-tom-562 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:45:
[...]
Dat kan, maar dan zou wss stadslicht het ook niet meer doen. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat midden in de nacht alletwee m'n koplampen er mee ophielden. Ik dacht in eerste instantie ook een zekering, maar het waren toch 2 lampjes

De koplampen zijn altijd gescheiden van elkaar gezekerd. Net als de achterlichten trouwens. Als een zekering doorbrand, valt daardoor maar 1 lamp uit (veiligheidsmaatregel).
Beide lampen tegelijkertijd kapot is onwaarschijnlijk, zo exact zijn de branduren ook weer niet. Meestal begeeft een 2de lamp van een setje het meestal binnen een maand na uitval van de eerste. Ik vervang ze daarom ook altijd samen en de nog werkende gaat als reserve in de kofferbak. Als ik dan weer een kapotte lamp heb, kan ik die gewoon vervangen tot één van de twee weer uitvalt. Dan gaat er een vers setje in (en gaat de nog werkende weer achterin).
Maar als ik de analytische capaciteiten van Shoelace goed inschat, zou hij zomaar al een tijdje met één defecte koplamp rondgereden kunnen hebben. No offence, maar als je het verschil al niet zelf ziet tussen dim- en stadslicht, verwacht ik al helemaal niet dat je het merkt als er 1 lamp uitvalt. Ik heb afgelopen zomer in een Peugeot 107 gereden (heeft dezelfde koplampen) en het verschil tussen dim- en stadslicht is wel heel duidelijk te zien, helemaal als je voor de auto staat.
Ik hou het in eerste instantie gewoon op 2 kapotte lampen.
Voor iedereen die het op een massa-probleem gooit, een Aygo/107/C1 heeft H4 koplampen (dim- en grootlicht in één lampje) en deelt de massa op beide standen. De lamp heeft 3 aansluitingen: +12v voor dimlicht, +12v voor grootlicht en een gedeelde massa.
Als de massa het probleem zou zijn, zou grootlicht ook niet werken.
@Shoelace
Wil je checken of je lamp nog goed is of niet, haal hem dan uit de koplamp (in de handleiding staat hoe). Raak onder geen voorwaarde het glas van het lampje met de blote vingers aan (mocht hij niet kapot zijn, verkort dit wel de levensduur) en vergelijk het lampje met de onderstaande foto:

Ik heb zo'n vermoeden dat het "low beam fillament" gebroken of verbrand is. Ze horen eruit te zien als een glad spiraaltje, zoals op de foto, maar bij versleten of doorgebrande lampen ziet dat spiraaltje eruit alsof het ruw is en kan er een onderbreking in zitten (als hij doorgebrand is).
Vergelijk hem in je auto ook met het onderste "high beam fillament", zoals je op de foto ziet, moeten ze ongeveer gelijk eruit zien, alleen heeft de low beam een spiegeltje er achter.
Ik hoop dat je er zo uitkomt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier