Praktische motoren voor woon-werk verkeer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409298

Topicstarter
Beste mede-motor tweakers,

Naast een prachtige hobby is een motor voor veel mensen ook een heel praktisch vervoermiddel.
Geen parkeer-problematiek, vlot door de files, lage brandstofkosten zijn maar enkele van de voordelen.
Zelf wil ik binnenkort ivm. afstuderen en eerste baan dan ook gebruik gaan maken van de motor voor woon-werk verkeer, daarom ben ik bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over verschillende motoren en hard op zoek naar jullie ervaringen en advies!

Als er animo voor is wil ik dit topic graag uitbreiden en bijhouden voor alle zaken omtrent het gebruik van een motor voor woon-werk verkeer!

Ik zal hierbij vooralsnog uitgaan van mijn situatie, graag hoor ik van jullie hoeveel Km's jullie maken over welk soort wegen etc. om zo uiteindelijk per scenario en voor verschillende doeleinden een aantal geschikte motoren te vinden:

Situatie:
- 100 Km/dag
- 80% snelweg (A12, Utrecht)
- Motorervaring: 6 jaar
- Huidige motor: 1992 Honda CBR1000F (Hurricane), 75.000 Km, verbruik 1:17
- Budget: €1500 - €2000

Deze situatie is dus vooral gericht op een zeer praktische motor, mijn CBR begint al een beetje bejaard te worden en rijdt niet extreem zuinig, maar is nog in zeer goede staat en bij dagelijks gebruik gaat hij hard lijden onder de Nederlandse winter. Ik zoek dus een motor die ik door het jaar elke dag kan gebruiken (dus niet alleen een pekelfiets), die afgeragd mag worden en wil de CBR houden voor de mooi weer ritten, zodat hij over 15 jaar blinkend het museum in kan 8).
Aangezien het mijn eerste baan betreft is het budget niet al te hoog, maar gelukkig zijn er in deze prijsklasse genoeg motoren te vinden.

Aandachtspunten voor woon-werk verkeer motor:
- Past in budget
- Laag verbruik
- Genoeg vermogen voor snelweg
- Betrouwbaar
- Winterbestendig (cardan aandrijving is een pre)
- Veel snelweg Km's -> windbescherming -> liefst volle kuip, minstens halve kuip
- Niet bang van beetje zout
- Moet buiten kunnen staan

Zoals gezegd hebben we het hier vooral over praktische & zuinige motoren, uiterlijk of stijl zijn hierbij van ondergeschikt belang, met uitzondering van motorscooters, voor redenen die ik op een motorforum hopelijk niet hoef uit te leggen.. >:)

Kandidaten voor budget < €2000

Yamaha Diversion XJ600S
Afbeeldingslocatie: http://bluebikers.nl/images/duchenkjan/diversion.JPG

Bouwjaar: 1992 - 2003
Vermogen: 61 pk
Verbruik: 1:22
Voordelen:
- Allemansvriend
- Simpel & betrouwbaar
- Veel aanbod
Nadelen:
- Kettingaandrijving

Yamaha Diversion XJ900S
Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/download.php/download_document/529601/9dbcd95db82fbc6c9257b1eda55ebb0e/

Bouwjaar: 1992 - 2003
Vermogen: 89 pk
Verbruik: 1:18
Voordelen:
- Cardanas
- Betrouwbaar
Nadelen:
- Duurder
- Zwakke voorvork
- hoger verbruik tegenover de 600

Honda CB500S, volle kuip
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/f/62/cQk5n0va21aB/oG0VfmVEg==.jpg

Bouwjaar: 1994 - 2003
Vermogen: 58 pk
Verbruik: 1:22

BMW K75 RT
Afbeeldingslocatie: http://www.bikez.com/pictures/bmw/1995/760_0_1_2_k%2075%20rt_Image%20credits%20-%20Michael%20P.%20Clay%20Nashville%20TN.jpg

Bouwjaar: 1989- 1995
Vermogen: 68 pk
Verbruik: 1:20
Voordelen:
- Cardanas
- ABS (optie)
- Betrouwbaar
Nadelen:
- Vaak kilometervreters geweest, (kun je ook zien als voordeel, goedkoop, betrouwbaar)
- Niet meer zoveel aanbod

Eventueel hier nog kandidaten voor hogere budgetten/meer comfort
- Honda Deauville
- Suzuki V-Strom 650
- Yamaha GTS 1000 _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/Yamaha%20GTS1000%2093.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verbruiken motoren serieus nog zoveel?! Altijd gedacht dat die makkelijk 1:40 deden... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 20:04
Dit topic al gezien? Het grote motor topic deel 15

Daar krijg je al het advies dat je nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Echt niet. Die zijn gemaakt op performance op een klein blok.

Ik zou kijken voor een VFR750 uit 1990-1993 of de VFR750 RC2 van 1994-1997. De VFR800 98-'00 heeft injectie die niet zuinig is, de 01'02 versie is al een stuk zuiniger (heb ik). Maar motorrijden is over het algemeen duurder dan autorijden.

Mijn vrouw zweerde bij de FZS600 Fazer voor woon/werk. Vanaf 2002 zien ze er wat leuker uit en super betrouwbaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, maar het leek me wellicht interessant om er een gestructureerd informatie-verzamel topic van te maken, zonder de algemene motorpraat in de weg te zitten. Dus niet alleen voor mijn advies, maar ook om anderen hopelijk te helpen met hun keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:27

_Apache_

For life.

Yamaha FZS600, heb het late 2002 model, dus met schuine koplamp voor ipv 2 vierkante. En is gecarbureerd (een van de laatste (imho beste) generaties carburateurs.

Past binnen budget
Verbruik, 1:21
Givi koffer mogelijk, heb er zelf een met 52L inhoud
Eenvoudige techniek, dus lage onderhoudskosten
~95PK en voldoende trekkracht
Vergeeflijk rij-karakter en kan ook sportief mee gereden worden
Geen zijkoffers, dus filerijden blijft mogelijk/makkelijk
600cc, dus blijft relatief koel

Mijn motor heeft dan ook nog ;
Topkoffer 8)
Handvat verwarming _/-\o_
Navigatie _/-\o_ _/-\o_
Verlaagde stepjes voor duo passagier :*)

[ Voor 64% gewijzigd door _Apache_ op 16-10-2013 11:11 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarom nog op een motor rijden met slecht weer als hij net zoveel verbruikt als een kleine auto? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je tussen de file door kan rijden, al lijkt me dat niet echt een goed idee als het echt slecht weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ernemmer schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:46:
Waarom nog op een motor rijden met slecht weer als hij net zoveel verbruikt als een kleine auto? Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je tussen de file door kan rijden, al lijkt me dat niet echt een goed idee als het echt slecht weer is.
Juist als het slecht weer is. Want dan is er vaak file, water is het probleem niet, bladval wel.

Verder kan ik er nog wel een paar verzinnen,
- parkeren in de stad
- verbruik blijft in de stad nagenoeg gelijk, bij een auto zakt dit helemaal onderuit
- mrb
- lage kosten per kilometer (zelfs met een klein auto'tje)
- filerijden / stoplicht kruipen (vergis je niet in hoeveel tijd dit oplevert/bespaart)
- funfactor buiten woon-werk verkeer
- met 51L topkoffer kan je verrassend veel meenemen.

