Klein vraagje!

Pagina: 1
Acties:

• stalgie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb het volgende systeem bestelt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 186,45€ 186,45
1ASRock H81M€ 48,45€ 48,45
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 271,50€ 271,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Sharkoon T28€ 54,90€ 54,90
1Crucial CT102464BA160B€ 60,70€ 60,70
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,45€ 13,45
1Corsair CX600M€ 62,40€ 62,40
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,21€ 86,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,55

Maar nu achteraf twijfel ik heel erg over mijn voeding.
Nou is mijn vraag eigenlijk of de voeding krachtig genoeg is voor mijn systeem?

Alvast bedankt!

Ps. excuus als dit in de verkeerde sectie staat

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:38
Misschien beter om je post hier te plaatsen:
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Meer dan voldoende. Zelfs een goede 450W zou voldoende zijn geweest.

• stalgie
PilatuS schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:37:
Meer dan voldoende. Zelfs een goede 450W zou voldoende zijn geweest.
Ok dat is dan weer een hele zorg minder!

Bedankt!

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Een AsRock moederbord, sterkte!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:50

Audione0

Strijdt der titanen

een Asrock is per definitie niet slecht (was een paar jaar geleden wel anders).
Gezien een R9 280x en al zijn andere compenten had ik wel wat anders gekozen, maar wie ben ik.

@stalgie:

Waarom de keuze voor een goedkoop mainboard? En waarom een miniITX?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:18
stalgie schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:12:
Ps. excuus als dit in de verkeerde sectie staat
Je bestelt dus wel overhaast een nieuwe PC en gaat achteraf pa afvragen of de voeding wel goed is, om vervolgens niet 10 seconde langer te kijken in welk subforum te topic hoort?

• zny
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-02 19:47

zny

ja

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07

M2M

medicijnman

Audione0 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:50:
[...]

een Asrock is per definitie niet slecht (was een paar jaar geleden wel anders).
Gezien een R9 280x en al zijn andere compenten had ik wel wat anders gekozen, maar wie ben ik.

@stalgie:

Waarom de keuze voor een goedkoop mainboard? En waarom een miniITX?
Waar zie jij een ITX plank staan? En een dure videokaart met een dure processor kan prima op een goedkoop moederbord. Als je de fancy overklok opties en extra SATA / USB poorten niet nodig hebt of gebruikt zou ik ook een goedkope plank aanbevelen. Het moederbord voegt toch vrij weinig toe aan de performance, aangezien de processor tegenwoordig de memory controller bevat.

-_-

• stalgie
Ten eerste ik heb niet overhaast een nieuwe pc gekocht. Als je eens iets verder kijkt zie je dat ik 1 maand geleden al om advies had gevraagd. De reden dat dit in het verkeerde topic staat is omdat ik zat te twijfelen tussen deze en het componenten forum. Als je de internet held wilt uithangen mij best, maar controleer je feiten maar eens eerst!!

Ten tweede, de reden voor het goedkope moederbord is omdat ik niks geef om usb 3.0 etc. En ik heb van meerdere mensen gehoort dat dit gewoon een degelijk moederbordje is die doet eat hij moet doen, dus vandaar mijn keuze.

Hartelijk dank voor jullie reacties (1tje uitgezonderd)

Verwijderd

stalgie schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:12:

Nou is mijn vraag eigenlijk of de voeding krachtig genoeg is voor mijn systeem?
Kwaliteit is alleen slecht, dus goede keuze is het niet.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:32:
[...]

Kwaliteit is alleen slecht, dus goede keuze is het niet.
Wat is er zo slecht aan dan ?
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX600M/11.html

Ja er zijn betere, maar slecht is ie zeker niet.

Verwijderd

Kwaliteit van de condensators zijn slecht en laat deze condensators nu eens net het belangrijkste zijn wat betreft de levensduur van de voeding. Door de keuze van CapXon secundaire filter condensator maak je dus een kwalitatief prima voeding een slechte.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:34:
Kwaliteit van de condensators zijn slecht en laat deze condensators nu eens net het belangrijkste zijn wat betreft de levensduur van de voeding. Door de keuze van CapXon secundaire filter condensator maak je dus een kwalitatief prima voeding een slechte.
Wat zijn volgens jou dan wel goede voedingen?

Volgensmij wordt hier zowat elke voeding afgekraakt omdat ze niet merk X zijn...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Er zijn zo veel goede voedingen.

En een goede en slechte voeding heeft in veel gevallen niks met het merk te maken, veel fabrikanten hebben namelijk goede en slechte series.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Behalve Seasonic, daarom raad iedereen seasonic aan. Simpel. Seasonic is altijd goed. Voor zover ik weet is zelf hen slechtste nog relatief goed.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:02
Om maar even de TS gerust te stellen.
De voeding is iig geen Trust. Hij is dan wel niet zo goed als een XFX of Seasonic, maar daar de TS hem niet tot zijn max zal belasten, lijkt het me allemaal wel aardig meevallen.

