Beide koplampen schijnen zwakjes.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Sinds vanochtend schijnen beide koplampen voor zwak. Er komt wel licht vanaf maar dat komt niet eens tot aan het wegdek.

Gisteren was er nog niets aan de hand. Groot licht werkt prima en heb hier ook maar mee verder gereden.

Is het mogelijk dat beide koplampen tergelijk kaduk zijn of zit hier misschien iets ander achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zet je stads/parkeerlicht eens aan, als dat hetzelfde is dan zijn je beiden lampen kapot. Waarschijnlijk was eentje al langer kapot maar viel je dat pas op toen de andere ook uitviel :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Misschien is je schakelaar wel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Peugeot toevallig? Van de auto's die ik zie rijden met defecte verlichting is het opvallend vaak van dat merk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee een Toyota Aygo. En stadlicht is hetzelfde ja, alleen deden beide lampen het echt nog goed gisteren want ik check de reflectie als ik parkeer bij het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Stadslicht is hetzelfde; wat bedoel je daarmee?
Werkt het dimlicht nu wel (maar zwak) of helemaal niet?
Indien zwak: controleer de bedrading naar de lampen. Vooral als er een centrale massa-aansluiting wordt gebruikt is die verdacht. Het contact van de lichtschakelaar kan ook slecht zijn.

Branden helemaal niet --> lampjes niet kapot?
Zo nee: zijn er meerdere dingen tegelijkertijd uitgevallen? --> controleer zekering van koplampen.
Anders --> controleer bedrading.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:33:
Stadslicht is hetzelfde; wat bedoel je daarmee?
Werkt het dimlicht nu wel (maar zwak) of helemaal niet?
Indien zwak: controleer de bedrading naar de lampen. Vooral als er een centrale massa-aansluiting wordt gebruikt is die verdacht. Het contact van de lichtschakelaar kan ook slecht zijn.

Branden helemaal niet --> lampjes niet kapot?
Zo nee: zijn er meerdere dingen tegelijkertijd uitgevallen? --> controleer zekering van koplampen.
Anders --> controleer bedrading.
Zelfde kwaliteit van schijnen, er komt een zwak licht vanuit de lampen op beide standen.

Voor zover ik weet is er niet meer uitgevallen. Airco doet het nog. Groot licht ook en knipperlichten ook. Achterlicht niet gekeken. Geen lampjes op het dashboard.

Er is wel aan gewerkt door de garage eerdergisteren, vervanging van het ruiterwisser motorje. Maar daarna deden de lampen het nog wel een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Massaprobleem?

Als je een multimeter hebt kun je de weerstand tussen je minpool en blank stuk metaal even meten (multimeter op Ohm stand). Als het goed is zou die bijna 0 Ohm moeten zijn. Als dat niet zo is dan kan je massakabel tussen bijv. accu en carrosserie niet goed meer zijn (verroest of los).

Of als je geen multimeter hebt even 1 startkabel op de minpool (zwart) van je accu zetten, en op een blank stuk metaal (of een stuk metaal van je motorblok). Als het dan ineens wel fel gaat branden weet je dat het aan je massakabel ligt.

[ Voor 120% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar alle andere electra doet het wel goed. Zijn er dan meerdere massakabels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07

-tom-562

Oliesjeik

Vervang eerst eens 1 lampje voordat je begint met doormeten, grote kans dat het gewoon 2 kapotte lampjes zijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:04:
Vervang eerst eens 1 lampje voordat je begint met doormeten, grote kans dat het gewoon 2 kapotte lampjes zijn
Ik zat daar ook aan te denken, nog nooit gedaan en zijn ook geen filmpjes van op tube. :< Hopen op een kliksysteem dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wist je dat er een gebruikershandleiding bij je auto zit ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:16:
Wist je dat er een gebruikershandleiding bij je auto zit ;)
Staat dat soort dingen daar in dan? Moet ik maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Dat soort dingen staan daar inderdaad gewoon in omdat dat onderhoud is wat je zelf kan doen.
Sleutelen aan een motor zal er niet in staan, maar motorolie vervangen e.d. staat er ook gewoon in.

Zoals ik het lees, zijn gewoon beide lampjes kapot.
De lampjes bestaan uit 2 delen (liggende aan het model) het stadslicht gedeelte en het dimlicht gedeelte. Waarbij die laatste nu niet werkt.
Als je de 2 standen schakelt en je ziet geen verschil in de hoeveelheid ligt, dan is je dimlicht gewoon stuk.
Niks ernstigs en kun je gewoon met de juiste lampjes vervangen.
Over het algemeen moet dit prima te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:14:
[...]

Ik zat daar ook aan te denken, nog nooit gedaan en zijn ook geen filmpjes van op tube. :< Hopen op een kliksysteem dan maar.
Je ziet het wel als je je motorkap open trekt, tenzij die helemaal volgestouwd zit. Dan zou ik langs een garage rijden :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Beide in een keer kapot lijkt mij eerder een zekering. Ook dat staat in je boekje, onder het kopje Zekeringen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:01
NoFearCreations schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:42:
Beide in een keer kapot lijkt mij eerder een zekering. Ook dat staat in je boekje, onder het kopje Zekeringen.
Het kan zo zijn dat er overdag 1 kapot gegaan is, wanneer er 1 lamp kapot is gaat de andere vaak ook snel kapot. Meer spanning oid, weet niet precies waarom. Dus het is best mogelijk.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

En ze hebben evenveel branduren er op zitten. Veel mensen laten ze daarom allebei vervangen als er een stuk gaat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

NoFearCreations schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:42:
Dat kan, maar dan zou wss stadslicht het ook niet meer doen. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat midden in de nacht alletwee m'n koplampen er mee ophielden. Ik dacht in eerste instantie ook een zekering, maar het waren toch 2 lampjes :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je zelf niet vertrouwd in het vervangen; gewoon de ANWB bellen. (mits je lid bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:33

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als er een zekering stuk is dan branden ze helemaal niet, ook niet zwakjes. Ik dacht eerst aan een zwakke/stukke dynamo maar dan zou groot licht ook een stuk minder moeten zijn.
Ik zou nu eerst eens een lampje wisselen. Blijft het alsnog slecht dan moet je de bedrading eens gaan doormeten.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Ik heb recentelijk bij mijn auto gehad dat het rechter dimlicht aanzienlijk zwakker brandde. Hier bleek het probleem te zijn dat bij de stekker, de pool van de aarde/massa niet goed contact maakte. Zoals hierboven al door ThinkPad werd aangegeven zou je dit zelf met een multimeter kunnen checken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

-tom-562 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:45:
[...]

Dat kan, maar dan zou wss stadslicht het ook niet meer doen. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat midden in de nacht alletwee m'n koplampen er mee ophielden. Ik dacht in eerste instantie ook een zekering, maar het waren toch 2 lampjes :)
De koplampen zijn altijd gescheiden van elkaar gezekerd. Net als de achterlichten trouwens. Als een zekering doorbrand, valt daardoor maar 1 lamp uit (veiligheidsmaatregel).

Beide lampen tegelijkertijd kapot is onwaarschijnlijk, zo exact zijn de branduren ook weer niet. Meestal begeeft een 2de lamp van een setje het meestal binnen een maand na uitval van de eerste. Ik vervang ze daarom ook altijd samen en de nog werkende gaat als reserve in de kofferbak. Als ik dan weer een kapotte lamp heb, kan ik die gewoon vervangen tot één van de twee weer uitvalt. Dan gaat er een vers setje in (en gaat de nog werkende weer achterin).

Maar als ik de analytische capaciteiten van Shoelace goed inschat, zou hij zomaar al een tijdje met één defecte koplamp rondgereden kunnen hebben. No offence, maar als je het verschil al niet zelf ziet tussen dim- en stadslicht, verwacht ik al helemaal niet dat je het merkt als er 1 lamp uitvalt. Ik heb afgelopen zomer in een Peugeot 107 gereden (heeft dezelfde koplampen) en het verschil tussen dim- en stadslicht is wel heel duidelijk te zien, helemaal als je voor de auto staat.

Ik hou het in eerste instantie gewoon op 2 kapotte lampen.

Voor iedereen die het op een massa-probleem gooit, een Aygo/107/C1 heeft H4 koplampen (dim- en grootlicht in één lampje) en deelt de massa op beide standen. De lamp heeft 3 aansluitingen: +12v voor dimlicht, +12v voor grootlicht en een gedeelde massa.
Als de massa het probleem zou zijn, zou grootlicht ook niet werken.

@Shoelace
Wil je checken of je lamp nog goed is of niet, haal hem dan uit de koplamp (in de handleiding staat hoe). Raak onder geen voorwaarde het glas van het lampje met de blote vingers aan (mocht hij niet kapot zijn, verkort dit wel de levensduur) en vergelijk het lampje met de onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.xenonsupply.com/media/blog/h4wtext.jpg
Ik heb zo'n vermoeden dat het "low beam fillament" gebroken of verbrand is. Ze horen eruit te zien als een glad spiraaltje, zoals op de foto, maar bij versleten of doorgebrande lampen ziet dat spiraaltje eruit alsof het ruw is en kan er een onderbreking in zitten (als hij doorgebrand is).
Vergelijk hem in je auto ook met het onderste "high beam fillament", zoals je op de foto ziet, moeten ze ongeveer gelijk eruit zien, alleen heeft de low beam een spiegeltje er achter.

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arunia schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:29:
Dat soort dingen staan daar inderdaad gewoon in omdat dat onderhoud is wat je zelf kan doen.
Sleutelen aan een motor zal er niet in staan, maar motorolie vervangen e.d. staat er ook gewoon in.

Zoals ik het lees, zijn gewoon beide lampjes kapot.
De lampjes bestaan uit 2 delen (liggende aan het model) het stadslicht gedeelte en het dimlicht gedeelte. Waarbij die laatste nu niet werkt.
Als je de 2 standen schakelt en je ziet geen verschil in de hoeveelheid ligt, dan is je dimlicht gewoon stuk.
Niks ernstigs en kun je gewoon met de juiste lampjes vervangen.
Over het algemeen moet dit prima te doen zijn.
nu wil ik wel eens weten welke lamp jij bedoelt.
stadslicht in dimlicht ik hoop voor jou dat je serieus niet bedoeld dat dat één lampje is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:43:
[...]

De koplampen zijn altijd gescheiden van elkaar gezekerd. Net als de achterlichten trouwens. Als een zekering doorbrand, valt daardoor maar 1 lamp uit (veiligheidsmaatregel).

Beide lampen tegelijkertijd kapot is onwaarschijnlijk, zo exact zijn de branduren ook weer niet. Meestal begeeft een 2de lamp van een setje het meestal binnen een maand na uitval van de eerste. Ik vervang ze daarom ook altijd samen en de nog werkende gaat als reserve in de kofferbak. Als ik dan weer een kapotte lamp heb, kan ik die gewoon vervangen tot één van de twee weer uitvalt. Dan gaat er een vers setje in (en gaat de nog werkende weer achterin).

Maar als ik de analytische capaciteiten van Shoelace goed inschat, zou hij zomaar al een tijdje met één defecte koplamp rondgereden kunnen hebben. No offence, maar als je het verschil al niet zelf ziet tussen dim- en stadslicht, verwacht ik al helemaal niet dat je het merkt als er 1 lamp uitvalt. Ik heb afgelopen zomer in een Peugeot 107 gereden (heeft dezelfde koplampen) en het verschil tussen dim- en stadslicht is wel heel duidelijk te zien, helemaal als je voor de auto staat.

Ik hou het in eerste instantie gewoon op 2 kapotte lampen.

Voor iedereen die het op een massa-probleem gooit, een Aygo/107/C1 heeft H4 koplampen (dim- en grootlicht in één lampje) en deelt de massa op beide standen. De lamp heeft 3 aansluitingen: +12v voor dimlicht, +12v voor grootlicht en een gedeelde massa.
Als de massa het probleem zou zijn, zou grootlicht ook niet werken.

@Shoelace
Wil je checken of je lamp nog goed is of niet, haal hem dan uit de koplamp (in de handleiding staat hoe). Raak onder geen voorwaarde het glas van het lampje met de blote vingers aan (mocht hij niet kapot zijn, verkort dit wel de levensduur) en vergelijk het lampje met de onderstaande foto:
[afbeelding]
Ik heb zo'n vermoeden dat het "low beam fillament" gebroken of verbrand is. Ze horen eruit te zien als een glad spiraaltje, zoals op de foto, maar bij versleten of doorgebrande lampen ziet dat spiraaltje eruit alsof het ruw is en kan er een onderbreking in zitten (als hij doorgebrand is).
Vergelijk hem in je auto ook met het onderste "high beam fillament", zoals je op de foto ziet, moeten ze ongeveer gelijk eruit zien, alleen heeft de low beam een spiegeltje er achter.

