Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik begin dit jaar als freelancer. Ik heb een opdrachtgever met wie ik afspreek dat ze me 10 dagen inhuren, verspreid over de komende maanden.

Mag ik deze in 1x (vooraf) factureren als een soort strippenkaart, ook al zijn de uren nog niet gemaakt? En hoe zit dat als er bijvoorbeeld 8 dagen in 2013 worden gewerkt, en 2 in 2014? En hoe zou dat zitten als (hypothetisch) de BTW in 2014 zou veranderen? Moet ik dan 8 dagen factureren tegen het oude, en 2 dagen voor het nieuwe tarief?

Mag ik dat in overleg met de opdrachtgever bepalen, of zijn hier strikte regels aan verbonden? Ik begrijp dat ik "moet" factureren voor de 15e van de maand die volgt op de periode dat de werkzaamheden zijn verricht, en dat kan ik niet rijmen met een strippenkaart of andere fixed price constructies.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als jullie het daar onderling over eens zijn is alles mogelijk.
vooruit betalen is in jou voordeel, achteraf in die van de opdrachtgever.

tip: leg het wel vast.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:46
"ik begrijp dat ik "moet" factureren voor de 15e van de maand die volgt op de periode dat de werkzaamheden zijn verricht".

factureren voordat je begint is toch ook factureren voor de 15e van de maand nadat er gewerkt is? Als het maar niet later is dan de 15e in de maand erop. Zo lees ik jouw tekst in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad vooral vooraf -en 'schriftelijk'- afspreken.
En hoe zou dat zitten als (hypothetisch) de BTW in 2014 zou veranderen? Moet ik dan 8 dagen factureren tegen het oude, en 2 dagen voor het nieuwe tarief?
In theorie: ja. (AFAIK. Al zou ik dan dus de 8 factureren in 2013). In de praktijk vast geen probleem als je vooraf hebt gefactureerd (mits geen frauduleuze redenen, natuurlijk)..
Ik begrijp dat ik "moet" factureren voor de 15e van de maand die volgt op de periode dat de werkzaamheden zijn verricht, en dat kan ik niet rijmen met een strippenkaart of andere fixed price constructies.
Nog los van wat jopie zegt: heb je daar een bron van? Ik heb vele vele projecten meegemaakt waar dat anders is afgesproken. Bijv: x% vooraf, of alles na acceptatie. Ook bij hele lange projecten. (Maar dan kan je beargumenteren dat het werk pas is gedaan als er ook is geaccepteerd).

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 07-10-2013 20:54 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:20
Je kan afspreken met je opdrachtgever wat je wilt, maar voor de belasting zijn er wel een paar punten om rekening mee te houden:

* Voor de BTW aangifte is in principe het moment van versturen van de factuur van belang. Als het BTW tarief later wijzigt dien je echter een factuur na te sturen voor het BTW verschil voor de uren die je nog moet maken.

* Voor de IB aangifte cq. je jaarrekening dien je te corrigeren voor het jaar waarin de werkzaamheden daadwerkelijk verricht. Nog niet gefactureerde werkzaamheden dien je dus wel al als inkomsten te zien (balanspostje 'nog te factureren'). Vooruit gefactureerde werkzaamheden dien je nog niet als inkomsten te zien (belanspostje 'vooruitgefactureerde werkzaamheden').

* Voor de ICP aangifte geldt in principe de kwartalen waarin de werkzaamheden zijn verricht. In de praktijk hanteert echter iedereen de factuurdatum...

* In principe dien je uiterlijk na de maand van afronding, voor de 15e, te factureren. Dit heeft met name met de BTW afdracht te maken (je mag geen BTW sparen...). Bij zeer lang lopende projecten dien je eigenlijk zelfs BTW te betalen over je 'nog te factureren' werkzaamheden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Kort samengevat; leuk dat de opdrachtgever een strippenkaart van 10 dagen koopt, maar ik maak het mezelf (qua aangiften) een stuk makkelijker als ik alsnog gewoon elke maand de dan gewerkte dagen factureer (of in elk geval de in 2013 gewerkte dagen apart).

Ik begrijp dat ik gebruik kan maken van BTW vrijstelling als ik in een boekjaar onder de €1345 BTW uitkom, dat maakt het interessant in 2013 niet meer dan €6405 te factureren, maar wel zo dicht mogelijk bij dit bedrag uit te komen :).

Mocht ik hier toch boven uitkomen, dan kan ik e.e.a. nog temperen door bedrijfsmiddelen aan te schaffen zodat ik weer onder de €1345 schiet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Je maakt het jezelf wat betreft boekhouding wel makkelijker. Je dient voor je IB aangifte er echter nog steeds rekening mee te houden dat uren die je in januari factureert, over december, gewoon in je IB aangifte van het vorige jaar meetellen (voor de BTW tellen ze echter in januari mee).

Wat je BTW vrijstelling (KOR) betreft, dat klopt, mits:

* Je een eenmanszaak of VOF hebt. De KOR geldt niet voor rechtspersonen.

* De bedrijfsmiddelen ook daadwerkelijk voor je bedrijf gebruikt. Privégebruik dien je te verrekenen.

* Je wél gewoon de BTW administratie bijhoudt en aangifte doet. Normaalgesproken doe je kwartaalaangifte, de vrijstelling/kleineondernemersregeling wordt pas aan het einde van het jaar verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
OK, even een rekenvoorbeeld om te zien of ik het begrijp (en als dat zo is, handig voor mijn mede-tweakers):

Stel, ik reken €1000 per dag (makkelijk getal ;) ). Ik werk in 2013 10 dagen. In december 2013 factureer ik 7 dagen, dus €7000 (BTW €1400). Ik koop hardware voor €500 waarvan de BTW €100 bedraagt. Te verrekenen BTW is hierdoor €1300. Ik werk in december de laatste 3 dagen nog wel, maar die €3000 factureer ik pas in 2014.

De IB voor 2013 wordt berekend over €10000 (alle in 2013 gewerkte dagen) - €500 (aankoop hardware) + €1300 (het voordeel doordat ik geen BTW afdraag in 2013) = €10800. Dat bedrag noteer ik in maart op mijn belastingaangifte en hierover betaal ik dus grofweg €5000 inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Je berekening klopt, op 1 punt na, de afschrijving.

Goederen van meer dan 450 euro dien je te activeren op de balans en dien je over 5 jaar af te schrijven (+ eventueel een restwaarde, bij dit soort kleine zaken nihil). Je mag dus maximaal 100 euro als kosten opgeven voor de gekochte hardware, en je inkomsten zijn dus 11200 euro. De BTW kun je wel volledig in het jaar van aanschaf verrekenen.

Volledig afschrijven in het jaar van aanschaf kan alleen als je aan de voorwaarden voor willekeurig afschrijven voldoet, en daarvoor moet je weer aan de voorwaarden voor starteraftrek voldoen, wat je niet haalt met 10 dagen werk (urencriterium = 1225 uur werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-04 17:33

Zak

En je gaat de mist in met de BTW. Deze moet je namelijk afdragen over het tijdvak waarin de verrichting heeft plaatsgevonden. Het moment van facturen is niet belangrijk in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Zak schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:56:
En je gaat de mist in met de BTW. Deze moet je namelijk afdragen over het tijdvak waarin de verrichting heeft plaatsgevonden. Het moment van facturen is niet belangrijk in deze.
Euh, nee.... Bij de BTW geldt toch echt het moment van factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MikeN schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 07:27:
Je berekening klopt, op 1 punt na, de afschrijving.

Goederen van meer dan 450 euro dien je te activeren op de balans en dien je over 5 jaar af te schrijven (+ eventueel een restwaarde, bij dit soort kleine zaken nihil). Je mag dus maximaal 100 euro als kosten opgeven voor de gekochte hardware, en je inkomsten zijn dus 11200 euro. De BTW kun je wel volledig in het jaar van aanschaf verrekenen.

Volledig afschrijven in het jaar van aanschaf kan alleen als je aan de voorwaarden voor willekeurig afschrijven voldoet, en daarvoor moet je weer aan de voorwaarden voor starteraftrek voldoen, wat je niet haalt met 10 dagen werk (urencriterium = 1225 uur werken).
Agree, maar 450 euro is ex btw, dus zolang ik bvb een computer of smartphone koop van 450 ex (550 incl), dan mag ik m nog wel in 1x afschrijven. Dat is wat ik bedoelde, maar ik zie dat mijn berekeningetje dan idd niet helemaal klopt.

En, kan ik dan in principe die 10000 euro direct in een privepensioenpotje duwen (brandnewday oid) zodat ik helemaal geen IB extra hoef af te dragen (vooropgesteld dat ik nog jaarruimte heb, maar dat zal ongetwijfeld aangezien ik de afgelopen jaren niks extra's heb gedaan qua pensioeninleg). Dat is helemaal handig als je voorsorteert op het plan van de overheid om je huis versneld af te lossen vanuit je pensioen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Klopt, http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/lijfrentepremie/ daarvoor, is wel even wat werk om in te vullen, zeker als je de reserveringsruimte wil berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MikeN schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:50:
Klopt, http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/lijfrentepremie/ daarvoor, is wel even wat werk om in te vullen, zeker als je de reserveringsruimte wil berekenen.
Jah, zeker omdat ik de gegevens van de afgelopen 7 jaar natuurlijk niet zo 1, 2, 3 klaar heb liggen. Vandaar dat ik hier maar ga voor een "grove schatting"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeN schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:00:
[...]

Euh, nee.... Bij de BTW geldt toch echt het moment van factureren.
Euh, nee. Bij het [url="http://http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/btw_tarief/overgangsregelingen_bij_de_btw_verhoging"]wijzigen[/url] van de het BTW percentage van 19 naar 21% is heel duidelijk het moment van levering van belang.
U past het nieuwe 21%-tarief toe voor goederen en diensten die u levert vanaf 1 oktober. Bepalend is de leveringsdatum en dus niet de factuurdatum. Levert u de goederen of diensten vóór 1 oktober 2012? Dan moet u 19% btw in rekening brengen, ook al factureert u ná 30 september 2012.
Als je vooruit gefactureerd had dan had je voor leveringen na 30 september 2012 een correctie factuur voor de resterende BTW moeten sturen. (de facto ben je belastinginner qua BTW).

Sterker als je nu nog iets factureert wat voor 30 september 2012 is geleverd dan moet je 19% BTW in rekening brengen (hoewel dat een redelijk theoretische geval zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
Ja, wat ik dus in m'n eerste post al zei.... Voor de BTW is verder echter het moment van factureren van belang, en daar ging de post van Zak over, niet over de wijziging van BTW percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21

Mx. Alba

hen/die/zij

Vooraf factureren is niet erg gebruikelijk in de freelancewereld maar het komt wel voor. Ik heb zelf ook een vaste klant voor wie ik onregelmatig kleine dingetjes doe, die me daarvoor vooruit betaalt. En als zijn "tegoed" op is dan stuur ik hem een factuur voor een nieuw tegoed.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1