Mac Mini (G4) of een Synology NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madstefan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 11:38
Hoi,

Sinds een paar maanden! ben ik zoek naar de beste oplossing voor (met name) streaming van media. Zoals het onderwerp al aangeeft, ben ik aan het twijfelen tussen een (oude) mac mini en een NAS van bijvoorbeeld synology.

Handig om te weten:

Huishouden bestaat uit
* 2x airport extreme
* apple tv 3 (bekabeld)
* Mac mini & MacBook Pro
* 4 iPhones en een paar iPads
* Paar Windows Pc's en Laptops
* Workstation (converteert films binnen no-time naar itunes format)
* Enkele android smartphones en tablets

De grootste wens die ik heb mbt streamen, is het afspelen van films, series en foto's op mijn tv (via apple tv) en andere mobiele apparaten/idevices.

Zaken die ik minder belangrijk vind zijn dingetjes als backups en toegang van buiten het thuisnetwerk. Stroomverbruik vind ik overig ook wel redelijk belangrijk.

Ik heb zelf al een beetje onderzoek gedaan naar met name de mogelijkheden van een Mac mini G4, maar zou graag advies van tweakers willen hebben voordat ik een besluit neem. Misschien zeg ik nu hele rare dingen :+

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mac mini.

Hoewel ik een ongezonde afkeer heb van Apple, is een volledige bezetting aan Apple apparatuur wel handig :).
Groot huishouden trouwens of heb je alles driedubbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madstefan
5 poppetjes eh :)

Kijk, het grootste probleem wat ik heb met bijvoorbeeld een synology nas, is dat ik nog steeds geen films op mijn apple tv kan kijken. Hier MOET men itunes voor hebben volgens mij... Daarnaast hebben we een tv die net voor de generatie internet tv's was.

Tegen welke problemen loop ik eventueel aan als iemand met een windows pc toegang wil krijgen tot de mac mini server? Kan dit überhaupt? En ook buiten het thuisnetwerk?

Tot slot: het stroomverbruik van een mac mini (na instellen juiste energiestand) tov een NAS omgerekend naar eurotjes. Iemand een idee?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Stroomverbruik moet je even kijken naar wat beide gemiddeld aan aantal Watts gebruiken. Dat keer 2 voor de stroomkosten per jaar (als het permanent aanstaat).

Synology is waarschijnlijk makkelijk te configureren en energiezuiniger (maar weet niet wat een mac mini allemaal kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:15
madstefan schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:42:
5 poppetjes eh :)

Kijk, het grootste probleem wat ik heb met bijvoorbeeld een synology nas, is dat ik nog steeds geen films op mijn apple tv kan kijken. Hier MOET men itunes voor hebben volgens mij... Daarnaast hebben we een tv die net voor de generatie internet tv's was.

Tegen welke problemen loop ik eventueel aan als iemand met een windows pc toegang wil krijgen tot de mac mini server? Kan dit überhaupt? En ook buiten het thuisnetwerk?

Tot slot: het stroomverbruik van een mac mini (na instellen juiste energiestand) tov een NAS omgerekend naar eurotjes. Iemand een idee?? :)
Nee, dat klopt niet. Je kunt van de Synology rechtstreeks streamen naar de AppleTV via DS Video. Het starten van de film gaat via jouw ipad of IPhone. Dat werkt perfect. Je kunt de iPad verder gewoon gebruiken, dus je hoeft DS video verder niet meer open te hebben. Het werkt perfect.

Thuis heb ik een synology DS412+ en stream daarmee alles naar mijn AppleTV. Het voordeel is dat je ook gewoon verder kunt kijken op jouw iPad. DS Video onthoudt waar je was met kijken. Ik heb een script geschreven waardoor de gedownloade films automatisch gerecode worden naar MP4. Dus daarmee kan ik alle films draaien.

De Synology heeft nog een aantal voordelen:
- schijfruimte (Mac mini heeft maar1 2,5" schijf)
- instellen van een Synology is gemakkelijker
- synology is gemaakt om remote op te werken, waardoor deze ook gemakkelijker om remote te downloaden, in te stellen als iTunes server (of DS Audio), etc.

Ik zou zeker voor een Synology gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madstefan
O, kijk eens aan. Ik maak hieruit op dat de films dus nog steeds moeten worden geconverteerd. Kan dat converteren ook plaatsvinden op je synology? En hoe doe je dat met foto's op je apple tv? Je iPad mirroren lijkt me niet de ideale oplossing. Welke App(s) gebruik je voor je videos en foto's?

Tot slot :) gaat een synology werken op een airport extreme?

Dank alvast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinylator
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07-2020
De laatste PPC mini dateert toch al van 2005, dus de computer die je wil gebruiken is minimaal 8 jaar oud. :)

Laatste systeem dat op een mini G4 (PPC) kan draaien is OSX 10.5
Laatste ondersteunde iTunes versie is 10.6.3

Je zit dus vast aan verouderde software, die nauwelijks of geen updates meer zal krijgen.