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 16-10-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar voor woon/werk is afhankelijk van het doel (veel snelweg of goedkoop parkeren in de stad) een andere motor geschikt. De kleinere motoren zoals de 700 serie van Honda zijn uitstekend geschikt voor laveren door stad en file, maar minder voor langere snelwegstukken door het ontbreken van een volle kuip.

En geen enkele motor vindt pekel leuk, dan zou ik altijd naar cardanfietsen gaan kijken, hoewel een ketting plus kettingwiel ~150 euro kost en met goed smeren de winter ook wel overleeft.

Wat Apache zegt dus. Zeer praktische motor die er leuk uitziet en vlot is. Zijn veel accessoires voor te krijgen. Zelf hebben wij hier een Givi koffer op een SW-motech houder. Veel minder lomp dan de Givi dragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik rijd zelf een Yamaha FZS600 uit 2000 (generatie met vierkante koplampen.
Deze kun je voor 1500-2500 euro aanschaffen.

Makkelijk fiets om te rijden
Sport/tour model dus recht op zit
Verbruik 1:20
Makkelijke sleutelfiets

Ik rijd hier elke dag mee (tot het gaat pekelen) zo'n 25 km (25 minuten) woon-werk verkeer maar in de zomer ook sportieve ritjes met wat maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De 2002-2003 is exact hetzelfde. Alleen grotere tank, iets ander dash en andere koplampen. Voor 2.000 euro kan je die makkelijk op de kop tikken en dan heb je er een goede motor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:49

P_Tingen

omdat het KAN

Ik rij zelf (bij mooi weer) op een Suzuki GSX-F600, maar ik droom stiekem van een V-Strom. Lijkt me erg comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR3KXY1K7ImaiGpR5QGovJ77915_vpq_3OJ5ojKcj8aWwufDoP_
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQTTaJqAulb3ckBcPYGvFHoeWMcvRdW30_7jMupCj8YRllLmWsu

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een K75RT gereden voor woon-werk verkeer. (Nu niet meer: ander werk, ander huis en kids). Ik reed onder alle weersomstandigheden, behalve bij gladheid en als het me juist te warm was.
Ik denk dat je een goed lijstje aandachtspunten hebt gemaakt, maar voor mij waren een volle kuip en cardan echt wel een must. Beetje beschut zitten is erg fijn, en aan kettingonderhoud had ik geen behoefte.
En misschien zou ik nu iets meer vermogen kiezen; altijd handig als je bijv op de snelweg snel weg moet bij een auto/busje die niet uitkijkt.
Niet ten nadele van andere merken maar ik zou zo weer voor een degelijke BMW kiezen, bijv een R1150RT (moet je wel nog even sparen). Ik zou er overigens alles aan doen om een stalling te regelen. Van buiten slapen wordt een motor niet beter, nog afgezien van vandalisme-risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ga proefrijden op alle motoren die je interessant vindt.

Volle kuip zou mijn voorkeur hebben. Zelf rij ik een naked (H-D Sportster 883 uit 2006) en een sport/tour (Honda VFR1200 DCT uit 2011). Ik zit serieus fijner op de Harley dan op de Honda, omdat op die laatste mijn windscherm alle wind tegen mijn nek en helm gooit bij een normale zithouding.

Handvatverwarming: Neem elektrisch verwarmde kleding. Zeker op die afstanden gaat handvatverwarming enorm tegenvallen. Binnenkant van je handen worden warm, de buitenkant (en je vingertoppen) blijft koud. Bij een aansluiting voor verwarmde kleding kan je ook makkelijk verwarmde sokken inpluggen.

ABS: Overweeg een fiets met ABS als het even kan. Remmen bij nat weer zonder ABS (zeker als je gelest hebt mét ABS) gaat je nog enorm tegenvallen. Mij in ieder geval wel; enkele situaties hadden fataal kunnen aflopen als er meer verkeer op de weg was.

Merken: H-D en BMW zijn statistisch gezien de meest onbetrouwbare merken. Negeer alle fanboys, lees de reviews.
BMW motorcycles were less reliable than Harley-Davidsons, with about one in three owners reporting problems in the previous four years. Only about one in ten Yamaha owners experienced issues during that time, followed closely Kawasaki and Honda.
Zelf zou ik een Honda Deauville nemen als het me puur om praktisch nut ging. Ik heb er op gereden en ik haalde er niet genoeg plezier uit ;) Dus het is voor mij de VFR geworden. Maar ik rij per dag hooguit 40km voor woon/werk-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:56
Voor iets meer heb je ook een honda pan european. Erg betrouwbaar en comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 07:37
Honda Deauville doen. Simpel. Maar ik ben wel bevooroordeeld door zelf 3 jaar een NTV gereden te hebben.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Blue-eagle schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:26:
Ga proefrijden op alle motoren die je interessant vindt.

Volle kuip zou mijn voorkeur hebben. Zelf rij ik een naked (H-D Sportster 883 uit 2006) en een sport/tour (Honda VFR1200 DCT uit 2011). Ik zit serieus fijner op de Harley dan op de Honda, omdat op die laatste mijn windscherm alle wind tegen mijn nek en helm gooit bij een normale zithouding.

Handvatverwarming: Neem elektrisch verwarmde kleding. Zeker op die afstanden gaat handvatverwarming enorm tegenvallen. Binnenkant van je handen worden warm, de buitenkant (en je vingertoppen) blijft koud. Bij een aansluiting voor verwarmde kleding kan je ook makkelijk verwarmde sokken inpluggen.

ABS: Overweeg een fiets met ABS als het even kan. Remmen bij nat weer zonder ABS (zeker als je gelest hebt mét ABS) gaat je nog enorm tegenvallen. Mij in ieder geval wel; enkele situaties hadden fataal kunnen aflopen als er meer verkeer op de weg was.

Merken: H-D en BMW zijn statistisch gezien de meest onbetrouwbare merken. Negeer alle fanboys, lees de reviews.

[...]

Zelf zou ik een Honda Deauville nemen als het me puur om praktisch nut ging. Ik heb er op gereden en ik haalde er niet genoeg plezier uit ;) Dus het is voor mij de VFR geworden. Maar ik rij per dag hooguit 40km voor woon/werk-verkeer.
toon volledige bericht
Ik heb twee jaar lang praktisch elke dag 40 minuten heen, 40min terug gedaan, op een Hornet. 9 maanden per jaar ruwweg, zonder kuip, zonder verwarmde kleren, niks. Wel met een goed pak, goede handschoenen + onderhandschoenen wanneer het echt koud was en een eh, sjaal/nek ding. Dat kan prima, al is het zo nu en dan wel wat fris, maar niet koud. Een stel bering-handschoenen kost al snel 200 euro, dat is 10 procent van een budget van 2000 euro.

Daarnaast is abs echt niet alles. Sterker nog, het feit dat jij zegt dat het anders een paar keer fataal had kunnen zijn, zegt meer over je rijstijl dan over de remkracht van motoren. Nu weet ik niet of je al een jaar of twintig rondrijd, maar in mijn 2 jaar / 35.000 kilometer is het mij nog niet gebeurd.

En als je goed afstand houdt, remt een motor praktisch net zo hard als een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Om het verhaal van Marc aan te vullen. De motorrijders die ik hoort prediken dat ABS zo vaak ingrijpt (en daarom vereist is :z ) rijden eigelijk allemaal op slechte banden. Banden die of niet goed op druk zijn, versleten zijn, of gewoon kwalitatief ondermaats zijn.

Voor woonwerk zou ik een setje Michelin Pilot Roads 3, adviseren. Hier heb ik in de regen moeite mee om deze te laten blokeren (ja, zelfs het achterwiel gaat echt niet vanzelf).

Ik zeg niet dat ABS verkeerd is, in tegendeel. Maar het argument heeft imho geen waarde als hier slechte banden in het spel zijn.

Goede banden zonder ABS, met vaardige rijder > Slechte banden, met ABS en een rijder die 'omdat hij ABS heeft' toch maar hard in de remmen kan knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Marc
40 minuten door een file laveren op een naked is in de winter goed te doen. 40 minuten op 120-130 overbruggen is toch wat frisser.

Maar met handvatverwarming en goede kleding kom je altijd wel thuis. Om met allerlei stekkers aan mijn kleren te gaan zitten, gaat toch wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Senor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:24:
@Marc
40 minuten door een file laveren op een naked is in de winter goed te doen. 40 minuten op 120-130 overbruggen is toch wat frisser.

Maar met handvatverwarming en goede kleding kom je altijd wel thuis. Om met allerlei stekkers aan mijn kleren te gaan zitten, gaat toch wat ver.
Ik heb de motor in eerste instantie voor de lol gekocht. Later merkte ik dat woon-werk er prima mee te doen is en ik het leuker vind dan met de trein. Als ik nu weer 3-4k uit zou geven aan een motor, dan zou ik mogelijk iets kopen met iets meer kuip of moffen. Maar goede kleding doet wonderen.

Overigens reed ik Utrecht > Amsterdam, dus A2 / A10 en 5 minuten binnendoor. Dat was toen nog 120 en dan 100kmh (dus 120 ook :P), want er was geen trajectcontrole. Dus eigenlijk nooit file :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Met Marc Rademaker en _Apache_ over het ABS verhaal in grote lijnen eens, hoewel ik nooit ABS nodig heb gehad met mijn pittig/defensieve rijstijl is voor mij op een volgende motor ABS wel een must have temeer omdat vanaf 2016 ABS verplicht wordt op nieuw verkochte motoren.

Rij zelf elke dag woon/werkverkeer door weer en wind op een Kawasaki Z750 uit 2005 (Boxtel - Tilburg) .

Wel ben ik momenteel naar een andere woon/werkverkeer motor aan het kijken want ik ben toe aan iets nieuws wat zuiniger en moderner is.

Keuze is in principe al gemaakt het wordt voor woon/werkverkeer of een Triumph Street Triple 675 of een BMW F800R.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

K75RT kan ik je uit ervaring aanraden.. De cardanaandrijving uit die generatie BMW's is wel "ruig" en vereist wat extra gewenning t.o.v. een jap. Wel by far de zuinigste van het stel uit de OP als ik het zo zie overigens. Mijn K75RT doet 1:22 tot 1:25 op de snelweg. :)

Dat het kilometervreters zijn is overigens alleen maar goed als je een betrouwbare woon-werk verkeer fiets zoekt. Een K75 met 100dkm op de teller is motorisch gezien net ingereden :P
Freezerator schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:32:
Voor iets meer heb je ook een honda pan european. Erg betrouwbaar en comfortabel.
Jep. Wel letten op de swingarm als je een ST1100 koopt; die wilde wel eens onder de motor vandaan roesten.

Pan Europeans zijn wel weer een klasse zwaarder overigens.. Weet niet of TS er blij van wordt om met een motor van >300kg door de file te laveren. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 16-10-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 16:05
Als je naar een K75 kijkt, kun je ook wel zoeken naar een K100, K1100. Genoeg te vinden, zelfde prijsklasse. Rijden wellicht iets minder zuinig, mijn K100 redt hooguit 1:18. Kan ook mijn rechterpols zijn...

Misschien zoeken naar ex overheidsfiets? Kun je wellicht ook nog naar een Yamaha FJR1300 kijken (ex Marechaussee).
Tjsa, geldt dat dan voor alle modellen van de afgelopen 25 jaar? Of ben ik de uitzondering op de regel? Mijn 1989 K100 rijdt al vier jaar zonder noemenswaardige problemen. Natuurlijk het reguliere onderhoud en slijtage. En de klachten die je kunt verwachten bij zo'n oude fiets, met als hoogtepunt de connector die van de "boordcomputer" aframmelde waardoor de motor op willekeurige momenten afsloeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BMW's van de laatste jaren schijnen nog weleens issues te hebben. Er komt steeds meer elektronica in, dus je kan ook minder zelf.

Pan European is vrij lomp. Een FJR is nog te duur, maar daar zou ik zo mijn VFR800Fi op inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle tips, inderdaad moet ik de Deauville toch verplaatsen naar het lijstje goede kandidaten.
Lijkt mij een erg fijne motor, en er zijn toch nog redelijk wat exemplaren die nog in het budget passen.
Voordeel van niet al te kieskeurig zijn is dat ik van fietsen met lakschade niet wakker lig, terwijl de prijs wel flink zakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 17:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 111703 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:14:
K75RT kan ik je uit ervaring aanraden.. De cardanaandrijving uit die generatie BMW's is wel "ruig" en vereist wat extra gewenning t.o.v. een jap. Wel by far de zuinigste van het stel uit de OP als ik het zo zie overigens. Mijn K75RT doet 1:22 tot 1:25 op de snelweg. :)

Dat het kilometervreters zijn is overigens alleen maar goed als je een betrouwbare woon-werk verkeer fiets zoekt. Een K75 met 100dkm op de teller is motorisch gezien net ingereden :P
Wat ik mis in je info is hoe groot en sterk jTS is...

Heb zelf de K75RT gehad en dat is niet een motor voor een iel mannetje, niet alleen flink zwaar, maar je moet ook bij stilstand werken hem overeind te houden (meer dan sommige zwaardere motoren die ik gehad heb die dat gewicht lager droegen). Ook kun je met erg lange benen in de knoop komen met het kuipwerk.

Schrikt dat je niet af? Dan zou ik het aanraden. Aanbod is nog prima (weet er zo een paar staan binnen je budget), je krijgt veel motor voor je geld, het rijdt op de snelweg heerlijk - en als je een keer voor de lol rijdt is het nog leuker in de bochtjes. Blok is oerdegelijk en de known issues zijn te overzien en vrij eenvoudig te verhelpen (spiebanen van cardan kapot? zelfs met twee linkerhanden makkelijk zelf te vervangen; worst case ben je voor EUR 150 jlaar). Buiten dat is het gewoon slijtage waar je rekening mee moet houden (balhoofdlager, koppeling zijn na 175k - en dus ook 350k - meestal redelijk op, en om de 10k ofzo nieuwe banden). Grootste minpunt is dat sommige onderhoud onnodig irritant is (luchtfilter vervangen is een crime, koppeling vervangen kost je vaak meer dan dagwaarde), en dat het achter al dat kuipwerk in de zomer flink heet kan worden. Ik zou trouwens ook naar de K1100LT kijken, dat is op veel vlakken een modernere fiets, maar hoeft niet noemenswaardig meer te kosten, en is niet minder zuinig dan de K75RT (itt de K100RT, die beduidend meer zuipt).
[...]

