Computer crash na poging tot plaatsen nieuwe grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 10:04
Hallo,

vandaag dacht ik leuk mijn systeem te upgraden met een nieuwe videokaart, namelijk een Club 3D Radeon HD 7970. Dit plaatsen ging eigenlijk zonder problemen, wel viel op dat er een 6 + 8 pins aansluiting vanaf de voeding nodig was. Gelukkig zat er op mijn voed (XFX 550W) een 6 pins en een 6 pins met de optie hier 2 pinnetjes aan vast te maken, dus deze gebruikte ik om het geheel aan te sluiten. Bij het opstarten krijg ik echter geen beeld...

Dit vond ik al vreemd, maar daarna wilde ik mijn computer terugbrengen in oude staat. Dus plaatste ik de GTX 560 Ti terug en sloot alles weer aan. Nu krijg ik wel weer beeld, maar zodra Windows 7 probeert te starten krijg ik heel kort een BSOD (zo kort dat ik deze niet kan lezen) en vervolgens reboot het systeem.. Dit proces kan zich eindelijk herhalen.

Wat ik kan bedenken is dat de 550W misschien niet genoeg was voor de HD 7970.. Maar dat verklaart niet waarom het systeem nu met de oude kaart niet meer wil opstarten.
Verder is het natuurlijk een PCI-E 3.0 kaart in een 2.0 slot, maar dat zou geen problemen moeten geven toch?
Tot slot kan ik bedenken dat er wellicht een probleem is ontstaan doordat ik eerste alle NVIDIA drivers en software heb gedeinstalleerd en vervolgens de PC heb afgesloten om er een nieuwe kaart in te plaatsen. Kan dat voor problemen hebben gezorgd?

Hulp is zeer welkom. Ik heb zeker enige basiskennis en de meeste problemen heb ik altijd kunnen oplossen, maar nu kom ik er echt niet uit.

Bij voorbaat dank!

Tot slot nog enige specificaties:
Asrock P67 Pro mobo met Intel i5-2500K en 12GB ram, XFX Pro 550W voeding, 1x HDD + 1x SSD kaart. Windows 7.

[ Voor 0% gewijzigd door Jors op 11-10-2013 19:50 . Reden: extra systeem info ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Op welk moment tijdens het opstarten heb je geen beeld? Is dit direct, want dan is het waarschijnlijk een voedings probleem of een DOA of is dit tijdens het bios gedeelte (dan kan je je bios een update proberen te geven of te resetten) of is het tijdens het laden van windows. In het laatste geval is het drivers verwijderen en in veilige modus driver sweeper 3.2 draaien.

• Jors
Met de nieuwe kaart heb ik direct bij opstarten geen beeld. Het scherm blijft zwart, er verschijnt geen waarschuwing in beeld zoals dat gebeurt als de kabel los zit... Is dit dan de voeding?

En waarom krijg ik het systeem niet meer opgestart met de oude kaart?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23

Nemesizz

Untouchable

Dit vond ik al vreemd, maar daarna wilde ik mijn computer terugbrengen in oude staat. Dus plaatste ik de GTX 560 Ti terug en sloot alles weer aan. Nu krijg ik wel weer beeld, maar zodra Windows 7 probeert te starten krijg ik heel kort een BSOD (zo kort dat ik deze niet kan lezen) en vervolgens reboot het systeem.. Dit proces kan zich eindelijk herhalen.
Toevallig ook een keer een CMOS reset gedaan?
Kan zijn dat de harddisk instellingen dan niet meer goed staan (IDE/ACHI/RAID verhaal).
Als je installatie bijvoorbeeld op ACHI stond, en door een CMOS reset ineens op IDE staan krijg je bij het laden van Windows (meestal) een BSOD. Dat ie dan automatisch reset is omdat die optie nog aangevinkt staat (bij mij een doorn in het oog, ding reset dan zo snel dat je de foutcode nooit goed kan lezen, ik zet het vinkje 'automatisch herstarten' ook altijd uit).

Als je voeding het probleem zou zijn, denk ik dat de PC meteen bij inschakelen al zou crashen (piekspanning), niet tijdens het laden van Windows.

