Toon posts:

'SecureBoot is niet juist geconfigureerd'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister windows 8.1 geinstalleerd en sindsdien staat er op mijn bureaublad de melding: 'SecureBoot is niet juist geconfigureerd' :(

Iemand een idee hoe ik dat kan fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Google al geprobeerd?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks, deze thread had ik nog niet gezien maar er wordt ook geen oplossing gegeven.

Verder heb ik sinds gisteravond al over de diverse fora gestruind maar ik ben een ''normale'' pc-gebruiker. In de BIOS wijzigingen aanbrengen gaat nog wel maar de BIOS/UEFI van mijn moederbord (Gigabyte Z87X-D3H) werkt dan weer net anders. En op de diverse fora blijkt dat ook niet de oplossing te zijn.

Het probleem blijkt ook samen te kunnen hangen met de GPU (ik heb de Gigabyte GV-R797OC-3GD). Omdat ie dan UEFI niet zou ondersteunen.. .

Op het forum van de eerdere update naar 8.1 PRO wordt er ook al over gesproken en het probleem lijkt zich uiteenlopende systemen voor te doen:

http://answers.microsoft....-b8ef-06896f1947c2?page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12-2020
Ook mijn laptop, een Asus N56VM heeft last van de melding ''SecureBoot is niet juist geconfigureerd''.
Ik ben al met Asus aan het mailen of ze misschien een bios update uit kunnen brengen voor mijn laptop met de SecureBoot functie.
Tot nu toe nog geen passende oplossing gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:06

BioHazard

*\o/*

Ik heb een HP Elitepad 900, en heb hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:27:
[...] Het probleem blijkt ook samen te kunnen hangen met de GPU (ik heb de Gigabyte GV-R797OC-3GD). Omdat ie dan UEFI niet zou ondersteunen.. .[...]
Niet dat die UEFI niet ondersteund maar dat die UEFI GOP niet ondersteund. Ik had precies hetzelfde probleem bij mijn PC waar ik nu op zit en mijn laptop. Heb het uiteindelijk wel weggekregen. Alleen weet niet meer hoe :| Zal zo even opzoeken :)
Zorg in ieder geval voor dat je UEFI aan hebt staan en de goede boot settings, bij mijn mobo is dat Fast Boot en niet UltraFast Boot. Dat laatste vereist namelijk dat je gfx card ook UEFI GOP ondersteund. Dat je Windows hebt geinstalleerd met UEFI en niet legace support oid. Daarnaast dat de NX bit support aanstaat (term verschilt per mobo fabrikant). Daarnaast dat UEFI ook geupdate is naar de laatst beschikbare versie.

Tijdens het schrijven van deze post weet ik het ineens weer :) Ik heb in de UEFI de certificaten gereset. Daarna kon ik secureboot aanzetten in Windows 8 via powershell met Set-SecureBootUEFI en kijken of die echt aanstaat (na reboot) met confirm-SecureBootUEFI. Soms heet het "install platform key" zie ik.

Hoop dat jullie er wat aan hebben :)

[ Voor 43% gewijzigd door Caelorum op 18-10-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
ik heb er ook last van ...

asus P8Z77-M pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb dit ook gehad tijdens de Preview. Kun je de Secure Boot keys in de BIOS misschien resetten, zoiets heeft het bij mij (op een Lenovo T530) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
Dit is de geboden oplossing vanuit de fabrikant Asus:

"Bedankt voor uw email.

Mogelijk heeft u deze functie in uw huidige BIOS.
U kunt dit probleem mogelijk verhelpen door de onderstaande stappen te volgen.
1. Schakel het toestel uit
2. Zet het toestel aan, en druk terwijl u het aanzet gelijk herhaaldelijk op de F2 toets om in de BIOS te komen.
3. Eenmaal in de BIOS gaat u naar het tabje boot en zet u Launch CSM op disable.
4. Vervolgens gaat u naar het tabje security en zet u Secure boot control op enable.
5. U kunt nu op F10 drukken en voor yes kiezen om de wijzigingen op te slaan en het systeem te herstarten

De melding zal nu verdwenen zijn.

