Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afkoeling van woonhuis wat is een normaal verloop

Pagina: 1
Acties:

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:46
Vorig jaar viel het mij op dat we na een avondje stoken s'morgens weer in een woonkamer kwamen die slechts 12 graden was. Erg naar en ook totaal niet goed voor je energierekening. Echter doordat wij beide full time werken bleef het overdag ook gewoon 12 graden omdat ik het zonde vind dat we overdag stoken voor als we er toch niet zijn. S'avonds moet onze cv ketel dan ook hard stoken.

Vorig stookseizoen heb ik hier dan ook rekening mee gehouden met het noteren van de energie standen door ook meteen de temperatuur in de huiskamer op te nemen in de ochtend. Op basis hiervan heb ik de volgende grafiek weten te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img833.imageshack.us/img833/4123/gcp4.jpg

Zoals jullie kunnen zien is de grafiek als volgt y=0,3261x + 7,0624. Met een behoorlijk temperatuur verschillen als gevolg. Ik heb de grafiek nu puur op basis van binnentemperatuur tegenover buitentemperatuur op dagen dat er is gestookt met de CV ketel. Hierbij stoken we niet hoger dan 19 graden en ga ik er vanuit dat we elke avond de 19 graden bereiken. Windrichting en kracht zorgt voor de wat grotere afwijkingen op sommige temperaturen hier heb ik geen rekening mee gehouden in mijn grafiek.

De statistieken van ons huis

Bouwjaar : 1968
Woonoppervlak: 145 m2
Soort: Tussenwoning
Raamoppervlak: 40/45 m2

Gasverbruik nu: rond 1000 m3

Aanpassingen deze zomer

Uiteraard hebben we deze zomer niet stilgezeten om hier wat aan te doen. Zo zijn al onze oude dubbel glas ramen/kozijnen vervangen voor driedubbel glas met coating (Uw = 1,0) en super isolerende kozijnen (Uw = 0,78). Hier moet dus verschil in gaan zitten.

Daarnaast zagen we dat de vorige bewoners reeds muurisolatie hebben aangebracht maar dat het prutswerk is geweest (witte poeder in de muren). Hier valt dus niet meer aan te doen.

Wij vermoeden echter dat er nog niet veel aan de spouwmuur is gedaan en willen dit volgend jaar gaan aanpakken. Maar voor mijn gevoel kan dat niet een temperatuur verlies zoals bovenstaand oplossen. Of heb ik dit mis?

Vragen

Gegevens na bovenstaande aanpassing (dit stookseizoen dus) heb ik nog niet omdat ik de CV nog niet aan heb gehad en het huis nog niet onder de 15 graden is geweest (op enkele kamers na, daar is de 12 graden wel al eens bereikt). Ik weet dus nog niet hoe het temperatuur verschil op dit moment is.

De vraag die bij mij blijft is, hoe een normaal temperatuurverloop van een huis uit 1968 hoort te zijn. zijn we al op de meest optimale verloop? Waar kan echt nog winst behaald worden? Heeft iemand anders gegevens als hierboven? En hoe gaan andere mensen hiermee om?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Wat een normaal verloop is, kan ik je niet vertellen. Dit is voor een ieder anders, te veel variabelen. Hier is volhgens mij al een topic over geweest vorig jaar:

Opsomtopic: Afkoeling van de woonkamer

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:46
drielp schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 13:13:
Wat een normaal verloop is, kan ik je niet vertellen. Dit is voor een ieder anders, te veel variabelen. Hier is volhgens mij al een topic over geweest vorig jaar:

Opsomtopic: Afkoeling van de woonkamer
Bedankt voor dat topic, het is daar inderdaad een opsommingstopic zoals de naam al vermoed. Waar ik eigenlijk meer naar op zoek ben is ervaringen in cijfers na een ingreep.

Bijvoorbeeld.
Na spouwmuurisolatie plaatsing wat het effect is op nachtverlaging (algemeen)
Na vloerisolatie plaatsing wat het effect is op nachtverlaging (algemeen)

Oftewel wat kan ik verwachten na het aanbrengen van deze verbeteringen. Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat er erg veel factoren verschil zijn, echter kan er vaak wel gesproken worden van trends in bouwperiodes en isolatiewaardes die zijn aangebracht.

Daarnaast vraag ik mij af of mensen net zoals ik zo een grafiek hebben waar toch een vergelijking mee kan worden gemaakt. En sowieso het effect van isolatie mee gemeten kan worden (globaal dan).

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja wat wil je weten....
Van enkel glas naar 3 voudig Ug 0,5, een voorzetwand en vloerisolatie
Van afkoeling naar 12 graden bij 6 graden buitentemperatuur, naar 1 graad afkoeling

Maar daar ga je niks mee bereiken naar mijn mening, wat je moeten weten is wat je warmteverlies is van de woning/kamer.
Dan kun je namelijk je afkoeling berekenen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom