AMD FX8150 clockt zichzelf terug. Bios setting...?

Pagina: 1
Acties:

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Hallo allemaal,

Ik probeer mijn PC iets te overclocken. Niet te extreem, 10% max. Ik zou graag 4GHz willen halen met mijn FX8150. Probleem is dat de processor zodra hij rond de 55C is zichzelf terugklokt. Natuurlijk een hele veilige optie, dat begrijp ik, maar op deze manier heb ik weinig aan een overclock. Het stomme is, is dat de processor minuten lang rond de 55C blijft hangen en dat hij dan ineens terugklokt naar Pentium III waarden...

Ik heb koel en stil van AMD aanstaan.
Ik heb spread spectrum aan.
En AMD's 'power management' (APM).

Moeten deze uit? Zijn er misschien nog meer bios-settings die dit kunnen veroorzaken? Hoe warm mag de 8150 worden under load?

Bedankt alvast :+

Edit: momenteel heb ik 3.8Ghz met een voltage van 1.3125. Loopt rond de 53 graden. Totdat hij zich weer terugklokt... :(

[ Voor 18% gewijzigd door TeunisDokter op 17-10-2013 22:06 ]

Verwijderd

Misschien vind je hier antwoorden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cool'n'Quiet is de reden dattie terug klokt. Ik heb dezelfde CPU en m'n moederbord schakelt zichzelf uit als de CPU enige tijd op 90°C of hoger staat. M'n gemiddelde temperatuur is <40, maar als-ie 60 is, kan 't geen kwaad. Pas als je lange tijd op 70+ zit, dan moet je je zorgen maken en je koeling controleren.

En die guide helpt natuurlijk ook een beetje, voor zover deze nog toe te passen is aan de Bulldozers.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• TeunisDokter
Hero of Time schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:55:
Cool'n'Quiet is de reden dattie terug klokt. Ik heb dezelfde CPU en m'n moederbord schakelt zichzelf uit als de CPU enige tijd op 90°C of hoger staat. M'n gemiddelde temperatuur is <40, maar als-ie 60 is, kan 't geen kwaad. Pas als je lange tijd op 70+ zit, dan moet je je zorgen maken en je koeling controleren.

En die guide helpt natuurlijk ook een beetje, voor zover deze nog toe te passen is aan de Bulldozers.
Bedankt voor je bericht.Gek genoeg heb ik C&Q uitstaan maar klokt hij nog steeds terug. Ik gok dat dit komt door Thermal Throttle.
  • Het gekke is dat wanneer ik LLC (Load Line Calibration) uitzet, ik een shut down krijg. Dan gaat mijn complete computer uit, ook op stock settings. Ik heb een AM3+ Moederbordje en een AM3+ processor. Zonder LLC zou mogelijk -moeten- zijn.
  • Ander punt is dat mijn 'turbo boost core magic bullets' van AMD niet werkt. Wanneer ik de turbo core clock op 4.4Ghz zet en OverDrive laat stresstesten dan blijft hij op de originele multiplier snelheid draaien (3.9Ghz in dit geval). Hoe kan dat?
Hmm... Maar goed, alles staat uit, maar hij klokt zichzelf nog steeds, gek genoeg, terug.

Edit: Ik zie zojuist op een ander forum dat C6 uit moet staan. Dat had ik al uit staan maar ook een andere oplossing is nog mogelijk, namelijk het installeren van hotfixes voor W7:

Citaat: "1) Go into BIOS and disable Core C6 Function (thats what it's called in mine, it may just say C6, or Park State) 2) Install Windows Hotfixes KB2645594 and KB2646060 in that order."

Lijkt mij niet dat de Windowsversie enige invloed kan hebben op de CPU, maar goed, blijkbaar wel 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door TeunisDokter op 17-10-2013 23:33 ]

• TeunisDokter
Jammer genoeg blijft de processor zich naar 1400 Mhz terugklokken elke 30 seconden (ongeveer). Hoe kom ik hier toch vanaf? Sommige mensen zeggen dat dit te maken kan hebben met de RAM. Ik heb DDR 1600 ram in mijn moederbord. Dit spul:

http://www.kingston.com/datasheets/KHX16C9K2_16.pdf

Bios flash heeft het probleem ook nog niet opgelost :/ Het lijkt erop dat wanneer de CPU warmer wordt dan 50C dat hij zichzelf terugklokt. Dit is een proces dat zichzelf herhaalt.

[ Voor 64% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 00:26 ]

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Welke bench draai je?
Welke temperatuur tools gebruik je?
Welk mobo gebruik je?

• TeunisDokter
Toettoetdaan schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:42:
Welke bench draai je?
Welke temperatuur tools gebruik je?
Welk mobo gebruik je?
  • AsRock FX990 Extreme3
  • AMD Overdrive / Stability test.
  • In de Bios staan alle typische dingen uit, zoals C&Q, C6, C1E, Auto Overclock, APM etc.
Op dit moment staat de CPU op stock:
  • 3.6 Ghz
  • 1.175 volt
  • 41C bij stresstest, 19C idle.
Het terugklokken komt enkel voor wanneer hij warmer wordt dan 50C. Óf wat ook nog kan, dat het geheugen misschien niet meegeklokt mag worden. Maar dat lijkt mij vreemd.

Weet iemand toevallig wat de congruentie is tussen de CPU clock en de NB clock? Heeft iemand daar een tabel van? Ik was aan het zoeken maar kon het niet vinden :/

Edit: Loopt nu op 3.8Ghz/1.2125v/M=19/43C met stresstest.

Maar goed, zodra ik dus 50C bereik gaat hij zeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 09:11 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Ik denk dat je, je eerst maar eens moet inlezen hoe je moet overklokken en welke waardes je aan moet passen. Heb een beetje het idee dat je geheugen mee gaat en je de FSB aan het verhogen bent ipv de multiplier. Bovendien kijk je nu naar processor of core temperatuur? Want 50 graden op de core zou bij mij dus al 60 graden op de processor betekenen door de fouten in de temperatuursensor van mijn AM3 moederbord. Weet niet of dit bij bij AM3+ opgelost is.

Btw staat je turbo uit?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• TeunisDokter
Joenino schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:23:
Ik denk dat je, je eerst maar eens moet inlezen hoe je moet overklokken en welke waardes je aan moet passen. Heb een beetje het idee dat je geheugen mee gaat en je de FSB aan het verhogen bent ipv de multiplier. Bovendien kijk je nu naar processor of core temperatuur? Want 50 graden op de core zou bij mij dus al 60 graden op de processor betekenen door de fouten in de temperatuursensor van mijn AM3 moederbord. Weet niet of dit bij bij AM3+ opgelost is.

Btw staat je turbo uit?
Ja mijn turbo staat uit ;)

Ik heb idd de HT bus verhoogd maar dat doe ik nu niet. Nu alleen voltage en multiplier.

• Toettoetdaan
Check of er geen power profile in AsRock AXTU geselecteerd staat en zet daarna je Windows power profile op high-performance of balanced.

• TeunisDokter
Ik heb niet echt veel utilities van AsRock geinstalleerd. Alleen AppCharger.

Dit zijn mijn BIOS instellingen:

[ Voor 163% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 10:02 ]

• TeunisDokter
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/cz5308q4d/2013_10_18_09_05_10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/m4dfu3tj1/2013_10_18_09_05_23.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/g8ji6pe7x/2013_10_18_09_05_47.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/7p048y5vh/2013_10_18_09_05_56.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/42uawazi5/2013_10_18_09_06_21.jpg

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
betere processor koeler kopen, en je temperaturen niet checken met coretemp ofzo. HWiNFO64 checken. Kan je de temperaturen van de cores EN de CPU zelf zien. Want met een FX CPU vergis je je snel in de temperaturen die hij weergeef.

En welke moederbord heb je? hopelijk geen 760GM ofzo ?

[ Voor 90% gewijzigd door NasT89 op 18-10-2013 10:11 ]

• TeunisDokter
Asrock 990fx met 990 chipset.

Maar met dat tootlje registreert hij helemaal geen temperaturen :o

Overigens komt het downclocken alleen voor wanneer hij warmer wordt dan 49.5 graden. Zie ik misschien een bepaalde setting over het hoofd? Ik vind het niet erg als de CPU op 55C loopt,

Zodra hij in die range komt, gebeurt dit:

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/ouhasrt79/temp1.jpg

Settings zijn stabiel, behalve dan die downclock 8)7 ;(

[ Voor 111% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 10:52 ]

• Toettoetdaan
Toettoetdaan schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 09:45:
[...]

Check of er geen power profile in AsRock AXTU geselecteerd staat en zet daarna je Windows power profile op high-performance of balanced.
Afbeeldingslocatie: http://www.dailyartisan.com/wp-content/uploads/2010/10/windows-7-power-plan.png
En wat staat daar? (En staan daar vreemde settings in het specifieke profiel?)

• TeunisDokter
Toettoetdaan schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:57:
[...]

[afbeelding]
En wat staat daar? (En staan daar vreemde settings in het specifieke profiel?)
Staat op hoge prestaties. Ik heb koelbeleid gisteren van actief op passief gezet en dat maakte ook geen verschil. Heb ook de bovengenoemde fixes voor W7 geinstalleerd. :)

Maar zie je misschien een fout in de instellingen van mijn bios hierboven? Spread spectrum?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo her en der kan vinden is het bord (ondanks z'n looks) toch een low-budget bord.

Waar zit dan het probleem, niet zo zeer in alle features, maar in de VRM's, die zijn eigenlijk te 'licht' voor een 125W TDP cpu om goed mee over te klokken.

Dus je CPU temp is misschien niet hoog, maar je VRM's worden dan dusdanig warm dat de beveiliging ingrijpt en je CPU throtteled om je VRM's te sparen (bij sommige oudere borden branden ze gewoon door!).
De VRM's iets beter koelen kom je misschien ietsje verder, maar niet veel, het bord is eigenlijk niet geschikt voor flinke overclocks met 125W TDP cpu's.

Daarnaast hebben sommige Extreme 3 borden last van een oververhittende northbridge. Dit kan ook instabiliteit veroorzaken (de NB hoort normaal niet extreem heet te worden, bij sommige borden gebeurt dit om een of andere reden wel, en is de enige optie om het bord te RMA'en).

Dit is wat ik een beetje heb kunnen vinden, en de symptomen komen aardig overeen; geen extreem hoge CPU temp toch throttelen bij overclocks.

• TeunisDokter
Nemesizz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:52:
Dit is wat ik een beetje heb kunnen vinden, en de symptomen komen aardig overeen; geen extreem hoge CPU temp toch throttelen bij overclocks.
De NB temperature zou misschien kunnen. Erg jammer van dit bord. Ik had mij misschien beter moeten laten informeren maar ik neem altijd aan dat een bord rond de 90 - 110 euro wel overclockbaar is. Tja 8)7

Volgende keer toch maar een iets beter bord kopen dan.

Maar waarom dan de correlatie tussen CPU > 50C en de downclock?

NB is ongeveer 38 graden bij stresstest op 3.6Ghz (stock).Ik zou verwachten dat 4Ghz minimaal wel mogelijk zou zijn. Vooral omdat meerdere mensen dit online hebben gehaald. ;w

[ Voor 19% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 12:31 ]

• Toettoetdaan
TeunisDokter schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:04:
[...]

Staat op hoge prestaties. Ik heb koelbeleid gisteren van actief op passief gezet en dat maakte ook geen verschil. Heb ook de bovengenoemde fixes voor W7 geinstalleerd. :)

Maar zie je misschien een fout in de instellingen van mijn bios hierboven? Spread spectrum?
Koelbeleid bij OC altijd op actief, kijk even of je het energie schema kunt resetten.

En anders is het wat Nemesizz zegt, je VRM's worden te heet.

• TeunisDokter
Toettoetdaan schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:03:
[...]

Koelbeleid bij OC altijd op actief, kijk even of je het energie schema kunt resetten.

En anders is het wat Nemesizz zegt, je VRM's worden te heet.
Dan moet ik eens nazoeken waar ik die dingen vindt en hoe ik ze koel. Misschien dat zoiets kan helpen.

Klopt het dat dit de vrm's zijn ze zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 13:20 ]

• TeunisDokter
Het gekke is dat wanneer ik een stresstest met:

- APM
- AMD Turbo Core

laat lopen dat de processor gewoon op 3.9Ghz kan lopen met 1.3125v en 53C. Dan klokt hij zichzelf niet terug. Alleen bij manual settings wel. Ik kan natuurlijk ook op deze wijze iets overclocken maar dit geeft mij niet veel vrijheid. Zeer vreemd...

Edit: toen hij rond de 55C klokte hij alsnog terug. Ik denk dat dit gewoon een kut moederbord is om mee over te klokken. Ik denk dat ik hem maar retour, als dat nog mogelijk is. :( :( :(

[ Voor 22% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 14:18 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je vrm's zitten onder die koelblok, wat jij daar aanduid zijn de spoelen en de condensators

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TeunisDokter
Damic schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:22:
Je vrm's zitten onder die koelblok, wat jij daar aanduid zijn de spoelen en de condensators
Dank, dus dan is er vrij weinig aan te doen. Ik denk dat ik hem ga retouren, als dat mag/kan.

Met een minimale overlock van de HT bus (van 200 naar 202) is er nog niets aan de hand. Dus een mini-overklok zit er wel in :O

[ Voor 18% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 14:41 ]

• NasT89
Het vervelende is dat het geen defect is..

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoop dat je nog in de afkoelingsperiode zit (default 1 maand tenzij expliciet (op pakbon oid, niet ergens op een site!) anders is aangegeven door verkopende partij)

[ Voor 14% gewijzigd door eL_Jay op 18-10-2013 15:04 ]

• TeunisDokter
eL_Jay schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:47:
Hoop dat je nog in de afkoelingsperiode zit (default 1 maand tenzij expliciet anders is aangegeven door verkopende partij)
Ja het is nog binnen de 'koop op afstand' tijd. :)

Ik denk dat ik maar eens even goed ga kijken wat voor AM3+ moederbord geschikt zou kunnen zijn voor een 4.2Ghz + overklok.

• NasT89
Maar dat is alleen bij online aankoop.. Heb je deze online aangeschaft?

• TeunisDokter
NasT89 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:08:
Maar dat is alleen bij online aankoop.. Heb je deze online aangeschaft?
Ja :)

Dit lijkt mij wel wat. http://azerty.nl/8-2817-5...abertooth-990fx-r2-0.html

Voor iedereen die dit topic ooit leest: koop geen AsRock 990FX Extreme 3. Het is een absoluut kutbord. Zelfs 100Mhz overklokken werkt niet vanwege de VRM's. CPU boven de 1.2v zorgt voor downclocken van de CPU :( :( :(

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/gjxa8bq8z/2013_10_18_16_10_44.jpg

Ook twijfel ik nog tussen: http://azerty.nl/8-2817-410202/gigabyte-ga-990fxa-ud3.html en http://azerty.nl/0-2817-423775/gigabyte-ga-970a-ud3.html

[ Voor 47% gewijzigd door TeunisDokter op 18-10-2013 16:28 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Overklokken kán wel, maar niet echt met een 125W TDP processor (zoals de FX8150).

Als je er een 95W of lager TDP processor in stopt kan het heus wel een redelijk leuk bordje zijn.

Natuurlijk ben jij daar niet mee geholpen, maar maakt het bord niet per definitie meteen erg slecht.

Het is bij AMD bordjes toch vaak een beetje uitkijken wat kan qua processors. Heel veel m-atx en/of kleiner kunnen in veel gevallen niet meer dan 95W TDP CPU's aan. Ik moest eerst ook even zoeken voordat ik doorhad dat de Extreme 3 eigenlijk niet de juiste VRM's had (vaak zijn full-size ATX moederborden wel uitgerust met de juiste VRM's om ook 125W+ TDP cpu's te kunnen overklokken, dit betreffende bord dus niet).
offtopic:
ik heb dit bord zelf niet overigens, maar normaal kijk ik bij AMD moederborden naar het formaat (m-atx, full atx, etc) en kan dan vaak al vrij snel zien waarom CPU x niet goed werkt bij moederbord Y, meestal zie je dit dus bij m-atx bordjes.

• TeunisDokter
Nemesizz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:13:
Overklokken kán wel, maar niet echt met een 125W TDP processor (zoals de FX8150).

Als je er een 95W of lager TDP processor in stopt kan het heus wel een redelijk leuk bordje zijn.

Natuurlijk ben jij daar niet mee geholpen, maar maakt het bord niet per definitie meteen erg slecht.

Het is bij AMD bordjes toch vaak een beetje uitkijken wat kan qua processors. Heel veel m-atx en/of kleiner kunnen in veel gevallen niet meer dan 95W TDP CPU's aan. Ik moest eerst ook even zoeken voordat ik doorhad dat de Extreme 3 eigenlijk niet de juiste VRM's had (vaak zijn full-size ATX moederborden wel uitgerust met de juiste VRM's om ook 125W+ TDP cpu's te kunnen overklokken, dit betreffende bord dus niet).
offtopic:
ik heb dit bord zelf niet overigens, maar normaal kijk ik bij AMD moederborden naar het formaat (m-atx, full atx, etc) en kan dan vaak al vrij snel zien waarom CPU x niet goed werkt bij moederbord Y, meestal zie je dit dus bij m-atx bordjes.
Het bordje is vanochtend retour gegaan richting Azerty, een erg goed bedrijf.

Ik bestel nu dit bord, met 8+2 VRM: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3894#sp

Ik moet alleen nog even op bevestiging wachten dat het niet rev 3.0 of 1.0 is. :+

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zo'n 8+2 phase VRM's zijn veel beter geschikt voor zware processors overklokken. Daar moet je je 8150 wel een eindje mee kunnen overklokken* (*al is bij overklokken ook altijd de nodige dosis geluk nodig dat je een wel-willend moederbord en BIOS hebt en een goede processor uit een goede overklokbare batch) ;) .

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goede keus, ik heb de UD5 variant. Doet het prima. Je moet ook zorgen dat je de juiste BIOS hebt. Mijn UD5 kwam met een oudere BIOS en kon de CPU niet aan (was vlak na release van de 8150 toen ik 'm kocht).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• TeunisDokter
Hero of Time schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 19:27:
Goede keus, ik heb de UD5 variant. Doet het prima. Je moet ook zorgen dat je de juiste BIOS hebt. Mijn UD5 kwam met een oudere BIOS en kon de CPU niet aan (was vlak na release van de 8150 toen ik 'm kocht).
Dank, ik ben ook erg nieuwsgierig. Nu nog even een paar daagjes wachten want hij was niet direct leverbaar :+
Pagina: 1