Jep. Wel letten op de swingarm als je een ST1100 koopt; die wilde wel eens onder de motor vandaan roesten.

Pan Europeans zijn wel weer een klasse zwaarder overigens.. Weet niet of TS er blij van wordt om met een motor van >300kg door de file te laveren. :)
Denk eerlijk gezegd dat dat zowaar beter zal gaan dan met de K75RT. De Pan is flink zwaar, maar draagt z'n gewicht erg laag, waardoor hij ongelofelijk stabiel is, ook op zeer lage snelheden waar je met de K nog moet werken om de boel overeind te houden. Wat je zegt over roest is echter terecht - Honda's uit die tijd hebben onbegrijpelijk slechte bescherming op uitlaat en achtebrug. Mijn PC800 was al van nieuwe achterbrug voorzien en ik moest 2/3 van het uitlaatsysteem laten vervangen wegens roest. Allicht (al weet ik dat niet zeker) een aandachtspunt bij vroege Deuvilles.

Let wel dat de ST1100 een duidelijk andere zithouding heeft dan de K75RT. Je zit op de Pan een stuk meer voorover. Zelf vind ik dat allerminst fijn, maar als je van een CBR-F komt zou het zowaar prettiger aan kunnen voelen. Iets om uit te proberen. Wel schijnt het prima te zitten voor echt lange mensen.

De Deuville vond ik (met 1m86 maar relatief lange benen) gewoon te klein, gemaakt voor een Japanner, niet voor mij.

Sowieso algemeen advies:
Als je uren per dag onderweg gaat zijn, moet ergonomie op snelheid echt bovenaan je eisen staan. De PC800 die ik na m'n K75RT had was op zich op lage snelheden aanzienlijk fijner dan de K, bij stilstand veel stabieler (ondanks 25kg zwaarder) en tussen 90 en 100km/u het meest naar z'n zin - maar op de snelweg, zeker op langere ritten viel het tegen. De zithouding was net niet lekker (rug beetje te ver naar achteren, knieeen net iets te ver opgetrokken), de combo van vrij 'korte' versnellingen met een V-twin die liefst niet teveel toeren maakte betekende dat hij weliswaar ver boven ieder snelheidslimiet kon rijden (op m'n laatste rit net geen 180km/u geklokt), maar dat je boven de 110km/u toch niet zo lekker reed. De K was daarentegen zodra je boven de 40km/u kwam helemaal in z'n element en reed met 130km/u lekkerder dan met 90km/u (en een halve dag Autobahn met 160km/u trouwens nog lekkerder), en dat met - voor mij iig - perfecte zithouding en bovenal zonder houten reet of pijnlijke rug :D

Het lastige is dat dit van tevoren moeilijk na te gaan is. Tijdens een proefrit rij je misschien even op de snelweg, maar hoe het na uren aan gaat voelen ontdek je zo niet. En ik ken weinig verkopers die je vrolijk een uur op de snelweg willen laten toeren. Je zult dus vooral af moeten gaan op ervaringen van anderen - en dan ook moeten zien te beoordelen in hoeverre die ervaringen voor jou relevant zijn. Dat wordt de uitdaging.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 17:47:
[...]

Wat ik mis in je info is hoe groot en sterk jTS is...

Heb zelf de K75RT gehad en dat is niet een motor voor een iel mannetje, niet alleen flink zwaar, maar je moet ook bij stilstand werken hem overeind te houden (meer dan sommige zwaardere motoren die ik gehad heb die dat gewicht lager droegen). Ook kun je met erg lange benen in de knoop komen met het kuipwerk.
Huh. Hebben we het wel over dezelfde K75RT? :P Ben zelf 1.80m en 66kg en ik heb totaal geen last van het gewicht eigenlijk... Voor een wat modernere motor met wat meer beenruimte kan TS ook voor een K1100LT gaan, maar dat geef je zelf ook al aan zag ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je wil in ieder geval een cardanfiets, (of een riem) en een kuip.

En, als je voor een k gaat, ga dan voor een 75. Blokje loopt mooier rond als de vier cilinders.
De 1100 drinkt graag olie, maar heeft een beter cardan. Verder is een k redelijk "wintervast".
Ze staan bekend als "bulletproof", maar de jongste k is ondertussen 16 jaar oud. De oudere en goedkopere hebben meestal meer slaag als voer gekregen en zijn vals en hongerig naar je geld.

Andere optie: ntv/ deauville. Honda is een allemansvriend, rijdt prima.
De diversion 600 zou ik laten staan, want ketting.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:48
Anoniem: 111703 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:14:

Rij zelf een ST 1300 (het hele jaar door, ook in woon-werkverkeer) en ben daar zeer tevreden over. Ondanks zijn grote gewicht is de motor heel wendbaar en zolang je hem niet op zijn kant legt maakt het gewicht ook niet echt uit. Het file rijden of voorpiepen bij een verkeerslicht gaat net zo goed als met een andere motor.
Voor het budget van TS moet toch wel een 1100 te krijgen zijn, als hij daar tenminste in geïnteresseerd zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-04 18:33
Senor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:39:
De VFR800 98-'0099 heeft injectie die niet zuinig is, de 01'0200/01 versie is al een stuk zuiniger (heb ik).
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel ze uiteenlopen maar kijk ook eens naar de onderhoudsintervallen. De 10dkm van mijn K75RT vond ik eigenlijk wel wat kort toen ik veel reed (zeker ook vergeleken met de 30dkm van mijn huidige auto).

Nog wat persoonlijke K75RT ervaringen:
- Ik zat er prettig (rechtop) op met mijn 1.88m.
- De verstelbare ruit die ik had was super handig.
- Handvatverwarming is best fijn maar ik vond het niet voldoende als het echt koud was.
- Mijn blok liep idd mooier dan die van een K100 van een collega.
- Zoals hierboven ook gemeld, de kuip zit ook wel eens in de weg. Ik heb wel eens de wegenwacht laten komen om het lampje van de koplamp de vervangen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387913

Je budget is niet echt heel handig.
max 2000 euro zit je al snel in de "gebakjes zone"
beetje de groep, nog net niet rijp voor de sloop (demonteren voor losse onderdelen is bijna voordeliger voor sommige machines die je te koop ziet staan)

Over je lijstje
een diversion 600 gaat echt niet 1 op 22 lopen, eerder 1 op 18 als je rustig doet.

wat er nog ontbreekt
Een Kawa GTR 1000, Yamaha FJ 1200
beide comfortabel ruime machines, met cardan.
onderhouds intervallen geen idee, dat is me te lang geleden, maar 10k intervallen waren toen nog niet heel gewoon (6k was de norm in die tijd)

voor 3000, kun je een motor nemen, met ongeveer 15 jaar minder en een fractie van de kilometers

Overigens je huidige motor valt al binnen je eisen op wellicht het gebruik na, 2 nemen mischien een optie?
mocht er iets echt fout gaan (val partij) heb je meteen een klap reserve onderdelen voor je nette

Je kan ook ricepuppet een DM sturen ivm met zijn motor die te koop staat.
Ricepuppet in "Het grote motor topic deel 15"

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 387913 op 16-10-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 111703 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:24:
[...]

