Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisKopen2013
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-08-2016
hoi

ik heb een koopcontract van de verkopende makelaar.
Daar staat in dat ik een waarborgsom moet overmaken.

Nou hebben ze ook als voorwaarde dat de bank akkoord moet geven. Dit zal in de meeste gevallen wel goed gaan, maar toch...

hoe normaal is het dat ZIJ ook geld inleggen en dat ik dat eis.
Na het tekenen maak ik ook kosten, zoals hypotheekadvies. En wat is een normaal bedrag?
Daarbij wil ik hem graag direct laten inschrijven in het kadaster na het ondertekenen, zodat er geen beslag meer gelegd kan worden.

Want pas als dat contract bij de notaris aankomt dan is het financieel "rond"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als de verkopers na het verlopen van de voorwaarden alsnog willen ontbinden, kost hen dat net als jou ook 10% van de koopsom. Vrij normaal.
Hypotheekadvies kan goedkoop en duur. Gaat tegenwoordig meestal fixed fee.

Voor de rest stel je heel veel basisvragen die allemaal op te zoeken zijn. Gelukkig ben je niet de enige. Leesvoer: Ervaring met huis kopen deel 6

Succes ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisKopen2013
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-08-2016
The Eagle schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:41:
Als de verkopers na het verlopen van de voorwaarden alsnog willen ontbinden, kost hen dat net als jou ook 10% van de koopsom. Vrij normaal.
staat in ieder geval niet onder "waarborgsom", maar ik heb nog niet alles gelezen.
Het is overigens een vbo-contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:37
Ik zit met exact hetzelfde als jou. Ook mijn verkopers hebben akkoord nodig en dit komt er als ontbindende voorwaarde van hun in. Mijn koopcontract wordt zo opgesteld dat ik pas ná uitsluitsel van de bank (van de verkopende partij) hoef te beginnen met het aanvragen van mijn hypotheek en daar dus geen kosten voor maak als de bank geen akkoord geeft voor de verkoop.

Die boete van 10% geld als de koop ontbonden wordt buiten de ontbindende voorwaarden om. Die boete hoef jij dus niet te betalen als jij de financiering niet rond krijgt (moet je dan wel aangeven binnen de gestelde termijnen), maar de verkopende partij hoeft ook geen boete te betalen als hun bank geen akkoord geeft.

Inschrijven bij de notaris laat ik ook doen en kost je idd wel direct geld (+- 150 euro). Die zou je dan wel kwijt zijn als je daar niets over afspreekt.

Edit: zie mijn vraag: IceM in "Ervaring met huis kopen deel 6"

[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 13-10-2013 18:56 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoals ik inderdaad ook al in het andere topic aangegeven heb, zou ik in eerste instantie gewoon wachten met het tekenen van de koopovereenkomst totdat de verkoper een akkoord heeft van zijn geldverstrekker.

Op dat moment heb je inderdaad "zekerheid" dat de verkoper het aangebodene kan leveren, en anders staat er nog de boeteclausule van 10%. Het is echter niet gebruikelijk dat de verkoper ook een waarborgsom inlegt. Maar als jij denkt dat de kans erg groot is dat de verkoper niet kan leveren, kun je dat natuurlijk altijd onderhandelen.

Als je toch graag vast wil tekenen voordat de verkoper een akkoord van de bank heeft zou ik bij die ontbindende voorwaarde specificeren dat de verkoper jou schadeloos stelt bij het inroepen van die clausule. Daarbij is het dan wel handig om ook alvast de bedragen te specificeren, anders krijg je daar geheid weer gezeik over achteraf.

Persoonlijk zou ik dus gewoon even wachten totdat het akkoord er is, en dan pas tekenen. Dan heb je ook geen gezeur met ontbinden, en gemaakte kosten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”