• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-01 20:24
hallo tweakers,

Ik ben redelijk nieuw op dit gebied van techniek maar ik (en mijn ouders) willen een spiegel reflexcamera gaan aanschaffen.
Na enkele jaren gebruik gemaakt te hebben van de powerschot (http://tweakers.net/pricewatch/144313/canon-powershot-a710-is.html) willen wij toch weer terug naar de spiegel reflex kwaliteit.
Vroeger hebben wij wel een camera gehad (met de nodig lenzen en fliters) en willen graag een nieuwe camera uit het digitale tijdperk.
Het budget is niet gigantisch en de camera hoeft ook niet van gigantische pro kwaliteit te zijn.
Ik en mijn ouders maken gewoon graag mooie foto's en willen daarom weer naar spiegel reflex.
Dus de doel einden zijn enigszins huis,tuin en keuken gebruik.

We willen wel graag naar acu want de huidige camera vreet batterijen en dat is gewoon niet handig.
jullie hadden hem waarschijnlijk al zien aan komen: we hebben nog oude lenzen en flitsers liggen zijn deze te hergebruiken.
hier over heb ik al enige research gedaan maar ik ben er niet heel veel wijzer van geworden.
verder hebben wij gehoord over een compacte spiegel reflex camera, dit klonk wel goed is dit vergelijkbaar of echt een don't.
Hopelijk kunnen jullie mijn een beetje op weg helpen met het uitzoeken van een nieuwe camera.

misschien hebben jullie ook nog aandachts puntjes om op te letten?

alvast bedankt

gr chiel

P.S. het liefst ontvang ik antwoorden in 'jip en jannike taal"

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05

Wvr

wat is het buget?

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12-2025

Midas.e

Is handig met dinges

Watvoor spiegel reflex hadden je ouders hiervoor?

Hacktheplanet / PVOutput

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 18:52
OK, ik denk dat je even een aantal zaken op een rij moet zetten, met name:

- Wat wil je fotograferen voor onderwerpen?

- Hoe draagbaar en klein moet het geheel worden?

- Moet je lenzen kunnen verwisselen of maakt dat niet uit?

- Wat is je budget?

- Is tweedehands een optie?

- Wat voor spul heb je liggen (merk, type, wil je het hergebruiken)?

Je geeft aan dat de kwaliteit van de compact niet goed genoeg meer is, maar ondertussen zijn compacts ook wel beter geworden. Voordeel van een compact is natuurlijk dat deze klein en draagbaar is; hoeveel waarde hecht je daaraan? Er zijn ook wat meer professionele compacts, de zogenaamde "bridge camera's". Deze leveren vaak een wat betere kwaliteit dan kleine compacts (qua sensor en lens) en hebben meer instellingen. Voorbeelden zijn de Canon PowerShot SX50 HS, Nikon Coolix P520, Panasonic Lumix FZ200, etc.

Als je echt meer kwaliteit wilt qua sensor en de mogelijkheid wilt om lenzen te verwisselen, zijn er systeemcamera's of ILC's. Deze hebben geen spiegel en dus geen optische zoeker. Daardoor zijn ze een stuk compacter dan een spiegelreflex camera. Ze leveren wel een flink stuk betere kwaliteit dan een compact, omdat ze een grotere sensor hebben en de lenzen ook beter zijn. Voorbeelden zijn de Sony NEX serie, de Nikon 1 serie, etc.

Als je echter per se een optische zoeker wilt en het grootste aanbod aan lenzen (ook tweedehands en oud spul), zul je een spiegelreflex moeten aanschaffen. Als je het oude spul wilt hergebruiken is daarmee de keuze voor het merk al gemaakt. Maar het kan ook zijn dat het oude spul niet veel meer waard is of kwalitatief niet zo best (meer) is; dan kun je ook een ander merk overwegen.

Nikon en Canon zijn dan de twee grootste spelers en hebben tweedehands veel keuze, ook qua lenzen. Er zijn heel veel modellen en minstens net zoveel lenzen. Wat je nodig hebt hangt vooral af van wat je wilt gaan fotograferen... (daarom vraag 1!)

Als je vogeltjes op grote afstand wilt fotograferen koop je bijvoorbeeld een telelens. Als je concerten met weinig licht wilt vastleggen een lichtsterke lens en een camera met een lichtsterke sensor. En zo kunnen we doorgaan. Belangrijk is dus dat je eerst nadenkt over wat je met de camera wilt gaan doen :)

Verder raad ik je ook dit topic aan: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

[ Voor 37% gewijzigd door Morrar op 15-10-2013 13:25 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Aangezien je flink wat vragen hebt die beantwoord worden in [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6, stel ik voor om de topicstart van dat topic door te lezen en de vragenlijst ingevuld te plaatsen in het topic. Dit topic gaat op slot.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Dit topic is gesloten.