Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met HDMI na verplaatsing PC

Pagina: 1
Acties:

• Weedy
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Beste Tweakers,
Met jullie hulp heb ik recentelijk een nieuwe PC (Gaming PC: 900-950€) en gisteren een nieuwe monitor gekocht (Aankoop advies monitor).

Beide werken ze (tot op heden) prima, maar ik zit met het volgende probleem.

Ik heb mijn PC op een andere plaats gezet zodat mijn beeldscherm mooi vrij staat. Mijn PC is via een HDMI kabel aan mijn televisie (lees: dus niet aan de monitor, dat is via DVI) gekoppeld. Sinds ik mijn PC op een andere plaats heb staan, knippert het beeld van mijn televisie (als ik hem op het HDMI kanaal zet) om de +/- 11-12 seconden.

Nu heb ik dit al eerder gehad. Toen had ik echter zo'n blokje tussen mijn PC en de kabel (om de kabel in een andere hoek te krijgen zeg maar) eruit gehaald waarna hij het deed.

Nu werkte de combinatie PC + TV tot op heden weer weken prima, totdat ik dus de PC op een andere plaats gezet heb. Het probleem ligt daardoor niet aan mijn nieuwe monitor, doordat ik dit probleem al eerder gehad heb.

Nu vraag ik me af, heeft een van jullie tips over waar dit aan kan liggen? Let hierbij dat de combinatie eerder wel prima gewerkt heeft, mijn TV is dus niet niet-geschikt voor HDMI.

In mijn ogen moet het óf aan de HDMI aansluiting van mijn (splinternieuwe) PC liggen, óf de kabel ergens storen (bij het begin van de TV of bij het begin van de PC) óf aan de HDMI aansluiting van mijn PC.

De kabel heb ik zojuist geheel van de muur gedemonteerd om hem dwars door de kamer te leggen, en dat hielp ook niet. Vandaar dat het probleem in mijn ogen bij de bovenstaande 3 punten zou moeten liggen.

Hoe denken jullie hierover? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik vind het allemaal erg frusterend.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als interferentie op de kabel wat veroorzaakt wordt door de plaats van de computer. Als je plek op je bureau hebt, kan je kijken of het probleem zich nog steeds voordoet als je de computer er tijdelijk op zet.

Hoe het kan komen is relatief simpel. Er zijn verschillende bronnen die straling uitzenden (computer, wifi, telefoonsignalen). Door de plaatsing van de 'zenders' en meubels krijg je op bepaalde plekken in huis 'hot spots' of 'sweet spots', waar de storing net even wat sterker is. Apparatuur dat hier gevoelig voor is kan dan vreemd gedrag vertonen hierdoor. Door het apparaat uit de 'hot/sweet spot' te halen verdwijnt het probleem.

Zie het als een radio signaal proberen te ontvangen. Op de ene plek heb je prima geluid, op de andere, zonder de frequentie te veranderen, stoort het. Of met je mobiele telefoon, bepaalde plaatsen heb je minder bereik, maar een meter verder geen probleem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Weedy
Bedankt voor uw reactie!

Ik betwijfel of dát het probleem is, maar ik ga het morgen proberen. Ik zal dan de PC verplaatsen maar ik denk dat dit weinig zin heeft:

De reden hiervoor is dat op de plaats waar de PC eerst stond (naast m'n monitor) het probleem ooit óók heeft plaatsgevonden en later (na het verwijderen van dat "blokje) perfect gewerkt heeft op precies dezelfde plaats.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de kabel nu dicht op andere kabels zit wat het probleem veroorzaakt. Ik heb echter handmatig een tijd de tafel zo ver mogelijk van de PC en andere kabels gehouden, maar het probleem hield aan. (Al weet ik niet of dat überhaupt zin had, wellicht verstoor ik ook het signaal wel ivm statischgeladenheid of iets dergelijks. Ik ben totaal niet thuis in deze zaken, helaas)

Ik weet niet of het relevant is, maar de kabel is aangesloten op de pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 grafische kaart.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat 'blokje' waar je 't over hebt is Ferriet. Dit stukje kan externe verstoringen in een kabel afschermen. Hoe dat precies werkt, weet ik niet, maar ik heb voor mijn speakers een ring in gebruik waar ik de mini-jack naar de computer toe omheen heb gewikkeld. Eerder ving ik namelijk radio-signalen op en de speakers lieten dat horen. Dat was alleen als 't was aangesloten op m'n computer, stekkers eruit en geen geluid meer. En nee, de computer stond niet eens aan of iets van muziek te spelen om 't te horen, volume knop op 0 en toch hoorde ik een radio zender.

Het is dus nooit een goed idee om zo'n blokje te verwijderen. Het zit er voor een reden.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Weedy schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 22:20:
De kabel heb ik zojuist geheel van de muur gedemonteerd om hem dwars door de kamer te leggen, en dat hielp ook niet. Vandaar dat het probleem in mijn ogen bij de bovenstaande 3 punten zou moeten liggen.
Hoe lang is die HDMI kabel?
Lange kabels kunnen signaalverlies geven. Hoe langer de kabel hoe belangrijker het is om er een van goede kwaliteit te kopen.

Zo'n ferriet is inderdaad wel belangrijk.

Misschien helpt dit:
http://www.hdmikabelshop....q-1-3-hdmi-kabel-10-meter
Of dit:
http://www.hdmikabelshop.nl/hdmi-versterkers

Signaalverlies is afhankelijk van frequentie. Indien je de monitor refresh rate in Windows lager kan zetten helpt dit misschien.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 12-10-2013 11:29 ]

• Weedy
Bedankt voor jullie antwoorden.

@ Hero of Time, excuses voor mijn slechte verwoording, maar ik bedoelde geen 'Ferriet' maar zo iets: http://dx.com/p/gold-plat...e-adapter-converter-29364.

@ Ploink: Het is inderdaad een kabel van 10M; maar dan vind ik het nog vreemd dat hij het soms weken wel doet en nu niet. De kabel is er nu niet 'langer' op geworden nu in mijn PC verplaatst heb, en zelfs toen ik deze dwars door mijn kamer legde (zonder hoeken en knikken etc) werkte hij niet. Heeft u enig idee waar ik die monitor refresh rate kan instellen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
Dit soort dingen heb ik ook meegemaakt en als je het mij vraagt ligt het aan de kwaliteit van de kabel. 10 meter is lang voor HDMI, een slechte kwaliteit kabel valt op zo'n afstand snel door de mand. Dat je het eerder hebt opgelost door de overgangsweerstand van dat blokje weg te nemen doet me vermoeden dat je nu echt op het randje van een acceptabel signaal zit.
Met exact die HQ kabel heb ik bij mijn vader problemen gehad. Opgelost door een andere kabel te plaatsen... Ik vind €30 persoonlijk ook wel weinig voor een kabel van 10m, maar daar zullen de meningen wel over blijven verschillen op tweakers. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Weedy
Bedankt voor uw reactie.

"Dat je het eerder hebt opgelost door de overgangsweerstand van dat blokje weg te nemen doet me vermoeden dat je nu echt op het randje van een acceptabel signaal zit." Daarin kan ik mij ook vinden. Het is nu de vraag hoe ik weer binnen dat acceptabel signaal kom, het liefste met deze kabel haha.

Opvallend was ook dat ik voorheen een keer de kabel op een andere televisie heb aangesloten (die nog verder weg staat dan mijn eigen televisie) waar de kabel ook op werkte. Erna werkte hij ook op mijn eigen TV, maar of daar een verband tussen zit weet ik niet.

Ik vrees dat er voor mij niets anders op zit dan blijven proberen, of op ten duur toch een andere kabel aan te schaffen.

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik weet niet hoe dat bij PCs zit, maar op mn Raspberry Pi heb ik een probleem met het HDMI signaal dat soms op trad op kunnen lossen door de HDMI boost hoger te zetten. Wellicht is dat op de PC ook een optie.

• Weedy
Over een HDMI boost op Windows kan ik zo snel niks vinden met Google. Die monitor refresh rate heb ik inmiddels gevonden bij schermresolutie > geavanceerd > beeldscherm en dan onder 'vernieuwingsfrequentie'. Ik zal straks de kabel nog eens aansluiten om te zien welke mogelijkheden ik allemaal heb voor mijn TV.

