Goed genoeg om een beter beeld te krijgen dan een calculator eigenlijk hoef je alleen het verbruik van de videokaart te weten. CPU kun je TDP pakken en nog 10W voor elke 3,5 inch HDD of DVD brander en daar heb je het vermogen wat de voeding op de 12V moet kunnen leveren.
Dat is nogal een tijdrovend klusje, daarom is een calculator een handig hulpmiddel om een "indicatie" te krijgen van wat je minimaal nodig zou hebben.
Sneller dan een calculator invullen....
Je tweede commentaar is ook kort door de bocht.
Er staat nergens dat een singlerail beter is dan een multirail.
Je hebt gelijk dat aan het totaal vermogen niks veranderd en er zijn meer beveiligingen per rail[/q]Dat zeg ik ook niet, maar dit is wat jij zegt en dat slaat gewoon nergens op
Uitleg : 600 Watt over 1 lijn is 50 Ampère en over 4 lijnen is dat 12,5 Ampère per lijn.
Het is dus belangrijk om te weten hoeveel Ampère de kaart nodig heeft.
Is dat 20 Ampère dan heb je met een 4 lijn voeding 960 Watt nodig.
Is heel leuk dat je zegt dat 50A gedeeld door 4, 12,5A is, maar net zo relavant bij een voeding als 50A gedeeld door 25, 2A is. Totaal niet dus.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat als de videokaart 21A trekt over de 12 Volt lijn (Volgens AMD trekt de kaart 250 Watt = 21A) en die lijn "maar" 16A kan leveren, de beveiliging waarover jij schrijft in werking gaat, wat kan uitlopen op een afsluitend of herstartend systeem.
Daarom stond er ook in mijn laatste zin uit te gaan van het opgenomen vermogen van de kaart en daarop de voeding te kiezen.
Misschien moet je dan eerst uitzoeken wat het inhoud. Bekijk bijvoorbeeld het plaatje van mij. Hoe wil je er voor zorgen dat er teveel van één rail wordt getrokken, dat is zo goed als onmogelijk. Kan eigenlijk alleen bij kortsluiting en aangezien die juist dan uit moet en ook uit zal gaan is dat het voordeel van een multirail, single rail voeding die 100A op de 12V kan leveren zal bij kortsluiting echt niet zo snel uitgaan, dan is misschien de helft van de PC al doorgebrand.
Maar zo werkt dus een goed ontworpen multirail voeding en niet op jouw manier.
Ze werken niet, zoals ik al zei. Voorbeeld:
Welke voeding kan de zwaarste PC aan en waarom: Corsair CX600 80PLUS of Super Flower Golden Green 500W.
Wat voor voeding heb je minimaal nodig met een PC met 20 HDD's en voor de rest een energie zuinige CPU en geen videokaart met en zonder staggered spin-up.
Zo maar twee voorbeelden waarbij die PSU calculator niet zal werken.