Voeding advies

Pagina: 1
Acties:

• Annedouwe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 20:43
Hallo,

Ik ga begin december een nieuw gamesysteem in elkaar zetten. Met de volgende config:
  • Intel Core i5 4670K Boxed
  • Gigabyte GA-Z87-HD3
  • MSI R9 280X GAMING 3G
  • Cooler Master Hyper 412S
  • Crucial Ballistix Tactical 8 GB
Ik heb momenteel een 6-7 jaar ode 750W voeding er in zitten en ben op zoek naar een nieuwe modulaire voeding. Als mogelijke uitbreiding in de toekomst will ik mogelijk een 2e 280X er bij zetten in een crossfire opstelling. Hoeveel wat zal ik voor zo'n config nodig hebben en welke voeding raden jullie hierbij aan?

Thanks!!

Gr AD

Verwijderd

pricewatch: XFX PRO650W
pricewatch: Seasonic M12II 650W 80+ Bronze
pricewatch: Super Flower Golden Green SF-650P14XE
pricewatch: Cooler Master V Series V700

Zijn goede voedingen voor een goede prijs, als je niet gaat overklokken is dit allemaal meer dan genoeg voor twee van die videokaarten.

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik bereken de voeding altijd hier en doe er in de berekening 20% bovenop, zodat je zeker weet dat het stabiel is.
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Als advies wil ik je meegeven dat er ook verschillen zijn onder de goede voedingen en dan bedoel ik niet de kwaliteit.
Wat ik bedoel is het aantal 12 Volt lijnen, er zijn voedingen met 1 en ook met 4 lijnen.
Uitleg : 600 Watt over 1 lijn is 50 Ampère en over 4 lijnen is dat 12,5 Ampère per lijn.
Het is dus belangrijk om te weten hoeveel Ampère de kaart nodig heeft.
Is dat 20 Ampère dan heb je met een 4 lijn voeding 960 Watt nodig.

Verdere leuke info over voedingen:
http://nl.technopsisblog....goed-slecht/#.UmF2cN3CSUk

[ Voor 9% gewijzigd door hoekies op 18-10-2013 19:58 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-02 13:13
Moest eerlijk gezegd even lachen, NZXT wordt bestempeld als slecht, terwijl hun voedingen (zeker de Hale90 en Hale90 v2 series) juist bij de top of the line behoren. Hetzelfde geldt voor Rosewill, deze staat zowel bij de categorie "slecht" als "goed".. |:( (het zijn trouwens wel prima voedingen).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Annedouwe schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:10:
Ik ga begin december een nieuw gamesysteem in elkaar zetten. Met de volgende config:
  • MSI R9 280X GAMING 3G
Ik zou niet de MSI nemen ;)

Ze hebben de MSI & de Asus bij techpowerup al reviewed en daar komt duidelijk uit dat de MSI het niet bepaald goed doet. (in tegenstelling tot de gtx 700 series van MSI waar ze zeer goed scoren)

http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/31.html
http://www.techpowerup.co..._Direct_Cu_II_TOP/31.html

Aangezien je hem maar in December gaat kopen, zou ik zeker nog eens een paar reviews checken. (Techpowerup doet er meestal een hele serie uitgebreide reviews over)

Op dit moment
MerkGeluid IdleGeluid LoadTemperatuur IdleTemperatuur LoadTemperatuur Load + OCtechpowerup score
MSI28 dB(A)34 dB(A)39°C82°C met nieuwe biosenkel oude bios test8,1/10
ASUS31 dB(A)35 dB(A)32°C70°C72°C9/10

Voor de bios update was het 87°C & 94°C bij de MSI.. dus nu is er 5°C af bij load, maar 82°C & 87?°C is nog steeds heel hoog eigenlijk..
De Asus is niet de stilste in idle, hopelijk doet gigabyte ofzo nog beter.
Voor je hem koopt in December, zeker eens reviews gaan bekijken of gewoon hier op tweakers vragen ;)
Mja, een voeding kopen door naar het merk te kijken is natuurlijk niet slim.
Zo heeft cooler master een zeer goede voeding series (bv pricewatch: Cooler Master V Series V700), maar ook absolute bagger voedingen.
Zelfde met Antec etc. (waarom die wel bij de top voedingen staat en cooler master niet, is ook maar de vraag.. beide hebben heel goede en heel slechte voedingen)

[ Voor 29% gewijzigd door SmokingCrop op 18-10-2013 21:48 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
"Ik zou niet de MSI nemen"

Inderdaad een rare uitslag bij techpowerup (iets zit niet goed). Kijk je naar andere reviews van de msi, dan blijken de temps wel goed te zijn.

