Vraag: Hoe het efficiëntst te verwarmen in passiefwoning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Sinds juli woon ik samen met mijn vriendin in een passiefwoning.
We hebben de woning nog niet hoeven verwarmen, maar nu komt de koude periode er aan en we vroegen ons toch af wat het meest efficiënt/ kostenbesparend gaat zijn om onze woning te verwarmen. Vanuit de woningbouw komt er helaas geen duidelijk antwoord.
Er is waarschijnlijk ook geen kant en klaar antwoord en er zijn wat afwegingen te maken en ik wil graag jullie visie hier op.

De situatie:
- Passiefwoning (a++) 3 kamers gelijkvloers appartementencomplex.
- Collectieve verwarming in het appartementencomplex d.m.v. zonneboiler. (warm water)
- Balans ventilatie met Warmte terugwin systeem (WTW) en voor voorverwarming. Geregeld door dit beestje.
- Kleine convector radiatoren in de kamers
- Geen gas aansluiting; alleen warm water, koud water en elektra.

Tot nu hebben we het ventilatiesysteem niet veel aangezet, omdat we nog gewoon ventileren door de ramen open te zetten. (immers het ventilatiesysteem kost stroom). Ook verwarmen was niet nodig, vaak was het juist te warm in huis.

Maar nu wordt het kouder en merk ik dat de ramen veel vaker dicht zitten, i.v.m. koude lucht.
Aangezien onze woning passief is en dus luchtdicht vrees ik nu voor de luchtkwaliteit in huis.
Gevolg van het dichtdoen van de ramen is dat je het systeem aan zet op standje 2 (zie info WTW link).
Helaas heeft mijn schoonvader m'n vriendin wijs gemaakt dat de ventilatie klauwen met geld kost aan stroom, omdat die fans moeten draaien. Ze is helaas niet van die gedachte af te brengen en zodra ze de ventilatie op standje 2 ziet staan, schroeft ze 'm terug naar 0, zeker als er een raam open staat ergens (immers het kost stroom).

Nu is dus de vraag: hoe kunnen we onze woning het meest efficiënt gaan verwarmen.

Er zijn naar mijn idee meerdere opties:
1. Alle ramen dichthouden, ventilatiesysteem aan op standje 2 en de voorverwaming hiervan aanzetten. Dit zou moeten resulteren in: verse lucht en een constante temperatuur.
2. Ventileren door ramen open te zetten overdag (als we beide weg zijn). Bij thuiskomst ramen dicht, verwarmingen aan. Ventilatie systeem uit houden.
3. Ventilatie door ramen open te zetten overdag, bij thuiskomst verwarmen door ventilatiesysteem laag aan te zetten en voorverwarming aan. Geen verwarmingen gebruiken, tenzij de warme lucht het alleen niet redt.

Zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd?
Hoe zouden jullie het aanpakken en wat denken jullie dat de meest efficiënte oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 13:16
1, lijkt me logisch toch?
Zoveel elektra verbruikt dat niet, hij gebruikt een warmtewisselaar dus de inkomende lucht is al redelijk warm. Met het verwarmen zorg je ervoor dat je genoeg warmte binnen krijgt om op constante temperatuur te blijven.

Wij hebben een iets anders systeem, maar wel een nieuw en goed geïsoleerd huis. Sinds enkele dagen hebben wij nu ook elektrische verwarming (ventilatie WTW), maar dan gaat het om zo'n 5 kWh/dag ongeveer. Dat zal bij jou nog een stukje lager zijn (wij hebben vrijstaand) dus dan heb je het nog niet eens over een euro per dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

Tazzios

..

Dus een verbruiksmeter kopen voor de WTW en een sommetje maken voor je vriendin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:31
@ Jan,

die 5 KWh, is die alleen voor ventilatie, of ook voor verwarming? Bij lagere buiten temperaturen wordt die laatste rap meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
@Tazzios.
Ik heb het rekensommetje even gemaakt op basis van het verbruik op standje 2 dat zou volgens de handleiding moeten liggen tussen de: 22,0 - 29,2 W.

