Vermits ik een laptop heb gekregen van mijn werk, heb ik mijn oude desktop nog nauwelijks gebruikt.
Nu dacht ik om deze mogelijk om te vormen naar een NAS.
Ik nog verschillende hdd rondliggen dus ik kan mijn systeem wel ombouwen.
Enkel weet ik niet zo goed of mijn oude processor wel ideaal is voor te gebruiken als NAS.
Ik heb de Intel Core 2 Quad Q9300 met 4GB DDR 333MHZ.
Mijn Mobo heeft 4 Sata aansluitingen, waarmee ik toch al wel mee kan beginnen.
Ik zou zelf freenas willen draaien. Over de instellingen hiervan heb ik nog niet veel nagedacht.
Wat ik heb kunnen terugvinden van info over mijn CPU is een test waar ze het idle verbruik van de Q9300 nagaan in een testsysteem.

Waarbij het testsysteem 157W verbruikt, maar hier gebruiken ze nog een Nvidia's GeForce 8800 GTS 512 MB die in idle 151W verbuikt. link
Ik zou dan grofweg kunnen stellen dat de cpu maar 6W verbruikt in idle. Maar dit vind ik echt wel weinig.
Nu dacht ik om deze mogelijk om te vormen naar een NAS.
Ik nog verschillende hdd rondliggen dus ik kan mijn systeem wel ombouwen.
Enkel weet ik niet zo goed of mijn oude processor wel ideaal is voor te gebruiken als NAS.
Ik heb de Intel Core 2 Quad Q9300 met 4GB DDR 333MHZ.
Mijn Mobo heeft 4 Sata aansluitingen, waarmee ik toch al wel mee kan beginnen.
Ik zou zelf freenas willen draaien. Over de instellingen hiervan heb ik nog niet veel nagedacht.
Wat ik heb kunnen terugvinden van info over mijn CPU is een test waar ze het idle verbruik van de Q9300 nagaan in een testsysteem.

Waarbij het testsysteem 157W verbruikt, maar hier gebruiken ze nog een Nvidia's GeForce 8800 GTS 512 MB die in idle 151W verbuikt. link
Ik zou dan grofweg kunnen stellen dat de cpu maar 6W verbruikt in idle. Maar dit vind ik echt wel weinig.