@Annedouwe:

Vergeet het overklokken. Haswell is niet echt een cpu om lekker mee over te klokken. Voor de meeste games ga je niks hebben aan overklokken. Je gaat alleen een hoop geld uitgeven waar je in je games niks aan hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door mirp op 18-10-2013 22:34 ]

Verwijderd

hoekies schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:55:
Ik bereken de voeding altijd hier en doe er in de berekening 20% bovenop, zodat je zeker weet dat het stabiel is.
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Je kunt het beter zelf uitrekenen, PSU calculators zitten er meestal wel wat naast. Daarnaast houden ze geen rekening met het vermogen op de 12V waar het eigenlijk omgaat.
Als advies wil ik je meegeven dat er ook verschillen zijn onder de goede voedingen en dan bedoel ik niet de kwaliteit.
Wat ik bedoel is het aantal 12 Volt lijnen, er zijn voedingen met 1 en ook met 4 lijnen.
Uitleg : 600 Watt over 1 lijn is 50 Ampère en over 4 lijnen is dat 12,5 Ampère per lijn.
Dat is totale onzin. Hoe komt je bij zoiets. Als een voeding meerdere 12V rails heeft is dan gewoon een extra beveiliging, niet meer en niet minder. Qua vermogen zal er helemaal niks veranderen. Voedingen met één 12V rail zijn gewoon minder goed beveiligd tegen kortsluiting dat is het enige verschil.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZPmmbi5QUOa5BeTBXZpEcy7z/full.png
Zelf gemaakt plaatje van hoe een multirail voeding eruit zou kunnen zien. Zoals je kunt zien komt dit totaal niet overeen met hetgene wat jij noemde.
Staat nogal veel onzin in, dus zou er niet naar kijken.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23

Thomg

Aww yiss

http://www.eggxpert.com/forums/thread/323050.aspx
Ik gebruik altijd die lijst om een indruk te krijgen.

Gigabyte 280X is een goede kaart trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 19-10-2013 12:26 ]

Verwijderd

Ook vol met fouten helaas.

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik gebruik altijd [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 :w
en goede review sites als jonnyGuru & techpowerup enzo.

Bij die EggXpert kijken ze eigenlijk niet eens naar de caps e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 19-10-2013 13:39 ]

• hoekies
@ The_Mask

Lees graag eerst de tekst goed voor je het afkraakt

Op je eerste commentaar kan ik kort zijn, weet jij hoeveel de individuele onderdelen verbruiken om zo tot een totaal opgenomen vermogen te komen?
Dat is nogal een tijdrovend klusje, daarom is een calculator een handig hulpmiddel om een "indicatie" te krijgen van wat je minimaal nodig zou hebben.

Je tweede commentaar is ook kort door de bocht.
Er staat nergens dat een singlerail beter is dan een multirail.
Je hebt gelijk dat aan het totaal vermogen niks veranderd en er zijn meer beveiligingen per rail

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat als de videokaart 21A trekt over de 12 Volt lijn (Volgens AMD trekt de kaart 250 Watt = 21A) en die lijn "maar" 16A kan leveren, de beveiliging waarover jij schrijft in werking gaat, wat kan uitlopen op een afsluitend of herstartend systeem.
Daarom stond er ook in mijn laatste zin uit te gaan van het opgenomen vermogen van de kaart en daarop de voeding te kiezen.
Of dit nu een single of multirail is mag hij zelf kiezen.
Ik spreek uit ervaring, toen ik van mijn 5770 crossfire naar GTX670 SLI wisselde kreeg ik problemen, door de voeding te wisselen was het probleem opgelost.

