? Het zoeken in de PW werkt voor deze kabels trouwens ook niet helemaal fantastisch. Kabels die wel UTP of Cat6 in de omschrijving hebben staan, vervallen wanneer je deze mogelijkheden aanklikt. Zelf heb ik ondertussen deze gevonden: Netwerkproducten.com Cat6a kabels / Een voorbeeld daarvan

Advies is dus gewenst. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Naast de draadloze verbinding kunt u maximaal 4 computers aansluiten via een (netwerk)kabel.
Ik mis enigszins in je verhaal waarom je een extra router wilt of nodig denkt te hebben? Als ik 't zo lees, is die Experia-box zelf al een router.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik dacht dat ik een router oid nodig zou hebben vanwege het aantal lan-poorten op de Experia Box. Mijn voorgaande modem (tele2, davolink) had 2 lan-poorten voor apparaten /internet, en 2 voor tv. Aangezien Telfort ook tv via dsl levert, ben ik ervan uitgegaan dat ik nu ook niet alles kon inzetten voor apparaten/internet.

Net gecheckt: kennelijk geschikt voor 4 computers. Daarmee vervalt de eerste noodzaak voor een router wanneer ik de Experia Box bij de tv en nas zet. Bij uitbreiding van de spullen, zal ik wel poorten tekort komen. Als de Experia Box in de meterkast komt, ga ik natuurlijk geen 4 kabels naar de woonkamer leggen.

Vraag naar de juiste bekabeling en in bepaalde gevallen een router oid, blijft dus deels staan. Hoe los ik dit op een goed werkende en budgetvriendelijke manier op?

[ Voor 40% gewijzigd door Jorgen op 24-10-2013 00:19 ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Die experiabox is dus denk ik een modem en router ineen (eventueel even expliciet googlen). Deze levert je dus wifi op. Daarnaast heeft hij 4 lan-poorten. Deze kun je alle vier gebruiken om apparaten met internet te verbinden. Als je een extra router wilt, sluit je die dus aan op een van de vier poorten van de experia box.

Als deze vier poorten te weinig zijn dan kun je dit (volgens mij) met een switch makkelijk uitbreiden. Daar hoef je niet per se een router voor te gebruiken, hoewel dat, zoals je stelde, wel mogelijk is.

(Voor de volledigheid: je experia box heeft ook een vijfde ingang (meestal blauw meen ik). Daar gaat de ethernetkabel/telefoonkabel in die uit je meterkast komt. Deze verbindt je experia box met de internetkabel die door je straat loopt.
In het geval je een nieuwe router achter de experia box wilt hangen verbindt je een van de vier poorten van de experia box met de ingang (vijfde poort, ook je router heeft die) van de router.)

[ Voor 29% gewijzigd door JDillinger op 24-10-2013 00:20 ]

• Osiris
  • Niet online
Een extra router levert alleen maar meer problemen op en is niet nodig.

Overal op internet lees ik alleen maar aanwijzingen dat de Experia Box V8 een router én modem is. Een KPN-handleiding heeft het over poorten open zetten e.d., iets wat alleen nodig is bij routers:
Tip! Lees op KPN.com/help alle instructies om lokaal instellingen te doen op je Experia Box. Bijvoorbeeld het openzetten van poorten voor online gaming met je spelcomputer (…)
Verder kun je d'r "oneindig" veel draadloze apparaten aanhangen. Sowieso is het uitdelen van meerdere IP-adressen per aansluiting tegenwoordig bij consumenten-aansluitingen al zéér schaars, maar dermate veel draadloze apparaten hangen toch echt aan een router ;)

Kortom: hang er een switch aan en surf lekker verder :)

Mocht je 't écht zeker willen weten, check dan even het uitgedeelde IP op één van de via UTP aangesloten computers. Is het er eentje uit de RFC 1918 "Private Address Space"? Dan kun je d'r (in Nederland) voor 99,999 % vanuit gaan dat je achter een router zit.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
Correct, de KPN Experiabox V8 (Arcadyan VGV7519) is een modem/router ineen. KPN noemt het een Residential Gateway (RG). Het beschikt ook over een ingebouwde Wifi-functie. Je bent geen extra router nodig, eventueel alleen een switch voor meer (>4) poorten. Indien je ook VoIP hebt van KPN dan zit je min of meer vast aan de Experiabox (iig voor het bellen).

