[Testcase] Schotland: Glen Nevis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik hoef volgens mij niet meer te vertellen dat ik alweer in Schotland geweest ben ;) Ooit verhuis ik erheen of komt er een 2e huisje :)
Helaas had ik dit keer echt pech met het weer. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar elke dag was slecht. Veel wind, veel regen en mist waardoor het maken van foto's vaak erg lastig werd. Gelukkig was de Glen Nevis-dag de minst slechte. In 2010 ben ik in EXACT dezelfde week geweest (2 tot 9 oktober) en was het schitterend weer.

In eerdere cases heb ik eens laten vallen om per gebied wat specifiekere foto's te laten zien. De vorige 2 delen gingen over het Quiraing gebied op Isle of Skye. Er komt een derde aan, maar nu eerst wat afwisseling. Nu is Glen Nevis aan de beurt :)
Glen Nevis, de vallei aan de voet van de berg Ben Nevis, heeft echt spectaculaire views en combineert heel veel elementen in 1: mist, bos, watervallen, riviertjes en rotsen in 1. In de zomer van 2012 heb ik hier gewandeld, maar werd ik compleet lek gestoken door de midges, miniscule kleine muggen die je vakantie stevig kunnen verstieren. Dus heb ik wat foto's uit deze periode gecombineerd met de herfstfoto's die ik 2 weken geleden aldaar gemaakt heb.

Voor degene die nog niet weten waar dit ligt; het ligt in Fort William:
Google Maps
Afstand van Edinburgh - Fort William = 130 mijl en je doet er gemiddeld 3 uur over. Reken een uur extra, want als je door Glen Coe rijdt, zul je geheid stoppen om foto's te maken :)
Tijd vanaf het centrum van Fort William tot aan de carpark boven in Glen Nevis: 25 minuten.

De foto's zijn genomen met een Canon 40D, Canon 10-22/3.5-4.5 USM, Canon 17-55/2.8 IS USM, en een Canon 70-200/2.8L IS II USM bijgestaan met een B+W ND110 MRC filter. Bewerkingen zijn gedaan in Lightroom 5.2.

#1: Weg naar de Glen (26 seconde sluitertijd)
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3833/10327807145_0b7133497a_c.jpg
Groter

#2: Idem
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3813/10277364585_33e902c389_c.jpg
Groter

#3: Lower Falls (90 seconde sluitertijd)
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3801/10277462593_16f1bd1dcb_c.jpg
Groter

#4: Bospad door Glen Nevis
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3708/10327966413_50edeba38d_c.jpg
Groter

#5: Stroompje in het pad richting de Steal Falls (100 seconde sluitertijd)
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7432/10277461373_659aea62ca_c.jpg
Groter

#6: Uitzicht over Glen Nevis met mooie boom op de voorgrond
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7343/10277457293_7761ae1687_c.jpg
Groter

#7: Rivier
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5542/10327807985_00515e0e4f_c.jpg
Groter

#8: Uitzicht Glen Nevis
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2854/10327965123_7db47bdb48_c.jpg
Groter
Het stenen plateau links midden is het plateau waar de arena van Harry Potter heeft gestaan. Zie ook hier: https://lh3.ggpht.com/-yp...the+goblet+of+fire+04.png en hier: https://lh3.ggpht.com/-2Z...the+goblet+of+fire+08.png

#9: De Steal waterfall
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3787/10277330026_b7daaa6acf_c.jpg
Groter
Dit is de waterval uit de linkjes hierboven uit de 4e Harry Potter film.