Heb voor het gemak 30W. 24 uur/dag en alleen ons hoge elektra tarief: 0,2052. Dan kom je op jaarbasis uit op 53,93 euro.
Dat is dus erg ruim genomen en alleen de energiekosten van de ventilatie, nog niet van het verwarmen.
Maar ik heb dus geen idee of dat afweegt tegen het 'oude' ventileren en verwaming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

http://www.brinkclimatesy...llatievoorschrift-61.aspx
Pagina 10: verbruik.

24/7 op stand 2 kost je worst case (verstopte filters?) 42W*1jaar=210 kWh.
In een half jaar (het lijkt eerder op 5 van de 12 maanden zo) dus 105 kWh.
Ik neem aan dat je vriendin wel €25/jaar over heeft voor een warm huis met gezond leefklimaat.
De warmte die je zo terugwint is veel meer waard.

Blijft over hoe het onvermijdelijke warmteverlies aan te vullen.
Ik neem aan dat de 'voorverwarming' waar je het over hebt een weerstand is. Dan is de enige manier om er achter te komen wat het kost, meten.

Mocht dat teveel blijken, kan je kijken naar een lucht/water warmtepomp (zie ander topic). Dat verbetert de hoeveelheid warmte die je voor een kWh krijgt met een factor 1.5-6 maar is wel een investering van ~3k.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

blissard schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:23:
@ Jan,

die 5 KWh, is die alleen voor ventilatie, of ook voor verwarming? Bij lagere buiten temperaturen wordt die laatste rap meer denk ik.
Welk model Renovent het precies is weet ik niet, maar volgens deze site is de grootste uitvoering op de maximum stand 166 Watt aan het verstoken. Hoe je 24h*.166kW=5kWh kloppend kunt krijgen is mij een raadsel. Bedenk dan dat zo'n systeem zelden 24 uur achtereen op de hoogste stand staat en het lijkt me dus duidelijk dat er hier op het totaalverbruik, dus inclusief elektrische naverwarming. Dat dit verbruik niet heel hoog is, is te danken aan het rendement van de wtw, er hoeft maar één tot enkele graden te worden bijverwarmd om op kamertemperatuur te komen.
Als je vriendin bang is dat er teveel geventileerd (verbruikt) wordt door de ventilatie-unit zou ik aanraden er een CO2 sensorsturing op aan te sluiten, gegarandeerd genoeg ventilatie en maximale energiebesparing. Raam open ter vervanging van mechanische ventilatie is bij buitentemperaturen van onder de 15'C ofwel oncomfortabel ofwel niet volgens de ventilatienormen (alles relatief, als je er niet bent hoeft er natuurlijk weinig geventileerd te worden) en zeker niet zuiniger dan mechanische ventilatie op de juiste stand aan. Sowieso wordt aangeraden in de badkamer continu enige afzuiging te hebben.
Wat milieu betreft is de centraal geleverde warmte waarschijnlijk de beste oplossing en kun je dus de elektrische naverwarming beter uitschakelen, maar om daar een sluitend antwoord op te kunnen geven en ook de financiële afweging te kunnen maken hebben we meer gegevens nodig: prijs per GJ warmte die je betaalt en liefst ook hoe het collectieve systeem tekorten aan zonnewarmte opvangt: 'dom elektrisch', met gas, of met een warmtepomp.
Voor het comfort is die naverwarming niet hard nodig denk ik, met 85-90% warmteterugwinningsrendement voel je die enkele graad lager bij wijze van spreken alleen als de inblaasventielen recht in je gezicht blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 00:40
Je hebt geen gebruikershandleiding gekregen bij het huis? Zal wel niet want dat wordt meestal vergeten. Het idee van een passiefhuis is om de warmteverliezen zo min mogelijk te houden. Optie 1 is de manier hoe je om moet gaan met dit huis. Met voorverwarming bedoel je toch de convectorradiatoren. Dat zou prima moeten werken. Op zich zou het ventilatiesysteem voldoende moeten ventileren om een comfortabele en leefomgeving te hebben. De WTW zorgt er voor dat de buitenlucht opgewarmd wordt met de warmte van lucht die het woning verlaat. Het is dus ook je warmtebron.
De tip van @mrDistel over CO2 gestuurde ventilatie is een goede maar vraagt aanpassingen. Het is goed om na te gaan welke stand hoort bij welke situatie. Als je dat weet, dan kan je de ventilatie goed gebruiken. Als de woning volgens de passiefhuis normen is gebouwd, dan kan je er ook vanuit gaan dat de ventilatie meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
Het gaat om de Renovent Excellent 400.
Stand 0 zou uit zijn, maar de Renova geeft dan nog steeds aan dat er 50m3/h verwerkt wordt.
Stand 1 zou de 'niet thuis stand' zijn. (100 m3/h)
Stand 2 zou de thuis zijn stand zijn (200 m3/h)
Stand 3 zou de douchen/ koken stand zijn. (300m3/h)

@all, thanks voor jullie visie.
@ houtkern: er is idd geen 'manual' geleverd. Korte uitleg: hier kun je je ventilatiesysteem hoger en lager zetten en that's it. Bedankt voor deze uitleg!

Helaas kunnen we geen aanpassingen doen aangezien het een huurwoning betreft.

Met voorverwarming bedoel ik eigenlijk een soort extra verwarmings unit die op 1 van de buizen is aangesloten die naar de Renova lopen.
Hier loopt een warm water buis naar toe, die vanuit de warm water buffer in de woning komt (soort boiler). Hier kan dus vanuit het warm water systeem nog extra warmte aan de lucht worden toegevoegd en dit is te regelen d.m.v. een thermostaat knop. (ik zal als ik thuis ben een foto maken ter opheldering).
Nu ben ik ook wel benieuwd hoe de Renova de lucht opwarmt, aangezien ik er nu dus achter kom dat er ook een elektrische verwarming in de ventilatie unit zelf zit.

Als ik thuis ben zal ik ook de tarieven die we per GJ warmte betalen eens opzoeken. Ik weet wel dat het collectieve systeem de tekorten opvangt met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ventileren is constant de lucht verversen...niet overdag de boel open en in de avond potdicht zetten. Het systeem zit niet voor niets in je huis. Dus wanneer tijdens het stookseizoen de ventilatieroosters dicht worden gezet tegen de koude....ventilatie AAN. Daar zou je niet eens over in discussie moeten gaan.

Verder zou ik gewoon goed meterstanden gaan bijhouden en deze ergens registreren. Dan zie je hoeveel extra elektriciteit nodig is voor (voor)verwarming ten opzichte van "slechts" WTW-ventileren.

Sloopt je vriendin ook de netgekoppelde brandmelders uit jullie huis omdat deze (volgens diverse schattingen) tussen de 5 en 10W continu per stuk verbruiken?

Ik zou zelf gewoon zo goed mogelijk gebruik maken van de opties die in je huis aanwezig zijn ;).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 13:16
blissard schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:23:
@ Jan,

Wij hebben een ventilatiewarmtepomp, werkt dus net even anders. Natuurlijke ventilatie en warm water ervoor terug. daar blijft die 5 KWh dus, dat is extra verbruik ten opzichte van aanzuigen zonder terugwinning.
Ging mij er meer om dat een nieuwe, goed geïsoleerde woning heel erg weinig warmte nodig heeft om op temperatuur te blijven en je dus samen met WTW amper hoeft bij te verwarmen. Als het, zoals gezegd, met warm water wordt voor-/na-verwarmd dan is het helemaal gunstig natuurlijk.

Je kunt het toch ook een paar dagen proberen en de meterstanden even opschrijven? Dan weet je het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
Ik ga sowieso een verbruiksmeter kopen en die ertussen plaatsen om het te monitoren. Ben er ook wel over uit dat het gewoon ramen dichthouden gaat worden.

