Videokaart voor 3 monitoren

Pagina: 1
Acties:

• WSVision
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:28
Gachte tweakers,

Componenten uitzoeken voor een zelfbouw pc is niet moeilijk. Echter, tot nu toe gebruik ik alleen 1 monitor. Graag zou ik een videokaart willen die 3 monitoren kan aansturen op Full HD resolutie (alle drie monitoren). PC gebruik ik puur voor het programmeren, en in de toekomst ook nog Blender en CFD (CAD) erbij. Snelheid van de videokaart is niet belangrijk voor mij, maar wel de budget van 100 euro (alleen voor videokaart) en het stroomverbruik (zo zuinig mogelijk). Zelf heb ik al op AMD en Nvidia site gekeken, de reference kaarten die ze laten zien kunnen meerdere monitoren aansturen (eyefinity en ...vision), maar als ik een kaart van een of andere fabrikant kies, dan kunnen ze maar 2 monitoren aansturen. Ook staat erbij dat de maximale resolutie 2560 * 1200 (of zoiets) is, maar is dat per monitor of alle monitoren tezamen. Misschien is het jullie nog niet opgevallen, maar op gebied van videokaart ben ik echt een noob. Dank jullie alvast voor reacties.

Met vriendelijke groet,
WSVision

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Afhankelijk van de kaart, kun je gemakkelijk 3 monitoren aansturen.

Let op, de videokaarten moet dan 2 DVI uitgangen en daarnaast ook nog een displaypoort uitgang hebben.

Je kan dus gebruikmaken van de DVI uitgangen en middels een actieve displaypoort -> DVI converter, kun je een 3de monitor ook aansturen middels DVI (even ervanuitgaande dat je monitoren geen displayport aansluiting hebben).

Resoluties zijn per uitgang.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Heb je hier al gekeken? Houd er wel rekening mee dat die TS niet up-to-date is. Welk moederbord heb je? Welk besturingssyteem draai je?

Een tijd geleden was ik op zoek naar iets soortgelijks (eisen: Linux, stil, aansturing van minimaal drie van deze monitors) en ben op de pricewatch: Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5 Ultimate uitgekomen. Wat performance betreft is de kaart overkill, maar een minder snelle kaart die aan mijn eisen voldeed heb ik destijds niet kunnen vinden. Inmiddels zou de pricewatch: Asus GT640-DCSL-2GD3 ook een kandidaat kunnen zijn.
Swordlord schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 17:57:
Let op, de videokaarten moet dan 2 DVI uitgangen en daarnaast ook nog een displaypoort uitgang hebben.
Dat hoeft niet en hangt af van de monitors en de bereidheid om verloopjes te gebruiken. Drie keer displayport kan natuurlijk ook. Een DVI-, een display- en een HDMI-poort is ook een werkbare combinatie en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Sapphire HD 6450 1GB DDR3 Dual DVI
Goedkoopste dat ik kon vinden
DVI-I
DVI-D
HDMI

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

DVI en HDMI zijn dezelfde digitale interface en delen de resources op de videokaart.

Het HDMI signaal shared met een DVI poort.
Ookal zijn er 3 aansluitmogelijkheden... uiteindelijk zijn er maar 2 unieke uitgangssignalen.

[ Voor 52% gewijzigd door Swordlord op 16-10-2013 18:22 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

Swordlord schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:16:
DVI en HDMI zijn dezelfde digitale interface en delen de resources op de videokaart.

Het HDMI signaal shared met een DVI poort.
Ookal zijn er 3 aansluitmogelijkheden... uiteindelijk zijn er maar 2 unieke uitgangssignalen.
Ik dacht dat dit alleen was bij oudere kaarten?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Als displayport/hdmi geen optie is: twee goedkope kaartjes met beide 2x dvi? Desnoods eentje via (good old) pci met slechts één dvi poort. Heb ik ook jaren gedraaid.

Roomba E5 te koop

• WSVision
Allereerst, bedankt voor jullie reacties. Ten eerste, ik wil 3 monitors afzonderlijk kunnnen aansturen. Omdat ik totaal niks over ervan weet, weet ik dus niet wie wat gelijk heeft. SwordLord heeft over twee unieke uitgangssignalen, ik heb er 3 nodig. Sig69 heeft over een mogelijke optie voor twee videokaarten, wat ik niet wil. 8088 verwijst me naar multi monitor setup, daar heb ik al naar gekeken voordat ik deze topic plaatst, maar daar ben ik ook niet echt wijzer van geworden. Van wat ik van jullie reacties heb opgestoken is dat ik zowiezo een kaart nodig heb met displayport, en de maximale resolutie per monitor is ipv de gehele setup. Nog wat geleerd zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,
WSVision

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Even voor een stukje extra duidelijkheid, welke monitoren heb je / welke aansluit mogelijkheden heb je?
Dan kunnen we wat gerichter zeggen welke kaart + eventuele converters nodig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 17-10-2013 10:45 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Als het alleen puur is voor beeld weergave en niet om op te gamen zou je nog naar een usb Multi display adapter kunnen kijken. Daar kan je er "onbeperkt" (afhankelijk van je aantal usbpoorten) van aan je pc hangen. Zelf gebruik ik er 1 van Kensington.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• WSVision
@Swordlord,

Dell Ultrasharp U2212HM heb ik in gedachte, 3 stuks, in portrait mode.

@Joenino,

Nooit van gehoord, gaat even opzoeken op internet.

Nogmaals, bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
WSVision

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Dell Ultrasharp U2212HM ondersteunt DVI en Displayport...

Je komt dus met een videokaart zoals die 8088 deed linken (voorbeeld) pricewatch: Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5 Ultimate makkelijk uit de voeten.

1 monitor DVI, 1tje via HDMI -> DVI converter en 1tje middels Displayport.

Je kan ook kijken naar een videokaart, met zelfde soort aansluitingen.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 17-10-2013 13:15 ]

• WSVision
Nu hardwarematig geen probleem moet zijn, hoe zit het met de software?? Welke is beter (efficienter voor multi monitor setup), AMD of Nvidia??

Met vriendelijke groet,
WSVision

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je gaat niet gamen. Je doet voornamelijk desktopwerk...
Windows de "baas" in desktop omgeving ;)

Dus er zijn weinig tot geen verschillen tussen AMD en Nvidia voor jouw. Want al die extra breedbeeld gaming technieken van ATI of Nvidia worden toch niet gebruikt.

[ Voor 63% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2013 13:13 ]

• WSVision
@Swordlord,

Bedankt voor de moeite. Ik denk dat ik voldoende weet. Wat mij betreft kan deze topic nu op slot gaan.

Met vriendelijke groet,
WSVision
Pagina: 1