Mocht u deze optie niet hebben, dan zal u het bestandstype van de harde schijf moeten wijzigen naar MBR.
Hierdoor zal wel alle data gewist worden. :9

Hoe dit precies in zijn werk gaat kunt op de onderstaande website vinden.

http://www.sevenforums.co...rt-gpt-disk-mbr-disk.html

Ik hoop u middels deze mail voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u echter nog vragen hebben dan beantwoorden wij deze graag voor u."

Vanavond maar eens even nakijken, maar als ik me goed herhinner heb ik geen CSM instelling in mijn bios. Misschien dat jullie hier wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TheMadsn0w schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:48:
Dit is de geboden oplossing vanuit de fabrikant Asus:

"Bedankt voor uw email.

Mogelijk heeft u deze functie in uw huidige BIOS.
U kunt dit probleem mogelijk verhelpen door de onderstaande stappen te volgen.
1. Schakel het toestel uit
2. Zet het toestel aan, en druk terwijl u het aanzet gelijk herhaaldelijk op de F2 toets om in de BIOS te komen.
3. Eenmaal in de BIOS gaat u naar het tabje boot en zet u Launch CSM op disable.
4. Vervolgens gaat u naar het tabje security en zet u Secure boot control op enable.
5. U kunt nu op F10 drukken en voor yes kiezen om de wijzigingen op te slaan en het systeem te herstarten

De melding zal nu verdwenen zijn.

Mocht u deze optie niet hebben, dan zal u het bestandstype van de harde schijf moeten wijzigen naar MBR.
Hierdoor zal wel alle data gewist worden. :9

Hoe dit precies in zijn werk gaat kunt op de onderstaande website vinden.

http://www.sevenforums.co...rt-gpt-disk-mbr-disk.html

Ik hoop u middels deze mail voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u echter nog vragen hebben dan beantwoorden wij deze graag voor u."

Vanavond maar eens even nakijken, maar als ik me goed herhinner heb ik geen CSM instelling in mijn bios. Misschien dat jullie hier wat mee kunnen.
Misschien BIOS updaten? Als je de disk omzet naar MBR, dan kun je geen EFI boot meer doen he....dat is niet echt een oplossing, maar meer een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMadsn0w
Jammer genoeg is mijn bios up-to-date en werkt het toch niet.

De reactie van Asus hierop is:
"Mocht u de functie Secure boot control niet in uw BIOS beschikbaar zijn, dan is deze ook niet toe te voegen met een BIOS update.
Deze optie is alleen beschikbaar bij notebooks die met Windows 8 geleverd zijn."

Ze sturen je gewoon weer het bos in. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een MSI B75MA-P45 moederbord en had het zelfde watermark in beeld. Confirm-SecureBootUEFI in PowerShell gaf false aan. Ik heb onderstaande stappen uitgevoerd en toen was het watermark weg. Confirm-SecureBootUEFI geeft nu True aan.

1. Log into UEFI settings
2. Go into BIOS features and scroll down to the bottom of the screen
3. Change SecureBoot options to Custom (normally it's set to Standard)
4. Enter Key Management. Most likely you haven't got any Key Installed. Select to generate default keys. Now you should see that the keys are installed.
5. Select Save and Exit.

Bron: http://answers.microsoft....c4-4abf-8435-8fac7999320c

Door deze workaround hebben meerdere users geen werkend systeem meer. PC boot niet meer.

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=13134.0
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?p=646047
http://www.helpmij.nl/for...n-sluit-weer-af-voor-BIOS

[ Voor 16% gewijzigd door AttiX op 24-10-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmja, dat vind ik dus het lastige, dat er wel walkthroughs zijn van andere mobo's, maar niet de mijne. En ik heb ergens ook gelezen dat key management kan leiden tot dat ie helemaal niet meer boot...

heb een bericht gestuurd aan gigabyte, hoop dat zij een passende oplossing hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Deze walktrough is volgens de bron voor Gigabyte borden uit de Z87 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr33n135
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:21
@TheMadsn0w: Dat zou betekenen dat ik op mijn zenbook UX31a de melding niet zal wegkrijgen... Deze is met W7 geleverd.