Airplay zal ook niet werken gezien de gedateerde softwareversies, en zelfs een third-party app als airparrot heeft minimaal OSX 10.6 nodig.

Ik dacht ook dat de mini G4's enkel 10/100 ethernet hebben, en dus geen gigabit ethernet.
Ook het wireless (als je wireless hebt, want was een optie vroeger) zal niet sneller dan b/g zijn.

Het zal mss wel werken, maar als je je hetzelf makkelijk wil maken en vele frustraties wil besparen, dan zou ik in ieder geval niet voor de mini g4 kiezen, maar toch uitkijken naar een recenter intel model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
madstefan schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 16:00:
O, kijk eens aan. Ik maak hieruit op dat de films dus nog steeds moeten worden geconverteerd. Kan dat converteren ook plaatsvinden op je synology? En hoe doe je dat met foto's op je apple tv? Je iPad mirroren lijkt me niet de ideale oplossing. Welke App(s) gebruik je voor je videos en foto's?

Tot slot :) gaat een synology werken op een airport extreme?

Dank alvast!!
Ja, de films moeten nog steeds geconverteerd worden. Het converteren kan ook op de Synology. Het is afhankelijk van de CPU van de Synology of dat on-the-fly kan of niet. Mijn DS412+ heeft een Dual Core Atom en kan het. Maar als je subs gebruikt kan het soms net niet. Vandaar dat ik alles recode naar MP4. Dat duurt voor 720p ongeveer 1-1,5x de lengte van de film en voor 1080p ongeveer 2-2,5x de lengte van de film. De nieuwe DS714 heeft trouwens de nieuwe Atom en kan daardoor veel beter on-the -fly recoden.

Ik kijk eigenlijk geen foto's via mijn AppleTV. Synology heeft Photostation. misschien kan het daar mee.

Het werkt ook met een AirPort extreme (heb ik hier ook).

De apps die ik gebruik zijn DS video en DS Audio. Van beiden is een gelijknamig pakket voor op de Synology en voor de IPad/IPhone. Indien jouw TV DNLA ondersteunt, dan kun je rechtstreeks van je TV vanaf de Synology afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57
Aanvulling qua gebruik:

Mijn DS412+ gebruikt gewoon 24/7/365 een aardige 44Watt, daarbij heb ik een Mini voor het afspelen staan die overdag een 15Watt gebruikt idle/iTunes en met streaming gaat hij naar 30 Watt, zowel een NAS als een Mini (recenter model) zijn dus verwaarloosbaar met elkaar in gebruik. De mini gaat overigens naar slaapstand na 0:30 tot 6:30 dus dan verbruikt hij minder dan 1watt

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Geen PPC Macs meer gebruiken voor multimedia. De enige reden dat je die nog ergens wil inzetten is als je software hebt die een PPC CPU vereist.

Dus, ga voor een NAS, of een intel Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
SpoekGTi schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:49:
Aanvulling qua gebruik:

Mijn DS412+ gebruikt gewoon 24/7/365 een aardige 44Watt, daarbij heb ik een Mini voor het afspelen staan die overdag een 15Watt gebruikt idle/iTunes en met streaming gaat hij naar 30 Watt, zowel een NAS als een Mini (recenter model) zijn dus verwaarloosbaar met elkaar in gebruik. De mini gaat overigens naar slaapstand na 0:30 tot 6:30 dus dan verbruikt hij minder dan 1watt
Gebruik je hem ook 24/7? Of valt er nog wat te tweaken? Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar mijn verbruik is een stuk lager. Mijn DS412+ gebruikt met 3 schijven 32W. Echter gebruik ik de Synology maar af en toe, waardoor de schijven het grootste gedeelte van de tijd in slaapstand staan en de NAS nog maar 18W gebruikt. Om in of andere reden gaat hij niet in hibernate, anders was het gebruik nog minder. Tevens is het heel gemakkelijk im een schema in te stellen wanneer de NAS an en uit moet staan. Als wij aan het werk zijn en 's nachts staat de NAS uit. Het verbruik valt dus best mee. Mocht je voor Time Machine een USB HDD aan jouw Airport Extreme hebben, dan bespaar je daar ook weer een paar Watt op. De NAS kan dit namelijk overnemen.

Overigens is de DS412+ met de Atom CPU een van de minder zuinige Synology NASsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Excuus voor mijn waarschijnlijk offtopic bericht, maar ik wilde hier toch graag even op reageren.

Heb je een bepaalde reden dat je een Apple TV gebruikt voor het bekijken van je films en series? Dat converteren is toch niet meer van deze tijd... ;) Waarom niet bijvoorbeeld een dedicated mediaspeler zoals een Dune TV (pricewatch: Dune HD TV 101).

Als je per se Airplay nodig hebt dan zou je eventueel ook een HTPC of Mac Mini met XBMC kunnen gebruiken. XBMC ondersteund ook gewoon Airplay en ik vind het zelf echt beter en een stuk sneller werken dan Airplay op een Apple TV. De enige reden dat ik nog een Apple TV heb is omdat XBMC geen Airplay Mirror ondersteund (scherm van Mac computer delen met Apple TV).

Ik heb het ook even een tijd gedaan met een Apple TV en alles steeds maar converteren naar MP4, maar op een gegeven moment werd ik daar wel een beetje moe van...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madstefan
johnkeates schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 17:53:
Geen PPC Macs meer gebruiken voor multimedia. De enige reden dat je die nog ergens wil inzetten is als je software hebt die een PPC CPU vereist.

Dus, ga voor een NAS, of een intel Mac Mini.
Ok, het blijft heel lastig...

Kan ik met een mac mini als server:

* met elke pc/mac van binnen/buiten het netwerk toegang tot data krijgen?
* en dus bijvoorbeeld foto's toevoegen aan 1 gezamenlijke map die op os x en windows zichtbaar is

Heb je een voorbeeld van een geschikte (marktplaats) mac mini als ik vragen mag?
Zoiets als dit? Mac Mini marktplaats

En wat zijn de (belangrijkste) onmogelijkheden van een mac mini tov een synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madstefan
Mick1990 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:30:
Excuus voor mijn waarschijnlijk offtopic bericht, maar ik wilde hier toch graag even op reageren.

Heb je een bepaalde reden dat je een Apple TV gebruikt voor het bekijken van je films en series? Dat converteren is toch niet meer van deze tijd... ;) Waarom niet bijvoorbeeld een dedicated mediaspeler zoals een Dune TV (pricewatch: Dune HD TV 101).

Als je per se Airplay nodig hebt dan zou je eventueel ook een HTPC of Mac Mini met XBMC kunnen gebruiken. XBMC ondersteund ook gewoon Airplay en ik vind het zelf echt beter en een stuk sneller werken dan Airplay op een Apple TV. De enige reden dat ik nog een Apple TV heb is omdat XBMC geen Airplay Mirror ondersteund (scherm van Mac computer delen met Apple TV).

Ik heb het ook even een tijd gedaan met een Apple TV en alles steeds maar converteren naar MP4, maar op een gegeven moment werd ik daar wel een beetje moe van...
Ik snap wat je bedoelt. Er staat een apple tv in de woonkamer omdat deze zeer makkelijk te gebruiken mbt muziek. Dat ding is met een optische kabel aangesloten op de home cinema en speelt gemakkelijk alle muziek af via airplay. We hebben nogal wat idevices en macs...
Verder kan ook iedereen een filmpje of serie starten vanaf, MITS MIJN MAC AANSTAAT :P

Ik wil dus dat IEDEREEN dit ALTIJD kan thuis :) Vandaar ik op zoek ben naar een oplossing. Het blijkt nogal lastig. Het converteren neem ik voor lief. Er staat hier een HP workstation die heel wat films en series op een dag kan verwerken, dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Plex? Ik gebruik het zelf niet meer sinds netflix, maar werkte erg fijn.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57
LuukNouwen schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 18:59:
[...]

Gebruik je hem ook 24/7? Of valt er nog wat te tweaken? Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar mijn verbruik is een stuk lager. Mijn DS412+ gebruikt met 3 schijven 32W. Echter gebruik ik de Synology maar af en toe, waardoor de schijven het grootste gedeelte van de tijd in slaapstand staan en de NAS nog maar 18W gebruikt. Om in of andere reden gaat hij niet in hibernate, anders was het gebruik nog minder. Tevens is het heel gemakkelijk im een schema in te stellen wanneer de NAS an en uit moet staan. Als wij aan het werk zijn en 's nachts staat de NAS uit. Het verbruik valt dus best mee. Mocht je voor Time Machine een USB HDD aan jouw Airport Extreme hebben, dan bespaar je daar ook weer een paar Watt op. De NAS kan dit namelijk overnemen.

Overigens is de DS412+ met de Atom CPU een van de minder zuinige Synology NASsen....
Wordt sowieso 24/7 gebruikt. Overdag als datatank voor iTunes en Plex en het downloaden van diverse media (gecapped op 25mbit) en Timemachine voor 3 devices en eventuele VPN verbindingen en snachts voor offshore back-ups, downloaden e.d. Kortom staat echt aan, daarbij zit er bij mij al een 4x een 4TB WD Red in en hangen er nog 3 USB Disks aan :P

Er is altijd wel wat te tweaken uiteraard die ruimte heb ik ook nog wel, maar ik ben van een DS410 die 56Watt verstookte al gegaan naar deze die maar 44Watt verstookt, dus het is al een verbetering.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica