Welke NAS?

Pagina: 1
Acties:

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Hey Tweakers,

Ik ben momenteel opzoek naar een goede NAS. Een echt budget heb ik niet echt omdat ik gewoon wil dat hij voldoet voor mijn situatie.

De situatie:
Er zullen twee computers via 1Gbit worden verbonden aan de NAS waarbij de NAS en de twee computers allen op één gigabit-switch zitten die vervolgens met het modem is verbonden. Verder zullen er twee laptops en één mediaspeler in verbinding staan (DLNA vereist) met de NAS. Het is in deze situatie niet zo dat alle apparaten tegelijkertijd met de NAS 'bezig' zijn. Maximaal twee apparaten tegelijkertijd. Verder zal er minimaal één externe HDD aangesloten worden via e-SATA en minimaal twee HDDs via USB 2.0 (3.0 heeft geen zin aangezien deze externe HDDs dat niet ondersteunen). Waarbij ik nog twee losse 2,5" hardeschijven heb liggen die ik ook nog extern ga aansluiten (behuizingen moet ik nog aanschaffen) en ik dus de keuzen kan maken voor USB 2.0, 3.0 of e-SATA. Ook zal er een printer aan het geheel worden gevoegd. De externe HDD die sowieso via e-SATA aangesloten wordt heeft ook nog twee USB 2.0 poorten, de vraag is of deze probleemloos gebruikt kunnen worden als deze aan de NAS hangt.

De reden voor een NAS is het graag willen hebben van één centraal veilig opslag punt welke makkelijk benaderd kan worden.

Hoeveel opslag ruimte ik nodig ga hebben weet ik niet precies, maar ik wil niet in data nood zitten. Een hobby van mijn pa is foto's maken en hij houdt alles wat hij heeft geschoten bij via zijn externe HDDs en gebrandde DVDs. Hij heeft best wel professionele apparatuur (D70 toen D200 en nu D700), de foto's hebben dus wel enige omvang, zeker omdat hij veel in RAW heeft geschoten. Al zijn foto's staan nu dubbel (back-up, lol) over twee 500GB HDDs en twee externe HDDs van 500 en 750GB verspreid. Daarnaast heeft hij nog wel tientallen DVD back-ups liggen. In eerste instantie zullen er twee pricewatch: Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB schijven in komen te zitten om er later nog één of twee erbij te plaatsen. In het geval van twee schijven gaat het zooitje in RAID 1 en in het geval van drie of meer schijven in RAID 5. Ik wil dus graag een NAS met minimaal vier bays. Misschien wat overdreven in mijn situatie?

Ik had de volgende twee NAS'en in gedachten:
pricewatch: Synology DS414
pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-420

Best wel een flink prijsverschil tussen deze twee NAS'en, maar welke is nu beter voor mijn situatie? Ik neig zelf naar de QNAP TS420 omdat deze twee e-SATA aansluitingen heeft en beduidend minder kost dan de Synology DS414. De Synology DS414 heeft daarentegen wel drie USB 3.0 aansluitingen, maar zoals gezegd daar kunnen de externe hardeschijven die ik nu bezit niet zoveel mee.

Iemand die mij kan overtuigen van het een of het ander of nog ander advies heeft, b.v.d _/-\o_

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 20:45

weebl

YARR!

Je zou ook kunnen kijken naar een HP Proliant MicroServer. De N54L gaat momenteel de deur uit voor zo'n €180 (pricewatch: HP Proliant Microserver N54L). Hier installeer je vervolgens bijvoorbeeld OpenMediaVault (http://openmediavault.org/) op en daarmee kan je alles wat je wil. Ik heb dit zelf ook draaien en het werkt erg goed!

• madmaxnl
Die optie heb ik nog niet overwogen, nu je het aankaart, wellicht interessant dus, thanks.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zat ook aan een HP Microserver N54L te denken. Daarvoor is er ook een xpenology image beschikbaar. Dit is een kloon van het Synology OS. Dan heb je dezelfde features als met een Synology, maar betere hardware voor de helft van de prijs.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:56

ChillPascal

In the end...

Heb sinds korte tijd ervaring met de Synology DS413j, en moet zeggen dat deze uitstekend bevalt.
Vooral de software is een dikke plus bij Synology, vandaar dat ik dit merk, en in jou'n geval de DS414 aanraadt.

• madmaxnl
Ja ik hoor van meerdere kanten dat Synology zijn software heel erg goed in orde heeft.
u_nix_we_all schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:19:
Ik zat ook aan een HP Microserver N54L te denken. Daarvoor is er ook een xpenology image beschikbaar. Dit is een kloon van het Synology OS. Dan heb je dezelfde features als met een Synology, maar betere hardware voor de helft van de prijs.
Dat maakt het natuurlijk wel heel erg interessant, maar volgens mij zitten hier ook wel wat haken en ogen aan of is het echt z'n 'no brainer'?

Ik neem aan dat de specifieke XPEnology image waar jij naar verwijst niet beschikbaar is voor andere hardware, d.w.z. een zelf in elkaar geflanst servertje?

Edit: ja ik zie het al, de HP Proliant Microserver N54L heeft enkel beschikking over RAID 0+1, RAID 5 lijkt te ontbreken, nu is dat niet het einden van de wereld ;) Volgens mij kunnen er maximaal ook maar vier schijven in de HP Proliant Microserver N54L. Standaard zit er al een 250GB in dus dan houd je nog maar drie slots over?

[ Voor 24% gewijzigd door madmaxnl op 14-10-2013 16:51 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
madmaxnl schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:04:
Ja ik hoor van meerdere kanten dat Synology zijn software heel erg goed in orde heeft.

[...]

Dat maakt het natuurlijk wel heel erg interessant, maar volgens mij zitten hier ook wel wat haken en ogen aan of is het echt z'n 'no brainer'?

Ik neem aan dat de specifieke XPEnology image waar jij naar verwijst niet beschikbaar is voor andere hardware, d.w.z. een zelf in elkaar geflanst servertje?
Er is een specifiek image voor de NxxL, maar het zou op allerlei hardware moeten kunnen draaien. Ik heb het zelf alleen in een VM draaien, en niet op mijn N40L, en vond de documentatie bij XPEnology niet heel geweldig
Edit: ja ik zie het al, de HP Proliant Microserver N54L heeft enkel beschikking over RAID 0+1, RAID 5 lijkt te ontbreken, nu is dat niet het einden van de wereld ;) Volgens mij kunnen er maximaal ook maar vier schijven in de HP Proliant Microserver N54L. Standaard zit er al een 250GB in dus dan houd je nog maar drie slots over?
De grap met Synology/XPEnology is dat je de hardware raid niet gebruikt, maar software raid (Synology Hybrid Raid, SHR), dat biedt ook RAID5.
Veel mensen gebruiken een USB-stick of een 2,5" disk/ssd (aangesloten op de poort van de optical drive) voor het OS om zo de 4 diskslots voor data te kunnen gebruiken. Eventueel is er een alternatief bios beschikbaar wat deze satapoort ook nog een stuk sneller maakt.

Voor meer info, zie Het grote HP Proliant Microserver topic, en dan vooral deze post over xpenology op een N40L (N40L is voorloper van N54L , vrijwel hetzelfde ding)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:03
Toen Windows Home Server uitkwam in 2007, heb ik die gelijk gekocht. Toen WHS2011 uitkwam heb ik ook gelijk geupgrade. De server is uitgegroeid tot een toren met 12 harde schijven. Altijd gezeur gehad met WHS, vooral met de eerste versie had ik veel kapotte harde schijven omdat het system continu de data aan het herverdelen was (Drive Extender). Was het twee weken geleden zat en heb ik een Synology DS414 gekocht, een rib uit mijn lijf (400 euro) maar was een fantastisch apparaat en een geweldig OS. Dat had ik jaren geleden moeten doen.
Kwam er deze week achter dat er ook nog zoiets als Xpenology bestond. Heb dit vanavond geprobeerd en het werkt perfect. Het is inderdaad exact hetzelfde OS als de Synology die ik heb (met DiskStation Manager 4.3). Kan iedereen adviseren eens een poging te wagen om het uit te proberen. Het enige dat je nodig hebt is een spare USB stick en een spare harde schijf. Als je het uitprobeert op een computer die in gebruik is, vergeet dan niet de andere HD's los te trekken.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

Pagina: 1