Hier nog een foto van onze 'voorverwarming?' voor wat mensen er wijs uit kunnen worden...

Afbeeldingslocatie: http://steijlmedia.nl/temp_shared/wtw-voor.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 22:16

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Dus de voorverwarming is helemaal niet elektrisch..

De eerste stap is alvast dat je in een passief huis de de ramen in koude perioden NOOIT moet openzetten om te ventileren. Je moet net gebruik maken van het ventilatiesysteem om de warmte te recupereren uit de lucht die je naar buiten trekt. Ik zou gewoon die stand altijd op stand 1 instellen en voor kortere perioden schakelen naar 2 of 3 als je kookt of als je het te koud hebt.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Balansventilatie met voorverwarming zijn werk laten doen is het beste.
Voorverwarming lijkt d.m.v. warmwater (radiator in de luchtleiding)
En verder, wat al opgemerkt is, overtuigen d.m.v. documentie of meetgegevens.

Volgens mij wonen we hemelsbreed 800M van elkaar.

Hier woon je ?

EDIT
Nooit balansventilatie uitschakelen of op een te laag debiet zetten als je gezondheid je lief is.

[ Voor 8% gewijzigd door ollie1965 op 15-10-2013 11:23 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voorverwarming van je balansventilatie met water uit een buffervat... That's clever!

Ja, die ventilatie verbruikt electriciteit en kost dus geld. Maar, het is een integraal deel van je woning, die moet draaien. En in vergelijking met "normale" huizen heb je sws minder kosten aan warmte.

Die ventilator uitzetten is funest voor je binnenklimaat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
ollie1965 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:20:
Balansventilatie met voorverwarming zijn werk laten doen is het beste.
Voorverwarming lijkt d.m.v. warmwater (radiator in de luchtleiding)
En verder, wat al opgemerkt is, overtuigen d.m.v. documentie of meetgegevens.
Overtuigen is al gebeurd, gewoon het verhaal duidelijk uitgelegd.
Had expres gisteren het slaapkamer raam heel de dag open gezet; en dat was toch wel erg koud ;)
Toen kwam het besef ook dat koude lucht opwarmen meer energie kost dan temperatuur constant houden. :P
Volgens mij wonen we hemelsbreed 800M van elkaar.

Hier woon je ?
Ja klopt, 1 appartementencomplex verder richting de rotonde alleen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addo2
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 20:59
Veel leuke argumenten gezien. De passieve woning werkt echter nog niet optimaal omdat er wat extra kennis nodig is.

Een passief huis werkt vanuit gedachtegang:
- Warmte mag niet worden verloren.

Omdat de warmte niet mag worden verloren zijn er enkele technische aanpassingen aan je huis gemaakt:
- Het huis is extra goed geïsoleerd (warmte straling tegenhouden)
- Er is extra moeite gedaan om de kieren dicht te houden (warme luchtstromen naar buiten tegen houden)
- Balansventilatie is toegepast (mechanische toe en afvoer van lucht waardoor warmte kan worden teruggewonen)

Het effect is dat je effectief gezien in een dichte geïsoleerde weckfles leeft:+). Omdat mensen de vervelende eigenschap hebben dat ze "vuile lucht" (ademen, dampen, enz...) produceren moeten deze luchtjes met de CO2 worden afgevoerd en de zuurstof worden aangevuld. Wanneer dit niet gebeurt zal het huis snel veranderen in een muf hol.

Omdat onze (groot)ouders in een tochtig(er) huis wonen(/woonde) zonder mechanische ventilatie was het gebruikelijk om kamers te ventileren door de ramen open te zetten. Wanneer het koud werd ging de verwarming aan die het huis vervolgens warm hield. Wanneer de energie van 1m³ gas word omgezet naar energie komt dat neer op ongeveer 8-9 kWh. Deze verliespost wordt tegenwoordig bij een passief huis voorkomen door het isoleren en de WTW.

Wat gebeurt er met balansventilatie(WTW)? De balansventilatie zorgt er voor dat de "oude" lucht wordt afgezogen. Wanneer deze wordt afgezogen is de lucht nog warm. Het doel van de WTW is om de warmte hieruit te halen en daarmee verse (koude) lucht voor te verwarmen. Om die vervolgens weer in de verschillende ruimtes van de woning wordt geblazen. Hoe beter de WTW hoe minder energie verloren gaat in dit proces.

Wanneer het gesloten systeem (binnen) goed is afgesteld hoort elke ruimte lekker warm en goed geventileerd te zijn. Wanneer een raam wordt opengezet ontstaat door de wind drukverschillen waardoor de balansventilatie ontregeld raakt. Bijv: de afzuiging zuigt ineens alleen de ruimte af met een hoge druk omdat de wind er "toevallig" opstaat maar zuigt daardoor niet meer voldoende in de rest van de woning. Dit is de reden dat er vaak wordt vermeld dat het veel beter is on de ramen bij een passief huis met WTW dicht te houden.

Wat heb ik eigenlijk gezegd?
1) Het huis heeft waarschijnlijk een totaal ander concept dan die van je schoonvader. Binnen een eerlijkere vergelijking zou de "verwarming" van de schoonvader ook moeten worden meegenomen.
2) Wanneer je het raam dicht doet werkt de ventilatie zeer waarschijnlijk veel beter en heb je geen warmteverlies naar buiten.
3) Met de ventilatie "uit" ben je erg ongezond bezig omdat je niet genoeg zuurstof in het huis krijgt en te veel dampen (Tip: vrouwen vinden meestal de visualisatie van "drie of meer keer" ingeademde lucht onprettig).
4) Omdat je amper warmteverliezen hebt door de goede isolatie en technisch kleinere kieren (wanneer je het raam dicht houd) zou er in de praktijk amper gestookt hoeven te worden. Mensen en elektrische apparatuur leveren immers al aardig wat warmte.

Nog een laatste noot in dit lange verhaal: Wanneer de WTW voor langere tijd uit staat (bijv. elektriciteitsstoring die lang duurt) is het verstandig om enkele ramen te openen om verse zuurstof binnen te krijgen. Het huis is immers erg "dicht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 17-06 15:20
Nog een aanvulling op al dit bovengenoemde: Door ventileren voer je vocht dat in huis wordt geproduceert af en wordt de lucht in huis droger. Droge lucht is gemakkelijker (en dus goedkoper) op te warmen dan vochtige lucht. Je energieverlies door ventileren is dus minder dan wat veel mensen denken. Los van alle gezondheidsperikelen natuurlijk.

Ik vind het overigens vreemd dat jullie zo weinig informatie hebben gekregen over het gebruik van jullie passiefwoning. Meestal wordt met passiefwoningen daar best veel aandacht aan besteed, gezien het concept en de certificering ervan. Volgens mij is een instructie voor de bewoners zelfs onderdeel van het PassiefBouwen Keur.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 12:03
Coffeemonster schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:50:
Droge lucht is gemakkelijker (en dus goedkoper) op te warmen dan vochtige lucht. Je energieverlies door ventileren is dus minder dan wat veel mensen denken. Los van alle gezondheidsperikelen natuurlijk.
Dat droge lucht gemakkelijker opwarmt is in theorie waar, maar in de praktijk eigenlijk verwaarloosbaar.
De extra energie die het opwarmen van vochtiger lucht kost ligt in de orde van 1% of minder.

(Te) droge lucht is ongezond, bij 40% kan het al klachten geven. Tussen 50-60% is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ajan schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:41:
[...]

(Te) droge lucht is ongezond, bij 40% kan het al klachten geven. Tussen 50-60% is ideaal.
Ik zal het tegen mijn familie zeggen, ze wonen al tig jaar (+20) hier :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:01
Wouter.S schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:03:
Dus de voorverwarming is helemaal niet elektrisch..

De eerste stap is alvast dat je in een passief huis de de ramen in koude perioden NOOIT moet openzetten om te ventileren. Je moet net gebruik maken van het ventilatiesysteem om de warmte te recupereren uit de lucht die je naar buiten trekt. Ik zou gewoon die stand altijd op stand 1 instellen en voor kortere perioden schakelen naar 2 of 3 als je kookt of als je het te koud hebt.
Stand 1 = afwezigheid. De ventilatie hoort dus normaal gesproken op 2 te staan. 3 is voor douchen/koken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Terpen Tijn schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:25:
[...]

Stand 1 = afwezigheid. De ventilatie hoort dus normaal gesproken op 2 te staan. 3 is voor douchen/koken etc.
Bij mij niet, maar ik heb hem zo ontworpen dat stand 1 voldoende debiet voor bewoning (150%) geeft.
Het is dus maar net hoe hij is ingeregeld. Navragen bij woningbouw vereniging (welke het dan waarschijnlijk weer moet navragen bij de installateur)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
ollie1965 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:22:
[...]

Bij mij niet, maar ik heb hem zo ontworpen dat stand 1 voldoende debiet voor bewoning (150%) geeft.
Het is dus maar net hoe hij is ingeregeld. Navragen bij woningbouw vereniging (welke het dan waarschijnlijk weer moet navragen bij de installateur)
Bij OP wel, dat gaf hij boven namelijk aan. :)

(100 m3/h op 1 is toevallig ook wat onze Renovent WTW dan doet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nooit balansventilatie uitschakelen of op een te laag debiet zetten als je gezondheid je lief is.
Dat.

Energie besparen doe je met andere zaken zoals LED lampen, een A++ koelkast, droger, wasmachine, TV enz.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

EDIT
Onacceptabel imho dat aan de onoplettendheid van de bewoner wordt overgelaten of er voldoende frisse lucht het huis binnenkomt. Het zijn echt ondingen die 3 standen balansventilaties, die dingen zouden CO2 gestuurd moeten zijn of zoiets.

Buiten onnodig stroomverbuik zoals 's zomers als de ramen openstaan schijnt lawaai ook een reden te zijn waarom mensen die dingen uitzetten. Bij ons produceert ie op stand 2 een soort laagfrequent gebrom dat vanaf de slaapkamer te horen is. Ook begint ie na verloop van tijd de rammelen als de lagers vervangen moeten worden.

Wat zich inmiddels aan stof heeft opgehoopt in die luchtkanalen wil ik niet weten, ik zie het deels al als ik door de opening naar binnen kijk. Dat krijg je er ook nooit weer uit.

In een volgend huis wil ik zoiets er niet meer in hebben, er schijnen ook decentrale ventilatie systemen te zijn, dan maar zonder wtw en een hogere energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Rammelen lijkt me een teken dat er iets stuk is, inderdaad. Hoe oud is dat systeem dat de lagers vervangen moesten worden?

Stof lijkt me overigens minder een probleem; er zit toch een filter voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:32:
[...]

Onacceptabel imho dat aan de onoplettendheid van de bewoner wordt overgelaten of er voldoende frisse lucht het huis binnenkomt. Het zijn echt ondingen die 3 standen balansventilaties, die dingen zouden CO2 gestuurd moeten zijn of zoiets.

Buiten onnodig stroomverbuik zoals 's zomers als de ramen openstaan schijnt lawaai ook een reden te zijn waarom mensen die dingen uitzetten. Bij ons produceert ie op stand 2 een soort laagfrequent gebrom dat vanaf de slaapkamer te horen is. Ook begint ie na verloop van tijd de rammelen als de lagers vervangen moeten worden.

Wat zich inmiddels aan stof heeft opgehoopt in die luchtkanalen wil ik niet weten, ik zie het deels al als ik door de opening naar binnen kijk. Dat krijg je er ook nooit weer uit.

In een volgend huis wil ik zoiets er niet meer in hebben, er schijnen ook decentrale ventilatie systemen te zijn, dan maar zonder wtw en een hogere energierekening.
Ik heb juist weer voor balansventilatie gekozen in onze nieuwbouwwoning.

Stand 2 heb ik ingeregeld op 400 m3/h = 49 W/h (gemeten) en staat aan als we thuis zijn.
Stand 1 heb ik ingeregeld op 200 m3/h = 15 W/h (gemeten) en staat aan als we afwezig zijn.

In de zomer geen ramen open = geen vliegen, muggen en ander ongedierte binnen, heerlijk.
Was drogen op het grote droogrek in de logeerkamer gaat echt supersnel.
Veel minder 'stoffig' in huis, geen stofnesten meer op bijv. een slaapkamer als je daar 1x per week stofzuigt.
Op ons glazen TV meubel is na een week nagenoeg geen zichtbare stof aanwezig,
Hierbij moet ik wel opmerken dat m.i. de zeer goede luchtdichtheid van de woning daar ook een grote rol in speelt.

Wat ik wel extra heb gedaan:

Kanalen ruim laten dimensioneren zodat de luchtsnelheid zeer laag is en er dus nagenoeg geen geluid hoorbaar is.
De inblaasopeningen heb ik in plaats van boven de deur, juist in de verst van de deur verwijderde hoeken van de vertrekken laten plaatsen voor een goede doorstroming van de ruimtes.

Ik heb een grote filterbox met F7 zakkenfilters geplaatst tussen het aanzuigpunt van de buitenlucht en de WTW unit, dit houd de unit en de inblaaskanalen schoon.
Deze zakkenfilter vernieuw ik elke 4 maanden.
Je wil niet weten hoe smerig deze filters er dan uitzien en wat je met normaal ventileren dus ongefilterd aan vuiligheid binnenkrijgt.
Filterbox kost ca. € 150,- en aan F7 filters geef ik graag € 100,- per jaar uit.

In onze vorige woning heb ik die filterbox ook al toegepast, na 5 jaar was er geen vuiltje te bekennen in de unit en de inblaaskanalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Limojo op 16-10-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 17-06 15:20
[...]

Een lawaaiïg systeem duidt vaak op een defect, verkeerd aangelegd systeem of een slecht ontwerp. Voorbeelden zijn slecht ontworpen of verkeerd geïnstalleerde geluidsdempers, een ventilatiebox die tegen een dun scheidingswandje is gemonteerd, een zolder die tot slaapkamer is omgebouwd waar de ventilatiebox vlakbij hangt of een verstopt systeem (waardoor het systeem vaak harder gaat draaien). Onderhand klassieke problemen, die vaak te herleiden zijn op onbekendheid met het systeem (waardoor men het verkeert ontwerpt of aanlegt) of domweg verkeerde bezuiniging. Gelukkig zijn er genoeg huizen waar een balansventilatiesysteem naar tevredenheid draait. En er zijn ook genoeg woningen met klachten over mechanische afzuiging zonder WTW.

@Limojo: Jouw huis lijkt me een mooie showcase hoe balansventilatie wel toegepast moet worden. Ik denk dat er voldoende partijen zijn die geïnteresseerd zijn in een beschrijving en foto's. (ikzelf ook trouwens)

[ Voor 5% gewijzigd door Coffeemonster op 15-10-2013 23:18 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
@all, thanks!
True, zeker in een huurwoning/ als er te weinig informatie wordt verstrekt.
Tot nu toe vind ik de geluidsproductie heel erg meevallen op stand 2, je hoort als je langs het washok/ technische ruimte loopt wel dat de WTW aan staat, maar het is niet storend aanwezig.
Maar je hebt het dan toch alleen maar over de afvoerkanalen? De aanvoer wordt gefilterd namelijk.
Ik maak iedere 2 weken even de filters schoon met de stofzuiger. Wat dan opvalt is dat het filter wat de aanvoer van verse lucht vies is en die van de afvoer praktisch schoon (op de dingen na dan die we niet kunnen zien).
Coffeemonster schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:13:

@Limojo: Jouw huis lijkt me een mooie showcase hoe balansventilatie wel toegepast moet worden. Ik denk dat er voldoende partijen zijn die geïnteresseerd zijn in een beschrijving en foto's. (ikzelf ook trouwens)
:Y ben ik ook benieuwd naar, voor een koopwoning in de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:56
Coffeemonster schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:13:
[...]
En er zijn ook genoeg woningen met klachten over mechanische afzuiging zonder WTW.
Nogal, ja: namelijk dat ie geen wtw heeft. ;) Nee, maar neem dan de zelf in te stellen ventilatieroosters. Mechanisch, doch niet actief afgezogen. En uiteraard zonder WTW (ze bestaan wel zoals de meesten hier vast weten, maar nauwelijks verkrijgbaar in NL). Staat er een flinke wind op, dan blaast me er een tocht naar binnen, met flink wat warmteverlies.

Er bestaan ook zelfregulerende ventilatieroosters, die de instroom enigszins beperken als het harder waait. Iemand ervaring mee?

M'n vriendin vertrouwt deze bij voorbaat niet, laat de huidige roosters dus altijd maar helemaal open staan, en vindt, dat áls we het dan goed moeten doen, er maar decentrale ventilatie met WTW moet komen, gebaseerd op CO2/vocht/druk/.... Die hebben ook zo hun eigenschappen, waaronder een flinke aanschafprijs.

Tja, dus, een panacee zal er niet zijn.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
zeegerd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:38:

Er bestaan ook zelfregulerende ventilatieroosters, die de instroom enigszins beperken als het harder waait. Iemand ervaring mee?
Mijn zus had deze in haar vorige woning, op basis van wind en CO2 meting gingen de roosters open/dicht.
Ik weet niet hoe effectief het was, maar wat me wel opviel is dat ik ze bijvoorbeeld met een verjaardag altijd wel open hoorde draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Smartie89

Naar mijn mening moet je een balansinstallatie niet laten installeren op de wettelijke eisen maar op maximale stroomsnelheid van de lucht en het geluidsniveau (en dat alles dan + 10% heeft bovenop de wettelijke eisen). Bij ons kwam dat uit op 2 ventielen in de grotere slaapkamers en 1 WTW voor de bovenverdieping en 1 voor BG.

Zoek eens in de DED met mijn nick en WTW dan kom je redelijk wat tegen.
http://gathering.tweakers...ind?keyword=ollie1965+wtw

ollie1965 in "[WTW] Balansventilatie en gezondheidsproblemen"

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:50
[...]

Hier heb ik de type C ventilatie omgebouwd naar CO2 gestuurd, bij een Itho hoef je alleen een printje te plaatsen en de sensor met een paar draadjes aan te sluiten. Het is me een raadsel waarom dat bij veel van de nog veel duurdere WTW ventilatiesystemen niet wordt gedaan. Vooral gezien de prijs van een nieuwbouw woning zou het nl. niet mogen ontbreken: je bespaart energie en warmte (95% efficiënt betekent nog altijd 5% verlies) door alleen wanneer nodig af te zuigen. Verder draait de motor gemiddeld genomen langzamer, en is het systeem daardoor stiller.

Stof is bij ronde kanalen niet zo'n heel erg groot probleem. Schaf een speciale borstel aan, bijv.: http://mgkg.woehler.de/nl...s.html?volltext=flexibele
Daarmee wordt de afvoer binnen enkele minuten compleet schoongeborsteld, zonder al te veel inspanning. Als je alleen een rechte buis hebt is het helemaal simpel: met een goedkope schoorsteenveegset kom je er ook. In bijv. Noorwegen is het verplicht dit minimaal eens in de 5 jaar te (laten) doen. Wel even de ventielopeningen goed afsluiten, want anders ben je wel een tijd erna nog aan het boenen.
Pagina: 1