My favorite programming language is solder.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
In dat geval laat ik het vooralsnog zo. Er kan dus altijd nog een switch bij. Goed om te weten; bedankt! En de kabels? Zijn deze goed?

• Osiris
  • Niet online
Jep, is prima, CAT5e UTP is voldoende.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Degene die voor ons in ons huis woonde, vond het kennelijk een goed plan om (Cat5e) ethernetkabel ipv telefoonkabel uit de lasdop van de hoofdaansluiting te laten komen. Daar stonden ze bij Telfort ook van te kijken. Nu heb ik internet, maar staat het modem midden in de kamer, omdat de meegeleverde kabels (en wat ik al in huis had) niet lang genoeg zijn.

Na veel gebel met Telfort ondertussen het volgende advies gekregen:

De huidige situatie, dwz. meerdere meters Cat5e ethernet direct vanuit de lasdop van het ISRA-punt naar het modem, kan wel, maar is niet ideaal om de snelheid van het internet en/of het netwerk te garanderen. Daarbij zou een meterslange RJ11/telefoonkabel om de ethernetkabel - via het verdeeldoosje - te verbinden met de Experia Box ook voor allerlei problemen kunnen zorgen. Conclusie: het kan wel op deze manier, maar het is niet wenselijk. Oude huizen...

Ideaal zou zijn om de Cat5e ethernetkabel op circa een meter van het ISRA-punt door te knippen en te verbinden aan het verdeeldoosje. Vandaaruit gebruik ik dan het meegeleverde RJ11-kabeltje naar de Experia Box. Vanaf de Experia Box gebruik ik dan een lange Cat6/Cat6a-kabel die ik verbind met een switch. Deze switch wordt dan gebruikt om de PS3 en de NAS (Synology 413) op aan te sluiten. Op deze manier zou ik een hoge en betrouwbare internetsnelheid hebben en ook een goed draaiend thuisnetwerk. De laptop kan via wifi of bekabeld naar de switch. De printer weet ik nog niet. Die wil ik ook in het netwerk opnemen, als dit kan (Canon Pixma MG5350).

Opmerkingen over het gekregen advies?

Ik zal zo meteen op zoek gaan naar goede kabels en een fatsoenlijke switch. Als ik deze gevonden heb, zal ik ze hier posten.

Gevonden op netwerkproducten.com: Cat5e en 6a-kabel, 15 meter: Cat5e, Cat6a versie 1 of Cat6a versie 2 Van Cat6 waren er om te beginnen al 4 verschillende soorten... Cat5e voldoet prima voor HD-video van de NAS naar de laptop en voor alle apparaten van de switch naar de Experia Box? In dat geval ga ik deze kabel alvast bestellen.

De plaatselijke computerboer gaf aan dat voor de normale consument koperen kabels niet perse noodzakelijk zijn, hij had alleen kabels met aluminium kern, Cat5e. Qua switches vond hij managed en ipv6 overbodig als je alleen maar een paar apparaten wilt aansluiten waar je verder geen bijzondere rechten aan wilt verlenen. Neem ik de PriceWatch ter hand, dan komen verschillende switches in aanmerking, die minimaal 4 of 5 poorten hebben en 1 Gbps aankunnen: D-Link (5 poorten), D-Link (8 poorten), Linksys SE2800 (ook 8 poorten), WD My Net Switch (8 poorten), NetGear GS205 (5 poorten). Zelf neig ik denk ik naar de Linksys of de WD.

Aan de hand van jullie adviezen, heb ik besloten om eerst voor een Cat5e-bekabeling te gaan, icm met een Linksys. Die zijn wel ietsje duurder dan bijv. de switches van D-link, maar ik heb het gevoel dat ik dan ook wat meer kwaliteit krijg, wanneer ik verschillende reviews erop nalees.

Ik verneem het graag wanneer er nog op- of aanmerkingen zijn. :)

[ Voor 131% gewijzigd door Jorgen op 25-10-2013 18:48 ]

• Puch-Maxi
Lijkt me prima, overigens gebruiken monteurs ook gewoon UTP (al dan niet 2-pair) als telefoonkabel.
Ik wil alleen nog even het volgende toevoegen: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Ook voor thuisgebruik wil je gewoon 100% koperkabels, CCA is van mindere kwaliteit (voor als je Gbit wilt).

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat topic heb ik gelezen ja. Adhv heb ik bij bovengenoemde website cat5e-utp-kabels besteld waarvan de webshop uitdrukkelijk vermeld dat het om 100% koper gaat. Deze webshop was ook als positief benoemd in dat topic.

Wel gek: Telfort zegt dat ik maximaal tussen de 25 cm en 1 m van het ISRA-punt af mag gaan zitten met het verdeeldoosje/splitter (zonder splitmogelijkheid overigens) en van daaraf de telefoonkabel naar het modem moet leggen (ook 1 meter) en als zodanig maximaal 2 meter van het ISRA-punt mag zitten voor een goed en betrouwbaar internetsignaal. Een netwerkbeheerder uit mijn kennissenkring gaf aan dat dit pertinente onzin is, aangezien de getrokken kabels onder de grond ook gewoon cat5e utp zijn en deze voor elk huis enkele meters extra overbruggen en dus die paar meter extra in je huis van weinig invloed zijn.

Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om het in de gang neer te zetten. Het langste stuk kabel zit er nog wel aan omdat het hier in huis wel erg raar is aangelegd. De kabel verdwijnt namelijk vrijwel meteen onder de grond en zit daar vast. Het "bruikbare stuk" dat uit de lasdop komt, is daardoor zo kort dat ik daar liever niet aan sleutel, tenzij iemand mij kan vertellen hoe ik makkelijk een nieuw stuk kabel aan een ISRA-punt bevestig (en dat dit ook is toegestaan natuurlijk, anders begin ik er niet eens aan.) Hoe het ook zij, ik heb nu een lange kabel vanaf het ISRA punt, die na een heel kort stukje onder de grond verdwijnt en in de woonkamer weer naar boven komt. En van daaraf dus weer vrolijk naar de gang geleid wordt. De kabellengte tot aan de verdeeldoos/splitter is zeker 5 meter. Vooralsnog lijkt het goed te werken en haal ik via de wifi toch zo'n 3 MB/s. Waar hebben jullie je modems/routers neergezet en hoeveel meter is dat van het ISRA-punt? Hoe goed is jullie signaal?

Nadat ik de kabel aan de verdeeldoos/splitter (die niet split, want geen telefoonaansluiting op dat doosje aanwezig), viel het me op dat niet de rode (=oranje) en de blauwe kabel zijn verbonden met het doosje, maar de rode (oranje) en de blauw-witte. Had dit toch blauw moeten zijn? Zo was het namelijk in de oude situatie met het vorige modem ook al.

Maakt het trouwens nog uit op welk van de poorten van de switch mijn router wordt aangesloten? Kan hier in de online documentatie niet echt iets over vinden. Bij sommige switches is de laatste poort een uplink, bij andere staat er niets, of wordt er op het voorbeeldplaatje gewoon poort 1 gekozen bij het verbinden met een apparaat (pc, nas, ps3, etc) en in het volgende voorbeeldplaatje wordt dezelfde 1e poort gekozen bij het verbinden met de router/het modem. Ik maak hieruit op dat het geen verschil uitmaakt bij mijn apparaat (Linksys SE2500).