Daarnaast is Asrock ook gewoon een prima merk, het is geen Asus, maar zeker geen slecht merk.
Hij hoeft alle extra onzin meuk er niet bij, dus heel erg goed. CPU is ook goed en hij zal er zeker jaartjes mee vooruit kunnen.

vind het altijd wel apart dat de keuzes zo lekker onderuit gehaald worden.
Zijn vraag ging om de voeding zelf en niet om de rest van zijn keuze.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Arunia schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:46:
Daarnaast is Asrock ook gewoon een prima merk, het is geen Asus, maar zeker geen slecht merk.
Hij hoeft alle extra onzin meuk er niet bij, dus heel erg goed. CPU is ook goed en hij zal er zeker jaartjes mee vooruit kunnen.
Ik vind ASrock moederborden onderhand beter dan ASUS planken.

Verwijderd

De voeding is iig geen Trust. Hij is dan wel niet zo goed als een XFX of Seasonic, maar daar de TS hem niet tot zijn max zal belasten, lijkt het me allemaal wel aardig meevallen.
Dus omdat er geen Trust op staat maar Corsair is die wel goed? Of heb je ook nog een echte onderbouwing?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
> CAA

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:34:
Dus TP heeft het fout met de 8.3 die ze de voeding geven ?

• Arunia
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:23:
[...]

Dus omdat er geen Trust op staat maar Corsair is die wel goed? Of heb je ook nog een echte onderbouwing?
Nee, omdat trust ook echt een b merk is.
Daarnaast de sites die de anderen al aan halen.
Wat jij doet is zeggen dat het een slecht merk is. Maar dat is het niet.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:28:
[...]
Dus TP heeft het fout met de 8.3 die ze de voeding geven ?
Lees ook eens verder dan je louter te richten op die score :)
(8,3 is nu ook niet bepaald 'prachtig' te noemen in vergelijking met andere voedingen die evenveel kosten)

"They were, instead, looking to offer the best possible price/performance ratio, so some compromises had to be made."
-> echter kost hij 62 euro, terwijl alternatieven zelf marginaal minder kosten.

"Although the maximum temperature at which the unit can deliver its full continuous power is restricted to only 30°C, all of my test sessions went smoothly at a considerably higher ambient, but the CapXon caps on the secondary side most likely won't keep their good performance if they work at above 40°C constantly, which I suspect to be the reason behind Corsair's conservative temperature range, at least for full continuous power output."

" The strongest advantage of the CX600M is, without any doubt, that it is affordable given its performance and the modular cabling design it utilizes. Its biggest drawbacks, on the other hand, are that it only has two PCIe connectors, which greatly restricts the unit's usability, and its very low hold-up time, which is the result of the small bulk capacitor. Corsair apparently preferred using a Japanese capacitor with a smaller capacity in the APFC instead of a higher capacity Taiwanese one. They may be right, since Japanese caps tend to last much longer, but a hold-up time below 10 ms with a limit of 16 ms as specified by the ATX spec doesn't look good at all."
Z'n sterkste punt wordt dus teniet gedaan doordat de prijs eigenlijk te hoog is in vergelijking met de concurrentie. :/
Die lage hold up time maakt het ook niet beter.

"a very good deal, as clearly shown on our performance-per-dollar graph. Based on the latter, I give to this unit our budget award."
Die 8,3/10 komt dus eigenlijk door de lage prijs, echter is de concurrentie op dit moment in de benelux zelf ietsje goedkoper.

• stalgie

vind het altijd wel apart dat de keuzes zo lekker onderuit gehaald worden.
Zijn vraag ging om de voeding zelf en niet om de rest van zijn keuze.
Totaal met je eens. Waareen simpel vraagje wel niet toe kan leiden

• johnkessels87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-02 19:34
1 Intel Core i5 4670 Boxed Max 100 watt.
1 ASRock H81M Max 20 watt.
1 Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Max 225 watt.
1 Seagate Barracuda 7200.14 Max 10 watt
1 Sharkoon T28 € 54,90 € 54,90 Max 5 watt
1 Crucial CT102464BA160B Max 8 watt
1 Samsung SH-224DB Zwart Max 5 watt wanneer gebruikt
1 Samsung 840 EVO 120GB Max 10 watt
1 Corsair CX600M Max 600 watt met 80+ procent rendement? = 480+ watt max
http://www.guru3d.com/art..._cx600m_psu_review,1.html

Even snel rekenen: 383 watt maximaal verbruik simultaan.

Met een 80%+ 600 Watt voeding die dus effectief meer dan 480 leverd heb je dus minimaal 100 watt overkill bij maximaal gebruik (verstoken)

Deze is hoe dan ook toereikend. Ik zou eerder een iets lichtere... 500 gold nemen.
Zuiniger, zelfde prijs en voor het prijsverschil misschien wel een betere modulair kabel management?

• PilatuS
  • Niet online
SmokingCrop schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:24:
[...]