• SmokingCrop
  • Niet online
hoekies schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:50:
Op je eerste commentaar kan ik kort zijn, weet jij hoeveel de individuele onderdelen verbruiken om zo tot een totaal opgenomen vermogen te komen?
Dat is nogal een tijdrovend klusje, daarom is een calculator een handig hulpmiddel om een "indicatie" te krijgen van wat je minimaal nodig zou hebben.
Zo tijdrovend is het niet hoor :)

GPU verbruik: http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/24.html
CPU + gemiddeld systeem verbruik: http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/6 (onderaan pagina)

Die R9 280X verbruikt eigenlijk wel belachelijk veel tijdens Furmark tov gaming (Crysis 2 op ultra).

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 19-10-2013 14:56 ]

• hoekies
@ SmokingCrop

Zo als je het zo stelt is het geen tijdrovend klusje, maar het geeft alleen aan wat het totaal opgenomen vermogen is van hun test systeem..
Het gaat er niet vanuit wat er in je eigen systeem zit, zoals merk en soort onderdelen, hoeveel HDD's , extra kaarten, koeling, enz.

The_Mask bedoelt dat je zelf je eigen systeem gaat berekenen, dan moet je dus van alle onderdelen per fabrikant gaan bepalen wat het opgenomen vermogen is, dat is wel tijdrovend.

Inderdaad het test opgenomen vermogen in Furmark van de kaart is wel belachelijk veel (332 Watt max) , gelukkig blijft het ingame vermogen wel onder de opgeven waarde door AMD.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:41
hoekies schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:46:
@ SmokingCrop

Zo als je het zo stelt is het geen tijdrovend klusje, maar het geeft alleen aan wat het totaal opgenomen vermogen is van hun test systeem..
Het gaat er niet vanuit wat er in je eigen systeem zit, zoals merk en soort onderdelen, hoeveel HDD's , extra kaarten, koeling, enz.
vergeleken met het verbruik van de cpu en de gpu, is het verbruik van de overige onderdelen verwaarloosbaar.
Je hoeft het verbruik ook niet exact te weten.
Voor het uitzoeken van een voeding is een grove inschatting meer dan genoeg.

• hoekies
En dat is precies de reden dat een calculator dan handig is

• SmokingCrop
  • Niet online
hoekies schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:51:
Niet bepaald, want vaak weet zo'n calculator niet het verschil tussen de verschillende merken e.d.
zo scheelt de power van een HD 7990 zo'n 200 Watt tussen de stock en bv de PowerColor Devil13 tijdens furmark. (die HD 7990 van powercolor doet bij furmark al meer Wattage dan wat zo'n calculator zegt dat heel je systeem verbruikt bij 100% load, lol)

Het is simpeler/correcter als je even google'd naar de power consumption van de specifieke kaart.

Verwijderd

hoekies schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:50:
Goed genoeg om een beter beeld te krijgen dan een calculator eigenlijk hoef je alleen het verbruik van de videokaart te weten. CPU kun je TDP pakken en nog 10W voor elke 3,5 inch HDD of DVD brander en daar heb je het vermogen wat de voeding op de 12V moet kunnen leveren.
Sneller dan een calculator invullen....
Je tweede commentaar is ook kort door de bocht.
Er staat nergens dat een singlerail beter is dan een multirail.
Je hebt gelijk dat aan het totaal vermogen niks veranderd en er zijn meer beveiligingen per rail[/q]Dat zeg ik ook niet, maar dit is wat jij zegt en dat slaat gewoon nergens op
Is heel leuk dat je zegt dat 50A gedeeld door 4, 12,5A is, maar net zo relavant bij een voeding als 50A gedeeld door 25, 2A is. Totaal niet dus. :p
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat als de videokaart 21A trekt over de 12 Volt lijn (Volgens AMD trekt de kaart 250 Watt = 21A) en die lijn "maar" 16A kan leveren, de beveiliging waarover jij schrijft in werking gaat, wat kan uitlopen op een afsluitend of herstartend systeem.
Daarom stond er ook in mijn laatste zin uit te gaan van het opgenomen vermogen van de kaart en daarop de voeding te kiezen.
Misschien moet je dan eerst uitzoeken wat het inhoud. Bekijk bijvoorbeeld het plaatje van mij. Hoe wil je er voor zorgen dat er teveel van één rail wordt getrokken, dat is zo goed als onmogelijk. Kan eigenlijk alleen bij kortsluiting en aangezien die juist dan uit moet en ook uit zal gaan is dat het voordeel van een multirail, single rail voeding die 100A op de 12V kan leveren zal bij kortsluiting echt niet zo snel uitgaan, dan is misschien de helft van de PC al doorgebrand.