#10: Uitzicht Glen Nevis in de mist:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2821/10277349585_b5a4b32b6c_c.jpg
Groter

#11: Stroompje omringd door bos (105 sec sluitertijd):
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3682/10277333956_f1b2d82dc8_c.jpg
Groter

#12: Terugweg, achteromkijkend (13 seconde sluitertijd)
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3737/10277294736_a3263842b7_c.jpg
Groter

Op de planning staan nog cases van Old man of Storr, Neist Point, Fairy Pools, Quiraing deel 3 en random Schotse landschappen :)

Feel free to comment d:)b

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer van het weer, maar wederom schitterende plaatjes! Leuk om te zien dat je meteen met LE aan de slag bent gegaan :)

#1: De bomen op de voorgrond vind ik persoonlijk wat minder, maar de weg die voor diepte zorgt, het LE effect in de wolken en het kleurenpalet in de bergen zijn erg mooi.
#2: Eén van mijn favorieten, mooi de toppen in de mist en schitterend hoe het licht in het dal valt. Showcase!
#3: Mooi gebruik van LE, misschien had een wat kortere sluitertijd nog voor wat meer detail gezorgd.
#4: Doet mij niet zoveel, standpunt vind ik ook niet fijn kijken
#5: Eigenlijk zelfde mening als bij #3
#6: Erg leuk voor de afwisseling, jammer dat het licht hier niet echt mee werkt.
#7: Niet echt spannend, net te weinig doorkijk naar de achtergrond, voor mijn gevoel.
#8: Heerlijk rustige plaat, bewerking lijkt wel echt anders dan de andere platen? Niet erg, maar viel me op.
#9: Had Royz hier niet laatst een foto van? Mooi het contrast van de herfstkleuren en de waterval
#10: Mooi die mist en fijne kleuren. Fijne compositie ook.
#11: In tegenstelling tot #3 en #5 vind ik de erg lange sluitertijd hier wel goed werken. Mooi melkachtig water tussen de rotsen door.
# 12: samen met #2 en #10 mijn favorieten. Mooi hoe de weg je de plaat in mee neemt en ook weer erg fijne kleuren en sfeertje. Wat mij betreft ook showcase.

Zoals gezegd #2, #10 en #12 mijn favo's, dragen ook echt jouw handtekening. Kortom, weer een erg mooie serie en kijk al uit naar de volgende cases!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Thanks!! :)

Kortere sluitertijd bij die foto's wat je zegt: noted! Is mijn eerste keer dat ik met zo'n filter werk, dus het was verleidelijk om gewoon ISO160, f8 en dan die filter erop te gebruiken. Of er nou 30 secs uitkwam of 90 secs.... ;)
Over 6: het licht op de achtergrond was ook niet spannend geweest, want er hing een laag wolken over de bergen, waardoor het uitzag alsof een deel "afgesneden" was.

Over 8: deze foto was gemaakt in de zomer 2012, de meeste andere zijn 2 weken geleden gemaakt. Ik ga geen groene omgeving geler maken, en ik wilde deze foto toch erin hebben omdat ik eigenlijk vanaf foto 1 chronologisch vertel hoe de wandeling is geweest. Hier is de wandeling: http://www.walkhighlands.co.uk/fortwilliam/steallfalls.shtml

Over 9, nee, Royz had er ene van de Fairy Pools :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Knappe set weer hoor!
Wil zelf ook graag een trip door de Highlands boeken. Heb jij wellicht nog een goede tip voor een georganiseerd rondreisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:43
Prachtig hoor. Die kleuren en dat licht wat je altijd vastlegt... En ja je kan wel weer gaan vertellen dat het per minuut verandert en ook een kwestie van geluk hebben is, maar het blijft mooi :) Alleen vind ik het jammer dat je een ND-filter hebt gebruikt. Let wel, het gaat hier om mijn mening en geen feit, maar dit effect met een liefelijk stroompje als gevolg past gewoon niet bij ruige natuur zoals deze, wat mij betreft. 3, 5, en 11 vind ik dus niet zo geweldig. Maar 2, 9 en 12 daarentegen, d:)b Trouwens, uit 12 valt nog meer te halen bedenk ik me net, de lucht is nog redelijk uitgebeten zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Evano op 18-10-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:07
Erg mooie serie, maar het haalt het qua awesomeheid niet bij je vorige series. Die waren gewoon stuk voor stuk spectaculair. #2 en #12 zijn voor mij de beste uit deze serie.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ik heb er weer van genoten hoor! Tnx voor het sharen:) Voor mij als favoriet #2, #9 en #12. De minste vind ik #4, vooral vanwege de vervorming. Het komt ook niet zo goed over dat je berg naar beneden kijkt, of dat nou komt door de vervorming of door de groothoek, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Vrienden van mij en ik wilden op trip in november en we dachten toch echt heel hard aan Schotland door zulk prachtige SHOWcases! Is het niet geworden ivm het weer, maar Schotland komt er zeker aan, prachtig! _/-\o_