• Ploink
Ik vermoed dat er weinig keuze is in refresh rate, maar een andere manier om de frequentie te verlagen is een lagere resolutie te kiezen, bijvoorbeeld 720p of ipv 1080p. Misschien is 1080i ook mogelijk. Dit is natuurlijk niet optimaal, maar wel een manier om te testen.
Xander schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:09:
[...]

Met exact die HQ kabel heb ik bij mijn vader problemen gehad. Opgelost door een andere kabel te plaatsen...
:o
Deze dan? pricewatch: König HDMI 1.4 kabel 10m 90 graden

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weedy schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:52:
@ Hero of Time, excuses voor mijn slechte verwoording, maar ik bedoelde geen 'Ferriet' maar zo iets: http://dx.com/p/gold-plat...e-adapter-converter-29364.
Dat verklaart al wat. Ik vond 't al wat vreemd dat er een ferrietblokje aan je kabel zat, want de twee HDMI die ik heb, zit er geen ferriet op/aan/omheen.
Daar gaat mijn theorie over storing van buitenaf :P.

• Weedy
Haha, geen probleem. Excuses voor mijn slechte verwoording, ik heb totaal geen verstand van deze dingen en heb dus ook geen flauw benul hoe al die dingen heten.

Storing van buitenaf kan bijvoorbeeld toch ook zijn doordat er andere kabels tegen de HDMI kabel aanzitten? Ik denk dat ik morgenmiddag weer van alles ga proberen, heb het momenteel druk.

[quote]Ploink schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:55:
Ik vermoed dat er weinig keuze is in refresh rate, maar een andere manier om de frequentie te verlagen is een lagere resolutie te kiezen, bijvoorbeeld 720p of ipv 1080p. Misschien is 1080i ook mogelijk. Dit is natuurlijk niet optimaal, maar wel een manier om te testen.

Ik ga het morgen proberen, al heb ik daar al eerder van alles mee geprobeerd toen het probleem al eerder verscheen. Ik moet eigenlijk eens rondvragen voor een andere tijdelijke HDMI kabel, als deze ook stoort dan weet ik dat ik het niet in de kabel moet zoeken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je 't met 2 TVs hebt getest en beide hebben hetzelfde gedrag, ligt 't iig niet aan de TV zelf. Dan blijft over: kabel en computer, waarbij computer ook videokaart specifiek kan zijn.

• Weedy
Nou, op de andere televisie deed hij het direct. Toen ik 'm vervolgens aan mijn eigen TV aansloot, toen deed deze het ook direct.

Ik kan 'm overigens niet meer met die tweede TV testen, die was van m'n broer en die is verhuisd.

Het grote raadsel van de HDMI kabel blijft tot op heden onopgelost..

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In je TS heb je het over dat je de kabel van de muur hebt gedemonteerd, heb je hem misschien (per ongeluk) beschadigd bij het ophangen, en is dat pas gaan storen nadat je de kabel 'bewogen' hebt? Ik weet dat het raar klinkt, maar heb ik hier met een coax-kabel gehad. Daar zat een spijkertje door de kabel heen (I know, beetje dom van me), en dat is pas gaan storen toen ik mijn tv verzet had.

En heb je geen mogelijkheid om met een andere HDMI kabel te proberen? Eentje van 10 meter of korter, wellicht van een kennis?

• Weedy
"En heb je geen mogelijkheid om met een andere HDMI kabel te proberen? Eentje van 10 meter of korter, wellicht van een kennis?"

Dat ga ik proberen te regelen.

" je TS heb je het over dat je de kabel van de muur hebt gedemonteerd, heb je hem misschien (per ongeluk) beschadigd bij het ophangen, en is dat pas gaan storen nadat je de kabel 'bewogen' hebt"

Hm, ik denk niet dat dat het geval is. De kabel zat in in koofje waar deze nog genoeg speling had. Bedankt dat je help meedenken!

• Ploink
Weedy schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:40:
Nou, op de andere televisie deed hij het direct. Toen ik 'm vervolgens aan mijn eigen TV aansloot, toen deed deze het ook direct.

Ik kan 'm overigens niet meer met die tweede TV testen, die was van m'n broer en die is verhuisd.

Het grote raadsel van de HDMI kabel blijft tot op heden onopgelost..
De ene TV is misschien wat toleranter voor zwakke signalen dan de ander...

Verder zijn er allerlei factoren zoals knikken in de kabel, of dat de kabel naast metaal, voedingskabels, netvoedingen of andere apparaten loopt. Alles kan storen.

• Weedy
Ik denk dat het probleem inderdaad bij de televisie ligt.

Ik heb nu een andere TV (Philips) aan mijn PC gekoppeld met dezelfde HDMI-kabel; en dit werkt meteen perfect.

Nu kan ik volgens mij afschrijven dat het probleem in de kabel zit of in mijn PC. Ik zal nu eens gaat rotzooien met die refresh rate en dergelijke, al blijf ik het vreemd vinden dat ik zónder hier iets aan te hebben gepast het wel weken heeft gewerkt (en het probleem weer opdook toen ik mijn PC heb verplaatst).

Edit:

Tot op heden van alles geprobeerd maar ik heb het nog steeds niet werken. Het betreft hier trouwens de pricewatch: LG 32LG2000 televisie.

Edit 2:
Inmiddels zijn we uren verder met proberen. Heb alles met die resolutie geprobeerd, zonder resultaat. Heb zelfs de software op mijn TV handmatig geupdate, helaas ook zonder resultaat.

Ik ben het einde zoek :(

[ Voor 32% gewijzigd door Weedy op 13-10-2013 22:12 ]

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik zag je oproep in mijn profiel. Ik heb geen idee waar het probleem bij jou ligt. Als ik je verhaal zo lees lijkt het op een storing in de TV. Ik zou hiervoor contact zoeken met LG. Wellicht dat er een firmware update moet worden uitgevoerd.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien je eerdere problemen met dat 'blokje' lijkt het mij gewoon dat je signaal te zwak is. Dat ligt aan de videokaart, immers als die wat sterker signaal erop gooit gaat het beter (Tenzij hij al op de max van de standaard zit), dat ligt aan de kabel, want die verzwakt het uiteindelijk, en het ligt aan de TV, want die kan er niet mee omgaan.

Ik zou sowieso eerst eens een andere kabel proberen (gewoon rechtstreeks met een kortere als dat lukt).

• Weedy
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren een emailtje naar LG gestuurd of zij een mogelijke oplossing weten. Ik probeer binnenkort tijdelijk een hdmi kabel van iemand te lenen.

Heeft iemand verder nog tips?

• Ploink
Bij de Action hebben ze een goede HDMI 1.4 kabel van 1.80m voor maar €2,69.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is waarschijnlijk gewoon een combinatie van factoren.

Met een sterkere HDMI zender zou het werken, met een betere kabel zou het werken, met een gevoeligere televisie zou het werken.

Heeft 720p in plaats van 1080p ook niets opgeleverd? Dat zou best voldoende kunnen schelen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Weedy
"Bij de Action hebben ze een goede HDMI 1.4 kabel van 1.80m voor maar €2,69."

Ik heb helaas geen Action in de buurt, maar verwacht binnenkort wel een HDMI kabel te kunnen lenen om het te testen. Met 1,8 meter kan ik het alleen testen, ik heb echt een langere kabel nodig om bij mijn televisie te komen.

"Heeft 720p in plaats van 1080p ook niets opgeleverd? Dat zou best voldoende kunnen schelen" Dit heb ik via mijn PC ingesteld, maar dat had ook geen zin. Zelfs op de laagst mogelijke resolutie en aantal hertz knipperde het scherm.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dit soort apparaten werken ook wel goed naar wat ik er van gehoord heb: http://www.amazon.com/Sab...PT1A7C/ref=pd_sim_sbs_e_2

[ Voor 42% gewijzigd door Wolfboy op 16-10-2013 10:52 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Weedy
Het probleem duurt inmiddels nog steeds voort. Ik heb LG gemaild en zij zijn dit aan het onderzoeken.

Ik heb sinds gisteren een Raspberry Pi met Raspbmc aan mijn tv gekoppeld. Deze is met een korte hdmi kabel aangesloten op mijn tv, en dit werkt wel. Via de Pi kan ik gewoon bij mijn bestanden op mijn pc. Dat maakt de lange hdmi kabel dus overbodig voor nu ;), al is het natuurlijk wel makkelijk en sneller als de lange hdmi kabel wel werkt.
Pagina: 1