Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies monitor

Pagina: 1
Acties:

• Weedy
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een nieuwe PC samengesteld (Gaming PC: 900-950€) met onder andere de pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 grafische kaart. Het systeem werkt prima en heb er tot op heden nog geen probleem mee gehad. :)

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe monitor en hoor graag jullie meningen daarover. Ik gebruik mijn PC voor m'n studie (o.a. duidelijke tekst in Word documenten is dus van belang) en tevens veel voor te browsen en af en toe om te gamen.

Formaat: 22" // 23"
Kleur: Zwart
Reactietijd Zo laag mogelijk i.v.m. gamen
Aansluiting Daar mijn videokaart mini displayporten ondersteunt, heb ik hier naar gezocht maar deze passen niet in mijn budget. Dan blijft HDMI en DVI over. Ik heb één HDMI poort reeds in gebruik met mijn televisie, maar ik hou er dus nog een over. Raden jullie een monitor met DVI aan of met HDMI? Ik hoor dat HDMI beter is, maar is dat ook zo?
Ingebouwde speakers Niet nodig.
Eventuele merkvoorkeuren -
Budget <€200,-
Andere eisen Graag in hoogte verstelbaar, verticaal kantelbaar en een stevig statief. (Eventueel voor later de mogelijkheid om de monitor op te hangen).

Ik heb reeds gekeken naar de volgende monitoren:
- pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart > Past in budget, is zwart en is in hoogte verstelbaar. Deze monitor heeft echter geen HDMI aansluiting, wel een DVI-D aansluiting. (Past dat op mijn grafische kaart?). Heeft een reactietijd van 8ms (teveel voor gaming?) en kan last hebben van backlight bleeding.

- pricewatch: Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart > Past ruim in het budget, is zwart en heeft zowel een HDMI als een DVI-D aansluiting. Deze monitor kan echter alleen verticaal gekanteld worden (niet in hoogte versteld) en heeft een reactietijd van 5ms. (Beter dan de bovenstaande?)

- pricewatch: LG IPS237L Zwart > Past ruim in het budget, is zwart en heeft 2 keer HDMI aansluiting. Waar dient dit voor? Heeft echter geen DVI aansluiting. Heeft een reactietijd van 5 ms. Deze monitor heeft echter een AH-IPS LCD panel: is dit slechter dan een IPS LCD panel?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp! Ik ben in mijn vorig topic (over de aankoop van mijn PC) ook prima geholpen door jullie. Top!

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
De Dell komt goed uit de bus in deze review. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm
In de conclusie zeggen ze dat hij prima voor gaming is. Mooi scherm die veel bied voor zijn prijs.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Dell heeft een zeer lage inputlag, op TFTcentral 0,6ms, ook heeft ie niet zo heel erg veel last van motion blur, al kan het wel beter.

HDMI en DVI-D zijn volgens mij zo goed als hetzelfde, al is HDMI wat kleiner.

De Dell heeft idd toch wel eens van backlight bleeding, iets wat ik erg jammer vindt. De LG zou hetzelfde paneel hebben maar minder last van backlight bleeding. De LG zou trouwens een behoorlijk wiebelig statief hebben.

pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart is ook een leuk ding, erg goed paneel met veel hoger contrast dan de IPS panelen, wel is hij niet heel erg verstelbaar.

People as things, that’s where it starts.

• Weedy
Bedankt voor jullie reacties. Uit de review die Matthijs89 vermeldde, blijkt inderdaad de erg lage inputlag. Dat is dus gunstig voor gaming right? Deze is opvallend lager dan de concurrerende beeldschermen.

Ik neig momenteel naar de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart. Ik zag dat Komplett deze monitor deze week aanbiedt voor €184,99.

Ik wil eerst proberen de monitor te gebruiken met statief voordat ik 'm eventueel aan de muur hang (indien dat gewenst is), dus dat de BenQ niet zo verstelbaar is, is dus nadelig. Verder ben ik niet bekend met het merk. Is het een kwalitatief goed merk?

Als er iemand nog meer tips heeft, dan hoor ik dat graag! Kan iemand mij meer vertellen over HDMI en DVI-D? De pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart heeft dus alleen een DVI-D aansluiting.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Benq is volgens mij best goed, ze zijn alleen niet zo bekend. Ik heb al sinds 2006 een Benq scherm en dat werkt nog even goed als de dag dat ik hem uit doos.

