Clean windows 8.1 installatie ssd uefi?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Vandaag heb ik mijn PC gebouwd en ik wil graag een schone windows 8.1 installatie doen op mijn SSD. Ik heb windows 8.1 als iso op een dvd gebrand. Ik krijg de optie om in uefi cd/dvd te booten en in normale cd/dvd te booten. Wat is het verschil en welke moet ik aanklikken? Op internet kreeg ik niet veel verheldering.

Specs:
MSI Z87 G45 Gaming
GTX 660 Ti
i5 4670k
2x4 GB Ram
Coolermaster Silent Pro M2 620W

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:38
Het verschil is of je in UEFI (nieuwe BIOS mode) installeert en dan je hardeschijf/ssd geconfigureerd wordt als GPT.

In normale DVD/CD/USB modus wordt je harde schijf MBR geconfigureerd.

Verder heb je met UEFI modus geen Windows 8 logo maar het logo van je moederbord fabrikant tijdens boot-up en er word erover gesproken dat het wat sneller is (tijdens crystalmark, etc).

Ik zou persoonlijk gewoon in UEFI installeren en afhankelijk of je Linux wel of niet ernaast wil draaien secure-boot uit (of aan) zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 19-10-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
UEFI is 'moderner' en zorgt volgens mij voor een snellere opstart tijd dan de 'ouderwetse' BIOS mode. Als je alleen Windows draait, zou ik zeker voor UEFI kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
TheVMaster schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:53:
UEFI is 'moderner' en zorgt volgens mij voor een snellere opstart tijd dan de 'ouderwetse' BIOS mode. Als je alleen Windows draait, zou ik zeker voor UEFI kiezen.
Dit heb ik gedaan. Toen ik tijdens de installatie van Windows in het schermpje kwam met alle partities en schijven, heb ik deze allemaal verwijdert, en toen bij de SSD drive op 'new' en 'apply' gedrukt. Toen kwamen er 3 partities bij (voor UEFI mode). Ik zie echter wel rechts onderin mijn scherm

Windows 8.1 Pro
SecureBoot is niet juist geconfigureerd
Build 9600

Heb ik iets verkeerds gedaan?

Overigens zie ik in de verkenner alleen maar de C schijf van mijn SSD. Ik zie niet mijn HDD van 1 TB er bij staan. Deze zag ik tijdens de windows installatie er echter wel tussen staan.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Oh, ik heb in het configuratiescherm bij opslag ruimte beheren op 'Groep maken' geklikt. Hierin kon ik de 1 TB HDD selecteren. Nu staat ie er gewoon tussen. Bij tolerantietype heb ik trouwens niet aangeklikt om mirrorfunctionaliteit aan te zetten. Dus nu worden de bestanden maar 1 keer geschreven. Is dit aanbevolen?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Jirachi schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:08:
[...] Ik zie echter wel rechts onderin mijn scherm

Windows 8.1 Pro
SecureBoot is niet juist geconfigureerd
Build 9600

Heb ik iets verkeerds gedaan? [...]
Nee, maar kijk even in dit topic 'SecureBoot is niet juist geconfigureerd'. Daar staan wat aanwijzingen om het (mogelijk) te verhelpen.
Pagina: 1