Lees ook eens verder dan je louter te richten op die score :)
Ik heb het verder inderdaad niet helemaal doorgelezen. Wat dat betreft vind ik de score dan ook niet terecht. Een AX860i krijgt bijvoorbeeld een 9.6. Dit staat niet echt in verhouding tot de 8.3 van de CX600M. Leuk dat ie goedkoop is, maar dan nog is de score te hoog.
Met een 80%+ 600 Watt voeding die dus effectief meer dan 480 leverd heb je dus minimaal 100 watt overkill bij maximaal gebruik (verstoken)
Zo werkt het niet. Een 80+ voeding van 100W levert ook gewoon 100W. Alleen zal ie 120W uit het stopcontact trekken wanneer je de voeding volledig belast. Een 80+ voeding van 100W levert geen 80W maar gewoon 100W.

[ Voor 43% gewijzigd door PilatuS op 21-10-2013 21:03 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

PilatuS schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:58:
[...]

Ik heb het verder inderdaad niet helemaal doorgelezen. Wat dat betreft vind ik de score dan ook niet terecht. Een AX860i krijgt bijvoorbeeld een 9.6. Dit staat niet echt in verhouding tot de 8.3 van de CX600M. Leuk dat ie goedkoop is, maar dan nog is de score te hoog.

[...]

Zo werkt het niet. Een 80+ voeding van 100W levert ook gewoon 100W. Alleen zal ie 120W uit het stopcontact trekken wanneer je de voeding volledig belast. Een 80+ voeding van 100W levert geen 80W maar gewoon 100W.
mierenneukerij; hij zal 100/0.8 = 125W eruit trekken
maar de gedachte is wel goed

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• SmokingCrop
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:05:
mierenneukerij; hij zal 100/0.8 = 125W eruit trekken
maar de gedachte is wel goed

Nee, de gedachte was eigenlijk verkeerd.
Met zijn redenatie zou een 600Watt voeding aan 80% efficiëntie, maar 480W kunnen leveren aan de onderdelen. Terwijl het wel 600W zou moeten kunnen leveren (bij goede voedingen zelf meer dan 600W), maar dat er gewoon meer energie uit het stopcontact zal moeten komen.

Dat geeft een hele andere kijk op de keuze van je voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door SmokingCrop op 21-10-2013 21:15 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

SmokingCrop schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:12:
[...]

Nee, de gedachte was eigenlijk verkeerd.
Met zijn redenatie zou een 600Watt voeding aan 80% efficiëntie, maar 480W kunnen leveren aan de onderdelen. Terwijl het wel 600W zou moeten kunnen leveren (bij goede voedingen zelf meer dan 600W), maar dat er gewoon meer energie uit het stopcontact zal moeten komen.
dat zegt PilatuS toch ook?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• SmokingCrop
  • Niet online
Ah, ik heb je misverstaan ;)
Dacht dat je de gedachte gang van JohnKessels goed vond ^.^
-> had te snel replied zonder eens je doorstreepte deel goed te lezen/begrijpen -> dat je het dus eigenlijk op pilatus bedoelde

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 21-10-2013 21:17 ]

Verwijderd

stalgie schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 20:52:
[...]

Totaal met je eens. Waareen simpel vraagje wel niet toe kan leiden
Je wilt toch de feiten weten en niet een onderbuik gevoel van iemand? Feit is dat CapXon condensators van slechte kwaliteit zijn en dat normaal gesproken dit het eerste is welke problemen gaan veroorzaken. Je kunt het vragen aan iedereen met verstand van voedingen en/of condensators.

• stalgie
Ik wil inderdaad de feiten weten. Maar verschillende mensen zeggen dat dit wel een goede voeding is

• Arunia
Het is een prima voeding. Alleen de condensatoren zijn van mindere kwaliteit. De vraag is in hoeverre je er last van gaat krijgen als je de voeding niet maximaal gaat belasten.
Deze voeding zal het wellicht eerder opgeven dan een betere voeding.

Mijn opmerking komt in eerst instantie uit van het feit dat een aantal posters meteen alles onderuit schoppen ipv dat ze assertief reageren. Er is een verschil tussen assertief en agressief.
De vraag ging over de voeding en niet over de rest van de setup. Daar is ook absoluut niets mis mee. Voor iedere eis is er een onderdeel te koop.

Is er beter? Ja, absoluut. Gaat deze voeding voor jou werken, dat ook.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een CoolerMaster voeding van enkele jaren geleden. Die trekt op dit moment ook mijn nieuwe setup. Heel veel mensen zullen hier over vallen (naar ik begrepen heb is CM blijkbaar ook geen goed merk). Er is beter, uiteraard en zal tzt ook vervangen worden. Reden hiervoor is vanwege een modulaire voeding en een stillere voeding.

Wat je zou kunnen doen, is contact opnemen met de winkel en vragen of je een andere kan kiezen ipv deze mocht je dat willen.

Daarnaast kun je ook bekijken of je zou gaan overclocken (even niet gekeken of dat met deze setup überhaupt kan, maar dan is het ook zeker aan te raden om een kwalitatief betere te kiezen).

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 22-10-2013 09:31 ]

• stalgie
Bedankt voor je reactie! Maar ik ben niet van plan om te gaan overclocken. En ondanks de negatieve reacties ga ik de voeding (indien hij het systeem kan trekken) niet vervangen
Pagina: 1