Sorry, dat ik geen inhoudelijk commentaar lever op je foto's :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:49
Zeer nice! Ik heb altijd hoge verwachtingen van jouw posts en dat is terecht, want ze stellen me zelden teleur. Ook deze showcase vind ik erg fijn kijken. Ik wou dat ik al zo ver was met fotografie!

#1: Dit is voor mij de minst goeie foto, de lange sluitertijd werkt voor mij niet echt. Vind de kleuren te weinig samenhang hebben?/sluiten niet lekker aan.
#2: Prachtig. Ik vind de lichtval op een duidelijk begrensd deel van het landschap altijd heel mooi.
#3: Gaaf.
#4: Het poeltje met de gekleurde stenen is mooi maar ik weet niet echt wat ik met de omgeving moet.
#5: Gaaf, ik vind de gekleurde stenen in het water voor een mooi effect zorgen.
#6: Mooi, had alleen misschien iets meer door de boom heen willen kijken (maar dat is misschien zo bedoeld?)
#7: Idem als bij 6, misschien had een iets lager standpunt me meer uitzicht gegeven.
#8: Heel chill, mijn favoriet. Perfect gesneden en kan zo aan de muur.
#9: Mooie kleurencombinatie, vooral het geel.
#10: Nice.
#11: Vind hem iets te druk. Veel glimmende stenen en 'verdwaal' een beetje in het ontbreken van diepte? (persoonlijk)
# 12: Heel chill, perfect gesneden, niks op aan te merken.

Hoe lang trek je uit voor zo'n trip? komt op mijn to-do list! Thanks voor het posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@shiverz: Dankjewel :) Om heel eerlijk te zijn weet ik niets van georganiseerde reizen ernaartoe, omdat ik zelf altijd een auto huur daar en zelf wil rijden en zelf wil bepalen hoe lang ik ergens blijf. Dat was me erg tegen gevallen in 2007 toen ik nog een georganiseerde reis naar Ierland deed.

Je kunt natuurlijk wel autorondreizen zoeken bij bijvoorbeeld Dejong Intra. Autoreizen bieden meer vrijheid, maar ergens ook weer niet omdat je je toch aan de "paden" moet houden, zeker als je on the way excursies geboekt hebt waar je dan "op tijd" moet zijn enzo. Op zich zijn de hotels die ze boeken best ok, maar B&B's zijn in verhouding goedkoper, maar hebben vaak dezelfde, als niet, een hogere standaard dan hotels. Alles is daar immers of een B&B of een restaurant ;) Heel goed natuurlijk omdat je dit best goed op de bonnefooi kunt doen. Plus het familiare gevoel maakt de ervaring wat meer compleet.

Dus ik weet niet of je volledig georganiseerd wilt (bus/vliegreis combi o.i.d.) of zelf met de auto.
Als je zelf met de auto gaat, moet je toch al een zuinigere auto hebben. Ik heb bijvoorbeeld een Peugeot 206RC en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daarmee door schotland te crossen. De wegen zijn breed, maar vaak ook zoals in België; hobbelig. Je legt er behoorlijke afstanden mee af omdat het vrij ver uit elkaar ligt allemaal en vaak maar 1 weg mogelijk is om ergens te komen. Vergeet ook niet dat je eerst met de boot naar New Castle moet en vervolgens nog 3 uur vanaf daar naar Edinburgh te rijden (geen snelweg), en dan moet je nog eens 3-3,5 uur rijden naar Fort William. En met een huurauto heb je gewoon soepele vering en redelijk zuinig en het stuur aan de rechterkant (vind ik prettig).