Ik hoop dat je er zo uitkomt.
Dat van die gescheiden zekeringen wist ik niet (en ik zit redelijk in de automotive :P). Voor de rest heb je 100% gelijk.
Kortom, ff gewoon je lampje vervangen voordat er weer allerhande moeilijke overgeanalyseerde tweakers theorieën bedacht worden :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:43:
[...]

zelfde idee, lampje was al een tijd kapot en nu allebei kapot zijn is het dus een ''technisch'' probleem van de auto

zo ken ik iemand die alleen 1 werkend lampje heeft achter zijn auto en voor branden toen enkel de stadslichtlampje (niet dimlicht)
goed te zien dat mensen dus niet hun wagen controleren op defecte lampjes van tijd tot tijd.

zo zie je ook vaak genoeg allen de 3e remlicht opbranden terwijl de hoofdunits uit blijven.

tip voor de mensen die dit niet denken alleen te kunnen. rijd tegen de avond als het schemert naar een parkeerplaats, zet de kont richting een voorgevel met glas,(spiegelt een beetje) en test nu al je verlichting achter.....simpel.
zelfde kan voor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Moet je in Nederland trouwens geen reservelampjes bij hebben?
(Niet dat je die altijd zelf kan steken, sommige auto's steken op dat vlak nogal debiel in elkaar)

Maar goed ik kan er eigenlijk niet echt bij dat iemand die met een auto rondrijdt het verschil niet kan zien tussen een kapotte lamp en "het schijnt ineens zwakjes"

Nu goed ... TS ... je beseft toch wel dat je met die auto NIET in het donker mag rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Bij mijn Golf IV zit de bestuurderslamp strak tegen de accu aan >.<. Het vervangen an sich is goed te doen, maar er bij komen is, bij mij iig, een regelrechte hel. Gelukkig heb ik ietwat dunne Aziatische vingertjes en is 't nog wel te doen denk ik (of de lens er voor weg, dat is volgens mij bij de Golf ook wel te doen).

Ik kan mij echter voorstellen dat met nog kleinere gebakjes het nog lastiger wordt gezien de beperkte ruimte die beschikbaar is. Ik zou lekker weer even langs de dealer rijden. Vermoedelijk rij je niet heel veel (gezien het formaat van je auto, no offense ;) ) dus hop, ff langs de dealer. Waarschijnlijk is het dan in 5s gepiept :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:08:
[...]

nu wil ik wel eens weten welke lamp jij bedoelt.
stadslicht in dimlicht ik hoop voor jou dat je serieus niet bedoeld dat dat één lampje is
[/quote]
Wat ik bedoel is precies hetzelfde als diegene boven jou met plaatje aangeeft. Ofwel H4 lampen.
Heb geen idee wat jij bedoelt met jouw reactie.
De TS moet gewoon eerst zijn lampjes eruit halen om te kijken of die niet gewoon stuk zijn. Denk voor 90 % dat dat het probleem is.

Ik zie het al. Dim en groot licht >_< Dat bedoelde ik. Stadslicht is een los lampje inderdaad.
Maar het H4 lampje is het dimlicht in mijn ogen dus stuk.

Overigens bij onze Hyundai Matrix is de lamp rechtsvoor (passagierskant) dramatisch om te vervangen omdat daar de airco unit lucht inlaat zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 18-10-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhizzCat schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:23:
Bij mijn Golf IV zit de bestuurderslamp strak tegen de accu aan >.<. Het vervangen an sich is goed te doen, maar er bij komen is, bij mij iig, een regelrechte hel. Gelukkig heb ik ietwat dunne Aziatische vingertjes en is 't nog wel te doen denk ik (of de lens er voor weg, dat is volgens mij bij de Golf ook wel te doen).

Ik kan mij echter voorstellen dat met nog kleinere gebakjes het nog lastiger wordt gezien de beperkte ruimte die beschikbaar is. Ik zou lekker weer even langs de dealer rijden. Vermoedelijk rij je niet heel veel (gezien het formaat van je auto, no offense ;) ) dus hop, ff langs de dealer. Waarschijnlijk is het dan in 5s gepiept :P
veel voorkomende probleem inderdaad van europese of japanse autotjes, dat je dus bijna niet zelf zonder prielen of iets stuk te maken een lampje kan verwisselen.

