Dat is een goede formulering. Echter bij biologen en geologen gaat het ook vaak om de interpretatie van onderzoeksgegevens. En daar kan het wel eens aan schorten.Op donderdag 07 juni 2001 20:11 schreef guylarouge het volgende:
[..]
Zou inderdaad een interessant onderzoek zijn.
[..]
Dit is niet helemaal waar. Ik ben zelf een natuurkundige en ik beweer niet dat bv. atoomfysica de absolute waarheid is. Ik geloof daar niet in. Het enigste wat ik wel weet is dat de theorie voor als nog volledig wordt onderbouwd door experimenten. Dat is een wezenlijk verschil. De meeste natuurkundige zullen nooit zeggen dat iets de absolute waarheid is en dat je daar in moet geloven. Meestal zullen ze zeggen dat het om een formalisme gaat wat de toets der kritiek doorstaat in het laboratorium.
Harde feiten zijn prima. Iets als: "Dit fossiel heeft zo'n hoeveelheid C14 over." Prima. De interpretatie "Dus dit fossiel is XXX milioen jaar oud" is gevaarlijker. Beter zou zijn: "Als de halveringstijd gelijk gebleven is en de startverhouding C14 was gelijk als tegenwoordig en er heeft geen uitspoeling plaatsgevonden, dan zou het mogelijk zijn dat dit fossiel zoveel milioen jaar oud is."
Waarom moeten gelovigen altijd horen dat wat zij beweren zo onwaarschijnlijk is? Ik vind hetzelfde gelden voor veel interpretatie van (met name biologisch) wetenschappelijk onderzoek.