Huh. Hebben we het wel over dezelfde K75RT? :P Ben zelf 1.80m en 66kg en ik heb totaal geen last van het gewicht eigenlijk...
"Last hebben" is groot woord. Heb het een keer om laten donderen bij pomp toen ik afstapte na eerste flink lange rit en oververmoeid was, maar dat was met minder lompe fiets geheid ook gebeurd. Dat gezegd, van alle motoren waar ik op gereden heb vond ik het gewicht bij de K veel merkbaarder dan de andere - althans bij stilstand en bij erg langzaam tussen files doorrijden. En als je het per ongeluk laat vallen merk je het. Heb alledrie m'n eigen motoren minimaal eens op hun kant gehad. De K was middelste qua gewicht, maar verreweg moeilijkste om in je eentje overeind te krijgen. De PC800 kon je met één hand doen zelfs.
[...]
Yup. Fijne dingen. Een van m'n instructeurs tijdens rijlessen had er een, heb ik kort op mogen zitten. Dat was wat me overuigde dat ik sowieso ooit een K ging rijden ;)
jurk738 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 21:25:
Ik weet niet hoeveel ze uiteenlopen maar kijk ook eens naar de onderhoudsintervallen. De 10dkm van mijn K75RT vond ik eigenlijk wel wat kort toen ik veel reed (zeker ook vergeleken met de 30dkm van mijn huidige auto).
Appels en peren. 10k km is helemaal niet zo bijzonder kort voor een motor. De nieuwere BMW's hebben 15k tussen beurten. Je kunt er trouwens bij een K mee wegkomen om wat minder vaak te onderhouden, maar dat bijt je na verloop van tijd (spiebanen niet smeren = vroeg of laat *knal* en geen verbinding meer tussen motor en wielen, om maar eens wat te noemen). Komt bij dat de K relatief makkelijk te onderhouden is, enige wat echt irritant is, is die luchtfilter (ofwel gruwelijk priegelen, danwel tank eraf om er makkelijk bij te kunnen).
Nog wat persoonlijke K75RT ervaringen:
[...]

- Handvatverwarming is best fijn maar ik vond het niet voldoende als het echt koud was.
Dat geldt voor iedere handvatverwarming. Maar combo van verwarming met flink dikke winterhandschoenen, evt met binnenhandschoen, is goed te doen. Een van de twee alleen redt het onder het vriespunt niet.

Wat wel werkt is stuurmoffen. Ziet er niet uit, maar afgelopen jaar daarmee met simpele mid-season handschoenen vrolijk bij ijs en sneeuw kunnen rijden. Enige zorg was dat het zodanig krap zat dat ik niet zo goed bij sommige knoppen kon.

[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 16-10-2013 23:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:09
Ik lees veel over BMWs, maar nauwelijks iets over boxers, Zelf rijd ik al jaren woonwerk op een R1100RS, en dat is een prima keus voor een woonwerkmotor: redelijk zuinig, rijdt als de brandweer, wendbaar en prima om mee in de winter te rijden. En het valt bijna binnen je budget.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
My bad, ik heb een overjarige '01 dus zat met '02 in mijn hoofd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 387913 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 22:02:

Overigens je huidige motor valt al binnen je eisen op wellicht het gebruik na, 2 nemen mischien een optie?
mocht er iets echt fout gaan (val partij) heb je meteen een klap reserve onderdelen voor je nette
Klopt, CBR's uit vroeg '90 gaan idd ook voor een appel en ei van de hand, maar ik moet eerlijk zeggen dat voor dagelijks gebruik ik ze niet zo comfortabel vind. Nu weet ik dat ik met zo'n klein budget weinig te kiezen heb, maar nadat ik gisteren een proefritje gemaakt heb op een K75 weet ik wel wat comfortabel betekend 8)
Eerst nog maar doorsparen, het motor-winterslaap seizoen afwachten en hopen dat er een goede deal langskomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 23:47:
Appels en peren. 10k km is helemaal niet zo bijzonder kort voor een motor. De nieuwere BMW's hebben 15k tussen beurten. Je kunt er trouwens bij een K mee wegkomen om wat minder vaak te onderhouden, maar dat bijt je na verloop van tijd (spiebanen niet smeren = vroeg of laat *knal* en geen verbinding meer tussen motor en wielen, om maar eens wat te noemen). Komt bij dat de K relatief makkelijk te onderhouden is, enige wat echt irritant is, is die luchtfilter (ofwel gruwelijk priegelen, danwel tank eraf om er makkelijk bij te kunnen).
Ik laat mijn K75RT gewoon bij de dealer onderhouden (mijn motor is mijn enige vervoersmiddel en ik ben zelf niet zo handig met dat soort zaken.. dus laat het met liefde door anderen doen :P) en inderdaad elke 10dkm even langskomen. Moet zeggen dat het qua kosten echt wel mee valt overigens; met _elke_ auto ben je hoe dan ook duurder uit in onderhoud.. :)

blijft mooi, hoe je bij BMW de spiebanen moet smeren om de cardanaandrijving niet kapot te rijden. iets met gekke ontwerpblunders :D

Het enige "vervelende" qua onderhoudskosten bij motoren die meer dan een ton op de teller hebben staan, is dat kostbaar onderhoud zoals het vervangen van koppelingen, remschijven en distributiegeleiders erg snel in zicht komt. Op zich heb je dat er weer snel uit met de (lage) aanschafprijs; zolang je er maar wel rekening mee houdt. Zo moet bij mij waarschijnlijk volgend jaar de distributiegeleider vervangen worden (€300.....) en over niet al te lange tijd _alle_ remschijven (€220 per schijf... :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nog even over ABS. In mijn geval onderschatte ik het wegdek (net geregend, zomer) voor een verkeerslicht. Hard remmen zonder ABS levert blokkerende wielen op, en dan schiet je gewoon door als je daar niet mee om kan gaan. De meeste motorrijders kunnen daar niet mee omgaan: je lest veelal op een motor met ABS (uitzonderingen daargelaten), en we kennen allemaal deze video wel:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mandatory ABS on Motorcycles?

Ik schoot dus al door in een standaard situatie. In een paniekreactie hard remmen zonder ABS... er zijn maar weinig beginnende rijders die dat perfect kunnen.

Last but not least, ik betwijfel of een motor net zo hard kan remmen als een auto. Wij hebben banden die moeten kunnen hellen, dus bol zijn. We hebben ook maar 2 wielen in plaats van 4. De hoeveelheid band op de weg ligt bij auto's een stuk hoger... en je valt niet zo makkelijk om ;)

Mijn punt is simpelweg: als het even kan is wél ABS hebben een betere optie dan geen ABS hebben. Mijns inziens in ieder geval. Voor woon/werk-verkeer zou ik niet zonder willen in de herfst/winter maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 08:45
Ik heb je een PM gestuurd :)

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Ik rijd zelf een '88 Kawasaki GPz 550 tussen Feb en Dec., maak er ongeveer 15k km mee per jaar. Daarnaast zit ik in een overgangs fase tussen twee auto's - auto doet zo'n 30k km per jaar. Hier even de rekensommetjes om verschil in kosten weer te geven:

Aanschaf: €400,-
Jaarlijks onderhoud: €600,- (Banden á €200/€300 + slijt onderdelen, vloeistoffen en algemeen care)
Verbruik: 1:17 (Bij E95 @ 1.68/L = €123,- benzine p/m)
verzekering maandelijks €14,- (WA + opzittend + pak/helm tot €1500,-)
motorrijtuigen belasting 28/3 = €9,33 maandelijks

Totaal maandelijks (aanschaf gelaten voor wat het is): €200,-

Maandelijks voor de '98 Opel Vectra station 1.8 Benzine: €500,- (Deze gaat zeer binnenkort weg ivm aanschaf volgende auto)
Maandelijks voor de '13 Fiat Panda Twin Air (aka 'skelter'): €380,-

Bij de auto's - Opel is WA + inzittenden, Fiat is vol all-risk + pechhulp en vervangend vervoer, prijs verschil is puur benzine verbruik.

