Toon posts:

Budget HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wij zijn overgestapt naar digitale TV (eindelijk). Nu is het de bedoeling dat er een goedkope HTPC komt om dus TV te kijken via internet en diensten als Netflix te gebruiken. Ik heb hiervoor een klein beetje rond gekeken en ben op het volgende uitgekomen. Ik ben niet zo goed bekend met dit soort systemen dus hoop dat dit is wat ik zoek.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Gigabyte GA-B75M-D3V€ 47,-€ 47,-
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 43,99€ 43,99
1LC-Power LC-1410mi€ 30,60€ 30,60
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 83,40€ 83,40
1Mushkin Blackline 4GB (2x2GB) DDR3 PC3-12800 8-8-8-24€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,94

De HTPC kan via HDMI of DVI worden aangesloten weet niet of dat allebei kan met dit systeem.

Met vriendelijke groet,
Mart

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08
Wat bedoel je precies TV kijken via internet? ip-tv? Of wil je een tuner in je HTPC of bedoel je iets als uitzending gemist?

Op zich is je systeem best aardig, maar ik zou zeker gaan voor een AMD FM2 setup. Bij de celeron zijn er toch een aantal dingen uitgeschakeld die voor HTPC toepassing nuttig zijn (clearvideo, quicksync decoder, 3d). Een AMD APU is qua GPU sterker en ondersteund alles (voor blu-ray 3d neem een A6).

Verder staat LC-Power nou niet bekend om z'n goede voedingen. Met dit model heb ik geen ervaring, maar ik zou dit zeker even nakijken.

Verder heb je een 500GB HDD in je setup. Dit snap ik niet zo goed. Wil je media opslaan op je HTPC, dan is 500GB veel te weinig en kun je kostentechnisch veel beter een 2TB HDD nemen voor ietsje meer. Wil je geen media opslaan dan zou ik gaan voor een SSD. Deze is ietsje duurder, maar zorgt wel voor een veel betere ervaring (stiller en sneller).

Daarnaast heb je W8.1 als OS. Niets mis mee natuurlijk, maar op een budget van 275 euro is 80 euro best veel. Nu heb je niet helemaal goed uitgelegd wat je met de HTPC wilt gaan doen, maar ik zou ook zeker kijken of je niet gewoon een linux distributie als OS kunt gebruiken.

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 17:23
Ik weet niet of je student bent, maar als je studeerd dan kan je hier windows goedkoop krijgen. Zie verder dat je systeem een basis is op mijn systeem! Haha goed dat je tenminste zelf nog even rondneust tussen de fora's om daar al een goede basis op te doen.
Even over die voeding. Hij is idd niet de beste maar hij zal dit systeem zeker aan kunnen omdat dit systeem op 90% load ongeveer 100w gebruikt. Een losse voeding is wel beter omdat deze zuiniger en stiller zal zijn (en vaak natuurlijk meer watt aan kan)
Zelf zou ik deze hdd nemen. Nog geen 10 euro duurder maar een stuk sneller (windows start sneller op, programma's starten sneller op etc) en hij is dubbel zo groot (1tb ipv 500gb)

Grtz

[ Voor 53% gewijzigd door Centelte op 22-10-2013 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ten eerste bedankt voor de reacties! En is inderdaad jouw systeem Budgetguy.

Hij is voor mijn ouders bedoeld en er zal vooral gebruikt worden voor ip-tv en af en toe een film kijken of foto's ofzo maar deze zijn opgeslagen in een cloud.

Ik had voor een 500gb gekozen omdat dit redelijk wat opslag geeft voor als je toch media wil opslaan. Maar denk dat ik toch voor de 1tb gaan.

Verder heb ik niet voor Linux gekozen omdat mijn ouders hier geen ervaring mee hebben. En ik ben inderdaad student dus dan komt die link mooi uit :)

Over de processor de TV heeft geen 3D functie en deze zal er in de toekomst ook niet komen. Dan toch nog naar een AMD processor gaan?

Groeten,
Mart

• jaapsander
Voor HTPC gebruik ga ik altijd naar een AMD oplossing aangezien deze bij de budgetmodellen meer functies voor HTPC gebruik hebben.

• bart1133
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-02 11:43
toevallig KU Leuven student? kan je uw windows GRATIS krijgen

Verwijderd

Topicstarter
@jaapsander zou je misschien een lijstje kunnen geven met wat jij aanraad? Kan ik het vergelijken!

Alvast bedankt

En ik ben geen KU leuven student wat dan ook mag zijn :P

• jaapsander
Bijvoorbeeld het systeem dat in de 1e post van dit topic beschreven wordt [BBG] HTPC november 2013 (is een Best buy guide voor een HTPC dus een prima startpunt naar een HTPC samenstelling). Bij een beperkt budget kun je prima gaan voor een AMD A4 APU ipv de A6 (als je bluray 3D af wilt spelen kun je beter gaan voor de A6).

Over de opmerking van Budgetguy mbt de voeding. Tuurlijk zal de voeding wel 100W kunnen leveren (dit systeem zal de 100W nooit halen overigens) maar de vraag is hoe deze voeding dat doet. Wat voor ripple en noise heeft de voeding bij een belasting van 50W en hoe stabiel zijn de spanningen op de verschillende lijnen? Daarnaast wat voor beveiligingen zitten er in de voeding ingebouwd? Zal hij bij een kortstondige spanningspiek alleen zelf stuk gaan of je hele HTPC frituren? Dat zijn zaken waar je het over hebt wanneer je het over de kwaliteit v/d voeding hebt. Nu heb ik zelf geen (indirecte) ervaring met dit exemplaar, maar de reputatie werkt niet in het voordeel van LC-power.

Aan de andere kant betekent het natuurlijk niet dat wanneer je een slechte kwaliteit voeding hebt dat je hardware in rook op zal gaan. Echter de kans zal natuurlijk groter zijn bij een slechte voeding dan bij een kwalitatief goede voeding. Persoonlijk iets maar ik niet zo snel op zou besparen, maar wel sterk afhankelijk van het budget natuurlijk.

Overigens zat ik vanmorgen op surfspot te kijken, maar ik zag niet dat ze nog Windows licenties verkochten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor jullie advies! Ga er zo wel uitkomen denk ik!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
jaapsander schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:17:
Op zich is je systeem best aardig, maar ik zou zeker gaan voor een AMD FM2 setup. Bij de celeron zijn er toch een aantal dingen uitgeschakeld die voor HTPC toepassing nuttig zijn (clearvideo, quicksync decoder, 3d). Een AMD APU is qua GPU sterker en ondersteund alles (voor blu-ray 3d neem een A6).
Wat is precies het grote voordeel van een A4-5300 ten opzichte van de G1620? Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe HTPC en het enige argument voor mij om niet voor Intel te kiezen was dat deinterlacing nog niet werd ondersteund. Dat werkt inmiddels wel gedeeltelijk en er wordt nog aan gewerkt.
Verder is de G1620 (CPU) sneller, zuiniger en een paar euro goedkoper maar toch zie ik dat er bijna altijd een APU wordt aangeraden.
(Ik laat hier de 3D ondersteuning van duurdere APU's even buiten beschouwing aangezien dat alleen interessant is als je het gaat gebruiken. Mocht je 3D nodig hebben dan is een APU natuurlijk wel interessant.)

Overigens zet ik ook mijn vraagtekens over hoe nuttig die extra features (Clear Video HD) in de praktijk zijn, maar dat is een ander verhaal.

• jaapsander
Eigenlijk is het belangrijkste voordeel de sterkere GPU in de A4. Hierdoor kun je shaders inzetten voor beeldverbetering (post-processing). Ook is de ondersteuning van 24Hz (23.976) onder ivy bridge nog geen 100%. Zaken als quick sync en clearview zijn niet aanwezig, maar inderdaad niet voor iedereen nuttig (hoewel de quick sync decoder beter is dan de samenwerking tussen de intel GPU en ffdshow DXVA decoder).