Veel vragen, die wellicht voor andere mensen zeer simpel zijn, maar voor iemand die de eerste keer zelf zijn internet en netwerk aanlegt, toch wat ingewikkelder zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Jorgen op 30-10-2013 13:45 ]

• Puch-Maxi
Sorry, ik heb je reactie even gemist.
Wel gek: Telfort zegt dat ik maximaal tussen de 25 cm en 1 m van het ISRA-punt af mag gaan zitten met het verdeeldoosje/splitter (zonder splitmogelijkheid overigens) en van daaraf de telefoonkabel naar het modem moet leggen (ook 1 meter) en als zodanig maximaal 2 meter van het ISRA-punt mag zitten voor een goed en betrouwbaar internetsignaal. Een netwerkbeheerder uit mijn kennissenkring gaf aan dat dit pertinente onzin is, aangezien de getrokken kabels onder de grond ook gewoon cat5e utp zijn en deze voor elk huis enkele meters extra overbruggen en dus die paar meter extra in je huis van weinig invloed zijn.
Nee dat klopt niet, er ligt geen CAT5e UTP onder de grond. Het klopt dat die laatste paar meters binnenshuis niet veel uitmaken. Die paar extra meters ga je echt niet merken :).
Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om het in de gang neer te zetten. Het langste stuk kabel zit er nog wel aan omdat het hier in huis wel erg raar is aangelegd. De kabel verdwijnt namelijk vrijwel meteen onder de grond en zit daar vast. Het "bruikbare stuk" dat uit de lasdop komt, is daardoor zo kort dat ik daar liever niet aan sleutel, tenzij iemand mij kan vertellen hoe ik makkelijk een nieuw stuk kabel aan een ISRA-punt bevestig (en dat dit ook is toegestaan natuurlijk, anders begin ik er niet eens aan.) Hoe het ook zij, ik heb nu een lange kabel vanaf het ISRA punt, die na een heel kort stukje onder de grond verdwijnt en in de woonkamer weer naar boven komt. En van daaraf dus weer vrolijk naar de gang geleid wordt. De kabellengte tot aan de verdeeldoos/splitter is zeker 5 meter. Vooralsnog lijkt het goed te werken en haal ik via de wifi toch zo'n 3 MB/s. Waar hebben jullie je modems/routers neergezet en hoeveel meter is dat van het ISRA-punt? Hoe goed is jullie signaal?
Vooral niet aan het ISRA gaan prutsen, is niet nodig en daarnaast is het ook niet toegestaan. Als de internetsnelheid gewoon goed is en de lijn stabiel, hoef je dit niet te veranderen.
Nadat ik de kabel aan de verdeeldoos/splitter (die niet split, want geen telefoonaansluiting op dat doosje aanwezig), viel het me op dat niet de rode (=oranje) en de blauwe kabel zijn verbonden met het doosje, maar de rode (oranje) en de blauw-witte. Had dit toch blauw moeten zijn? Zo was het namelijk in de oude situatie met het vorige modem ook al.
Het maakt niet uit welke kleuren je gebruikt zolang ze maar tot hetzelfde paar behoren (UTP). Gewone telefoonkabel heeft geen twisted pairs dus maakt het al helemaal niet uit. Zolang je maar consistent bent.
Maakt het trouwens nog uit op welk van de poorten van de switch mijn router wordt aangesloten? Kan hier in de online documentatie niet echt iets over vinden. Bij sommige switches is de laatste poort een uplink, bij andere staat er niets, of wordt er op het voorbeeldplaatje gewoon poort 1 gekozen bij het verbinden met een apparaat (pc, nas, ps3, etc) en in het volgende voorbeeldplaatje wordt dezelfde 1e poort gekozen bij het verbinden met de router/het modem. Ik maak hieruit op dat het geen verschil uitmaakt bij mijn apparaat (Linksys SE2500).
Maakt helemaal niets uit inderdaad, je kunt de switch op iedere gewenste poort aansluiten. Verder heeft de VGV7519 flexpoorten waardoor je ook op je switch computers en tv-ontvangers kunt aansluiten.
Veel vragen, die wellicht voor andere mensen zeer simpel zijn, maar voor iemand die de eerste keer zelf zijn internet en netwerk aanlegt, toch wat ingewikkelder zijn.
Hopelijk zijn je vragen hiermee beantwoord :).

Pagina: 1