Met de kilometer vergoeding van werk uit houd ik met motor rijden €100,- + over, de Fiat zit dan net onder de €100.

Motor woon/werk verkeer:
Ik rijd door tot het echt niet kan qua sneeuw/ijzel. Afgelopen winter gewoon gereden met temperaturen tot -10. Zoals hierboven gezegd, ik hou me niet echt bezig met winterse voorbereidingen, ik heb geen speciale winter pak of dikke handschoenen noch handvat verwarming. koude handen worden op motorblok gelegd voor warmte of onder een been geduwd, een extra trui dragen helpt vaak genoeg tegen de kou.
Het weer vindt ik niet zo'n probleem eigenlijk. Koud en nat? Rijgedrag aanpassen! Heel nat? droge kleding meenemen! Ik heb meer last van mede weg gebruikers die niet van rijstijl veranderen bij slecht weer en dus gevaarlijke situaties veroorzaken dan wel file. Zomers is het natuurlijk heerlijk rijden, tot je bij 30 graden plus bij een rood stoplicht staat, dan ben je minder blij :P
Met een goede tas(sen set) kan je aardig wat meenemen, heb ik me afgelopen zomer echt over verbaasd, ik had voor 130L aan troep mee + tent en campingstoel erbovenop gesjord + dag rugzak. Dagelijks rijd ik met een tanktas á 10L voor 15" laptop, lunch, schoenen en zooi.

De Kawa zelf is een heerlijke motor om op te mogen rijden. Zit goed, rijdt lekker soepel en bied zowel op de snelweg genoeg bescherming voor woon/werk als op bochtenwerk genoeg aansporing om de stepjes bij te mogen schuren (Wat me doet herinneren dat ik nieuwe pegs moet bestellen - en tja - ik heb geen leren pak + sliders, dus de keus tussen Rev'it stof pak + knie of step is snel gemaakt)

ABS verhaal: Ik heb tot nu toe 25k km zonder ABS erop zitten in alle weer types voor zowel plezier als werk. Met al die kms achter de rug heb ik ABS maar 1 keer nodig gehad en zonder heb ik het gewoon gered.
Is ABS handig en veiliger? Ja, 'tuurlijk, geen twijfel over mogelijk. Moet het verplicht worden gesteld? Nee. Nergens voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door GenjiBlade op 17-10-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Blue-eagle

Je kunt er aan twijfelen, maar motoren remmen bijna net zo hard als auto's. Er zitten natuurlijk gradaties in, een oude motor tegen een sportwagen kun je niet vergelijken natuurlijk. Maar een motor met fatsoenlijke remmen, dus laten we zeggen van na 2000, stopt net zo snel als 90% van de (lease)bakken die er in nederland rond rijden. Gewicht speelt daarbij een grote rol.

Feit blijft dat je afstand moet houden en dat je omvalt als je wielen blokkeren en er niet mee om kan gaan, etc. Maar goed, er zijn ook genoeg auto's van de weg geschoten omdat ze geen abs hadden. Op een woon-werk motor vind ik ABS dus ook geen must-have. Als je het kunt betalen dan zou ik het niet weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:40

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een heel eind naar boven wordt de VFR RC36-I of II (1990-1997) genoemd. Ik heb zelf de RC36-II (1996), maar die vind ik vrij vermoeiend voor woon-werk verkeer (75km enkele reis, A1/A28/A30/A12). De zit is net te sportief voor mij, zeker bij filerijden tijdens minder goed weer.
Ik heb het wel een tijdje gedaan, en een bevriende monteur zei dat je met dat soort kilometrages wel 10k aan kan houden als onderhoudsinterval ipv de normale 6k. Dat is alsnog een stuk korter dan de meeste auto's, dus qua onderhoud kan je best wat meer kwijt zijn dan je op het eerste gezicht verwacht. Mijn verbruik bij woon-werk verkeer zat rond de 1:16 - 1:17. Vergeet ook niet dat je banden een vrij grote kostenpost zijn als je veel gaat rijden. Voor één motorbandje kan je bijna 4 autobanden kopen.

Dat gezegd hebbende is op de motor gaan wel leuk, zeker als je af en toe mooi weer hebt en hem op de terugweg een beetje uit kan laten.

Mijn vader heeft een K75RT en kan bovenstaande verhalen over dat type onderschrijven. Je zit erg goed beschut tegen de elementen, en als hij eenmaal rolt is hij zeer makkelijk te sturen (zelfs voor een mannetje van ongeveer 1.70m). Als je hem om laat vallen is hij wel redelijk zwaar, maar dat is niet echt de bedoeling. Ik vind de besturing haast te makkelijk, bijna saai. Voor woon-werk verkeer is dat geen probleem, bij plezierritjes vind ik het minder leuk. Het verbruik is duidelijk beter dan dat van de VFR.

Daarnaast zijn de genoemde Deauville (NTV650) en Pan European (ST1100) zeker leuke fietsen. Ik kan op de Deauville haast beter zitten dan op de Pan, omdat ik bij de Pan met mijn kniestukken tegen de kuip aankom. Ik vind de Pan alleen een stuk mooier met zijn losse koffers. Verder ben ik nogal verknocht aan de V4, dus zou ik van deze twee eerder de Pan nemen dan de Deauville.

Hoewel je motorscooters al in je TS afschiet zou ik dat zeker voor woon-werk verkeer niet zomaar uitsluiten. Het zijn vaak zuinige motoren met relatief kleine inhoud (400-500 cc), automaat en aardig wat bergruimte. Omdat ik maar één motor heb zal ik niet gauw een scooter nemen, maar als ik een speelmotor en woon-werk motor zou kunnen betalen zou ik het wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gwystyl schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:22:
Voor één motorbandje kan je bijna 4 autobanden kopen.
Euh, wat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 17:40

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Laat ik het anders formuleren: de achterband van mijn VFR (Bridgestone T30) kostte me inclusief omleggen ruim € 220. Voor mijn auto heb ik zo'n € 65 per band betaald voor Michelin Primacy.
Het is niet letterlijk vier keer zo duur, maar het prijsverschil is in ieder geval erg fors, en autobanden gaan veel langer mee dan motorbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Voor + achter kost voor een motor snel 250 euro. Dat is MPR2, goede band dus. Leg je er crappy shit onder, kan het vast goedkoper. Als je het zelf kunt, is het ook nog iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

GenjiBlade schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:02:
Is ABS handig en veiliger? Ja, 'tuurlijk, geen twijfel over mogelijk. Moet het verplicht worden gesteld? Nee. Nergens voor nodig.
Ik vind wel dat ABS verplicht moet worden gesteld voor motorfietsen, overigens dat wordt het ook in de EU want in 2016 dienen alle nieuw verkochte motorfietsen met ABS te worden afgeleverd ;)

Welk groot motorfiets verkeers onderzoek je ook neemt of het nu Zweeds is of Amerikaans, elk onderzoek zal uitwijzen dat ABS wel degelijk veiliger is voor de motorrijder of omstanders (kind dat plots oversteekt) in kwestie.

Ik wil op mijn volgende woon-werk verkeer motor dan ook zeker ABS :)

Even een wij van WC eend (Bosch) overzichtje, mocht dit overzicht niet worden geloofd dan zijn de cijfers bij genoemde instanties vrij op te vragen ;)

http://www.bosch-motorcyc...ffectiveness_Overview.pdf

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Och gaan we weer :X

Ja, ABS remt beter dan geen ABS (tenzij je in sneeuw of grind rijdt...), maar zo kun je ook stellen dat je twee remschijven voor verplicht moet stellen of traction control of afstandsradar of... of... of...

Wat je moet doen is rijden binnen het technische vermogen van je voertuig en binnen je eigen kunnen. En 99% van de tijd is dat laatste het probleem als het mis gaat. Je kunt perfect veilig rijden op een motor van 50 jaar oud, zolang je maar je gedrag aanpast aan het minder ontwerp en de staat waar het zich in bevindt. Vergelijk voor de grap eens ongevalsstatistieken van oldtimers vs nieuwe fietsen die technisch lichtjaren veiliger zijn.

Rommelen aan de 1% van ongelukken die door technische tekortkomingen komen drijft voor iedereen de prijs omhoog en doet werkelijk niets aan de oorzaak van de overige 99% procent (zelfoverschatting, inschattingsfouten en medeweggebruikers die je gewoon negeren al draag je meer neonkleuren dan Doe Maar). Enige partij die daar baat bij heeft is de motorindustrie zelf die dankzij dat continue gerommel in de marge ieder jaar weer met een 'veiliger' model op de proppen kan komen waar vervolgens mensen zich weer exact even vaak in de prut mee rijden als met het oudere minder veilige model.

Wil je echt iets zinnigs doen aan veiligheid? Dan moet je wat doen aan gedrag, zowel van motorrijders als van overige weggebruikers. Dit is schijnveiligheid, vergelijkbaar met verbod op vloeistoffen in de vliegtuigen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een heel eind naar boven wordt de VFR RC36-I of II (1990-1997) genoemd. Ik heb zelf de RC36-II (1996), maar die vind ik vrij vermoeiend voor woon-werk verkeer (75km enkele reis, A1/A28/A30/A12). De zit is net te sportief voor mij, zeker bij filerijden tijdens minder goed weer.
Ik heb het wel een tijdje gedaan, en een bevriende monteur zei dat je met dat soort kilometrages wel 10k aan kan houden als onderhoudsinterval ipv de normale 6k. Dat is alsnog een stuk korter dan de meeste auto's, dus qua onderhoud kan je best wat meer kwijt zijn dan je op het eerste gezicht verwacht. Mijn verbruik bij woon-werk verkeer zat rond de 1:16 - 1:17. Vergeet ook niet dat je banden een vrij grote kostenpost zijn als je veel gaat rijden. Voor één motorbandje kan je bijna 4 autobanden kopen.

Dat gezegd hebbende is op de motor gaan wel leuk, zeker als je af en toe mooi weer hebt en hem op de terugweg een beetje uit kan laten.

Mijn vader heeft een K75RT en kan bovenstaande verhalen over dat type onderschrijven. Je zit erg goed beschut tegen de elementen, en als hij eenmaal rolt is hij zeer makkelijk te sturen (zelfs voor een mannetje van ongeveer 1.70m). Als je hem om laat vallen is hij wel redelijk zwaar, maar dat is niet echt de bedoeling. Ik vind de besturing haast te makkelijk, bijna saai. Voor woon-werk verkeer is dat geen probleem, bij plezierritjes vind ik het minder leuk. Het verbruik is duidelijk beter dan dat van de VFR.

Daarnaast zijn de genoemde Deauville (NTV650) en Pan European (ST1100) zeker leuke fietsen. Ik kan op de Deauville haast beter zitten dan op de Pan, omdat ik bij de Pan met mijn kniestukken tegen de kuip aankom. Ik vind de Pan alleen een stuk mooier met zijn losse koffers. Verder ben ik nogal verknocht aan de V4, dus zou ik van deze twee eerder de Pan nemen dan de Deauville.

Hoewel je motorscooters al in je TS afschiet zou ik dat zeker voor woon-werk verkeer niet zomaar uitsluiten. Het zijn vaak zuinige motoren met relatief kleine inhoud (400-500 cc), automaat en aardig wat bergruimte. Omdat ik maar één motor heb zal ik niet gauw een scooter nemen, maar als ik een speelmotor en woon-werk motor zou kunnen betalen zou ik het wel overwegen.
toon volledige bericht
VFR heeft effectief een 12k interval. MPR2 set is rond de 250. Zelf heb ik een ander zadel erop en zit prinsheerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:34

Bommes

Capo del formaggio

Ik wilde het al niet zeggen.. :9
Heb zelf een Vespa GTS, met slechts 250 cc net te weinig vermogen om flink te kunnen gassen op de snelweg.
Maar wel de volgende pluspunten:
Loopt makkelijk 1 op 25 (zelfs met gas op de stuit op de snelweg)
Bandjes voor 50 euro
Onderhouds interval van 10k (allen olie + filer, groot onderhoud elke 20k)
Je zit goed beschut tegen de wind, en met een hoog scherm ook tegen de koude.
Veel berg ruimte, en ontspannen zit.

Toch raad ik een Vespa als ik heb niet aan voor dergelijke dagelijkse afstanden, maar ik kan toch wel het concept motorscooter aanraden.
Zeker als je nog een andere "fun" fiets er bij hebt.

Een piaggio Beverly is wel te vinden binnen je budget, erg betrouwbare motoren en in de 500cc uitvoering meer dan rap genoeg voor een flinke snelweg rit.
De meeste scooters vind je wel met lage kilometerstanden, en de Quasar motor (gebruikt in erg veel modellen van Piaggio en aprilia) draait makkelijk een 100k.
Geen ketting, cardan of wat dan ook wat smeer olie nodig heeft, gewoon een nieuwe riem van 7 tientjes er in elke 20k en klaar.. ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey Bommes

wel netjes de TS lezen he ;)

" Zoals gezegd hebben we het hier vooral over praktische & zuinige motoren, uiterlijk of stijl zijn hierbij van ondergeschikt belang, met uitzondering van motorscooters, voor redenen die ik op een motorforum hopelijk niet hoef uit te leggen.. >:) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 17:47:
[...]

