• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Beste medetweakers,

Ik heb vandaag mijn nieuwe ASUS R9 280X gekregen. Natuurlijk zo snel mogelijk proberen in te bouwen want je wilt wat he? :) Ik kwam er al snel achter dat de kaart te lang was (!) om in mijn kastje te passen, dus even naar de plaatselijke computerboer gegaan om een kast met meer horizontale ruimte te halen. Vervolgens alles omgezet in de nieuwe kast en tevens de nieuwe kaart ingebouwd. Bij het testen gebeurde er echter niks. Na het indrukken van de power switch draaien alle fans, inclusief de CPU fan en de fans op de kaart. Beeld krijg ik echter niet, uit beide DVI poorten. Na wat gevloek de kaart er weer uitgehaald en de oude kaart weer ingebouwd. Alles deed het weer perfect.

Mijn setup:

Intel i5 3570k @ 4,3 Ghz
Gigabyte GA-Z77-D3H mobo
Sapphire HD6950 @ 6970 (de oude kaart dus)
Intel 330 SSD
2 normale harde schijven
1 DVD brander
be quiet! Pure Power L8 730W CM

Om de oorzaak te achterhalen heb ik alsnog met de oude kaart proberen te booten, maar dan zónder de power connectoren van de 2 harde schijven en de DVD brander aan te sluiten. Weer no cigar. Na wat verder onderzoek zag ik dat mijn voeding, hoewel 730W, maar 350W peak power (EDIT: Volgens de BeQuiet website toch 780W) had. Als ik het goed begrijp, trekken de onderdelen even kort maximaal wattage bij het opstarten. Aangezien de R9 250W is, en mijn processor iets van 130W (dat is op stock speeds), gaat dat eroverheen en zou dat betekenen dat de voeding inderdaad het euvel is. Of is dit allemaal onzin en zou de kaart toch DOA zijn?

Morgen ga ik nog even naar de winkel om de kaart daar in een PC te drukken, eens zien of de kaart daar wel wil werken.

Met vriendelijke groet,
Foodie88

BF1 Stats

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Computer crash na poging tot plaatsen nieuwe grafische kaart

Lees die eens door :) Misschien dat het updaten van je bios mag baten.

www.ping-win.nl

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Hmmm, heb het hele topic gelezen. Zou inderdaad kunnen, het is een bordje van een paar jaar geleden, misschien zorgt dat voor incompatibiliteit.

Naar aanleiding van dit verhaal even verder gaan Googlen: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18437816 en http://www.helpmij.nl/for.../754892-Hd7970-start-niet
Daar twee mensen met een zéér vergelijkbaar probleem (waarbij de een ook nog eens exact hetzelfde moederbord heeft) met 7970's, waarbij de R9 280X eigenlijk een nieuwe versie van de 7970 is. Ik heb inderdaad nog nooit mijn bios geflashed en ik heb ook nog eens revisie 1.0 dus de eerste versie van dit moederbord.

Bedankt! Dit zou dus heel goed het probleem kunnen zijn. Ik ga vanmiddag nog even langs de computerwinkel om de kaart daar eens in een ander systeem uit te proberen en mocht hij het daar wel doen, dan weet ik genoeg. Zo niet, ga ik het alsnog proberen. De kanzen op DOA zijn toch wel erg klein.

Alvast heel erg bedankt voor je tip!

EDIT: Inderdaad, in de winkel startte hij gewoon op. De kaart was dus goed. Thuis de bios geflashed naar de nieuwste versie en inderdaad, hij post en alles start op! Opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door Foodie88 op 16-10-2013 15:06 ]

BF1 Stats