Beste mede-motor tweakers,
Naast een prachtige hobby is een motor voor veel mensen ook een heel praktisch vervoermiddel.
Geen parkeer-problematiek, vlot door de files, lage brandstofkosten zijn maar enkele van de voordelen.
Zelf wil ik binnenkort ivm. afstuderen en eerste baan dan ook gebruik gaan maken van de motor voor woon-werk verkeer, daarom ben ik bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over verschillende motoren en hard op zoek naar jullie ervaringen en advies!
Als er animo voor is wil ik dit topic graag uitbreiden en bijhouden voor alle zaken omtrent het gebruik van een motor voor woon-werk verkeer!
Ik zal hierbij vooralsnog uitgaan van mijn situatie, graag hoor ik van jullie hoeveel Km's jullie maken over welk soort wegen etc. om zo uiteindelijk per scenario en voor verschillende doeleinden een aantal geschikte motoren te vinden:
Situatie:
- 100 Km/dag
- 80% snelweg (A12, Utrecht)
- Motorervaring: 6 jaar
- Huidige motor: 1992 Honda CBR1000F (Hurricane), 75.000 Km, verbruik 1:17
- Budget: €1500 - €2000
Deze situatie is dus vooral gericht op een zeer praktische motor, mijn CBR begint al een beetje bejaard te worden en rijdt niet extreem zuinig, maar is nog in zeer goede staat en bij dagelijks gebruik gaat hij hard lijden onder de Nederlandse winter. Ik zoek dus een motor die ik door het jaar elke dag kan gebruiken (dus niet alleen een pekelfiets), die afgeragd mag worden en wil de CBR houden voor de mooi weer ritten, zodat hij over 15 jaar blinkend het museum in kan
.
Aangezien het mijn eerste baan betreft is het budget niet al te hoog, maar gelukkig zijn er in deze prijsklasse genoeg motoren te vinden.
Aandachtspunten voor woon-werk verkeer motor:
- Past in budget
- Laag verbruik
- Genoeg vermogen voor snelweg
- Betrouwbaar
- Winterbestendig (cardan aandrijving is een pre)
- Veel snelweg Km's -> windbescherming -> liefst volle kuip, minstens halve kuip
- Niet bang van beetje zout
- Moet buiten kunnen staan
Zoals gezegd hebben we het hier vooral over praktische & zuinige motoren, uiterlijk of stijl zijn hierbij van ondergeschikt belang, met uitzondering van motorscooters, voor redenen die ik op een motorforum hopelijk niet hoef uit te leggen..
Kandidaten voor budget < €2000
Yamaha Diversion XJ600S

Bouwjaar: 1992 - 2003
Vermogen: 61 pk
Verbruik: 1:22
Voordelen:
- Allemansvriend
- Simpel & betrouwbaar
- Veel aanbod
Nadelen:
- Kettingaandrijving
Yamaha Diversion XJ900S

Vermogen: 89 pk
Verbruik: 1:18
Voordelen:
- Cardanas
- Betrouwbaar
Nadelen:
- Duurder
- Zwakke voorvork
- hoger verbruik tegenover de 600
Honda CB500S, volle kuip

Bouwjaar: 1994 - 2003
Vermogen: 58 pk
BMW K75 RT

Bouwjaar: 1989- 1995
Vermogen: 68 pk
Verbruik: 1:20
Voordelen:
- Cardanas
- ABS (optie)
- Betrouwbaar
Nadelen:
- Vaak kilometervreters geweest, (kun je ook zien als voordeel, goedkoop, betrouwbaar)
- Niet meer zoveel aanbod
Eventueel hier nog kandidaten voor hogere budgetten/meer comfort
- Honda Deauville
- Suzuki V-Strom 650
- Yamaha GTS 1000
Naast een prachtige hobby is een motor voor veel mensen ook een heel praktisch vervoermiddel.
Geen parkeer-problematiek, vlot door de files, lage brandstofkosten zijn maar enkele van de voordelen.
Zelf wil ik binnenkort ivm. afstuderen en eerste baan dan ook gebruik gaan maken van de motor voor woon-werk verkeer, daarom ben ik bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over verschillende motoren en hard op zoek naar jullie ervaringen en advies!
Als er animo voor is wil ik dit topic graag uitbreiden en bijhouden voor alle zaken omtrent het gebruik van een motor voor woon-werk verkeer!
Ik zal hierbij vooralsnog uitgaan van mijn situatie, graag hoor ik van jullie hoeveel Km's jullie maken over welk soort wegen etc. om zo uiteindelijk per scenario en voor verschillende doeleinden een aantal geschikte motoren te vinden:
Situatie:
- 100 Km/dag
- 80% snelweg (A12, Utrecht)
- Motorervaring: 6 jaar
- Huidige motor: 1992 Honda CBR1000F (Hurricane), 75.000 Km, verbruik 1:17
- Budget: €1500 - €2000
Deze situatie is dus vooral gericht op een zeer praktische motor, mijn CBR begint al een beetje bejaard te worden en rijdt niet extreem zuinig, maar is nog in zeer goede staat en bij dagelijks gebruik gaat hij hard lijden onder de Nederlandse winter. Ik zoek dus een motor die ik door het jaar elke dag kan gebruiken (dus niet alleen een pekelfiets), die afgeragd mag worden en wil de CBR houden voor de mooi weer ritten, zodat hij over 15 jaar blinkend het museum in kan
Aangezien het mijn eerste baan betreft is het budget niet al te hoog, maar gelukkig zijn er in deze prijsklasse genoeg motoren te vinden.
Aandachtspunten voor woon-werk verkeer motor:
- Past in budget
- Laag verbruik
- Genoeg vermogen voor snelweg
- Betrouwbaar
- Winterbestendig (cardan aandrijving is een pre)
- Veel snelweg Km's -> windbescherming -> liefst volle kuip, minstens halve kuip
- Niet bang van beetje zout
- Moet buiten kunnen staan
Zoals gezegd hebben we het hier vooral over praktische & zuinige motoren, uiterlijk of stijl zijn hierbij van ondergeschikt belang, met uitzondering van motorscooters, voor redenen die ik op een motorforum hopelijk niet hoef uit te leggen..
Kandidaten voor budget < €2000
Yamaha Diversion XJ600S
Vermogen: 61 pk
Voordelen:
- Allemansvriend
- Simpel & betrouwbaar
- Veel aanbod
Nadelen:
- Kettingaandrijving
Yamaha Diversion XJ900S
Vermogen: 89 pk
Verbruik: 1:18
Voordelen:
- Cardanas
- Betrouwbaar
Nadelen:
- Duurder
- Zwakke voorvork
- hoger verbruik tegenover de 600
Honda CB500S, volle kuip

Bouwjaar: 1994 - 2003
Vermogen: 58 pk
BMW K75 RT

Bouwjaar: 1989- 1995
Vermogen: 68 pk
Verbruik: 1:20
Voordelen:
- Cardanas
- ABS (optie)
- Betrouwbaar
Nadelen:
- Vaak kilometervreters geweest, (kun je ook zien als voordeel, goedkoop, betrouwbaar)
- Niet meer zoveel aanbod
Eventueel hier nog kandidaten voor hogere budgetten/meer comfort
- Honda Deauville
- Suzuki V-Strom 650
- Yamaha GTS 1000