Maar zo werkt dus een goed ontworpen multirail voeding en niet op jouw manier.
hoekies schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:51:
Ze werken niet, zoals ik al zei. Voorbeeld:

Welke voeding kan de zwaarste PC aan en waarom: Corsair CX600 80PLUS of Super Flower Golden Green 500W.

Wat voor voeding heb je minimaal nodig met een PC met 20 HDD's en voor de rest een energie zuinige CPU en geen videokaart met en zonder staggered spin-up.

Zo maar twee voorbeelden waarbij die PSU calculator niet zal werken.

• Annedouwe
Allen als eerst bedankt voor alle informatie en adviezen.

Ik ben uitgekomen op de pricewatch: Seasonic M12II 620W
  • Intel Core i5 4670K Boxed
  • MSI Z87-G45 Gaming
  • 2x MSI R9 280X GAMING 3G
  • Cooler Master Hyper 412S
  • Crucial Ballistix Tactical 8 GB
Hierbij is de 620W volgens mij net afdoende, maar ik begrijp hoe meer ik van de capaciteit verbruik deste efficiënter is de voeding. Graag hoor ik van jullie of jullie denken dat ik hiermee voldoende wattage heb voor de setup zoals hierboven weergegeven.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!

Verwijderd

Die voeding heeft niet genoeg aansluitingen voor de videokaarten en dus zou je dan verloopjes moeten gebruiken, maar dan is het hele voordeel van een modulaire voeding weg. Dan zou je zelfs beter een niet modulaire voeding met wel genoeg aansluitingen kunnen hebben.

• Annedouwe
Heb je een andere suggestie voor een voeding?

Is de pricewatch: Seasonic M12II 650W 80+ Bronze welke je aangaf een optie?

Verwijderd

Die is ondertussen EOL, maar als je een goedkope modulaire voeding wil dan is de pricewatch: Lepa B series B700-MAS 700W een aardige optie. pricewatch: XFX Pro 650W XXX Edition levert wat meer kwaliteit en de pricewatch: Cooler Master V Series V700 is één van de beste voedingen te krijgen.

Verwijderd

Een 100A @ 12V voeding, kan dus maximaal 1200W leveren.
En kan dus nooit en te nimmer 3x 25A + 2x30A + 4x35A vol vermogen aan die 9 lijnen leveren.
Als je dat voorelkaar kan krijgen meldt dat dan even, want dan heb je een wereld primeur.
Zoals je in je tekening aangeeft, wordt die 100A gewoon verdeelt over die 9 lijnen, het is niet anders.

30A naar 6 S-Ata/Molex stekkers?
Ik zou hier toch een andere getal neerzetten.

Als ik jou was zou ik deze kening herzien.
Opzet is goed alleen de getallen kloppen niet.

Verwijderd

Heb je alles naar bijvoorbeeld de meterkast in je huis gekeken en dan met name de hoofdzekering en de zekeringen van de groep, zelfde idee.

Hoofdzekering kan bijvoorbeeld 35A zijn en de bijvoorbeeld drie groepen elk 16A. En dat is ook niet meer dan logisch. Pak je bijvoorbeeld de voeding er weer bij en zou je bijvoorbeeld 100A op de 12V zijn bestaande uit vier van 25A dan zal het zo goed als onmogelijk zijn de voeding vol te belasten omdat de verdeling perfect moet zijn en dat is niet te doen. Dan kan het dus voorkomen dat de voeding bij 25A al uitschakelt terwijl dit totaal onnodig is. Maar dit had ik hierboven ook al uitgelegd.

Of te wel het klopt allemaal prima wat er staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 00:38 ]

Pagina: 1