HDMI en DVI-D zijn allebei digitaal, en volgens mij redelijk gelijk, al kunnen de nieuwe soorten HDMI meer data versturen. Volgens mij zie je geen verschil in HDMI of DVI op Full-HD.

People as things, that’s where it starts.

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
In aanvulling op mijn post in dit topic: de Iiyama die jij noemt heeft een goed broertje dat wel in hoogte verstelbaar is: pricewatch: Iiyama XB2380HS-1 Zwart

Dezelfde noot als in het andere topic ga ik ook herhalen, de conclusie van mijn recente zoektocht is dat er een aantal goede goede merken met goede monitoren zijn waarbij de keuze zo goed als om het even is en kleine dingen de doorslag kunnen geven (aansluitingen of hoogte verstelbaarheid e.d.). De pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart lijkt in ieder geval de veilige keuze.

Edit: Nog een reactie om een paar van je vragen:
- pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart > Past in budget, is zwart en is in hoogte verstelbaar. Deze monitor heeft echter geen HDMI aansluiting, wel een DVI-D aansluiting. (Past dat op mijn grafische kaart?). Heeft een reactietijd van 8ms (teveel voor gaming?) en kan last hebben van backlight bleeding.
De specificaties in de link van je kaart vermelden een DVI-I uitgang, dus daarvanuitgaande zou dat moeten passen. Mocht het onverhoopt niet lukken zijn er allerlei kabels en verloopstukken beschikbaar die dat probleem kunnen verhelpen. Zie bijvoorbeeld ook hier voor uitleg.
De opgegeven reactietijd van een fabrikant moet je met een korrel zout nemen, an sich is 8ms prima maar zowel meningen als testwaarden kunnen daarover sterk uiteen lopen. De geteste reactietijd van Dell is overigens goed.
- pricewatch: Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart > Past ruim in het budget, is zwart en heeft zowel een HDMI als een DVI-D aansluiting. Deze monitor kan echter alleen verticaal gekanteld worden (niet in hoogte versteld) en heeft een reactietijd van 5ms. (Beter dan de bovenstaande?)
Volgens deze test Vergelijkingstabel Vergelijkingstabel 08-10-2013 10:56 is de X2377 zelfs langszamer dan de Dell, maar het verschil is ongeveer 1ms.
- pricewatch: LG IPS237L Zwart > Past ruim in het budget, is zwart en heeft 2 keer HDMI aansluiting. Waar dient dit voor? Heeft echter geen DVI aansluiting. Heeft een reactietijd van 5 ms. Deze monitor heeft echter een AH-IPS LCD panel: is dit slechter dan een IPS LCD panel?
2x HDMI kan handig zijn als je 2 HDMI compatible apparaten wilt aansluiten :+ Consoles naast PCs bijvoorbeeld.

AH-IPS is in principe een van de recentste technieken, maar 'beter' blijft afhankelijk van het feitelijke scherm. Zie bijvoorbeeld deze uitleg.

[ Voor 57% gewijzigd door Hafermaut op 08-10-2013 11:01 ]

• Weedy
Enorm bedankt voor uw bericht!

Ik denk dat het de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart wordt. Ik laat het jullie nog weten!

• Weedy
Ben inderdaad voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart gegaan, heb hem zojuist besteld bij Komplett.

Als het goed is, ontvang ik 'm morgen. Bedankt voor jullie hulp!

• Weedy
De monitor zou tussen 17.00 uur en 19.00 uur komen, maar ik heb hem rond 20.00 uur ontvangen van Komplett. De monitor zat in de originele doos met allerlei toebehoren, ziet er mooi uit en werkt momenteel prima.

Ik heb hierbij wel mijn PC op een andere plaats gezet waarna mijn TV (welke aan mijn PC via HDMI is gekoppeld) hapert. Weten jullie een oplossing voor dat probleem? Ik heb dat probleem al eerder gehad, dus het ligt niet aan de nieuwe monitor. Voor meer info zie Probleem met HDMI na verplaatsing PC. Alvast bedankt!
Pagina: 1