Moet ik toch verder gaan zoeken om te kijken of hier toch een oplossing voor te vinden is. Melding staat niet in de weg, maar erg netjes is het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak is het een kwestie van je BIOS/UFI upgraden. Ten minste bij 2 moederboarden hier. Allebei wat ouder maar is ook een BIOS/UEFI voor beschikbaar met 'Windows 8 Feature'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
AttiX schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:10:
Ik heb een MSI B75MA-P45 moederbord en had het zelfde watermark in beeld. Confirm-SecureBootUEFI in PowerShell gaf false aan. Ik heb onderstaande stappen uitgevoerd en toen was het watermark weg. Confirm-SecureBootUEFI geeft nu True aan.

1. Log into UEFI settings
2. Go into BIOS features and scroll down to the bottom of the screen
3. Change SecureBoot options to Custom (normally it's set to Standard)
4. Enter Key Management. Most likely you haven't got any Key Installed. Select to generate default keys. Now you should see that the keys are installed.
5. Select Save and Exit.

Bron: http://answers.microsoft....c4-4abf-8435-8fac7999320c
Dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Ik heb hetzelfde issue gehad op mijn Surface Pro, moest de BIOS ingaan en de keys terugzetten naar default. Ik kon ook niet meer booten, maar na terugzetten van de default keys was dat dus ook opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb bovenstaande geprobeerd maar nu doet mijn pc niks meer: geen bios geen boot. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Hoe bedoel je..... geen bios... gen boot? Screen shot misschien (of foto met je foon)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de pc aanzet gebeurt er werkelijk niks. De ventilatoren gaan wel draaien maar scherm blijft op standby..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:56:
Als ik de pc aanzet gebeurt er werkelijk niks. De ventilatoren gaan wel draaien maar scherm blijft op standby..
Probeer eens je cmos te resetten!

Super vervelend!

Update 1:

Windows 8 or 8.1 installation had to be done in UEFI boot mode. The drive has to be GPT.
You go into the BIOS and enable Secure Boot. It will show it's in "Setup" mode. You then set it to custom mode, go into the sub-menu for the keys, load default keys, go back up. It will now show it's in "User" mode. The boot loader is now locked and can't be changed.

Boot into Windows, open PowerShell as Admin. Run "Confirm-SecureBootUEFI" and it will answer "True" if Secure Boot is working. That's what's needed for the watermark to be gone in Windows 8.1.

Dit vond ik voor jouw moederbord op het Gigabyte forums!

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb mn pc pas recent gebouwd, en toen de nieuwste drivers geïnstalleerd. En laatst updates gedaan voor 8.1

Maar wat heeft het voor zin het poweknopje in te drukken als de sstroom eraf is? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses!, ik zat op een of ander manier met een notebook in mijn hoofd, je moet even je CMOS ressetten dan zou hij weer moeten werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, thnx voor je hulp. Cmos resetten dus. Is het rraadzaam om mijn HDD los te koppelen zodat die data niet verloren gaat? Ik lees iets over hardware opnieuw configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:17:
Oké, thnx voor je hulp. Cmos resetten dus. Is het rraadzaam om mijn HDD los te koppelen zodat die data niet verloren gaat? Ik lees iets over hardware opnieuw configureren?
Je kan gewoon de cmos resseten er gaat geen data verloren, je moet wel als de pc weer opstart alle waardes weer goed terug zetten in je bios/uefi,

Dan moet je denken aan de boot order, en het is ook handig om precies te weten wat alles in je bios/uefi doet en waarvoor het is, Als het goed is is dit beschreven in de Handleiding van het moederbord.

Maar in principe hoefje vaak bijna niks te veranderen, kijk goed als je harddisk in ACHI mode staat, en dat je dan weer naar Windows kan booten, Daarna volg de procedure die ik bovenin poste voor je Secure Boot goed te krijgen.

