Eerste (actieve) DJ set speakers aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-07 13:36
Hallo,

Tijdje terug een set van actieve speakers weg gedaan, omdat ze te groot waren voor mijn bureau. Nu heb ik een Midi controller, wat een hardware apparaat is om mee te kunnen DJ'en.

Hiervoor heb ik nu helaas niet meer speakers en zou ik graag willen weten wat een goede set zou zijn voor mij.

Momenteel in het bezit van een oud computer speakerset, namelijk de Hercules XPS 2.100. Doen het goed, maar passen niet op het DJ apparatuur.
Dit setje (pricewatch: Hercules XPS 2.0 60 DJ Set) lijkt mij wel leuk. Hier heb ik wel wat vragen over:

Is het mogelijk deze zowel aan het apparaat aan te sluite nen tegelijk met 3.5mm aan mijn computer?
Hoe zal het geluid zijn tegenover het speakerset dat ik nu bezit? Zou het systeem harder kunnen aangezien het DJ speakerset veel nieuwer is of werkt dat niet zo met speakers? ;)

2 Andere die rond hetzelfde bedrag zitten, maar mij ook wel interesseren zijn:
pricewatch: KRK Systems Rokit 5 (RP-5G2) 1.0 (Zwart)
en
pricewatch: M-Audio Studiophile AV 40

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralf Bimbo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-03 20:15
Ik beschik zelf over de KRK rp6 G2. Ik gebruik ze i.c.m. een Traktor S4. Vanuit m'n laptop sluit ik ze aan op de unbalenced poort.. vanuit de S4 op de balanced poorten. Je kan ze dus inderdaad aan beide apparaten aansluiten.

Ik heb verder geen ervaring met de andere sets. Tip is om altijd zelf te beluisteren. Blijft iets persoonlijks. Kost even wat tijd / moeite, maar voorkomt teleurstelling.

Succes!

Rookworst zonder 'r' is ookworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het beste is om even naar een winkel te gaan en zelf te gaan luisteren, er kan namelijk een nogal groot verschil zitten in monitors.

Kan wel een kleine ervaring delen en dat is dat van alle sets die ik heb geluistered (krk RP8 G2, Yamaha HS80m/HS50m, Mackie MR6-2, Event 20/20 en nog wat meer) dat de Yamaha's duidelijk het beste uit de verf kwamen. De KRK's hadden heel erg opgeblazen bass en het hoog klonk ook minder. Ook moet je er natuurlijk rekening mee houden dat je hier naar monitors kijkt met 5" of 6" woofers welke natuurlijk nooit het echte laag kunnen weergeven.

Verder maken isolatie pads ook een groot verschil in hoe "dreunerig" de bass klinkt, zonder vindt je misschien mooier klinken als je gewend bent aan veel bass maar met pads klinkt het veel neutraler. Waarschijnlijk zal het toch wel wennen zijn als je van een pc speakersetje overstapt naar monitors. Natuurlijk is dit minder relevant bij elektronische muziek aangezien daar bass niet zo erg is als bijvoorbeeld bij akoestische muziek.

Je kunt dus deze meenemen in je overweging, maar ze zijn wel wat prijziger: http://www.bax-shop.nl/dj...pads/product-details.html
Nogmaals, ik raad je ten zeerste aan om zelf eens te gaan luisteren.

Verder je kunt je monitors wel aansluiten via 3.5mm op je PC, maar als het even kan zou ik dat afraden. Als het in je budget past zou ik gewoon een goedkoop mixertje of audio interface nemen, en het liefst het laatste. Ook goedkope audio interfaces hebben tegenwoordig gewoon goede DAC's er inzitten, en het grootste verschil als je naar een duurder gaat zit hem in de microfoon (pre-)amps.

Lexicon maakt een goede goedkope audiointerface, namelijk de Lexicon Alpha. Deze sluit je gewoon aan via USB op je laptop/pc en werkt dan als een externe geluidskaart.
http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html
Mijn advies is dat je hier niet teveel over internet gaat lezen want er is een hoop verkeerde informatie beschikbaar.
Voor kabels geldt hetzelfde, neem gewoon lekker goedkope balanced kabels (xlr - jack of xlr - xlr), voor thuis gebruik ga je geen verschil merken. Zelf gebruik ik kabels van procab(.be) (de CAB serie, specifiek 2x CAB724) omdat deze lekker flexibel zijn wat ze fijn maakt in kabelmangement.

Als je echt wat dieper wilt ingaan op audio formaten/DAC/ADC etc. dan raad ik je aan om deze video's van xiph.org te kijken:
http://xiph.org/video/

Hopelijk heb je ik je hier iets verder mee kunnen helpen en het niet nog verwarrender gemaakt :P
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Dank jullie beide voor de (uitgebreide) voorbeelden en tips :)

Noobynater, dank je voor overige uitleg over de audio interfaces. Het komt nu vooral zo op me af en eigenlijk ben ik echt een kleine hobbyist die gewoon weer wat speakers nodig heeft om aan mijn controller te sluiten. Dus dit lijkt mij allemaal 'te'? Of raad je het toch aan ook al ben ik zomaar 5 uurtjes in de week aan het draaien? :)

Ik heb vandaag lekker vrij van school, ga zometeen inderdaad op me dooe gemak even lang Feedback en Media Markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Naar mijn mening, als je voor studio monitors gaat dan is een audio interface het zeker wel waard. In mijn ervaring maakt balanced audio een best groot verschil in de ruis, maar vele mensen zullen het hier niet mee eens zijn als je kabels van <3m gebruik. Maar bij mijn testen scheelde het toch erg veel, maar dit kan natuurlijk ook aan mijn situatie liggen. Je kunt waarschijnlijk wel nog een goedkopere vinden dan die Lexicon, maar die kende ik toevallig nog en heeft veel positieve reviews.
Bij de Feedback in Eindhoven genoeg monitors staan om even een vergelijking te maken toen ik daar was.

En of het je waard is.. Tja, daar kan ik weinig over zeggen. Dat ligt er natuurlijk ook an hoeveel je zo vrij hebt te besteden en hoe leuk je het vindt. Zelf moet ik zeggen dat ik heel erg blij ben met mijn studio monitors en verdere setup voor audio, maar ik gebruik ze puur om te luisteren.

Ben benieuwd naar je vindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralf Bimbo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-03 20:15
Voor de volledigheid.. als jouw controller al beschikt over een geluidskaart is het losse audio-interface in principe overbodig. Weet niet welke controller je hebt? Maar let hier wel op.
Daarbij kunnen ze je bij de feedback prima info geven. Gaat ongetwijfeld goed komen :)

Rookworst zonder 'r' is ookworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
Dat ging niet als verwacht.
Bij de winkels waar ik ben langsgeweest hadden ze óf geen dj monitors óf niks klaarstaan om even het geluid te laten horen.

Geen stap verder eigenlijk nu. Ze gaven aan dat het niet bijzonder is om van (mijn huidige) normale speakers naar pricewatch: Hercules XPS 2.0 80 DJ Monitor over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:55

2mb

Heb je dit topic al gezien?

Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic

Mediamarkt heeft geen monitorspeakers, je moet echt naar de muziekwinkel (Bax, Feedback, Thomann etc.).

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Pagina: 1