Wat ik mis in je info is hoe groot en sterk TS is...
1.85m, 70 Kg.
Maar qua groot en lomp: ik ben de CBR gewend, dus dat zit wel goed ;)

Wat betreft motorscooters, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar qua lange stukken over de snelweg lijkt het me niks (net zoals je niet met een Aygo over de autobahn wil scheuren. Qua puriteins motorrijden bevind je je ook op een hellend vlak, voor je het weet zit je op een Piaggio MP3 of in een BMW C1 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met hem dus. Vergeet niet dat je je rijgedrag ook hoort aan te passen op de weersomstandigheden en altijd defensief te rijden. Als je met nat wegdek niet kunt remmen zonder dat je wielen blokkeren, hoor je niet op een motor thuis, punt. Extreme situaties daargelaten, vind ik het wel heel makkelijk om te pleiten voor allerlei technische verplichtingen terwijl motorrijden zo veilig is als de motorrijder. En niet persé het voertuig zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 111703 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:55:
[...]

Met hem dus. Vergeet niet dat je je rijgedrag ook hoort aan te passen op de weersomstandigheden en altijd defensief te rijden. Als je met nat wegdek niet kunt remmen zonder dat je wielen blokkeren, hoor je niet op een motor thuis, punt. Extreme situaties daargelaten, vind ik het wel heel makkelijk om te pleiten voor allerlei technische verplichtingen terwijl motorrijden zo veilig is als de motorrijder. En niet persé het voertuig zelf.
Ben ik met jullie eens, echter kun je er niet omheen dat de rest van het verkeer wel steeds verder 'moderniseert' en daar dan ook op ingesteld is.

Iedere auto heeft tegenwoordig ABS -> mensen voelen zich veiliger, remweg is korter -> ze zullen minder afstand houden.

Eenzelfde verhaal geldt voor 'innovaties' zoals het 3e LED remlicht. Mensen denken er niet meer over na dat iemand dat niet zou kunnen hebben, scheelt zo weer 0.5 sec reactietijd als ze achter je rijden.

Als je in de jaren '50 met je motor over de snelweg reed, ging je gewoon langzamer. Dat was geen punt, want alle andere verkeer was langzaam, de wegen waren slecht en je motor was aangepast op de omstandigheden van die tijd.

Als je in 2013 met je jaren '50 motor rijdt, gelden de technische beperkingen nog steeds (trommelremmen, anyone?). De wegen zijn echter wel verbeterd, en de auto's om je heen ook en mensen zijn daaraan gewend. Dit zou geen probleem zijn, als iedereen de beperkingen van jouw motor kende. Dat is helaas uiteraard niet haalbaar (zolang er menselijke bestuurders zijn).

Ben het met jullie eens dat de berijder en zijn defensieve rijstijl de belangrijkste factor is, maar in de wisselwerking met alle andere verkeer moet je (helaas) terdege met de rest rekening houden, inclusief hun tekortkomingen en verwachtingen van jouw gedrag. Het klopt dat op deze manier een soort wapenwedloop van features en gadgets ontstaat die vooral de fabrikant heel veel geld opleveren en niet altijd nut hebben, maar dat is de prijs van vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:34

Bommes

Capo del formaggio

Anoniem: 409298 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:41:
Wat betreft motorscooters, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar qua lange stukken over de snelweg lijkt het me niks (net zoals je niet met een Aygo over de autobahn wil scheuren. Qua puriteins motorrijden bevind je je ook op een hellend vlak, voor je het weet zit je op een Piaggio MP3 of in een BMW C1 :X
Dus lange stukken snelweg tijdens de spits vallen wel onder "puriteins motorrijden". :? :N

Mij stoot je niet voor het hoofd hoor, ik heb niet de bekrompen mening dat het type motor of de uitvoering bepaald of iets wel of niet motorrijden is of zich op een hellend vlak begeeft.. >:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13

4x2

lộn xộn quá

Voor zover het al vaker gezegd is: een Deauville is een prima motor voor zoiets, het ding doet perfect waar ie voor gemaakt is, maar erg spannend zijn ze niet.
File slingeren gaat er wel prima mee, het ding stuurt lekker simpel.
En opzich kun je dr ook best hard mee de bocht om, ze missen alleen de 20-30pk om m ook als pleziermotor leuk te houden.
De reden waarom ik die van mij eigenlijk eens moet verkopen, ik gebruik m nog maar vrij weinig en dan rijd ik net zo lief met een motor die wat spannender is.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
M'n broertje en vader rijden beide Kawasaki, ook geen buitengewoon spannende machines m'n broertje een ER6F en m'n vader een Versys. Beiden hebben ze er meer als 30K op zitten zonder gekke dingen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met een F heb je zelfs nog een beetje wind bescherming.
denk alleen niet dat je er 1 kan vinden binnen het gestelde budget

ok, geen idee hoe de staat van de motor is gezien de foto niet goed geladen is
http://middendorp-motoren...94322/kawasaki-er-6-f-abs
maar voor 2750 krijg je een ER6F met ABS uit bouwjaar 2006, 27250 km op de klok.

niet binnen je budget, maar wellicht wel de overweging waard?

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 387913 op 19-10-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:9~ Er-6, zeker een mooi ding. Als oud-Er-5 rijder draai ik hier wel warm voor.
Inderdaad de vraag hoe de staat is. Hopen dat sinterklaas vroeg langskomt dit jaar met een dikke envelop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb op ER-5 en ER-6N (en een CB500) gelest. ER-5 was gewoon veel te klein voor me, ER-6N reed geweldig, zat comfortabel en reageerde ongelofelijk direct, zowel op sturen als gas. Maar het is een kleine gooi en smijtfiets, niet iets waar je uren rustig mee rijdt.

Wat dat betreft is er een reden waarom toerfietsen allemaal lomp groot en zwaar zijn - als alle andere factoren gelijk zijn geeft dat een soepelere, comfortabelere rit. Natuurlijk zijn alle andere factoren niet altijd gelijk, maar ik zou met zoveel kms niet aanraden om zo'n klein gevalletje te nemen tenzij je zelf erg klein bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb 1000km op een F gereden (inrijden voor verhuur, in 2 weekendjes gedaan)
Hoewel ik niet heel lang ben met 1m76 vond ik hem niet klein.
Hij is wel heel smal gezien het een paralel twin is.
Maar dat ruitje geeft ruimvoldoende windbescherming voor schouder (ik zelf ben wel een groot voorstander van naakt)
Zit positie slechts zeer licht naar voren gebogen, heel comfortabel.
Ik denk eerder dat mocht hij er een aanschaffen, de Honda niet meer buiten komt voor plezier ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 06-05 15:21

beany

Meeheheheheh

offtopic: als ik de eerste pagina van dit topic open krijg ik van Chrome een waarschuwing dat er malware op een gerefereerde pagina zit!

De melding:
Content from www.motor-forum.nl, a known malware distributor, has been inserted into this web page. Visiting this page now is very likely to infect your computer with malware.
Blijkbaar zit er op de 1e pagina een verwijzing van iets of iemand naar motor-forum.nl ?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42

Destruction

(ex-)Automonteur

motor-forum heeft inderdaad wat problemen, maar behalve 1 link in de TS staat er hier verder niets gelinkt naar motor-forum volgens mij.. Die problemen spelen al een tijdje..

Bookmarked overigens, lijkt mij wel intressant om te volgen en te weten wat de ervaringen zoal zijn :) Zelf wil ik tzt ook een motor als daily ipv de auto. Ik ben echter niet van plan om in de winter door te rijden, ik heb mijn auto niet voor niks :+

[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 20-10-2013 23:38 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1