Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:44

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik sta op het punt voor mijn onderneming een laptopje aan te schaffen. Ik kom niet aan het urencriterium voor startersaftrek, dus ik mag niet willekeurig afschrijven. Toch wil ik wel graag zsm afschrijven, dit ook ivm het feit dat de economische waarde sowieso sneller daalt dan de normale afschrijftermijn van vijf jaar.

Ik leer nu dat bedrijfsmiddelen van maximaal 450 ex BTW kost, volledig in één boekjaar afgeschreven mogen worden. Alleen heb je voor 450 ex BTW niet zoveel laptop :).

Stel nu dat ik een laptop vind die 500 ex BTW kost. Ik zou dan kunnen aangeven dat ik deze voor 10% privé gebruik, en zo dus voor de overige 450 euro zakelijk in mindering kan brengen op de winst van 2013, en deze dus ook direct voor 2013 geheel kan afschrijven? Kan ik de BTW in dat geval wel volledig terugvragen, of ook maar voor 90%?

En aangezien de laptop in 2013 is aangeschaft en afgeschreven, ben ik dan in 2014 vrij om deze te verkopen of meer dan 10% privé te gaan gebruiken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als je een laptop koopt van € 500,- maak je een keuze of zakelijk of privé, als je de b.t.w. wel wil aftrekken, wat me logisch lijkt, dan is gewoon dat hele bedrag aan b.t.w. aftrekbaar. Je moet hem dan wel inderdaad voor 90 % zakelijk gebruiken. Je kan niet zeggen die 10 % trek ik eraf en daarom kan ik 450 in een keer afschrijven.

Je moet hem in 5 jaar afschrijven, maar goed meestal trekken wij dat voor onze cliënten af in 3 jaar en de belastingdienst doet daar niet moeilijk over. En nee je mag hem ook niet in 2014 voor meer dan 10 % zakelijk gebruiken, maar wie controleert dat?

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Maar, bedrijfsmiddelen tot 450 euro mag je in 1x afschrijven, dus er zijn geen trucjes om een iets duurdere laptop in te boeken voor 450 en 'm zo toch in 1 klap af te kunnen schrijven?

Zo niet, dan is 't makkelijk, dan gaan we gewoon zoeken tot 450 ex/544 incl BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:31
.

[ Voor 145% gewijzigd door Tribledragon op 13-10-2013 16:02 ]

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Tribledragon schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:36:
Je wilt als ik het goed interpreteer:

In 2013 een laptop kopen.
BTW volledig verreken
Kosten van de laptop in 2013 aftrekken
In 2014 de laptop prive gaan gebruiken cq aan jezelf verkopen voor de boekhoudkundige waarde zijnde 0 ?

Zit ik een beetje in de buurt?
Nee, ik wil in 2014 of 2015 weer een nieuwe laptop kunnen kopen en niet tot in lengte van jaren worden achtervolgd in de boekhouding door de laptop uit 2013 :-).

Of misschien wil ik in 2014 mijn freelance-schap al wel weer opzeggen en daarom gewoon alle relevante uitgaven in 2013 ook in 2013 verrekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10
SeatRider schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:46:
[...]

Nee, ik wil in 2014 of 2015 weer een nieuwe laptop kunnen kopen en niet tot in lengte van jaren worden achtervolgd in de boekhouding door de laptop uit 2013 :-).

Of misschien wil ik in 2014 mijn freelance-schap al wel weer opzeggen en daarom gewoon alle relevante uitgaven in 2013 ook in 2013 verrekend hebben.
Dat kan dus niet. Meer dan 450,--, dan afschrijven in vijf jaar (of inruilen / verkopen als je de nieuwe koopt en het boekverschil als verlies nemen :*) )

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tribledragon op 13-10-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:52
Die "bron" van je slaat helemaal niet op afschrijven voor bedrijven maar de afschrijfrichtlijnen voor decentrale overheden. Je mag maximaal 20% (dus over 5 jaar) afschrijven per jaar: zie de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
Sorry dat ik een snelle google opdracht deed.

Zal me niet meer er mee bemoeien

Ter info:

De enige persoon die je 100% duidelijkheid kan geven is je belastinginspecteur. Als je namelijk aan kan tonen dat in jou specifieke situatie de economische levensduur verschilt van de standaard, is het mogelijk hier afspraken over te maken.

[ Voor 146% gewijzigd door Tribledragon op 13-10-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 00:10
Tribledragon schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:02:
De enige persoon die je 100% duidelijkheid kan geven is je belastinginspecteur. Als je namelijk aan kan tonen dat in jou specifieke situatie de economische levensduur verschilt van de standaard, is het mogelijk hier afspraken over te maken.
Nee hoor. Is één van de bezuinigingsmaatregelen geweest: verplicht afschrijven in minimaal vijf jaar, ook bij een economisch kortere levensduur.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
Die heb ik dan gemist. Ik merk dat ik hier niet echt gewenst meer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Neemt niet weg dat als je een nieuwe koopt en de oude privé overneemt dat je dan op dat moment wel een verlies kan nemen tot de economische waarde op dat moment, en die ligt na 2 jaar echt wel op maar 100 euro ofzo.

Je kan sowieso een nieuwe nemen, je mag best 2 laptops op de zaak hebben staan, een voor onderweg en voor thuis bijvoorbeeld, want ze hebben geen toetsingsrecht wat dat betreft. En op het moment dat je dan denkt die oude is niet functioneel meer, kan je hem altijd desinvesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Beetje kromme redenering om een laptop op een dergelijke manier aan te schaffen.

Belangrijkste is dat je het apparaat nodig hebt voor je bedrijfsvoering. Kun je daar volmondig ja op zeggen dan is het mogelijk om tot een aanschaf van €450,- in een keer af te schrijven.
http://www.belastingdiens...u_in_1_jaar_mag_aftrekken

Houd er alleen rekening mee dat een inspecteur naar meer factoren kijkt. Die kan ook tot de conclusie komen dat je eigenlijk geen onderneming bent en gezien de omstandigheden die potentie er ook nooit is geweest.
En al schrijf je in een keer af, bij verkoop moet je uitgaan van economische waarde. En al zijn de bedragen vrij klein, het kan reden zijn om je hele administratie ondersteboven te halen als het niet sluitend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Belangrijk, en informatiever dan de site op veel punten in het handboek ondernemen 2013:

http://download.belasting...emen_2013_aa9701z31fd.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kun je die 450 euro-norm niet makkelijk omzeilen door een 700 euro laptop in onderdelen te laten "leveren"? Dus de voeding, accu, geheugen en besturingssysteem op apart op de factuur te laten vermelden?

[ Voor 14% gewijzigd door ari3 op 14-10-2013 17:32 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric123123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09-2022
Leveren in onderdelen om vervolgens als één product te gebruiken is niet echt de bedoeling. Mocht er discussie met de fiscus ontstaan dan kan dit overigens als een "complex van bedrijfsmiddelen" worden gezien. Dit betekent dat de onderdelen alsnog als één bedrijfsmiddel wordt gezien.

Je kan wellicht wel gebruik maken van de KIA. Dit is een extra investeringsaftrek.