Het kan heus wel een probleem zijn van de voeding, maar de symptomen lijken mij meer naar een foute instelling wijzen door een CMOS reset.

• Jors
Je had inderdaad gelijk! Op de een of andere manier (ik heb dit echt zelf niet handmatig gedaan oid) stond de CMOS op IDE ipv ACHI. Met het terugzetten start de computer gelukkig weer op met de oude kaart er in!!

Blijft het probleem van de nieuwe kaart. Hij geeft dus in zijn geheel geen beeld bij het opstarten, het lampje van mijn monitor blijf knipperen alsof de computer uit staat. Dit in tegenstelling tot het bericht "check cable" oid wanneer de kabel los is.

Is dit dus suggestief voor een te zwakke voeding? 550W zou volgens de specificaties voldoende moeten zijn, zou het nog kunnen doordat ik die 6+2 pin gebruik van mijn voeding? (zie: pricewatch: XFX Pro 550W)

Dan nog een korte tweede vraag; verlies ik veel snelheid door de HD 7970 in een PCI-E 2.0 slot te steken ipv een PCI-E 3.0 compatibel slot? Hoeveel % verlies ik hierdoor ongeveer?

[ Voor 92% gewijzigd door Jors op 11-10-2013 19:49 . Reden: Aanvullende info ]

• Jors
Iemand een idee? Ik wil het probleem morgen graag oplossen en dus zou het wel handig zijn of ik moet inzetten op een nieuwe voeding..

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:58

Thomg

Aww yiss

Nee, je verliest geen performance.

Tenzij je voeding niet de 550W kan leveren ( je weet maar nooit ) en je echt degelijk de kabeltjes hebt aangesloten smaakt dit naar DOA. Probeer het eens in een andere pc om er zeker van te zijn.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Ik liep toevallig gisteren tegen hetzelfde probleem aan met mijn MSI P67-GD65. Ook een Club3d 7970 (royalAce).
De oplossing was het updaten van de bios/uefi naar de laatste versie. Schijnt vaker voor te komen bij MSI moederborden...

Misschien dat dit voor jou ook helpt?

www.ping-win.nl

• Jors
Ok doa is dus een reeele mogelijkheid. Hoe weet ik nou of t de voeding is of een doa? (heb geen andere pc tot mijn beschikking thuis) is er iets wat me een kant op kan wijzen?

@rye het updaten van de bios is ook nog een goeie optie, dat zal ik morgen ook proberen. Had jij exact t zelfde probleem??

• Rye

Rye

Jors schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:02:
Ok doa is dus een reeele mogelijkheid. Hoe weet ik nou of t de voeding is of een doa? (heb geen andere pc tot mijn beschikking thuis) is er iets wat me een kant op kan wijzen?

@rye het updaten van de bios is ook nog een goeie optie, dat zal ik morgen ook proberen. Had jij exact t zelfde probleem??
Exact hetzelfde volgens mij :) Toetsenbord ging niet aan, geen signaal op m'n beeldschermen, niks. In een andere PC geprobeerd en daar werkte de kaart zonder problemen.

Een vriend van mij had een soort gelijk iets met een 7870 op een (nieuw) MSI moederbord; daar deed de videokaart het wel op (het vervangende) Asrock moederbord.

www.ping-win.nl

• Jors
Ok dat is op zich hoopgevend, alleen heb ik juist een Asrock mobo. Maar we zullen morgen eens zien. Als t niks wordt ga ik gewoon met mobo en al naar de leverancier om m daar te laten testen.

Zou t feit dat ik een 6+2 pin gebruik nog invloed kunnen hebben.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:58

Thomg

Aww yiss

Nee.

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:15
Ik heb dezelfde voeding als de TS, draai hier met de MSI 7970 OC'd en een 3570k op 4.4 Ghz. Geen probleem, voeding zou die kaart makkelijk aan moeten kunnen :).

• Jors
Rye schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:34:
Ik liep toevallig gisteren tegen hetzelfde probleem aan met mijn MSI P67-GD65. Ook een Club3d 7970 (royalAce).
De oplossing was het updaten van de bios/uefi naar de laatste versie. Schijnt vaker voor te komen bij MSI moederborden...

Misschien dat dit voor jou ook helpt?
Heel erg bedankt!! De nieuwe kaart werkt!

Helaas ben ik nog niet helemaal klaar met vragen om hulp, want helaas werken de games die ik wil spelen nog niet. Ik heb uiteraard de meest recente drivers geinstalleerd en in Windows ziet alles er prima uit, maar als ik Rome 2 opstart gebeurt er niets (?) en bij het opstarten van de BF 4 beta krijg ik wel een foutmelding, namelijk:

"Failed creating D3D device of at least version 10.0 on adapter "AMD Radeon HD 7900 Series" with driver "blabla". Error is DXGI_ERROR_UNSUPPORTED ("The requested funcitonality is not supported by the device or the driver.").

This is typically caused by not having the minimum required Direct X supported in the GPU.
For NVIDIA GPUs, Dirext X 10.0 support is required.
For AMD and GPUs from other vendors, DirectX 10.1 support is required.

Heel verhaal dus, maar kennelijk is mijn DirectX dus niet goed geinstalleerd. Bij het downloaden en starten van dxwebsetup van de microsoft site krijg ik echter de melding dat een recente versie is geinstalleerd en kan ik dus niks doen.

Hoe los ik dit op?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23

Nemesizz

Untouchable

Met een driver cleaner eroverheen gaan.

Opstarten in veilige modus, driver cleaner draaien (zijn meerdere goeie progjes voor), alle nVidia 'rotzooi' (zelfs na uninstall blijft er veel achter, en kan roet in het eten gooien als je van nVidia naar AMD gaat of andersom) verwijderen, dan opnieuw opstarten (normale modus) en eventueel AMD drivers nog een keer proberen te installeren.

• Rye

Rye

Vreemd probleem eigenlijk; bios flashen is noodzakelijk voordat een HD7xxx serie goed werkt op een aantal moederbord. Zou het dan liggen bij AMD of de fabrikant van het moederbord...

Heb de beta driver geïnstalleerd? 13.11 beta is iig aan te raden! Lijkt er inderdaad op dat een driver cleaner en het opnieuw installeren van de drivers uitkomst kan bieden. Misschien kijken of je directx kan verwijderen en opnieuw kan installeren?

www.ping-win.nl

• Jors
Rye schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 12:21:
Vreemd probleem eigenlijk; bios flashen is noodzakelijk voordat een HD7xxx serie goed werkt op een aantal moederbord. Zou het dan liggen bij AMD of de fabrikant van het moederbord...

Heb de beta driver geïnstalleerd? 13.11 beta is iig aan te raden! Lijkt er inderdaad op dat een driver cleaner en het opnieuw installeren van de drivers uitkomst kan bieden. Misschien kijken of je directx kan verwijderen en opnieuw kan installeren?
Ik dacht dat het misschien te maken had aan de compabiliteit van mijn mobo voor PCI-E 3.0 devices ofzo... anyway, ik ga driver cleaner proberen, daarna 13.11 beta. DirectX verwijderen en/of reinstallen gaat helaas niet zomaar, dat is een beetje t probleem.

• Jors
Het is gelukt, alles werkt! Zeer veel dank, zonder deze hulp had ik deze problemen nooit zo snel kunnen oplossen.

Resteert mij nog één vraag: Nemesizz noemde de optie om het automatisch herstarten aan dan wel uit te vinken. Als er in de toekomst weer een BSOD verschijnt zou het wel handig zijn als ik deze ook kan lezen. Kan iemand mij vertellen waar ik deze optie vind? :)

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 11:56
Dit kan je instellen bij Systeemeigenschappen, Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen, en dan bij het kopje Systeemfouten. Daar het vinkje uitzetten bij ' De computer automatisch opnieuw starten' .

[ Voor 9% gewijzigd door mach2 op 12-10-2013 15:44 ]

Hallo

• Jors
Wederom bedankt. Dan ga ik nu eindelijk mijn nieuwe hardware eens uitproberen ;)
Pagina: 1