Voeding goed genoeg voor SLi?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Vandaag breid ik mijn systeem uit voor een SLi set-up van de 660 Ti. Ik heb echter de twijfels over mijn voeding. Het gaat om de Cooler Master Silent Pro M2 620W. Het is 80 PLUS Bronze gecertificeerd.

Verder wil ik het risico niet nemen als het schade kan veroorzaken aan mijn systeem. Kan dit en wat is het ergste dat kan gebeuren?

Overige systeem specs:
i5 4670k (geplanned om over te klokken naar 4.2-4.3)
MSI N660 Ti Power Edition OC
Gygabyte N66TOC 2GD5
MSI Z87 G45 Gaming
2x4 GB Corsair Vengeance LP
1 TB HDD
Samsung 840 EVO 256 GB SSD
2x 120 mm fans, 1x 140 mm fan

PC Specs

• GeneralBurrito
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-02 20:34
Zeker als je over gaat klokken ga je het niet redden met je voeding. 700 watt zou wel moeten lukken, maar ik durf er donder op te zeggen dat 620 echt te krap is. Ilde zal het vast allemaal prima lopen, problemen krijg je wanneer je systeem onder load moet presteren. In het ergste geval kan je voeding de piek van het gevraagde vermogen niet aan en zal het simpelweg uitvallen wanneer je aan het gamen/benchen bent. Mocht dit vaak gebeuren loop je het risico op schijven met schrijffouten en alle nare gevolgen van dien. Ik zou gewoon een voeding kopen met meer pit, eigenlijk heb je geen andere keus naar mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door GeneralBurrito op 22-10-2013 10:55 ]

• Draecko
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-11-2025

Draecko

Ouwe

Nvidia specificeert zelf 650W voor 660Ti's in SLi, maar 620W moet het redden:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/355648-28-660ti-question
Alleen als je gaat overklokken wordt het wel krap, maar meer dan 700W is echt niet nodig.

Ryzen 5950X | Aorus Ultra X570 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | 32GB 3600mhz

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07

M2M

medicijnman

Ter info, mijn opstelling trekt 450W uit de muur onder volle belasting:

i5 2500K @ 4.5 GHz, stock voltage
2x GTX680 4GB stock
6-tal schijven
2 SSD's
2x waterloops
zak ventilators.

Uit de muur, dus dat betekent 360W vermogen uit voor de componenten.

Je zult dus met jouw opstelling aan een 500+W A-klasse voeding genoeg hebben.

Als je een mindere voeding haalt zal die het wellicht helemaal niet trekken, waarna je een overcurrent error krijgt (voeding schakelt zichzelf uit bij te veel gevraagd current)
Maar een slechte voeding zal een onstabiel voltage afgeven, wander, drift ripple, noise waardoor je onderdelen harder slijten.

Mijn advies is derhalve niet te besparen op de voeding, en de vraag wellicht nogmaals in het voedingentopic te plaatsen. Ps. Kwaliteit tussen types voedingen, zelfs van dezelfde fabrikant, willen nog wel eens verschillen.

-_-

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Bedankt voor de informatie.

M2M, is mijn voeding dan wel van goede kwaliteit? Ik hoor namelijk weinig positiefs van Cooler Master als het gaat om voedingen. Echter heb ik nog niks negatiefs gehoord van deze Silent Pro M2 serie.. Gezien jij mij de indruk wekt er meer van af te weten dan de gemiddelde tweaker hier, zou je me willen helpen met het maken van een juiste beslissing?

PC Specs

• GeneralBurrito
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-02 20:34
M2M schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:17:
Ter info, mijn opstelling trekt 450W uit de muur onder volle belasting:

i5 2500K @ 4.5 GHz, stock voltage
2x GTX680 4GB stock
6-tal schijven
2 SSD's
2x waterloops
zak ventilators.

Uit de muur, dus dat betekent 360W vermogen uit voor de componenten.

Je zult dus met jouw opstelling aan een 500+W A-klasse voeding genoeg hebben.

Als je een mindere voeding haalt zal die het wellicht helemaal niet trekken, waarna je een overcurrent error krijgt (voeding schakelt zichzelf uit bij te veel gevraagd current)
Maar een slechte voeding zal een onstabiel voltage afgeven, wander, drift ripple, noise waardoor je onderdelen harder slijten.

Mijn advies is derhalve niet te besparen op de voeding, en de vraag wellicht nogmaals in het voedingentopic te plaatsen. Ps. Kwaliteit tussen types voedingen, zelfs van dezelfde fabrikant, willen nog wel eens verschillen.
Wat voor positieve wattmeter gebruik jij? Onze systemen verschillen bijzonder weinig namelijk. Mijn cpu is een stuk krachtiger dan die van jou en is verder geklokt, dus die zal aanzienlijk meer verbruiken, ondanks dat deze op stock voltage loopt. Verder heb ik ook 2 680's (lightnings, maar dan nog), krachtige pompen, een zwik schijven en serverfans. Ik verbruik echter de door jou genoemde 350w al bij het schrijven van deze reactie, laat staan als ik een zwaar spel speel of een beetje bench.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

GeneralBurrito schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:42:
[...]

Wat voor positieve wattmeter gebruik jij? Onze systemen verschillen bijzonder weinig namelijk. Mijn cpu is een stuk krachtiger dan die van jou en is verder geklokt, dus die zal aanzienlijk meer verbruiken, ondanks dat deze op stock voltage loopt. Verder heb ik ook 2 680's (lightnings, maar dan nog), krachtige pompen, een zwik schijven en serverfans. Ik verbruik echter de door jou genoemde 350w al bij het schrijven van deze reactie, laat staan als ik een zwaar spel speel of een beetje bench.
Het is al algemeen bekend dat SLI en Crossfire je stroomverbruik veel hoger maken idle. Als je er een uit haalt zou dit terug moeten gaan richting de 100W.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07

M2M

medicijnman

GeneralBurrito schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:42:
[...]

ik zal binnenkort eens even wat fotootjes maken, maar ik ben vrij zeker van mijn bevindingen.

-_-

• Draecko
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-11-2025

Draecko

Ouwe

Thomg schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:44:
[...]

Het is al algemeen bekend dat SLI en Crossfire je stroomverbruik veel hoger maken idle. Als je er een uit haalt zou dit terug moeten gaan richting de 100W.
Ze gebruiken allebei SLI...

Ryzen 5950X | Aorus Ultra X570 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | 32GB 3600mhz

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Draecko schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:51:
[...]

Ze gebruiken allebei SLI...
Nu ben ik ontzettend verward :? :/
Ik vermoed dat hij dan een meetfout gedaan heeft oid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in aankoopadviessubfora.

Move OH->CAA

En als je daar gaat kijken zie je:
CAA beleid

Kijk je wat verder dan vind je:
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Dat is de plek voor vragen over voeding, niet in een los topic. Dus deze sluit ik.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.