Let erop dat diesel duurder is dan benzine daar, omdat zij vinden dat dieselrijders over het algemeen meer rijden en de weg dus meer belasten, dus is het duurder. Ik heb 1,349 (in ponden) betaald per liter benzine (unleaded).

Kijk je echt voor volledig georganiseerde rondreizen of autorondreizen, zorg dan dat je meer in het gebied van Fort William/Glen Coe zit met een overstap naar Isle of Skye. Daar zijn de spectaculairste dingen te zien. Wil je echt meer info, stuur me dan even een DM, dat is wat makkelijker :)

@blacktarantulaX: bedankt voor je comments! Het is wel zo: je moet gewoon vaak geluk hebben. Maar ja, als elke 5 minuten het licht anders is, kun je ook verschillende foto's maken he :) #12...helaas de lucht is daar al helemaal uitgebeten. Exposure omlaag gooien daar met een radial filter in LR zorgt voor een lelijke grijze vlek.

@Gdzr: Dat ben ik met je eens; Glen Nevis haalt het qua spectaculair-heid idd lang niet bij de Storr of Quiraing, maar het is wel een typisch Schots landschap dat zeker de moeite waard is om te zien. Ben Nevis, de hoogste berg daar is echt niet spectaculair en ik begrijp niet waarom mensen daar perse op moeten klimmen. Uitzichten bij een heldere dag zijn mooi, maar ook zeker niet de spectaculairste ;)

Ik hoop dat ik je bij de volgende case iets meer kan whoo'en ;)

@douPel: Thanks man! ;) Tja, nummer 4....misschien moet hij wel helemaal weg. Hoe interessant is een bospad nou vergeleken met de rest....Ik wilde deze erin hebben zodat jullie een indruk kunnen krijgen hoe het landschap tijdens de wandeling is geweest.

@CLB: Hehe, is niet erg hoor :) Ik heb al best wat DM's gekregen van verschillende mensen die me om tips vroegen en uiteindelijk echt daar zijn geweest. Ik vind het erg fijn om te zien dat men dan ook echt erheen gaat mede door mijn foto's. Dan moet ik IETS goed doen ;)
Mocht je in november gaan...hou er echt rekening mee dat in de winter het daglicht niet erg lang is. Midden winter is het tegen 16:00 behoorlijk aan het schemeren of zelfs al deels donker. Erg jammer als je daardoor een wandeling moet afbreken.

@WWAS: Over 11, tja gladde stenen...het regende dus je krijgt vaak schittering, daar kan ik niet heel veel tegen doen. Ook met polafilter zou je dit toch een beetje blijven zien.
En ja, dit soort landschappen is al erg mooi om te zien, maar meestal schiet ik al geen foto's meer als het licht niet spectaculair genoeg is, want juist die lichten en luchten zorgen voor mooie contrasten tussen lights en shadows, wat natuurlijk een dramatischer effect heeft op het landschap. Maar ik ben hier dan ook al de 6e keer geweest, dus dan wacht ik ook wat meer op "specialere" foto's zeg maar.

Ik ben van woensdag 2 oktober tot woensdag 9 oktober geweest. Ik verblijf 3 nachten in de buurt van Fort William om zo deze omgeving (vooral Glen Coe) te bewandelen. Daarna rijd ik door naar Isle of Skye en blijf daar 3 nachten om Skye te bewandelen. En dan de laatste nacht weer terug bij de eerste B&B in Fort William, omdat het van Skye naar Edinburgh dik 6,5 uur rijden is en daar heb ik geen zin in.

Ik kijk van te voren altijd op www.walkhighlands.co.uk en print me een set wandelingen uit.
Globaal gezien weten we ongeveer wel wat we zeker weten willen doen (meestal iets totaal nieuws), maar je moet er van te voren echt rekening mee houden dat je backup plannen hebt, omdat veel dingen weerafhankelijk zijn. Ja, ik heb ook gedacht: kep alle juiste equipment (kleding), maar geloof me, als het echt giet van de regen, ga je niet vrijwillig een lange (klim)wandeling maken. Tenmiste ik kan dan niet echt genieten ervan.
Ondanks je het niet zou zeggen, is mist een van de grote boosdoeners die dingen in het roet kunnen gooien. Nee het regent dan niet, maar je kunt geen steek zien. Dat zul je ook zien bij 1 van de foto's die ik in petto heb voor de Old man of Storr case die ik ga maken. En tja, je gaat ook voor de uitzichten dus je moet echt backup plannen hebben. Kasteeltjes afstruinen gaat in dat gebied niet zo goed omdat er niet veel zijn.

@allen: ik begrijp dat het gebruik van de ND filter hier en daar misschien net wat TE is. Uiteraard is het een kwestie van smaak en ik moet natuurlijk leren om er het beste uit te halen en de juiste toepassingen ervoor te kiezen. Zoals ik al zei wilde ik nu graag de filter vaak uitproberen; tis tenslotte mijn eerste keer. Toen ik foto 9 maakte, heb ik de filter met opzet niet erop gedaan omdat ik het geweld van die waterval wilde vastleggen. Misschien moet ik bij de overige soort foto's me iets meer houden aan rond de 1 seconde sluitertijd ofzo, afhankelijk van of het een lieflijk stroompje is of een daverende rivier.

Ik begrijp heel goed dat de vorige 2 Quiraing cases een stuk spectaculairder zijn; dat landschap valt weinig te overtreffen omdat je constant alleen maar met spectaculaire views overmeesterd wordt en omdat ik constant mooi weer had. Dat is bij Glen Nevis gewoon minder het geval. Het is een ander stukje natuur dat ruigheid en lieflijkheid wat combineert en ik vond het zeker de moeite waard om te laten zien.
Dan zullen jullie sowieso ook meer overweldigd worden door de Old man of Storr in plaats van de Fairy Pools, maar net zoals Glen Nevis hoort ook dat bij de Schotse landschappen en wil ik absoluut niet overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
2 en 12 zijn mijn favo's. Mooi licht en schaduw-effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:17
Ik sluit me bij de anderen aan met #2 en #12 als favorieten! Voor de rest waren inderdaad je vorige cases indrukwekkender. Ik vind hier vooral de beekjes/waterval foto's niet zo geweldig. Maar dat komt ook doordat ik niet zo gecharmeerd ben door lange sluitertijdfoto's van water in het algemeen.

Overigens is #6 ook erg interessant. Ik blijf er naar kijken en wissel de hele tijd tussen "supervette foto!" en "tja, eigenlijk ook weer niet zo heel geweldig".

#4 vind ik de minste foto. Die mag er wel uit van mij. Vergeleken met de andere foto's lijkt het haast alsof je die foto per ongeluk hebt gemaakt :).

#8 is ook erg mooi. Op de een of andere manier stoor ik me wel aan de schitteringen in het water.

Ik ben zelf ook in Fort William geweest en ik snap inderdaad ook niet waarom de Ben Nevis beklimmen nou zo geniaal is vergeleken met alle andere mooie plekken in Schotland. Als de wolken zo rond de berg zijn is het vanaf de grond echter wel spectaculair. Wij stonden met ons tentje onder de Ben Nevis op een camping. Dat was mooi wakker worden.

[ Voor 13% gewijzigd door E-Hoog op 21-10-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:06

RBH

Ook hier; #2 en #12 vind ik gaaf! Maar ook vind ik #3, #5, #10 en #11 heerlijk! Mooie set! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@RBH: dankje :D

@E-Hoog; ja dat is wel duidelijk ;) Quiraing is zeker weten indrukwekkender veel overweldigender, vind ikzelf ook. Dat dit "soort" landschap dat niet op dezelfde manier is, kan ik verder niet veel aan doen. Probleem is ook dat je erg afhankelijk bent van een aantal zaken: het weer; dat is niet echt goed te voorspellen. En dan kan iedere fotograaf natuurlijk zeggen dat je in elk weer goeie foto's moet kunnen maken, maar die mening deel ik niet ;) Wat ik zelf mooi vind zijn de grote contrasten tussen shadows en highlights wat het landschap meer dynamiek geven en dat zijn ook de foto's die jullie in deze testcase het mooist vinden ;) Ja, bewolking is de ideale softbox, maar het landschap leeft er minder door vind ik.
1 Geluk heb ik wel: het schotse weer is zeer veranderlijk. Elke minuut ander licht, wat zorgt voor die dramatische luchten en "lichtvlekken" in het landschap, maar het kan natuurlijk ook als nadeel hebben dat er het ene moment geen vuiltje aan de lucht is en een minuut later een enorme zwarte wolk boven je hangt waar dan ook het nodige uit valt.
Regenbogen zijn ook niet uitzonderlijk daar, maar ze lijken vaak te verschijnen net buiten de perfecte compositie :)
Dus het geeft wel veel ruimte voor creativiteit.

Wat je ook verder niet moet vergeten is dat ik de afgelopen vakantie, waaruit de Quiraing2-case is gerold, uitzonderlijk zonnig was; veel zon, weinig regen (wel veel wind) en dat kwam het contrast behoorlijk ten goede :) Compleet strakke blauwe luchten heb ik daar nog nooit gezien ;)
Ik heb 3x de Old Man of Storr wandeling gemaakt, waarvan 1x in redelijke weersomstandigheden met redelijk verre uitzichten. Maar de andere 2x was het extreem mistig of zeer bewolkt.

Ik zie op tripadvisor wat foto's van toeristen die altijd mooi weer hebben daar....dat geluk heb ik daar nog niet gehad :)

Verder woon ik er (helaas) niet, dus ik kan niet altijd even zorgvuldig mijn momenten uitkiezen aangezien ik slechts een bepaald tijdsbestek heb. Ik kan niet "even" 3 uurtjes terugrijden omdat het daar toevallig net een half uur goed weer is.

Wat ook altijd wel moeilijk is met dit soort cases (vind ik zelf dan he) is de juiste foto's uitzoeken. Aan de ene kant wordt er verwacht dat alle bewerkingen ongeveer hetzelfde zijn, terwijl elk landschap zich weer leent voor een andere bewerking, afhankelijk van de lichtcondities.
Ik doe daar echt veel wandelingen maken, dus kies ik ervoor om jullie te laten zien hoe de scenery uitziet en varieert in die wandeling, aangezien ik het ook belangrijk vind om een (chronologisch) verhaal te vertellen. Naar mijn idee geeft dat een beter beeld van het gebied dat ik laat zien.

Dit is een beetje mijn gedachtegang achter de keuze van de foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Jeej, jaarlijks Schotland topic van Deathchant *O*

Helaas nu pas tijd om even uitgebreid te reageren; dus het kan zijn dat ik dingen roep die al tig-keer geroepen zijn :P

#1 - Mooie kleurrijke plaat, met apart effect in de lucht. Het zijn net niet van die typische extreem lange strepen bij extreem lange sluitertijd; dit lijkt meer een schilderijeffect ofzo :o Enige jammere vind ik de positie van de weg, die had ik zelf misschien iets meer in beeld gebracht. Hij valt nu een beetje weg achter het gras.

#2 - Erg mooie view, en gaaf met die band wolken bovenin. Schotland foto's zoals ik het ken ;) Heb je de kleuren van de lucht selectief bewerkt ofzo? Het lijkt net of de wolken een andere lichtbalans hebben dan het landschap eronder... (althans, op mijn scherm).

#3 - Mooie watervallen, qua compo best nice. Enige minpuntje vind ik hier het water onderin. Dat is naar mijn smaak een te grote witte vlek, ik vind dat je hier voor het mooie een te lange sluitertijd hebt genomen.

#4 - Deze doet mij niet zoveel. Ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken. Ik heb het idee dat je dat poeltje met die stenen wilt laten zien; maar ik vind dat voor het mooie te rommelig.

#5 - Ook hier vind ik de sluitertijd voor het mooie te lang en daardoor verlies je veel detail in het water. Wel erg mooie kleuren en helderheid op de stenen vooraan!

#6 - Deze vind ik ook wat minder. Het idee met die boom is leuk; maar de uitwerking vind ik wat minder. Scheelt denk ik ook dat het licht hier totaal niet meewerkt.

#7 - Ik vind het hier jammer dat de rivier op lijkt te houden bij dat grote rotsblok.

#8 - ZOnde dat het licht niet meewerkte; qua compo is hij namelijk erg gaaf!

#9 - Mooie kleuren op de voorgrond. Ik denk dat ik de sluitertijd hier juist iets langer had gedaan ;)

#10 - Erg mooie sfeervolle foto met mooie kleuren. Niks op aan te merken.

#11 - Erg nice! HIer vind ik de extreem lange sluitertijd dan weer wel goed werken, in combinatie met die grote zwarte blokken. Erg mooie kleuren en scherpte weer op de stenen.

#12 - Mooi licht en kleuren heb je hier weer te pakken. Ik vind zowaar die lichte vlek in de lucht niet eens echt storend. Ik stoor me echter wel weer aan dat hoekje weg rechtsonder ;)

Al met al zeker een geslaagde serie, ook al werkte het licht niet altijd even lekker mee. Grootste opmerking vind ik dat je de sluitertijden bij het stromende water te lang hebt staan. Persoonlijk denk ik dat max. 1 seconde al meer als genoeg is om dat zachte effect te bereiken zonder dat de boel dichtloopt. Maar ja dat is smaak he ;)

Ben benieuwd naar de volgende plekken :)

Ik vind de samenhang tussen de foto's overigens prima gekozen; vaak vind ik series/testcases met 10 foto's met allemaal de zelfde bewerking/kleurstelling/belichting etc saaier dan dit soort series dat jij laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
heeeee :)

#2: nee witbalans staat op 5700K. kep wel oranje + 20 saturation gegeven :)
#3: ben ik met je eens en neem ik mee naar de volgende keer (mei 2014 :D)
#4: mee eens. bij nader inzien had ik em beter uit de serie kunnen laten
#7: acher die rots was een ravijn, dus daar hield het ook op :)
#9: hier wilde ik juist het water iets meer geweld meegeven omdat het echt een grote was

Dankjewel voor je comments :)
De sluitertijden hebben jullie gelijk in, dat onthoud ik zeer zeker. Ik vond het bij 4 mooi hoe het water tussen de stenen op de voorgrond zo "glad" werd. dat lukt niet met 1 seconde sluitertijd, dus geen idee hoe ik dat dan moet combineren met meer detail in het water van de waterval zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:21
Hmmm...blijkbaar ben ik dan de enige die het milky-water effect wel mooi vind. Het is -kan ik uit ervaring zeggen- erg lastig om en 'beweging' in het water te hebben en 'detail' in het veld zie je dat echt niet, zeker niet als je (net als ik vaak) half in het water staat met je tripod en dan ook nog eens op je schermpje moet turen. Probleem met een 10 stops filter is ook vaak dat het blijkbaar niet altijd 10 stops zijn, dus dat je vaak moet pielen met combi van diafragma en iso waarde.

Verder vind ik het weer een mooie serie, met -voor mij- weer wat nieuwe punten om een volgende trip eens te gaan bezoeken.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dankjewel :)

Oh ik heb nog wat "actiefoto's" uit de telefoon die horen bij nummer 5, 11 en 12:

#5:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/q77/s720x720/1380638_3456682591636_612113740_n.jpg

#11:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q77/s720x720/66782_3456682711639_561601912_n.jpg

#12:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q83/s720x720/1392937_3456682351630_946496587_n.jpg

Pagina: 1