De harde schijf moet ECHT een GPT partitie hebben, Als je bios bij installatie goed stond heeft WIndows dit zelf ook zo aangemaakt dit kan je zien via schijfbeheer Windows toets + R en dan compmgmt.msc intypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows op mijn SSD geïnstalleerd, maakt dat nog een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:34:
Ik heb Windows op mijn SSD geïnstalleerd, maakt dat nog een verschil?
Nee :) zolang eerste boot volgorde maar op die SSD staat ingesteld na de reset!,

Belangrijkste is ook dat je weer beeld krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja! Ik zit nu weer in windows zelf al.. Heb wel f12 gebashed

Gek genoeg is het watermerk ook weg, problem solved?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:42:
Ja! Ik zit nu weer in windows zelf al.. Heb wel f12 gebashed

Gek genoeg is het watermerk ook weg, problem solved?
Nu neem je eens de tijd om te kijken hoe je het bios/uefi moet instellen, dan hoef je ook geen F12 te bashen :)

Edit:

Op je vraag als het nu opgelost,

Het kan zijn dat secure boot nu uit staat, waardoor de melding is verdwenen? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het, ben een noob met ambities. Zal me er eens in verdiepen :)

Thnx voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Secure boot heeft vereisten nodig om te werken, ik weet zeker dat je er uit gaat komen door gewoon goed te lezen. en door vragen te stellen aan je zelf.

Geen probleem veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm.. Er is weer geen boot en ik kom ook niet in de bios om de instellingen goed te zetten. Moet nu telkens de cmos resetten om in windows te komen. Iemand een alternatief om in de bios te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je eens op zoek gaan naar iemand die je kan helpen, iemand met verstand ervan.
In principe is er maar een manier om in een bios te komen, en aangezien je zelf deze eenvoudige problemen niet kunt oplossen zou ik toch eens gaan nadenken om hulp te vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Door de workaround die ik eerder heb gepost, hebben meerdere users net als TW2406
geen werkend systeem meer. PC boot niet meer. Dit lijkt volgens google vooral voor te komen bij Gigabyte moederborden. Dit lijkt mij een defect van het moederbord en niet van de workaround, want die beschrijft niets bijzonders. Maar toch uit voorzorg deze waarschuwing.

[ Voor 17% gewijzigd door AttiX op 24-10-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik CMOS heb kunnen resetten en ik de BIOS vond op mijn tweede scherm (pc) heb ik nu secureboot uitgeschakeld. De pc boot weer normaal maar het watermerk is niet weg. Het volgende antwoord kreeg ik persoonlijk van gigabyte, met als conclusie dat ik windows opnieuw moet installeren om het probleem op te lossen:

Dear,

I had to wait a few days before I could respond to you.

The most common issue with this error is that the windows is not installed as UEFI. When installing the OS you should select the optical drive with UEFI prefix.

When you then install your OS you shouldn't get your issue anymore.

Best regards,

GIGABYTE Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-02 18:18
AttiX schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:06:
Door de workaround die ik eerder heb gepost, hebben meerdere users net als TW2406
geen werkend systeem meer. PC boot niet meer. Dit lijkt volgens google vooral voor te komen bij Gigabyte moederborden. Dit lijkt mij een defect van het moederbord en niet van de workaround, want die beschrijft niets bijzonders. Maar toch uit voorzorg deze waarschuwing.

yup, zit met precies hetzelfde probleem als TW2406, ik heb ook een gigabyte mobo.
Ik heb nog steeds niet uitgevonden hoe ik weer in de bios kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je de CMOS al gereset? Hoe dat moet kun je opzoeken in de handleiding van je moederbord. Als het goed is kun je dan weer de BIOS in om secureboot uit te schakelen en op zoek te gaan naar hoe je dit probleem moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
ja cmos gereset maar daarna kom ik de bios niet in.
Ik krijg pas beeld als hij windows heeft opgestart.
Als ik vervolgens pc uitzet en daarna weer opstart heb ik geen beeld en moet ik cmos weer resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je een tweede beeldscherm aangesloten? En misschien even handleiding checken om zeker te zijn dat je op de juiste toets drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekilo
Ik heb het opgelost en wel als volgt!
Ik heb een Gigabyte Gigabyte GA-Z87-HD3 MOBO

aan uitknop ingedrukt houden.
Stroom schakelaar voeding uitzetten.
stroom weer erop.
Aan uit knop weer indrukken en MOBO laadt backup recovery waardoor alles weer werkt!
Pagina: 1