Als voordeel heb je bij intel dat je een sterkere CPU hebt. Maar wanneer heb je die nodig? Bij het afspelen van video in ieder geval niet (met dxva heb je een CPU belasting van 1% tot 5%). Daarnaast zijn de Intels ook wat zuiniger, maar wanneer je HTPC niet 24/7 aan staat (de meeste HTPC's staan niet 24/7 aan) is dat niet relevant. Daarnaast zijn de AMD's idle (of onder lage belasting) ook erg zuinig.

Intel is op CPU gebied erg goed bezig, maar in het lagere segment zijn ze iets minder interessant doordat de GPU veel belangrijker is (voor HTPC's) en ze nogal wat in de functies van hun CPU hebben gesneden. Met AMD krijg je een meer balans tussen CPU en GPU.

• Snippo
Wat is er precies zo belangrijk aan de GPU voor een HTPC? Wanneer hardware video decoding wordt ondersteund zie ik voor een HTPC weinig verschil tussen een HD2500 en een R9 290X. De laatste is natuurlijk vele malen krachtiger in bijvoorbeeld post-processing, maar wanneer gebruik je dat ook echt in de praktijk? Het enige wat ik gebruik is deinterlacing. Ik weet dat er in XBMC een "post-processing" optie zit, maar het enige wat ik erover krijg gevonden is een oud topic wat betrekking heeft op SD materiaal.
Verder is dit denk ik ook voor een groot deel afhankelijk van de drivers en AMD staat nou niet bekend om zijn geweldige ondersteuning (onder Linux, hopelijk komt daar verandering in met de open source drivers).

Van wat ik er van begrijp heeft Intel de 23.976Hz bug al grotendeels verholpen (dat 23.976 als 24.000 werd afgespeeld) en is het nog nauwelijks merkbaar. Verder is er tot Haswell geen enkele GPU die perfect 23.976Hz afspeelt. Inmiddels is de UAC bug ook al een tijd verholpen.
(Ik heb zeker een uur op internet rondgespeurd toen ik besloot uit te zoeken wat die 23.976 bug precies was, maar er is nauwelijks goede informatie over te vinden. 90% van wat je tegenkomt bestaat simpel uit "Intel heeft last van de 23.976 bug en wordt dus afgeraden", zonder verdere informatie of onderbouwing).
Net als hierboven lijkt me dit vooral in theorie een probleem en valt het in de praktijk wel mee. Ik heb bijvoorbeeld geen idee of ik uberhaupt 23.976 content heb of een TV die dit ondersteund. Mocht je om wat voor reden dan ook perfecte 23.976 playback nodig hebben dan is Haswell de enige keuze op dit moment.

Het lagere verbruik in een HTPC is vooral interessant omdat je minder warmte ontwikkeling hebt, niet vanwege de paar euro besparing op je stroomrekening. Het verschil is waarschijnlijk verwaarloosbaar t.o.v. van een APU maar ik wilde alleen aangeven dat een APU op dat gebied niet in het voordeel is.

Ik wil niet overkomen als een Intel fanboy maar ik vraag me na bijna 2 jaar gebruik van een A4-3400 af waarom APU's nog steeds worden aangeraden boven Intel.

• jaapsander
Je geeft zelf al gedeeltelijk antwoord op je vraag. Deinterlacen is ook post-processen, met een sterkere GPU kun je dit beter doen (VA). Niet iedereen zal dit gebruiken, daar heb je zeker gelijk in maar waarom zou je je de mogelijkheid (om dit in de toekomst te kunnen) ontzeggen. Denk ook bijvoorbeeld aan toekomstige videocodecs (H265) die (wat ik er nu van weet) mogelijk afgespeeld kunnen worden mbv shaders http://www.avsforum.com/t/1455373/h-265-hevc-finalized

Daarnaast kun je wel stellen dat de drivers van AMD niet zo goed zijn onder linux, maar die van Intel zijn ook niet geweldig. Op het moment is er wel veel ontwikkeling in de AMD drivers, vooral op HTPC gebied (gecompileerde distributies met XvBA ondersteuning), juist omdat AMD APU's uitermate geschikt zijn voor HTPC gebruik.

In principe is alle content die oorspronkelijk van bluray komt 23.976Hz. Ik durf dus wel te zeggen dat jij 23.976 materiaal hebt. Sommige mensen storen zich eraan, anderen storen zich er niet aan. Het is inderdaad zo dat zowel Intel als AMD en Nvidia dit ook niet perfect doen.

Maar ik zal de vraag naar je terugkaatsen (ben ook geïnteresseerd in jouw redenatie), waarom zou je voor een Intel gaan? Prijsverschil is er bijna niet en absoluut gezien is stroomverbruik en warmteontwikkeling bij een A4 ook totaal geen probleem (zelfs in kleine kastjes).

Verder vraag ik me af waarom je als bezitter van een A4-3400 kijkt naar een nieuwe samenstelling voor je HTPC. Wat kan die A4-3400 niet wat jij wel zou willen?

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 24-10-2013 14:55 ]

• Snippo
jaapsander schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:54:
Je geeft zelf al gedeeltelijk antwoord op je vraag. Deinterlacen is ook post-processen, met een sterkere GPU kun je dit beter doen (VA). Niet iedereen zal dit gebruiken, daar heb je zeker gelijk in maar waarom zou je je de mogelijkheid (om dit in de toekomst te kunnen) ontzeggen. Denk ook bijvoorbeeld aan toekomstige videocodecs (H265) die (wat ik er nu van weet) mogelijk afgespeeld kunnen worden mbv shaders http://www.avsforum.com/t/1455373/h-265-hevc-finalized
Deinterlacing werkt dan ook al op een HD2500. Of de betere technieken ook zullen werken durf ik niet te zeggen, maar die worden dan ook nog niet ondersteund door de drivers (Linux dan weer, onder Windows schijnt alle hardware goed te werken met deinterlacing). Mijn mening is dat het weinig zin heeft om iets te kopen waar je -mogelijk- in de toekomst gebruik van gaat maken. De ontwikkeling gaat zo snel dat er tegen die tijd wel weer iets beters beschikbaar is tegen een normale prijs.
Daarnaast kun je wel stellen dat de drivers van AMD niet zo goed zijn onder linux, maar die van Intel zijn ook niet geweldig. Op het moment is er wel veel ontwikkeling in de AMD drivers, vooral op HTPC gebied (gecompileerde distributies met XvBA ondersteuning), juist omdat AMD APU's uitermate geschikt zijn voor HTPC gebruik.
Ik besef me dat Intel ook niet perfect is en dat je (onder Linux) het beste voor Nvidia kan gaan op dit moment. Echter is voor mij een dedicated GPU geen optie. Ik hoop dat het met de open source radeon driver eindelijk de goede kant op gaat voor AMD. Met fglrx was er altijd wel wat. XvBA wordt ook niet meer verder ontwikkeld in XBMC.
Maar ik zal de vraag naar je terugkaatsen (ben ook geïnteresseerd in jouw redenatie), waarom zou je voor een Intel gaan? Prijsverschil is er bijna niet en absoluut gezien is stroomverbruik en warmteontwikkeling bij een A4 ook totaal geen probleem (zelfs in kleine kastjes).

Verder vraag ik me af waarom je als bezitter van een A4-3400 kijkt naar een nieuwe samenstelling voor je HTPC. Wat kan die A4-3400 niet wat jij wel zou willen?
In mijn geval zijn de redenen dan: snellere CPU en lager stroomverbruik/warmteontwikkeling. Het verschil bij beiden is zoals je zegt klein, maar omdat ik mijn HTPC ook als NAS gebruik vind ik dat belangrijker dan een betere GPU waar ik geen gebruik van maak. Verder ben ik ook gewoon benieuwd hoe goed Intel werkt in de praktijk.

Het enige wat op de A4-3400 niet echt lekker werkt is deinterlacing. Ik stoor me hier niet echt aan en het is ook maar de vraag of Intel dit beter doet. Wat me wel stoort (maar dat ligt aan het moederbord zover ik weet) is dat er vaak iets mis gaat met de HDMI handshake waardoor ik geen beeld meer krijg en de boel moet herstarten.
De voornaamste reden om te upgraden is dat hier nog een PC staat die toe is aan een upgrade en dat de nieuwe radeon drivers niet werken op mijn A4-3400 (heb al van alles geprobeerd en schijnbaar ben ik ook een van de weinige waar het niet werkt). Ik heb er ook weinig vertrouwen in dat dit ooit gaat werken en fglrx ben ik nu ook wel beu, dus vandaar dat ik besloten heb om het te vervangen.

