Externe harde schijf "RAW"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 509995

Topicstarter
mijn externe harde schijf werkt niet meer. wanneer ik in het computerbeheer kijk geeft deze als indeling "RAW" aan.
Kan ik de data die hierop staat op een of andere manier terug krijgen?

THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat zou kunnen, maar dat is met de beschikbare gegevens niet echt te zeggen. Je kan in ieder geval beginnen met het maken van een image ervan (b.v. met dd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoe maak je zo'n dd? want ik been kleine leek in dit geval...

Voorts is het een harde schijf Iomega, 320Gb. laptop draait op windows 7.
begintmeta schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:26:
Dat zou kunnen, maar dat is met de beschikbare gegevens niet echt te zeggen. Je kan in ieder geval beginnen met het maken van een image ervan (b.v. met dd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Is de schifj makkelijk uit de behuizing te halen? Zo kun je proberen om hem gelijk aan de PC te hangen mbv een SATA kabel. Wellicht dat het zo wel werkt. Zou je verder met CrystalDiskInfo of HDTune een screenshot van de SMART waardes kunnen maken?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb verschillende programma's losgelaten op m'n externe harde schijf, maar ik denk dak ze helemaal naar de boem is.
HDD Health: kan geen gegevens lezen
HD Tune: kan geen gegevens lezen van de schijf

Ook heb ik GetBackData for FAT gestart en deze heeft me een logboekje van +/- 460Mb opgeleverd. 100000x staat er de melding
"Error 55 in HD129: during ReadLba: LBA=624798015, CHS=-1x-1x-1, Cnt=64", maar iedere keer met een andere getallenreeks achter LBA=.
In de log staan er ook bekendere regels:
LFN: Mijn document
ÕIJNDO~1 (DIR) 1/3/2009 9:29:54 PM _d_____ 0000043F, er staat dus nog wel degelijks iets op de schijf.

Kan ik dit alsnog terug halen? of moet ik hiervoor de schijf openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Stond er een FAT-partitie op de schijf dan?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
geen idee, maar met GetBackData for NTFS kreeg ik ook een logje met
""Error 55 in HD129: during ReadLba: LBA=624798015, CHS=-1x-1x-1, Cnt=64""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou hem zeker openmaken en direct aan een sata kanaal hangen. Met een beetje mazzel is alleen de usb-sata controller stuk, en werkt de schijf verder prima.

Indien niet, dan is je enige optie denk ik een rauwe copie trekken met dd_rescue, en op die kopie GetDataBack of iets dergelijks draaien.
Als die LBA fouten zijn hardware fouten, en zullen dan weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je kunt beter niet met recovery beginnen voordat je de SMART uitleest. Probeer CrystalDiskInfo eens en post de SMART info hier.

Aangezien je waarschijnlijk bad sectors of kabelproblemen hebt, gaat GetDataBack ook niet super werken natuurlijk.

Voor goede recovery, heb je een andere schijf met minimaal dezelfde capaciteit? Dat samen met een Ubuntu livecd/USB stick kun je je data mee recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
De eerste stap, zoals eerder aangegeven hierboven, is om een image of clone te maken van je externe hdd.

Maak de schijf niet open voordat je een image hebt gemaakt en weet wat er aan de hand is. Meer gepruts = meer kans op beschadigingen.

Zou je ons meer informatie kunnen geven over de eventuele oorzaak? Perongeluk op format geklikt, Windows een schijfherstel laten uitvoeren tijdens het opstarten, etc?

edit: Is de schijf zichtbaar tussen je andere hdd's in 'Mijn computer'? zo ja; welke melding krijg je als je je hdd probeert te benaderen?

[ Voor 14% gewijzigd door contrast op 24-10-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De externe schijf is zichtbaar in "mijn computer", maar wanneer ik deze wil openen krijg ik de melding "F:\ is niet toegankelijk. De parameter is onjuist".

Ik krijg via crystaldiskinfo geen enkele info ivm SMART.
Een clone/image heb ik nog nooit van een harde schijf gemaakt. wel heb ik nog een andere externe harde schijf ter beschikking met voldoende opslagcapaciteit om deze te maken.

Mogelijke oorzaak: er is enige tijd geleden geprobeert om te formateren omdat deze niet zo goed meer werkte. De problemen waren toen wss al begonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40
Probeer de SMART gegevens eens te achterhalen dmv een liveCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Waarom is de beste tool nog niet geopperd: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Laat deze eens een quick scan doen, hij kan iig proberen je kapotte partities terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
testdisk heeft ook niets uitgehaald. ik kreeg bij iedere gecontroleerde "cilinder" een read-error, gevolgd door lba= en dan nen hoop getallen.

ik heb een liveCD gemaakt door ububtu op een dvd te branden, maar wat ik nu moet doen, is me een klein raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

dvd er in stoppen en van booten. Dan "Try Ubuntu" en je hebt een live Linux omgeving.

Je kunt nu de SMART proberen uit te lezen via de disk utility of via de command line.

Bijvoorbeeld, open een terminal (type in het menu linksboven) en vul daar in:

sudo apt-getinstall install smartmontools
sudo smartctl -A /dev/sda

Indien /dev/sda jouw schijf is. (kan ook zijn: sdb, sdc, sdd, enzovoorts)
Via de disk utility de SMART uitlezen is misschien nog het makkelijkst. Dan kun je linksboven gewoon 'disks' intypen en daar kun je kiezen en met een tandwiel-knopje krijg je een dropdown menu voor het uitlezen van de SMART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Op deze website gaan ze dieper in op het clonen van je hdd. Er worden ook een aantal apps aangeraden waarmee je dit kunt doen.

Hier een linkje met een stappenplan om het op te lossen in een Linux omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635666

je kan de gegevens ook terugkrijgen door Linux in het algemeen. onder andere ubuntu, xubuntu, lubuntu, Linux mint,... te installeren naast windows of mac en dan in Linux zelf de schijf openen. ik heb zelf dit probleem ook gehad met een externe harde schijf en ik heb toen de raad gekregen om het zo op te lossen in plaats van de programma's die je dan moet betalen om de bestanden terug te krijgen aan te schaffen. daarna heb ik via Linux en het programma gparted partition editor de schijf kunnen formateren naar NTFS zodat ik deze terug in windows kan lezen.
Pagina: 1