[ Voor 19% gewijzigd door eric123123 op 14-10-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja als je van de KIA gebruik wil maken moet je meerdere investeringen boven de 450 ex btw. zodat je boven de 2300 ex b.t.w. uitkomt. Dus dat wordt of een hele dure laptop, of meerdere dingen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Er wordt hier nu gesproken over "de inspecteur". Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik mijn boekhouding op orde heb, en daaruit de BTW aangifte doe, en bij mijn aangifte inkomstenbelasting (het resultaat van) mijn winst (berekening) opvoer als Resultaat Overige Werkzaamheden (of WuO). Als de inspecteur in beeld komt dan is dat alleen als ik uitgeloot ben voor controle, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja inderdaad, inspecteur komt lang niet altijd aan de pas, zeker als er geen rare dingen in de btw aangifte en inkomstenbelastingaangifte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Hm, ik ben nu dus een half jaar ondernemer en heb al die tijd netjes de BTW gemeld en afgedragen, ik heb de winst uit onderneming opgevoerd bij mijn "prive" belastingaangifte over 2013, tezamen met al mijn priveposten (hypotheek, inkomstenbelasting van normale baan, et cetera).

Gek genoeg zie ik nu op de site van de belastingdienst dat ze op 1/4 ook nog een "Aangifte inkomstenbelasting 2013 voor ondernemers" hadden verwacht. Ik kan een programma daarvoor downloaden.

Ik heb de winst echter al gemeld, en dit is ook al verrekend met mijn prive belastingaangifte. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 11:21
Even bellen met de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou een boekhouder of accountant vragen voor dit soort dingen. Als je er niet bekend mee bent zie je zelf snel iets over het hoofd. Een niet kloppende administratie is geen prettig begin voor je onderneming.
Ik heb sinds 2011 een eigen business en heb na een paar maanden een goede accountant erbij gehaald. Ik ben echt erg tevreden over die beslissing :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
FotW schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:27:
Even bellen met de belastingdienst?
Ja, dat heb ik maar gedaan :). Volgens hen had ik inderdaad "Aangifte inkomstenbelasting 2013 voor ondernemers" moeten gebruiken. Ik kan afwachten of de aangifte die ik heb gedaan, wordt geaccepteerd, maar beter is het om "Aangifte inkomstenbelasting 2013 voor ondernemers" alsnog te doen, dat wordt dan gezien als een correctie op de eerder gedane aangifte. Ik hoef ook geen uitstel aan te vragen, aangezien ik technisch gezien al op tijd aangifte had gedaan ... :S.

De enige onduidelijkheid die ik nog heb, wij hebben al gezamenlijk aangifte gedaan, en daarbij de gezamenlijke aftrekposten onderling verdeeld, geen idee wat daarmee gebeurt als ik nu een correctieaangifte doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 10:39
Ben benieuwd hoe jij je winst uit onderneming hebt aangegeven met het gewone programma van de belastingdienst... Er is nergens ruimte om je balans en winst en verliesrekening in te voeren, plus dat ook het kopje winst uit onderneming ontbreekt.
(Ik denk als je het met het normale aangifteprogramma hebt aangegeven je het waarschijnlijk onder resultaat overige werkzaamheden hebt aangegeven en daar doe je jezelf waarschijnlijk mee tekort...
Als je een correctieaangifte doet kun je gewoon de gezamenlijke aftrekposten toewijzen net zoals bij de eerder ingediende aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
BB-One schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:55:
Ben benieuwd hoe jij je winst uit onderneming hebt aangegeven met het gewone programma van de belastingdienst... Er is nergens ruimte om je balans en winst en verliesrekening in te voeren, plus dat ook het kopje winst uit onderneming ontbreekt.
Ik heb het nettoresultaat berekend en ...
(Ik denk als je het met het normale aangifteprogramma hebt aangegeven je het waarschijnlijk onder resultaat overige werkzaamheden hebt aangegeven en daar doe je jezelf waarschijnlijk mee tekort...
Dat is inderdaad hoe ik het heb gedaan. Als ik mezelf daarmee tekort heb gedaan, des te beter dat ik het nu kan corrigeren :)

Edit: Ik zit nu de gedane aangifte te vergelijken/over te zetten in de aaangifte voor ondernemers. Ik heb het eerst vermeld onder "Inkomsten uit overig werk, zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer". Dat vond ik het meest van toepassing.

Edit 2: Ik zie inderdaad dat ik nu iets meer terugkrijg als via de priveaangifte, dat komt zo te zien door de mkb winstaftrek die ik zelf niet had meeberekend. Zo had ik mezelf dus tekortgedaan.
Als je een correctieaangifte doet kun je gewoon de gezamenlijke aftrekposten toewijzen net zoals bij de eerder ingediende aangifte.
Ik ga het zometeen meemaken :)

[ Voor 18% gewijzigd door SeatRider op 18-04-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Speedy55 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:38:
Ja inderdaad, inspecteur komt lang niet altijd aan de pas, zeker als er geen rare dingen in de btw aangifte en inkomstenbelastingaangifte staat.
Dat is bij controle. Je kan de inspecteur ook zelf aanschrijven. Van mensen die vaker met dit bijltje hakken begrijp ik altijd dat je beter vooraf met de inspecteur kan schakelen dan afwachten tot die bij controle in beeld komt. Succesratio van het goedgekeurd krijgen van bijzondere constructies is in het eerste geval beduidend hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja als het over dingen gaat die cruciaal zijn voor bedrijfsvoering zou ik dat zeker doen vooraf, maar dit vooral niet. Onwetendheid of een bepaald idee over iets kleins zoals dit, kan voor een ondernemer namelijk ook gunstig zijn en tot een positieve controle leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05-2018
SeatRider schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:58:
Edit: Ik zit nu de gedane aangifte te vergelijken/over te zetten in de aaangifte voor ondernemers. Ik heb het eerst vermeld onder "Inkomsten uit overig werk, zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer". Dat vond ik het meest van toepassing.
Handige tip voor het overzetten: de software van de Belastingdienst zorgt ervoor dat je maar 1 instance tegelijk kunt draaien. Voor ondernemers met partner is dat vrij lastig - je kunt maar 1 aangifte tegelijkertijd open hebben, en ondernemers moeten apart aangifte doen.

Wat hierbij erg handig werkt is de aangiftesoftware draaien in Sandboxie - gewoon 2 x openen in een andere sandbox en daarna letterlijk naast elkaar leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
cacolijn schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:48:
[...]

Handige tip voor het overzetten: de software van de Belastingdienst zorgt ervoor dat je maar 1 instance tegelijk kunt draaien. Voor ondernemers met partner is dat vrij lastig - je kunt maar 1 aangifte tegelijkertijd open hebben, en ondernemers moeten apart aangifte doen.

Wat hierbij erg handig werkt is de aangiftesoftware draaien in Sandboxie - gewoon 2 x openen in een andere sandbox en daarna letterlijk naast elkaar leggen :)
Ik kon ze prima tegelijkertijd open hebben, misschien dat de volgorde van starten nog uitmaakt (eerst die voor ondernemers, daarna die voor prive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Als ik hardware voor de zaak koop in het buitenland, hoe zit het dan met aftrekken? Bijvoorbeeld, ik koop iets in Duitsland. Ik betaal dan daar BTW, het voelt een beetje raar om die BTW dan hier af te trekken van de belasting. En als ik iets zou kopen buiten de EU wordt het nog lastiger, met invoerrechten etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Binnen de EU kun je de BTW terugvragen aan de (in dit geval) duitse belastingdienst... echter is hier wel een drempel van een minimum bedrag aan terug te vorderen BTW.... die ga je met 1 aankoop niet redden meestal...

dat is voor als het te laat is... als je het al gekocht hebt.... eigenljik moet het via verlegging van de btw:
http://www.higherlevel.nl...did=45700;start=msg432741

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ja, ik had al gezien dat ik bvb bij Amazon een bedrijfsaccount kan aanmaken. Zij controleren dan mijn BTW nummer en daarna kan ik ex BTW kopen. Da's goed om te weten, maar ik kan dus niet impulsief bij de Mediamarkt in Duitsland naar binnen lopen en een zakelijke tablet aanschaffen.

Pagina: 1