Ik wil ook zeker niet zeggen dat ik AMD afraad, maar ik vind het gewoon opmerkelijk dat hier vrijwel altijd AMD wordt aangeraden terwijl op de XBMC fora tegenwoordig juist vaak Intel voorbij komt (vooral de NUC).

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

hidde212

Free your mind...

In mijn geval zijn de redenen dan: snellere CPU en lager stroomverbruik/warmteontwikkeling. Het verschil bij beiden is zoals je zegt klein, maar omdat ik mijn HTPC ook als NAS gebruik
Aangezien de A4-5300 idle minder gebruikt en hij als NAS veel aan staat kun je beter daarvoor gaan. Staar je niet blind op iets als het TDP.
Onder GPU-load is het stroomgebruik ook vergelijkbaar trouwens.

http://nl.hardware.info/r...-stroomverbruik-igpu-idle

...and your ass will follow

• Snippo
Ik vind die testen net zo nietszeggend als TDP. Een 750W voeding gebruiken wanneer het systeem zoals hij uiteindelijk gebruikt wordt vaak maar 15W gebruikt geeft niet echt een goed beeld.
Jammer genoeg zijn er nergens goede en betrouwbare testen van de A4-5300 te vinden. Ik wil best geloven dat AMD idle net zo zuinig is, maar niet aan de hand van zo'n review :) . En onder load is Intel duidelijk in het voordeel (mijn HTPC wordt ook gebruikt om TV te kijken dus echt idle is hij bijna nooit).

Ik kwam overigens net nog deze post van mux tegen waar ik het wel mee eens ben: mux in "Het grote zuinige server topic" . Wat dat betreft is voor iemand die zijn eerste HTPC koopt en geen duidelijke/specifieke eisen heeft AMD wel aan te raden.
Maar wanneer deze puur en alleen wordt gebruikt voor het afspelen van media zie ik nog steeds geen duidelijke reden om AMD boven Intel te kiezen.

• jaapsander
Ik heb ook m'n twijfels bij die test van Hardware.info, maar waarom zou een voeding van 750W het verschil in stroomverbruik tussen 2 verschillende setups niet goed weer kunnen geven? De efficiëntie v/d voeding zal inderdaad niet denderend zijn bij die belasting, maar dat is constant bij de verschillende CPU's. Omdat het idle verbruik in dezelfde orde van grootte is (dus de efficiëntie ook) kun je ze prima met elkaar vergelijken. Ik denk alleen dat het geteste moederbord nogal van invloed was op de meting.

Punt is alleen dat het idleverbruik niet zo verschillend is. Ook is dit voor een HTPC niet heel relevant aangezien je deze niet 24/7 (uitzonderen zoals jij uitgesloten) aan hebt. Warmteproductie is ook niet significant anders en met goede koeling zal je geen verschil horen.

Overigens denk ik dat voor jou veruit de goedkoopste oplossing is om een licentie voor Windows te kopen. Als ik kijk waaraan je HTPC niet voldoet lost Windows (en de betere drivers) dit wel op. Overigens kun je voor die HDCP handshake issues proberen om een nieuwe bios update te installeren (toevallig een gigabyte bord?)

• Snippo
Met dat vergelijken heb je inderdaad wel een punt, maar toch zie ik liever een nauwkeurige meting om conclusies te trekken over het gebruik. Maar goed, het verschil is idle waarschijnlijk zo klein dat je daar je keuze niet vanaf moet laten hangen.

Het is inderdaad een Gigabyte bord en het nieuwste bios heeft helaas niet geholpen. Volgens mij hebben meerdere Gigabyte borden dit probleem dus voortaan geen Gigabyte meer in mijn HTPC. Windows gaat hem niet worden. Op een desktop werkt dat voor mij prima, maar op een HTPC (/NAS in mijn geval) vind ik Linux veel fijner werken (ondanks dat de drivers niet lekker werken).
Pagina: 1