bij al mijn amerikaanse auto's is een lampje vervangen een fluitje van een cent. _/-\o_

zie de rode markeringen op de foto, kapje los trekken en je komt achter de units, zonder ook maar een centje pijn of vuile vingers waar de meeste tweakers ook smetvrees voor schijnen te hebben :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VE4IHUVZ.jpg

wel beschamend dat de dealer zoiets niet zelf ook ziet, zoals TS al aangaf was hij er al eerder daar voor een probleem. dan is het wel netjes als ze TS op wijzen dat er een lamp kapot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
janvanduschoten schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:16:
Als er een zekering stuk is dan branden ze helemaal niet, ook niet zwakjes. Ik dacht eerst aan een zwakke/stukke dynamo maar dan zou groot licht ook een stuk minder moeten zijn.
Ik zou nu eerst eens een lampje wisselen. Blijft het alsnog slecht dan moet je de bedrading eens gaan doormeten.
Het moeten haast wel de filamenten van het dimlicht zijn die toevallig kort na elkaar kapot zijn gegaan of de TS rijdt inderdaad al een hele tijd rond met een kapotte koplamp.

Om te checken of dimlicht geen of zwak licht geeft, kun je natuurlijk de lichtschakelaar op stadslicht en dan op dimlicht zetten en vragen of iemand even wil kijken of er iets verandert in de koplampunits. Sommmige auto's hebben de stadslichtjes nml eng dicht bij de dimlichten zitten, waardoor ze nauwelijks opvallen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

-tom-562 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:11:
[...]

Dat van die gescheiden zekeringen wist ik niet (en ik zit redelijk in de automotive :P). Voor de rest heb je 100% gelijk.
Kortom, ff gewoon je lampje vervangen voordat er weer allerhande moeilijke overgeanalyseerde tweakers theorieën bedacht worden :P
Dit is het zekeringenschema van mijn BMW:
Afbeeldingslocatie: http://www.bimmerwerkz.com/forum/attachments/3-series-e36/29864d1315673496-1994-325i-english-fuse-diagram-wanted-e36-325i-fuse-relay-diagram.jpg
Je kan zien dat zowel dimlicht (low-beam) en grootlicht (high-beam) per lamp op 2 zekeringen zit, en één van die twee altijd uniek is voor een lamp. (zekering 25 wordt gedeeld voor alle lampen en is waarschijnlijk voeding voor de relais).
Voor zover ik weet, geldt dit voor alle auto's.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 03:01:
[...]

Dit is het zekeringenschema van mijn BMW:
[afbeelding]
Je kan zien dat zowel dimlicht (low-beam) en grootlicht (high-beam) per lamp op 2 zekeringen zit, en één van die twee altijd uniek is voor een lamp. (zekering 25 wordt gedeeld voor alle lampen en is waarschijnlijk voeding voor de relais).
Voor zover ik weet, geldt dit voor alle auto's.
klopt, bij de mercury zit het weer als volgt.
2X 15 ampere voor koplamp links en recht voor dimlicht,
2X 25 ampere voor High-Beam voor (links en rechts)
2X 10 ampere voor stadslicht voor en achter.
1X 7,5 ampere voor interieur (hemeltje en dashboard verlichting maar ook voor werking van digitaal tellerunit en kentekenplaat verlichting.
en een 25 ampere zekering voor de remlichten.

dit is hoofdzakelijk voor de standaard verlichting.

voor de rest zekeringen gedeeld voor knipperlicht, acc radio etc. en ander meuk.

bij de Volvo daartegen had ik net als bij de bmw een zekering gedeel voor beide kanten voor stadslicht.

aan TS. haal een setje van H4? lampjes en vervang deze, zorg dat je het glas niet aanraakt met je vingers!
en controlleer meteen de zekeringen. zitten vaak onder het dashboard bestuurders zijde of motor compartiment. uitzondering kan ook passagierszijde zijn. dashboardkastje.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://paultan.org/images.paultan.org/images/Engine_Of_The_Year_2007/Best_Sub_1.jpg
Ziet er uit alsof je er bij een aygo makkelijk bij kan.

Afbeeldingslocatie: http://parkers.bauercdn.com/Images/Archive/Mazda/3%20Saloon/Mazda3_FL_MZR1-6.jpg
Bij m'n mazda 3 hoef ik alleen een gedeelte van de airbox te verwijderen/los te klikken om bij de koplamp aan de bestuurderszijde te komen, passagierskant kom ik zo bij.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1